Tweakers zegt: 7,5

Lenovo Yoga 500 14 80N4012RNX

Specificaties 14" • 1920x1080 • 128GB • Intel Core i3 - Bekijk alle specificaties

Lenovo Yoga 500 14 80N4012RNX Review

ElPaco 19 juni 2016, laatste update op 20 juni 2016, 442 views

Lenovo Yoga 500 14 80N4012RNX

Deze notebook heeft één onderscheidende feature en dat is het feit dat het scherm helemaal om kan klappen om de notebook als tablet te gebruiken. Helaas is dit een van de weinige punten waarmee de notebook weet te overtuigen.

Pluspunten

• Multi-inzetbaar (als laptop en tablet)
  • Weinig bloatware
  • 3 USB poorten
  • Bouwkwaliteit

Minpunten

• Glanzend scherm
  • Toetsenbord en overige software onstabiel
  • Vingerafdrukken zijn overal te zien
  • Zeer matige accuduur

Featureset

Het eerste wat opvalt als de doos wordt geopend is dat er geen accessoires worden meegeleverd met de Lenovo Yoga 500. De laptop en de stekker zitten in de doos, daar zullen we het mee moeten doen.Het stekkerblok is een normaal formaat, niet echt groot voor het vermogen dat het moet leveren, maar het had volgens mij wel kleiner gekund. Aan de andere kant is dit niet de duurste laptop dus dit is Lenovo vergeven.
Betreft aansluitingen aan de laptop is het eerste wat me in positieve zin opviel het feit dat er 3 USB poorten zijn. In een tijd waarin iedere fabrikant probeert het af te doen met een 1 enkel USB (C) poort heeft de Yoga 500 2 USB3 poorten en 1 USB2 poort. Verder valt op dat er een netwerkaanlsuiting in de laptop aanwezig is en een full size HDMI poort. Stroomaansluiting, jack audio, gat voor een Kensingtonslot en een kaartlezer complementeren de aansluitingen.

Prestaties

Dan de prestaties, het gaat hier om een model met een SSD en een Core i3, de verwachtingen zijn dus niet heel hoog gespannen. Voor de meeste taken (wat internetten, Office, Netflix) voldoet de Yoga 500 prima. Een simpel spelletje gaat ook nog. Ik heb zelf World of Tanks er op gespeeld en dat werkte redelijk. Op de laagste instellingen en een resolutie van 1366x768 haalde ik constant rond de 25/30 fps.
Wanneer de accu echter onder de 30% zakt dan storten de prestaties in en dan is een 720p Youtube filmpje of wat Netflix teveel. Alles begint direct te stotteren.

Beeldkwaliteit

Op het eerste gezicht lijken de kleuren die het scherm weergeeft best aardig. Ik kon geen grote afwijkingen zien vergeleken met mijn (ongecalibreerde) Dell U2412M en de kleuren vond ik niet storend. Wat wel heel erg stoorde is hoe glanzend het scherm is. Het is overduidelijk niet gelamineerd en met een klein beetje omgevingslicht is het al lastig om te zien wat er op het scherm staat. Voordeel is wel dat je niet lang hoeft te zoeken naar een spiegel, die zal je altijd bij je hebben als je de notebook bij je hebt.

Bouwkwaliteit en robuustheid

De bouwkwaliteit van de notebook is zeer goed te noemen. Het geheel voelt solide aan en de notebook is amper te torderen. Ook het oppakken van de notebook aan scherm geeft geen beangstigend gevoel dat de notebook elk moment stuk kan gaan.
Het scharnier van het scherm is zeer degelijk, wat als negatieve bijwerking heeft dat de notebook lastig te openen is. In de testperiode van 2 weken ging het scherm wel steeds makkelijker open, maar of dit komt door gewenning of doordat het scharnier wat soepeler werd durf ik niet te zeggen.

Ergonomie

Voor een notebook die ook als tablet te gebruiken is, is het geheel erg zwaar. De notebook weegt 1.8 kilo en dat zorgt er voor dat het niet prettig is om het als tablet te gebruiken. Het wordt al snel te zwaar waardoor je de notebook toch ergens op gaat leggen. Op dat moment is het logischer om het scherm weer te draaien en de notebook als notebook te gebruiken in plaats van als tablet. Tijdens de 2 weken dat ik de notebook ter review heb gehad heb ik hem geen enkele keer 270 graden gedraaid en als staande tablet gebruikt, het is net zo makkelijk om ook in dit geval de notebook als gewone notebook te gebruiken.

Warmte- en geluidsproductie

Het gebruik van een Core i3 en SSD zorgt er voor dat de notebook erg stil is en koel zijn werk doet. Ook als de processor vol aan de bak moet is de notebook amper te horen, en tijdens het gamen (World of Tanks) is de notebook gewoon op schoot te houden.
Tijdens het kijken naar een serie op Ntflix heb ik de ventilator geen enkele keer aan horen gaan, wat betekent dat deze zeer stil is, of niet nodig. Hoe dan ook een ruime voldoende!

De prijs is goed te noemen. Er zijn notebooks te vinden die ongeveer dezelfde specificaties bieden voor hetzelfde geld. Twee laptops die het meest in de buurt komen van de Yoga 500 zijn de HP Pavilion x360 13-u002nd en de Asus Transformer Book T300CHI-FL042P. De HP is momenteel te krijgen voor 599 euro en de Asus is verkrijgbaar voor 638 euro.

Mobiliteit & Accuduur

Matig, meer is het echt niet. De accu gaat niet lang mee en de laptop is redelijk zwaar. Ik zal de notebook vergelijken met de 2 notebooks die ik noemde bij de prijs, en met de Microsoft Surface Pro 3, die ik zelf heb. Het meest duidelijke verschil zit in het formaat van de laptops, de Asus en Microsoft hebben een 12” scherm, de HP een 13” scherm en de Yoga een 14” scherm. Dit kan zowel een voordeel als een nadeel zijn voor de Yoga. Voordeel is dat elementen op het scherm beter zichtbaar zijn (het scherm is immers groter), nadeel is dat het extra formaat extra gewicht met zich mee brengt. In onderstaande tabel zijn de afmetingen en gewichten van de 4 laptops opgenomen. Hierin is duidelijk te zien dat de Yoga de grootste en zwaarste laptop is. Het verschil met de HP en Asus lijkt niet groot, maar die 300 gram is wel het verschil tussen een laptop die wat langer vast te houden is en een die al snel te zwaar wordt. Vergeleken met de Microsoft is de laptop helemaal zwaar, de Yoga schiet als tablet in dit geval tekort.

Gewichten en afmetingen
Lenovo (14”)HP (13")Asus (12")Microsoft (12")
Hoogte (mm)2219.8169.1
Diepte (mm)235222191201.4
Lengte (mm)340362.4317292.1
Gewicht (Kg)1.801.581.450.8

Betreft de accuduur, vergeleken met de Surface Pro 3 is deze echt heel kort. Ik heb bij beide apparaten Netflix aangezet met dezelfde film, en de accu afname genoteerd. Onderstaande tabel laat duidelijk zien dat de Lenovo Yoga veel sneller door de accu heen gaat.
Accu (%)LenovoSurface
Start9589
Na 1,5 uur4355
Afname5234

Edit: Tabellen plaatsen

Heb jij ook een Lenovo Yoga 500 14 80N4012RNX?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.