Dell Latitude 12 7275-H3KN8 Review

StephanVierkantTestpanel 20 juni 2016, laatste update op 28 juni 2016, 1.004 views

Dell Latitude 12 7275-H3KN8 (Testpanel)

Een goede, maar erg dure tablet. De belofte van een tablet en ultrabook in één wordt absoluut niet waargemaakt. De aansluitmogelijkheden zijn bedroevend en zowel het toetsenborddock als -folio hebben serieuze tekortkomingen in mobiliteit. Je bent beter af met een goedkopere laptop (+losse tablet) of alternatieve modellen zoals de Surface.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Toetsenbord typt goed + touchpad muist fijn
  • Helder scherm
  • Featureset erg summier

Minpunten

• Aansluitmogelijkheden zeer beperkt
  • Het is bij lange na geen volwaardige laptop

Inleiding & keuzeproces

Het gemakkelijke antwoord waarom ik deze laptop heb gekozen is ‘ik heb ‘m gewonnen’, maar dat is maar ten dele waar. Ik heb immers ook bewust gekozen om deze hybride te kunnen testen. Het leek me leuk om juist een model te testen dat zowel als tablet als laptop zou kunnen functioneren. Ik gebruik immers zowel een ultrabook (Asus UX303LA) als mijn 7” tablet (Asus Nexus 7 - 2013) veelvuldig.

Op papier is deze tablet minder krachtig dan mijn huidige laptop, maar geen schokkend verschil. De processor is iets minder krachtig, maar hij heeft evenveel geheugen en ook een SSD. Tijdens het testen vroeg ik me dan ook af of hij mijn huidige laptop kan vervangen. Hoewel dit model als ‘tablet’ in de Pricewatch staat, wordt het ook geadverteerd als ‘2-in-1’ en moet dus ook als laptop te gebruiken zijn. In deze review zoek ik uit of dit kan worden waargemaakt.

In deze review ga ik vooral in op het praktisch gebruik ervan. Benchmarks laat ik graag over aan experts. Men heeft immers niet voor niets geloot bij het uitdelen van de laptop en niet geselecteerd op ieders benchmark-skills.

Algemene beoordeling

De eerste indruk is erg goed. Hij voelt stevig aan en is erg licht. Ook het beeld ziet er prachtig helder uit dankzij het IPS-paneel. Het toetsenbord voelt ook degelijk aan. Van een echte ‘unboxing-experience’ is niet echt sprake. Behalve de lader is alleen verloopkabeltje USB-C naar USB-A meegeleverd.

Zodra je de tablet in het toetsenbord klikt, gedraagt hij zich als een laptop. Maar is het ook echt een laptop? Spoiler alert: absoluut niet. Met het toetsenborddock zit het scherm in een vaste hoek en kan uit het dock vallen als je hem even snel verplaatst. Dat werd al vrij snel erg irritant. Met het toetsenbord in de hoes is het niet veel beter: je kunt hem dan niet meer op schoot gebruiken, waardoor hij de omschrijving ‘lap-top’ niet meer waardig is. Ook de connectiviteit is echt te mager om hem als volwaardige laptop te gebruiken.

Voor bijna ¤1500,- heb je een goede, maar wel erg dure tablet. Dell is er wat mij betreft niet in geslaagd de belofte ‘2-in-1’ waar te maken. Met de huidige prijs ben je met laptop met aparte tablet beter af.

Featureset

Aansluitingen
Over de aansluitingen kan ik kort zijn: veel te weinig. Hij is uitgerust met twee Thunderbolt-aansluitingen die ook als USB-C kunnen worden gebruikt. Helaas houden de aansluitmogelijkheden daarmee op. Als je -zoals ik vaak doe- een scherm wilt aansluiten en hem tegelijk wilt opladen, heb je geen enkele mogelijkheid meer om extra apparatuur aan te sluiten. Opladen gaat immers ook via de USB-C-aansluiting en er is geen aparte minidisplayport of HDMI-aansluiting.

Alle aansluitingen gevangen in één foto: twee USB-C-aansluitingen en (in de hoek) een koptelefoonaansluiting.

In theorie biedt Thunderbolt/USB-C natuurlijk genoeg mogelijkheden voor USB-hubs in monitoren die je kunt aansturen met één kabel voor zowel data als video (USB AUX), maar het aanbod hiervan is nog te beperkt. Toevalligerwijs heb ik de monitor die Dell vermeldt onder de productpagina van de Latitude (Dell P2715Q) en zelfs deze high-end 4K-monitor biedt deze mogelijkheden niet. Een extern dock kan natuurlijk ook, maar deze zijn ontzettend duur en worden erg slecht beoordeeld op diverse reviewsites. Het is daarom voor mij onbegrijpelijk dat Dell een hybrid met slechts twee aansluitingen op de markt kan brengen. Ter vergelijking: de Surface Pro 4 heeft weliswaar maar 1 USB-aansluiting, maar heeft wel een aparte minidisplayport én laderaansluiting.
Toetsenborddock
Het toetsenbord-dock moet de tablet transformeren in een laptop, maar dat lukt maar ten dele. Zowel het dock als de folio typen lekker, maar hebben serieuze gebreken.

Het toetsenbord typt lekker en ook het touchpad is prima. Het touchpad is van een gemiddeld formaat (die experimenten met gigantische touchpads snap ik nooit zo goed, dus erg fijn). Ook erg fijn is de verlichting (in drie standen in te stellen), zodat je hem ook op donkere plekken kunt gebruiken. Het klinkt als een luxe, maar sinds ik het gewend ben kan ik niet meer zonder. Het komt toch vaker voor dan je denkt dat de verlichting helpt.

De tablet klikt weliswaar eenvoudig in het dock, maar de keerzijde daarvan is dat hij er ook gemakkelijk uit klikt. Als je de tablet even verplaatst, kan de tablet een klein stukje verschuiven waardoor de connectie met het toetsenbord niet meer werkt. Als je de tablet oppakt om bijvoorbeeld je werkplek van het bureau naar de bank te verplaatsen, is het maar de vraag of je toetsenbord nog werkt. Ook kan de tablet er eenvoudig uitvallen als je hem teveel naar je toe kantelt. Het apparaat met één hand verplaatsen is erg gevaarlijk. Als je in de trein werkt en je stoot hem tegen de stoel voor je aan, verliest hij de connectie met het toetsenbord, of hij valt gewoon op je vingers. Niet echt ‘portable’ dus en een grote irritatiebron.

De aansluiting van het dock met het scherm gaat met klein pinnetjes, die helaas vaak de connectie verliezen.

Het in het dock klikken van het scherm komt nogal nauw. Enkele millimeters naar links of rechts en het keyboard werkt niet

En ander serieus nadeel is dat je het schermt niet kunt kantelen. Hij zit dus altijd in dezelfde hoek en dat is niet erg ergonomisch als je er lang op wilt werken. Hoewel de kijkhoeken erg goed zijn, blijft het natuurlijk een erg spiegelend scherm.

Overigens wordt ook een folio meegeleverd, maar ik heb nooit begrepen waar deze voor dient. Het voelde voor mij als origami, want na uren puzzelen heb ik geen enkele manier gevonden waarop dit ding stabiel genoeg was om te gebruiken. Het is hooguit een handige hoes ter bescherming (als je het dock niet gebruikt).
Folio met toetsenbord
De Dell werd oorspronkelijk geleverd met een toetsenbord-dock, maar de levering werd later aangevuld met een folio met ingebouwd toetsenbord. Deze hoes lost een deel van het probleem op: je kunt nu zelf bepalen onder welke hoek je het scherm hebt.

Maar is het een beter alternatief? Wat mij betreft niet. Het toetsenbord typt iets minder lekker dan het dock. Er is iets minder travel, maar nog steeds is het een goed toetsenbord. Het voelt zeer solide aan, maar het maakt de Latitude nog weer een stukje meer tablet en minder laptop. Strikt genomen is er van je laptop niets meer over, want je kunt hem niet meer op je schoot gebruiken. De standaard vereist een vlakke ondergrond. Het verschuiven van het apparaat zorgt er gegarandeerd voor dat het als een kaartenhuis in elkaar klapt. Kon je bij het dock hem niet oppakken, nu is verschuiven zelfs al een probleem.

De beide keyboards vergeleken. Op de foto zie je duidelijk dat het toetsenborddock (onder) iets meer travel heeft dan de folio erboven.
Links het folio keyboard, rechts het dock.
Waarom geen fatsoenlijk dock?!
Dell had nog een kans om het te redden, maar helaas: Dell heeft de kans laten liggen om het toetsenbord uit te rusten de broodnodige extra aansluitingen of bijv. een extra accu. Het aanschaffen van een echt dock (met o.a. USB-hub, HDMI- of displayport-aansluiting) lijkt de enige oplossing om mijn huidige laptop echt te vervangen, maar die docks zijn enorm prijzig. Daarnaast regent het klachten over de docks. Dell levert een docking station van meer dan 300 (driehonderd!) euro. Het is ronduit beschamend dat ze deze apparatuur nog voor zulke prijzen durven te verkopen.
Windows 10
Met Windows 10 heeft Microsoft een besturingssysteem gemaakt dat goed werkt op zowel desktop als tablet, hoewel je nog wel blijft schakelen tussen de desktop-modus en de tablet-modus (Modern UI, voorheen Metro). Als fervent Linux-gebruik ben ik wel jaloers op alle touch-mogelijkheden die zijn toegevoegd aan Windows, maar het is nog een kwestie van tijd dat de desktop- en touch-omgevingen helemaal zijn geïntegreerd. Alle instellingen zijn verdeeld over de Modern UI interface én het oude Configuratescherm. Het is alsof je huis twee keukens heeft, waarbij de ene de koelkast en magnetron heeft, maar de andere de vaatwasser en het gasfornuis. Ik vind het verbazingwekkend dat het zo lang duurt voordat Microsoft dit op orde heeft.

Ook werken diverse knoppen niet bepaald intuïtief. Zo zijn de knoppen ‘Wifi’, ‘Bluetooth’ en ‘Vliegtuigmodus’ allemaal blauw gearceerd, maar die opties kunnen natuurlijk per definitie niet tegelijk aan staan. Wat mij betreft een beginnersfout in UX design. Misschien verklaart het de langzame transitie van het oude Configuratiescherm: het blijkt toch lastig om de vele opties overzichtelijk in een touchvriendelijke interface te krijgen.

Staat Flight Mode nu aan of uit?

Is Wifi nu aan of uit?
Overige features
Welke? Juist. Er zitten webcams aan de voor- en achterkant van de tablet. Hoewel de folio er plaats voor biedt, is er geen pen meegeleverd. Vooral voor de zakelijke gebruiker (de zelfbenoemde doelgroep) zou een 4G modem handig zijn. Ook extra functionaliteiten als een vingerafdrukscanner zijn niet meegeleverd. Het is allemaal geen groot gemis, maar een tablet in deze prijsklasse zou een exra funcionaliteit niet misstaan.

Prestaties

Over de Intel Core M5 valt niet te klagen. Samen met de 8 GB aan geheugen kan hij alle zakelijke taken prima aan. Hij kan zich uitera ard niet meten me een i7, maar als je in ogenschouw neemt waar dit model voor bedoeld is, maakt dat niets uit. Films op hoge kwaliteit, videobewerking en zelfs nieuwere games zijn geen probleem.

Voor allerhande benchmarks verwijs ik graag naar de experts, maar ik heb geen enkele keer gemerkt dat hij trager was dat mijn huidige Intel Core i7.

Beeldkwaliteit

De beeldkwaliteit is erg goed. Het scherm is erg helder en er komt op de maximale stand een behoorlijk bak licht vanaf. Dat is ook wel nodig bij een touch-scherm, maar dat betekent niet dat je dit for granted moet nemen. Het is gewoon een erg fijn scherm.

Ook de kleurweergave is goed. Het scherm is erg helder, maar daarmee niet te wit. Bij een compleet zwart scherm (bijv. tijdens het opstarten) valt bij een donkere omgeving op dat er sprake is van backlight bleeding (een fellere gloed om het scherm heen), maar dat is dan ook het enige waar iets zinnigs over te melden valt.

De kijkhoeken zijn erg goed. Zowel van boven als van de zijkanten kun je hem goed bekijken.

Bouwkwaliteit & Robuustheid

Het apparaat voelt ontzettend goed aan. Het is een solide behuizing en op de bouwkwaliteit valt echt niets aan te merken. De tablet, de standaard folio, het toetsenbord en de folio met ingebouw toetsenbord voelden allemaal zeer ‘premium’ aan.

Het enige opvallende is de ‘backlight bleeding’ die je ziet zodra je de tablet in het dock klikt. Het geeft wat te denken over de bouwkwaliteit, maar hetzelfde verschijnsel doet zich niet op andere plekken voor.

Ergonomie

Als tablet is hij voor zijn grootte redelijk licht. Qua formaat houdt het niet erg handig vast en dus komt hij het beste tot z’n recht als ‘ie op tafel ligt of als je de stand gebruikt.

Door de vaste hoek van het scherm is hij te weinig ergonomisch om echt een dag lang op te werken. Door het gebrek aan aansluitingen is het aansluiten van een monitor en toetsenbord niet mogelijk: zodra je een scherm aansluit en hem tegelijkertijd wilt opladen (niet een gekke eis wat mij betreft) is er geen aansluiting meer vrij voor randapparatuur zoals een muis, toetsenbord of usb-stick.

Tijdens mijn werk pak ik regelmatig mijn laptop op om even naar een collega te lopen, aan te schuiven bij een vergadering of (als ik thuis ben) op de bank nog even een mailtje te versturen. Daar ben ik al gauw mee gestopt. Het scherm kan bij geringe beweging als de connectie met het toetsenbord verliezen en als je iets te hard op de bank ploft als je hem in je hand hebt, heb je het dock nog in je hand terwijl het scherm op je schoot ligt. Een eenvoudig vastklikken van het scherm heeft echt een vervelende keerzijde: de magneten zijn gewoon niet sterk genoeg. Het klinkt allemaal erg handig, maar in de praktijk werkt het gewoon niet.

Daarbij komt dat de tablet samen met het toetsenbord zo’n 1250 gram wegen. Ter vergelijking: mijn huidige 13,3” ultrabook weegt slechts 200 gram meer (1,45 kg).

Warmte- & Geluidsproductie

Door de passieve koeling kan ik over de geluidsproductie kort zijn: geen. Het enige geluid zijn de knarsende contactjes van het toetsenbord-dock ;-).

Het gebrek aan actieve koeling brengt wel met zich mee dat hij bij intenstief gebruik erg warm kan worden.

Mobiliteit & Accuduur

Ik heb hem een tijdje gebruikt op kantoor, thuis en in de trein. Mijn conclusie: dit is geen laptop voor onderweg. Mijn huidige laptop kan ik open- en dichtklappen met één hand en ook verplaatsen met in de ene hand m’n laptop en in de andere een kop koffie. Met de Dell Latitude is dat er niet bij. Zowel het toetsenborddock als het folio keyboard zijn niet geschikt voor gebruik in trein, bus, vliegtuig of achterin de taxi.

De accuduur is prima, maar niet opvallend lang. Hoe lang hij mee gaat is afhankelijk van je gebruik (open deur alert!). Ik heb er echter geen hele werkdag op kunnen werken, dus de lader thuis laten is er niet bij. De ervaring leert dat accu’s na verloop van tijd nog minder worden, dus erg veel marge heeft hij niet. Voor een ‘ultra portable’ had ik meer verwacht.

Prijs en conclusie

Dell’s belofte van een 2-in-1 wordt verre van waargemaakt. Voor een laptop heeft hij te beperkte aansluitingen en zowel het keyboarddock als -folio hebben serieuze beperkingen. Voor de prijs op het moment van schrijven past m.i. maar één conclusie: dit apparaat is veel te duur.

Voor bijna ¤1500,- kan het niet concurreren met échte ultrabooks (o.a. wél een echte i7) of met andere vergelijkbare modellen (o.a. wél meegeleverde pen, meer aansluitingen). Als je een laptop met vergelijkbare (of zelfs betere) specs koopt, houd je nog genoeg geld over voor een leuke tablet. Of twee.

Heb jij ook een Dell Latitude 12 7275-H3KN8?