MadCatz R.A.T. Pro X PixArt PMW3310 Optical Sensor Review

Foritain 20 juni 2016, laatste update op 26 mei 2017, 1.064 views

MadCatz R.A.T. Pro X PixArt PMW3310 Optical Sensor

De Mad Catz R.A.T. Pro X is gerust 'mad' te noemen als het verstelbaarheid aan komt. Met de vele bijgeleverde onderdelen valt de muis tot in detail naar eigen hand te zetten. De prijs is echter extreem, en ze laten ook kansen liggen wat modulariteit betreft.

Pluspunten

• Hoog 'holy shit' gehalte met zijn extreme uitstraling, vooral met de meest brede modules erop.
  • Zijkanten, rug, glijders en muiswiel te veranderen en/of te verstellen om de muis daadwerkelijk tot in detail naar de hand te zetten.
  • Knappe bouwkwaliteit ondanks de vele ruimtes.
  • Sensorprestaties (3310) prima.
  • Toffe uitpak ervaring met al die modules en nette draagtas (koffertje)
  • Software doet wat het moet doen en werkt vlot. Nadat je de profielen in de muis op slaat kan je die simpelweg vanuit de muis beheren.

Minpunten

• Hoog 'holy shit' gehalte met zijn extreme prijs.
  • Gemiste kansen op vlak van modulariteit. Geen alternatieve duimzones met bijv. veel MMO knoppen, niet naar linkshandig om te bouwen, muisclicks niet verstelbaar in tegenstelling tot het muiswiel.
  • Twin-Eye wellicht nog een overweging, maar toegevoegde waarde 9800 sensor zie ik niet. Geen uitzicht op andere (nieuwere) sensoren.
  • Software mist de afwerking van bijv Logitech / Razer / Roccat

In deze review bespreek ik meerdere, de bovenstaande samenvatting is van toepassing op het in de prijsvergelijker gekoppelde product, Voor de samenvatting en het overzicht van de plus- en minpunten van andere producten zie de reviews die daar aan zijn gekoppeld.

Review: Mad Catz Pro X & Pro S

- Software
- In de Praktijk
- Conclusie

Productpagina @ Mad Catz

Elke gamer zal wel eens een Mad Catz of R.A.T. muis voorbij hebben zien komen met het gevoel van ‘what the…’. Wat het design betreft kan je er ook gewoon niet omheen; de combinatie van losse elementen met lege ruimtes er tussen en hippe kleurtjes zetten duidelijk af van wat gangbaar is, soms tot het punt waarop je je af vraagt of het wel een muis is. In de afgelopen 2,5 jaar hebben we er echter nooit één onder handen genomen, dus tijd om daar verandering in aan te brengen. Hoe bevalt zo’n muis nou in de praktijk? En uiteraard zijn de prestaties wat ze moeten zijn.

We gaan specifiek kijken naar de Mad Catz R.A.T. Pro X en de Pro S, de huidige topmodellen van deze fabrikant. De Pro X kost je 179 euro, de Pro S is ‘een beetje’ goedkoper met zijn straatprijs vanaf 69 euro inclusief verzenden.

Specificaties lijkt Mad Catz niet aan te doen, althans niet sinds de eigen shop is gesloten. Gelukkig kunnen we dankzij Hardware.info toch iets van specs tevoorschijn toveren voor de Pro X:

Alhoewel, afmetingen zeggen niet direct veel over de Pro X omdat de focus op de aanpasbaarheid en modulariteit liggen. Toch is het goed te zien dat de muis met 107 gram aan de lichte kant van het spectrum is, en wat afmetingen betreft in de basis aan de gemiddelde kant. Wel is het zoals in de lijst staat echte en rechtshandigen muis, alle aanpassingen die je krijgt maken het zeker geen ambi knaagdier.

Één van de focuspunten is het feit dat de sensor uitwisselbaar is. Ik heb hier de PMW3310, een 5000 DPI optische sensor met een reputatie als vlotte FPS (en all-round) sensor, maar je kan ook kiezen voor een laser of een twin-eye sensor. Daarover straks meer.

Voor al zijn fysieke show is het geen muis met extreem veel knoppen; drie bij de duim, de bekende primaire knoppen, een DPI switch en een scrollwiel die vooruit, achteruit, omlaag en opzij kan zijn de mogelijkheden. Opvallend is dat de zijwaartse beweging geen ‘click’ is, maar als een analoge stick functioneert.

De Pro S is in feite een basis uitvoering van de Pro X, met een vergelijkbare basisvorm en een vaste sensor, in dit geval dezelfde PMW3310. Het niet aanbieden van de optie om elementen uit te wisselen is vermoedelijk de voornaamste reden dat de Pro S met zijn 77 gram extreem licht is, een prettig voordeel voor mensen die gevoelig zijn voor zwaardere muizen. Ter illustratie, ~120 gram is een gangbaar gemiddelde voor gaming muizen.

Allereerst mijn excuses voor het aankomende foto materiaal, of althans de hoeveelheid foto’s. Ik kan mij namelijk geen review herinneren waar het zo lastig was om in de foto’s te snijden en een selectie te maken, en we hebben er inmiddels wat gemaakt.

We beginnen ons avontuur met de Pro X. Een flinke doos, waar de achterkant ons alvast wat moois showt wat komen gaat. We krijgen daarbij een niet misselijk pakketje extra’s met stickers, een toffe en stevige draagtas (doos?), een borsteltje (vermoedelijk om de sensor schoon te houden) en een klein tooltje om de muis te verstellen.

De standaard opstelling die Mad Catz meelevert is op zich al vrij opvallend. Een fel kleurtje (‘lime’ lijkt de beste beschrijving) is nog maar het begin, want we zien aan praktisch elke kant wel elementen die duidelijk in het oog springen en een combinatie van metaal, carbon en kunststof. Twee duimknoppen en een sniper knop in het duimgebied, en een extra DPI knop onder het scrollwiel (welke alle kanten op kan) moeten we het mee doen. Smaken verschillen, maar zelfs als een fanatieke liefhebbers van minimalistische behuizingen, aluminium en glas werden wij hier toch wel een klein beetje warm van.

Maar dan wordt het erg lastig, want je koopt de Pro X om hem helemaal naar wens af te stellen. Dat begint met een ruime collectie extra’s; naast wat er standaard op zit krijg je nog twee extra setjes billen (bij gebrek aan een betere naamgeving.. onderrug?), een alternatief stuk voor de duimzijde, twee alternatieven voor de pinkzijde, twee extra muiswillen (metaal en plastic) en een alternatief setje glijders.

Aanpassingen zijn eenvoudig te maken met een enkele schroef aan beide zijkanten, eenmaal gestript is de Pro X opeens best kaal, maar zien we duidelijk welke elementen vast zitten, en tevens toont het het metalen (ik vermoed aluminium) frame, iets wat het frame een flink stuk stevigheid geeft.

De wederopbouw beginnen we met de sensor, in dit geval de PMW3310, welke in een complete module wordt geleverd. Niet iets wat je elke dag ziet. Vervolgens plakken we de glijders die we willen op de muis, deze zitten met magneten vast. Je kan kiezen tussen low-friction PTFE (wat gangbaar is voor muizen) of nog ‘lower’ friction keramiek. En ja, dat verschil is te voelen.

Ook het muiswiel ontkomt niet aan wat aanpassingen. Deze klik je eenvoudig omhoog, de eerste keer als je dat doet voel je je zowaar muis-monteur. Niet alleen kan je het wiel veranderen door een ander materiaal of een ander patroon, je kan hem ook zwaarder of lichter laten klikken naar eigen smaak. Een prettige en mogelijk waardevolle toevoeging, zeker als gamer die wisselt tussen FPS en andere games.

Voor het duimgebied kan je kiezen tussen de standaard, en tevens vrij standaard aanvoelende, module, of een module met een horizontaal duim-rust-plankje. De laatste maakt de Pro X wel heel dik om te zien, zeker als je hetzelfde aan de pinkzijde doet. Aan die pinkzijde kan je ook kiezen voor een module met een stalen bocht bovenaan, waar je een vinger bovenop kan rusten, of onderop kan vasthaken als je de muis regelmatig optilt.

De achterzijde vereist geen schroeven, maar is met klikjes verstelbaar. Je kan de drie verschillende achterzijden / ruggen (bijvoorbeeld staal of ventilatiegaten) ook aardig verstellen, zowel naar voren en achteren, als kantelen (wat ik straks bij de Pro S duidelijker laat zien).

Van een LED feature is weinig sprake. Er zitten wat kleine LEDjes naast de muisknop, deze gebruik je als DPI indicator. Onderop is de profiel-switch opvallend, waarbij je eenvoudig kan switchen tussen je opgeslagen profielen zonder overal de software te hoeven installeren.

Hoe je hem uiteindelijk neerzet is aan jou, ik kan een lichte voorkeur voor de breedste uitvoering (Dus met de horizontale duim- en pinksteun lastig verhullen. Wat achterzijde betreft twijfel ik tussen ventilatie, en het stuk met extra groen element voor de uitstraling. Hoe je hem ook opbouwt, hij doet het erg lekker op de foto:

Naast het kiezen van de foto’s was een andere uitdaging voor deze review te zorgen dat de Pro S niet ondergesneeuwd zou worden door de Pro X, en dit terwijl de Pro S op zichzelf toch ook één van de meer opvallende muizen is. Door hem een soort Pro X-Lite te noemen klink ik wellicht wat oneerbiedig, maar gezien de overeenkomsten in de basisvorm, en laten we niet vergeten een prijsverschil van dik 100 euro, hoef je dat absoluut niet negatief op te vatten. Het luxere exoframe maakt plaat voor een meer gangbare plastic constructie, maar de voornaamste vormen zijn zeer gelijkend. Van de primaire knoppen tot de knoppen en zelfs de indeling van de zijkant. De lime-groen elementen zijn iets minder dominant maar nog duidelijk aanwezig.

Het voornaamste verschil is uiteraard het kunnen aanpassen van de zijkanten. Dat kan bij de Pro S dus niet en de vorm is ‘as is’, zo ook het muiswiel welke ditmaal niet is te veranderen en tevens geen analoge stuur-actie heeft. Onderop zien we ook PTFE glijpads en geen optie deze te veranderen, en ‘slechts’een LED indicatie van je profiel en geen letters in een display. Maar laten we niet vergeten dat die punten echt uniek zijn aan de Pro X, en ook zelden voorkomen bij de concurrentie van de Pro S in zijn eigen prijsklasse.

Toch is de belangrijkste aanpassing waarmee je de muis naar je hand zet nog wel aanwezig. De achterkant kan net als bij de Pro X namelijk wel versteld worden. Zo kan je hem langer maken, of een beetje kantelen naar je eigen handpositie, voldoende om hem de meeste handen te laten vullen, of indien gewenst juist bewust klein te houden.

Beide muizen komen met een softwarepakket met vergelijkbare features. De Pro X heeft een wat uitgebreidere (luxere) profielfunctie waarbij je de 8 profielen kan selecteren aan de onderzijde, terwijl de Pro S het met een enkele switch en LED moet doen, maar de functionaliteit is verder gelijk. De software is om het zacht uit te drukken wat spartaans, maar werkt opvallend vlot. Kleine onhandigheidjes in de interface (zo zitten DPI instellingen onder het settings-wiel onderaan, terwijl de lift-off weer onder de ‘settings’ banner bovenaan zit, en kleine schoonheidsfoutjes (zie screenshot met overlappende tekst) doen de software wat goedkoop aanvoelen maar het is een eenvoudig en vooral vanzelfsprekend pakket.

Functies sleep je simpelweg naar de gewenste knop (per profiel uiteraard), waarbij je kan kiezen tussen flink wat standaard windows opties en de meeste toetsen op je toetsenbord. Op uiterst volwassen wijze uiteraard gebruik gemaakt van de optie om wat 10-letter zinnetjes te maken in de software. Macro functionaliteit is ook van de partij.

Hoewel onnodig gesplitst van elkaar zien we wel de cruciale prestatie aanpassingen: DPI, Lift-off distance, gevoeligheid van de analoge horizontale scroll, functie van de DPI switch, gevoeligheid van de sniper knop, polling rate aanpassing (125Hz-1000Hz) en de ‘angle snap’; waardeloos voor FPS games, handig als je soms een superrechte lijn moet trekken o.i.d.

De meest prangende vraag wat de praktijkervaring betreft is of een dergelijk opvallend design, en vooral de vele ‘gaten’ in de basis muis vorm zoals wij die kennen niet ten koste gaat van de gebruikservaring. Het antwoord daarop is zonder twijfel ‘nee’. Even los van de modulariteit van de Pro X vallen beide muizen niet heel anders in de hand dan een gesloten model. Je voelt het verschil in opbouw uiteraard duidelijk, maar het is niet zo dat je je hand in een aparte positie moet brengen. Maak ook niet de vergissing om de aanpasbaarheid of extra modules als poespas af te schrijven, want even goed zonder twijfel moet ik stellen dat de muizen direct een positieve indruk achter laten, iets wat nog beter wordt wanneer je hem naar wens afstelt. Een muis die daadwerkelijk een grotere hand goed kan vullen is geen gemeengoed, en als je hem vervolgens eenvoudig naar een kleiner-dan-gemiddeld model kan omtoveren mag dat best als een plusje tellen.

Lastiger is de afweging tussen de twee, of de meerwaarde van die extra modules die de Pro X biedt, gezien de algemene indrukken elkaar niet veel ontlopen. Dat extra stukje voor je duim, of de ‘haak’ voor je pink om hem op te tillen zijn leuk, maar als je met de Pro S de essentie van een Pro X koopt voor ruim 100 euro minder dan ontkom je er niet aan even te twijfelen; het is tenslotte de verstelbare rug die de primaire formaat afstelling geeft, en dat bieden beide muizen. Wat bouwkwaliteit betreft is de Pro X echter wel duidelijk de baas, en toont hij meerwaarde dat gebied zonder enige twijfel in een directe vergelijking, maar even goed moet je stellen dat wanneer je enkel de Pro S in huis haalt je daarover ook niet zal klagen. De gaten in het design maken de muizen wel licht, vooral de Pro S lijdt er onder dat een extreem laag gewicht het idee geeft van goedkopere kwaliteit, ondanks dat je de individuele plastic elementen niet kan beschuldigen van zichtbare of voelbare kostenbesparingen. In dat opzicht voelen ze niet gek anders dan andere muizen die zich geheel focussen op een laag gewicht.

Op gebied van sensorprestaties is de PMW3310 die in de Pro S en deze variant van de Pro X zit geen onbekende. Een sensor met focus op (low-sense) gaming en weinig aanpasbaarheid, en met scherpe prestaties over de hele DPI range. Wel zien we bijvoorbeeld dat de aanpassingen die in de software mogelijk zijn voor de Twin-Eye en ADNS 9800 Pro X variant ontbreken in de wat meer Spartaanse 3310. Los daarvan is het echter wel een sensor met uitstekende papieren en tevens valt er weinig over te klagen in de praktijk; wat nauwkeurigheid betreft geen issues, hoe snel je er ook mee zwaait. Het brengt echter wel een aantal vragen mee, vooral voor de Pro X: Wat is het nut van het kunnen wisselen van sensor, zeker voor de meerprijs van enkele tientjes die je neer moet tellen voor een extra sensor. Er zijn weinig praktisch redenen die ik kan bedenken om –niet- direct voor de 3310 te gaan boven de 9800 en de Twin-Eye, en de sensor swap feature lijkt dan ook weinig meer dan wat feature-show van de fabrikant. Logischer was de keuze voor een meer feature-rijke variant als een 3360 of een 3988 (of 3989) die naast de precisie van de 3310 ook de ruimere instelmogelijkheden hadden gehad van de andere opties.

De knoppen zijn verder nauwelijks noemenswaardig in gebruik, met prettige primaire en secundaire knoppen. De Pro S heeft een onopvallend en gemiddeld muiswiel (een prima keuze), en de Pro X het voordeel van het muiswieltje naar eigen wens zwaarder of lichter te maken. Dat laatste is erg prettig als je graag een specifieke wens hebt wat je wiel betreft. Apart in gebruik is de horizontale analoge actie van het muiswiel, die je een joystick achtige functie zou moeten geven. Hoewel de beweging best ok aan voelt is het tevens een zeer aparte ervaring, zeker omdat je dit nog nooit eerder gedaan hebt. In hoeverre iemand dit in de praktijk zal brengen heb ik echter wel twijfels bij, waardoor ik vrees dat dit even weinig gebruikt zal worden als het daadwerkelijk switchen van de sensor.

De Mad Catz R.A.T. Pro S en X zijn al een unieke ervaring op zich vanwege de aparte uitstraling, een uitstraling die ongetwijfeld voer voor enige discussie zal vormen. Maar na zowel een prettig gevoel bij het unboxen (van de Pro X vooral waar een toffe draagtas bij zit) en de prettige eerste uurtjes met de muizen in de hand ontstaat toch eens sterke sympathie voor de producten die Mad Catz hier voorschotelt. Uniek zijn ze, maar het zijn ook gewoon best lekkere muisjes. De extreme vormen maken hem lastig in te schatten, maar in de hand doen ze het (niet onbelangrijk) erg goed. Vooral het lage gewicht is iets wat hier aanspreekt, maar verder zien we prima sensorprestaties van de PWM3310 en prettige switches, en de muis zo groot of klein in kunnen stellen als je wilt is gewoon erg fijn.

Vooral de Pro X steelt de show als je daar de eerste keer mee aan de slag gaat, want de set met losse onderdelen om de muis naar hartenlust om te bouwen is zowel uniek of tafel als stiekem gewoon heel erg leuk om mee te spelen. Na een aantal dozijnen muizen is het soms lastig wat enthousiasme op te brengen voor ‘yet another gaming mouse’, maar enthousiasme stroomde bij deze ervaring vanzelf over. Een wat dikker stuk op beide zijkanten, een andere rug, snellere glijders, en je hebt spontaan een ‘eigen’ muis die nog meer opvalt dan je voor mogelijk achtte. Toch blijft er ook een gevoel achter dat er wat modulariteit betreft meer in had gezeten, want je hebt geen zeggenschap over het aantal knoppen (een zijkant voor MMO gamers met veel knoppen was een echt knappe extra geweest, of een zijkant zonder sniper knop), de muis is ook zeker niet om te bouwen voor linkshandigen, en een inkoppertje als een aanpasbaar gewicht ontbreekt. Het muiswiel is wel zwaarder of lichter te stellen, maar een gewaardeerde extra van de Razer Mamba was het kunnen verstellen van het gewicht van de primaire muisclicks, iets wat de Pro X niet doet. Ook het kunnen wisselen van sensor klinkt leuk, en is wellicht nog handig als ‘ie ooit kapot gaat, maar de keuze is gering en de meerwaarde van de ADNS 9800 ontgaat mij. Hierdoor bieden de extra’s bij de Pro X vooral de mogelijkheid om de opvallende all-round gaming muis geheel naar eigen hand te zetten, maar de essentie van de muis verandert niet extreem wat mij een gemiste kans lijkt. Als je dan ziet dat de veel goedkopere (ruim 100 euro verschil) Pro S die essentie voor een groot deel ook heeft, met de belangrijkste maat-aanpassingen tot zijn beschikking, dan zet dat toch wat druk op de ketel bij de 179 euro kostende Pro X.

Een beetje leuke PWM3310 gaming muis (of vergelijkbaar) kost je al snel een tientje of vijf. De Pro S biedt met zijn 69 euro een ultra laag gewicht, een opvallende unieke look, het voordeel van het kunnen vergroten of verkleinen en de ingebouwde profielfunctie in de muis zelf. Een combinatie waarvan ik goed kan inbeelden dat iemand daar graag iets meer voor bijlegt, en als je zoiets graag wilt een prima muis om aan te raden. Als je je tot de Pro X aangetrokken voelt maar het budget niet hebt is het ook een uitstekend ‘betaalbaar’ alternatief die voor de meeste vorm-voorkeuren meer dan voldoende biedt.

De Pro X is net als elke muis die de 100 euro voorbij schiet wat prijs-prestatie betreft lastig goed te praten en echt voor mensen die niet te hard op de centjes letten. Toch mag die vermogende doelgroep, al dan niet tevens gevoed door een drang naar iets wat anderen over-the-top vinden, verwachten dat een dergelijk prijzig apparaat iets bijzonders brengt. Voor praktisch elke 130-180 euro muis die ons is gepasseerd viel gelukkig te concluderen dat daar zeker sprake van was, en wat dat betreft is de Mad Catz R.A.T. Pro X niet anders dan andere excentrieke toppers. Er is gezorgd voor een uitstekende basis muis met een heerlijk solide frame (of ‘exoframe’ zoals ze het noemen) met goede prestaties en daarop is flink uitgebouwd met losse modules waardoor de Mad Catz R.A.T. Pro X zijn eigen unieke karakter krijgt. Je ziet ook dat het niet goedkoop zal zijn geweest deze muis naar de markt te brengen, al was het maar vanwege de geringe afzetmarkt. Dat laatste zal menig consument niet veel schelen, en een nuchtere Hollandse kijk gebied mij ook om te zeggen dat het wel een heel extreem bedrag is voor een muis. Toch brengt de Mad Catz Pro X een enorme glimlach naar ons gezicht vanaf het uitpakken tot het muizen zelf en zelfs gedurende het sorteren van de foto’s voor deze review. Overdreven? Absoluut, maar daardoor geen grammetje minder tof en ik kan mij goed voorstellen dat iemand deze plaatjes ziet en dat ‘redelijke’ stemmetje op zijn of haar schouder een flinke duw opzij geeft.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog ruim 250 andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een MadCatz R.A.T. Pro X PixArt PMW3310 Optical Sensor?

is it a bird is it a plane no it's MadCat R.A.T. Pro X pixart pmw3310
mooie review met een hoop fotos :)
We hadden een paar 100 foto's van dit ding, niet normaal :D Er valt ook zo veel aan te prutsen :D
en zn 90 in de review verwerkt? :+
21 van de Pro S
40 van de Pro X
2 van de broertjes samen :D

En dit knippen deed al serieus pijn...
gelukkig hoef je ze niet in de donkere kamer zelf van een rolletje te laten ontwikkelen en vervolgens in te scannen :p
Dat zou het wel een stukje charme geven natuurlijk :D Nu moeten we in een donkere kamer op een computer praktisch hetzelfde doen D:
Heb hier zelf een wat oudere R.A.T. liggen (nummertje 5). Diep weg van mogelijk bezoek onder de theemuts van schaamte uiteraard (mijn hemel wat een gedrocht :+ ) maar puntje bij paaltje ook een verrekt prettig knaagdier.

Wat ik wel merk is dat het 'verlengen' van de muis om eens te kijken of zelfs met mijn kolenschoppen iets anders dan een clawgrip mogelijk zou zijn een ietwat nare bijwerking had: zodra ik 'leunde' op de achterzijde van de muis kantelde deze met de voorkant omhoog: er ligt namelijk niets dan lucht onder die achterkant en de achterkant van het frame wat *wel* de muismat raakt gaat als draaipunt optreden.

Is dat met deze muizen nog steeds het geval als je ze helemaal uittrekt?
Ik zit even naar die 5 van jou te kijken, want deze doen dat totaal niet en ik heb geen kleine handjes en ben zeker niet zachtaardig met mijn muisjes :D Pak ik deze foto er even bij:

Die uitsteeksels achter (op de tafel, direct onder de rug), zoiets lijkt de oude 5 niet te hebben. Zoiets is uiteraard wel nodig om te zorgen dat hij niet omklapt, wellicht hebben ze geleerd :D

En wat de looks betreft, tja, ik had ook mn vooroordelen ;) Dergelijke opvallende spullen zorgen in de regel voor extreme meningen in beide richtingen.
Dat ziet er inderdaad uit als 12-15mm verlenging van dat draaipunt dus dat zou het probleem inderdaad wel moeten verhelpen.

En inderdaad, er zit stiekem toch best wat functionaliteit onder al die, ehm, vorm, verborgen :+
Ergens zou je denken dat ze zoiets in het design proces gevonden zouden moeten hebben, maar bij praktisch alle merken kom je in een nieuwe generatie iets tegen met het gevoel 'komen ze daar nu pas mee' :D Maar het is goed te weten voor oude RAT eigenaren die daar een issue mee hadden!
Dat zou je denken ja. Ik kan me wel voorstellen dat het niet opvalt tenzij je echt een paar oud-hollandsche kolenschoppen in je design/testing team hebt zitten...
Echt goed ergonomisch ontwerpen en testen is toch een zwaardere klus dan vaak gedacht lijkt te worden (hoe veel best prijzige ramplankjes hebben polssteunen waar je spontaan RSI van zou *krijgen*, bijvoorbeeld? :P )
Holy moly: ¤ 180,= voor een buitenaardse muis?
Vind ¤ 20,= al veel voor een muis, maar ja; ben ook GEEN gamer.

Wederom een echte Foritain!
:D Welke muis heb jij dan vraag ik mij af? :D

Even los van het gamer vs niet-gamer aspect valt er meestal wel flink wat te zeggen voor muizen in een hogere categorie, zeker hoger dan 20 euro. Rond een eurotje of 50 vind je de middenmoot, en zo tot een eurotje of 80 vind je een hoop muizen die op gebied van bouwkwaliteit, sensorprestaties, featureset, e.d. wel een klasse beter zijn. Daarboven wordt het, zoals ik in de conclusie ook zeg, al snel lastig om de prijs-kwaliteit goed te praten en moeten ze het dus hebben van opvallende unieke features die iemand graag wil. Er zijn overigens ook prima muisjes richting de 20-25 euro, maar als je die naast iets als dit gaat leggen dan uh.. merk je wel wat verschil :D
Zo'n standaard kantoor muisje ;)
Nu effe een Lenovo muisje met staart
Een beetje sensor komt bij precisie muizen ook wel van pas. Voor browsen / word / excel / mail ofzo, een stuk minder :D
Veel plezier gehad van mijn RAT7, deze ziet er mooi uit. Als ik nu geen G700s had dan had ik waarschijnlijk voor 1 van deze gegaan.

Zeer nette review en mooie foto's. +3 van mij!
Dank je wel, fijn te horen :D Zelf nooit de oudere RATjes gehad, of niet lang genoeg om echt te oordelen, zou niet weten hoe die vergelijking op dit moment zou zijn tussen zo'n 7 en een Pro S / X.
Mwah de oudere waren ook zeer compleet, gewichtjes en andere steuntjes etc. Bouwkwaliteit is zeer goed te noemen, ook een alu 'frame' zoals de Pro-X, is die van de Pro-S ook alu?

Het enige wat ik aan de oude op te merken had was een soort 'gap' bij hele fijne bewegingen die 'Aim knop' die er op zat was te gebruiken maar niet erg handig geplaatst, ik heb grote klauwen maar ik kon die knop moeilijk bereiken en hij is aardig zwaar om in te drukken.

Ik moet zeggen dat ze wel aan de prijs zijn, de G700s die ik nu heb was ook niet goedkoop maar dit zijn best flinke bedragen. Die G900 van Logitech had ook al zo'n prijs, nou moet ik niet klagen want ik heb ook 180 euro neergelegd voor mijn Logitech G810 Spectrum (zat wel key voor The Division en G640 muismat bij).

Ik wacht nu een muis af die dubbele censor heeft, optisch+lazer zodat ze nog fijner zijn bij kleine bewegingen. De G700s lijkt die goed onder controle te hebben nu maar meer iets voor als deze muis versleten is.
Wel apart dat het gewicht nu gewoon weer vast is, juist iets waar menig muis zich wel in laat aanpassen. Pro S zal wellicht wat metaal van binnen hebben, maar de buitenkant lijkt puur plastic.

Aim knop, tja, ik ben er sowieso zelf niet heel weg van. Zijn ze te licht dan druk je ze eenvoudig in, zijn ze te zwaar (of hebben ze travel o.i.d.) dan vind ik ze zelf weer niet snel genoeg, dan schakel ik wel mn DPI stand o.i.d. Het eerste is natuurlijk wel meer deal breaker dan de laatste.

As for the price, yep, het is niet misselijk. Zo'n Pro X lijkt mij dan ook gewoon een muis 'omdat het kan' als je toch niet op centen hoeft te letten. Maar dat gaat m.i. op voor alles boven de ~100 euro (of eigenlijk ~80)
Wow , wat een topreview en wat een muis :D + 3
Dank je wel! :D Tis nogal een geval eh.
Goed bezig Fortain!
Ik begrijp dat de comfort/ligging in de hand niet onder doet voor een muis die niet aanpasbaar is. Maar heb je het gevoel dat dit beter dan gemiddeld is doordat je hem kan afstellen (voor grote of kleine hand)?

Zijn er überhaupt nauwkeurigere sensoren dan de PMW3310 op de markt (los gezien van features/aanpasbaarheid)? Lastig dat zoiets niet simpel te benchmarken is, althans nog niet :)

Jammer van unieke producten daar ook naar geprijsd zijn. Enige geruststelling is wel dat je heel lang met zo'n muis kan doen. Ik heb nu de Logitech G400s, tot nu toe gevoelsmatig veel nauwkeuriger dan de lasersensor muizen die ik heb gehad.
Dank je :)

'wat is beter' is een lastige vraag, te subjectief oftewel ik moet terughoudend reageren om mijn mening niet als feit te verkondigen. Ik heb echter een makkelijke gebruiker, moet ook wel want als ik met veel muizen overweg wil kunnen. Voor mij is een goed afgestelde Pro X grofweg even fijn als de vaste modellen die mij het beste liggen, does that make sense? :)

Of er nauwkeurigere modellen zijn dan een PWM3310. Ook dat is lastig. In theorie, ja, maar het verschil tussen een 3310 en 336X is lastig tot bizar lastig of wellicht zelfs onmogelijk om echt vast te stellen. De voordelen zitten dan eerder in het feit dat er sensoren zijn die op een groter aantal DPI stappen optimaal kunnen functioneren, maar ik ben terughoudend omdat ik de praktische implicaties borderline irrelevant vind, althans voor verreweg de meeste gamers. Een 3310 voelt m.i. gewoon geweldig goed. Als je daarmee een headshot mist ligt het 100% aan jezelf, niet aan de sensor :D
ondertussen 2 x een r.a.t.9 versleten, 1 van madcatz en de ander was van cyborg.. beide hebben het defect dat het staafje door het scrollwieltje van plastic is.. iets wat je in een rage ( daarom altijd dronken gamen ! ) met 1 mep kapot slaat... hoe zit dat bij deze muis ?
Ik ga nu aan de whisky en CS:GO en laat je morgen weten of ik iets heb gesloopt? :D

Dergelijke fysieke rage tests zijn geen onderdeel van mijn protocol, sorry :D
Begrijpelijk.. maar wellicht heb je iets gezien ;)

p.s. dronken gamen - geen rage.. doelde ik op ;)