Apple Cinema Display 23" Zilver Review

FvdM 26 juli 2012, laatste update op 5 mei 2017, 7.092 views

Apple Cinema Display 23" Zilver

Goede kleur, contrast en helderheid, en geen pixel defecten. De LED displays van nu zijn beter en veel hogere kwaliteit, maar de bouw- en hardware kwaliteit geven dit scherm een lange levensduur van inmiddels 10 jaar.

Pluspunten

• nette vormgeving en eenvoud
  • sterke behuizing
  • scherp beeld
  • ingebouwde USB & firewire hub
  • alle kabels in één
  • eenvoudige wallmount (optie)
  • weinig ghosting
  • lange levensduur

Minpunten

• bovenkant erg warm na 5+ uur gebruik
  • kabel naar voeding erg kort
  • kabel naar monitor niet los te koppelen
  • behalve helderheid, functies van de toetsen en kleurprofiel in het OS is er niets zelf in te stellen
  • memory effect na enkele jaren
  • bureaustandaard niet in hoogte verstelbaar

Vormgeving

Dit display laat sterk de krachtige vormgeving en kwaliteit zien die je ook in de andere professionele producten van Apple terug ziet. De behuizing is gemaakt van geanodiseerd aluminium wat er omheen gevouwen is en de twee uiteinden komen samen in het midden aan de onderkant van het scherm. De zijkanten zijn gemaakt van wit glanzend kunststof dat een zacht karakter geeft aan het geanodiseerde aluminium. In de rechter zijkant zijn de helderheid en power buttons verzonken. Deze zijn aanraak gevoelig. In Mac OS X kun je aangeven of de helderheid buttons moeten worden geblokkeerd (is altijd nog te regelen met de functie toetsen F14 en F15 en in de Beeldscherm instellingen) en welke functie je wilt toewijzen aan de power button. Je kan daarbij kiezen uit: aan/uit en slaapstand van computer inschakelen. De computer inschakelen is met deze button niet mogelijk. Rechtsonder het LCD vlak vind je het standby lampje. Dit is een wit LEDje dat zachtjes aan gaat bij het inschakelen van de standby stand van de monitor en weer langzaam uitgaat bij het uitschakelen. Het lampje is netjes verwerkt in het aluminium en heeft een diameter van 1mm.

Het voedingsblok, door Apple powerbrick genoemd, is wit met bovenop het apple logo verzonken in de behuizing. De voedings kabel is een standaard computer kabel waarbij de connector, net als bij de Power Mac G5, is gehalveerd in de lengte. Doordat ze er een rechthoekig stuk kunststof tussen hebben gezet lijkt het alsof de stekker 'verdwijnt' in de powerbrick wat een mooie en rustige uitstraling heeft, maar er ook voor zorgt dat de voedingskabel stevig vastzit. De kabel naar de monitor klikt er ook stevig in en gaat niet makkelijk los. Een nadeel is dat het blok vrij groot is en omdat de kabel naar de monitor tot het 'splits-punt', waar de DVI, voeding, usb en firewire kabels samenkomen, kort is moet de voeding altijd dicht bij de computer liggen.

Beeld

Het beeld is erg goed. De kleuren zijn helder en dunne lijnen (zoals bij tekst) worden scherp weergegeven. De resolutie van 1920 x 1200 px is perfect in Photoshop en Dreamweaver (twee pagina's naast elkaar en nog ruimte over), maar maakt standaard tekst wel klein. Vooral in MS Office 2004 waarin je niet blijvend het zoom-niveau op 125% kan instellen kan dit vervelend zijn. Gamen en DVDs kijken gaat ook goed al treed er wel lichte ghosting op, maar dit is niet storend.

Muurbevestiging

Apple heeft ook een wallmount kit beschikbaar. Deze is gemaakt van dik aluminium en heeft beschermingsstrips aan de uiteinden zodat de achterkant van het display niet beschadigd. De installatie is eenvoudig: schroef de twee schroeven aan de zijkanten van de bureau standaard los, til de standaard op, trek de kabel door het gat, plaats de wallmount en schroef het vast met de bijgeleverde twee schroeven. Dit is een stevige oplossing en houd het display tenminste 2 cm van de muur af afhankelijk van de gebruikte wallplate. De wallmount adapter voldoet aan de VESA FDMI 100 standaard.

Prijs vs. kwaliteit

Ook al is de prijs hoog, de kwaliteit is er wel naar. De doelgroep is denk ik voornamelijk de grafische industrie, maar ik vind zelf dat deze monitor ook erg geschikt is voor Dreamweaver. Mede omdat je meerdere vensters naast elkaar kunt zetten, bijvoorbeeld een script met daarnaast het live resultaat. Ook is het zeker geschikt voor het bekijken van films en games. Voor de thuisgebruiker gaat het denk ik voornamelijk om de mooie moderne vormgeving waardoor het voor de Apple freak ook leuk is om naar het display te kijken als deze uit staat...

Update 2 jaar na ingebruikname
(3 mei 2007)

Inmiddels is de kwaliteit sinds mei 2005 niet echt achteruit gegaan in tegenstelling tot mijn andere monitor (Acer AL707) welke steeds meer moeite krijgt met de kleuren. Het Apple display vertoond nog helemaal geen ouderdom verschijnselen. Het scherm wordt dagelijks gebruikt voor tenminste 12 uur non-stop, maar heeft helemaal geen dode pixels, kleur problemen of donkere hoeken. Het enige lastige is het memory effect, dus het 'inbranden' van veel voorkomende beelden zoals een menubalk of bureaublad achtergrond. Dit is wel op te lossen door iedere week het beeld volledig wit te maken met behulp van een witte afbeelding in de schreensaver, maar het is geen mooie oplossing. Daarna is het effect wel voor een week weg.

Het energieverbruik is gemiddeld 66 watt.

Update 5 jaar na ingebruikname
(5 juli 2010)

Dit scherm wordt nog steeds dagelijks intensief gebruikt. Er zijn geen dode pixels, donkere hoeken of kleur problemen. Het memory effect lijkt tevens verminderd te zijn. Wel is duidelijk het verschil met LED-backlit displays te zien. CCFL-wit is wat geel in vergelijking met LED.

Update 7 jaar na ingebruikname
(26 juli 2012)

De conditie is nog hetzelfde als twee jaar geleden, geen pixel, voeding of backlight problemen. Het display is nog steeds mijn hoofdscherm als ik het op de laptop plug. Ik had verwacht dat het memory effect erger zou worden, maar valt enorm mee. Als ik een app op fullscreen zet dan blijven de contouren van de menubalk even zichtbaar, maar dat verdwijnt binnen een paar minuten.

Update 10 jaar na ingebruikname
(20 mei 2015)

Tien jaar al.. Nog steeds gebruik ik dit scherm elke dag zonder problemen. Vooral met Google Earth onderzoek en om de git client en alle CI logs te volgen tijdens het coden. De helderheid, het contrast en de refreshrate zijn niet zo mooi als de moderne LED displays, dat is niet zo fijn met snelle shooters, maar het voldoet nog prima voor langzamere toepassingen. Alle pixels werken nog, geen last meer van inbranden, alleen het stroomverbruik is een beetje uit verhouding vergeleken met de spullen van nu.

Werkt niet lekker met Apple TV (2012, HDMI-DVI adapter). Die loopt dan ineens super traag en alle randen tussen zwarte en lichte kleurgebieden zijn groen. Als ik op dezelfde manier een Samsung SyncMaster 2443 aansluit werkt het probleemloos. Er is een vergelijkbaar probleem als ik het Apple display aansluit op de mbp middels een DVI-Thunderbolt kabel. In de donkere kleurgebieden rond een licht gebied knipperen rode pixels. [video] Ferriet kern helpt dan helaas niet.

Wat dit soort dingen betreft is duidelijk te merken dat de techniek inmiddels verouderd is. Ik denk dat het scherm nog minimaal 5 jaar meegaat.

Update 12 jaar na ingebruikname
(4 mei 2017)

Ik gebruik dit scherm nog steeds elke dag. Momenteel zelfs intensiever dan de laatste jaren dankzij het game platform LiquidSky. Ik doe alles op mijn 15" laptop display, maar voor games is een groter scherm wel prettiger. Het ondersteund helaas geen 1080p waardoor de LS omgeving een beetje stretched naar 1200p. Verder werkt het nog helemaal top voor techniek uit 2005. De kleuren zijn duidelijk veel warmer dan LED, maar dat ervaar ik niet als storend. Juist wel prettig in de avond! Nog steeds geen dode pixels en de CCFL backlight en voeding doen het ook nog steeds.

Wel zijn er nog de knipperende rode pixels in donkere frames. Ik vermoed dat dit door de Thunderbolt verlengkabel komt, want als ik de Apple TB-DVI adapter direct aansluit op de laptop dan werkt het prima. Pas als de kabel er tussen komt dan komen de knipperende puntjes. Waarschijnlijk is het niet afgeschermd of iets dergelijks. Ook is de el cheapo muurbeugel niet helemaal blij met het gewicht van 7kg, daar is mee te leven.

Tenslotte is het display ook nog steeds compatible met alle macOS, Windows en Ubuntu versies sinds 2005, zonder speciale drivers te downloaden.

Al met al is dit scherm misschien wel mijn beste aankoop ooit! :Y)

Heb jij ook een Apple Cinema Display 23" Zilver?

en toch blijf ik het jammer vinden dat apple nog steeds niet de allernieuwste kaarten in haar computers installeert, andere setup en weet ik veel wat voor redenen ze ervoor mogen hebben ten spijt. Als je toch het verschil ziet tussen bijvoorbeeld een nvidia 6600 en een 7800 en als je bedenkt dat een hoop apple gebruikers toch vooral grafisch bezig zijn met hun computers dan ga je toch eigenlijk beter verwachten, maar ja een zekere arrogantie mag het appeltje zeker niet ontkend worden.
hopelijk (voor apple gebruikers) wordt die situatie beter wanneer apple overstapt op een andere architectuur volgend jaar
Die nieuwste kaarten waar jij het over hebt zijn vooral interessant voor gamers. En daarvoor maakt het niet uit dat deze kaarten pas later beschikbaar zijn aangezien de spellen ook pas later beschikbaar zijn. :)
De mensen welke grafisch zwaar bezig zijn hebben geen belang bij de nieuwste game kaart, maar zoeken een die betere beeldkwaliteit geeft ipv snellere 3d rendering.

Ik begrijp dit ook niet helemaal. DVI is DVI dus de grafici zullen geen verschil zien tussen de kaarten.
Kan je daar misschien wat foto's van maken?
Done.

Er zit een beetje ruis in de foto's want ik heb nu geen tijd om ze te optimaliseren.
Super :)

Erg nette afwerking van Apple
Hoe heb je het energieverbruik gemeten? Staat de helderheid op max of op 50%?
66 W lijkt me aardig aan de hoge kant voor een 23" monitor.
Dat heb ik gemeten met zo'n kosten meet ding van Conrad. De monitor helderheid staat >95% van de tijd op maximum. De voeding is max 90W.
Ik zit hier ook achter een Cinema Display 20". Prachtig apparaat, voorlopig nog niet echt een ander scherm nodig. Gebruik het scherm alleen voor een hogere resolutie tijdens het programmeren.
Gewoon nog na 7 jaar updaten.... Respect!
Thanks. Ik heb al zoveel gear versleten, maar dit display blijft als een soort baken tussen mijn spullen staan.
Deze staat inmiddels al weer een tijdje ongebruikt in de kast bij mij :P

Mooi design natuurlijk maar technisch ondertussen achterhaalt.
Achterhaalt maar wel degelijk. :Y)
offtopic:
achterhaald