OnePlus 3 Grafiet Review

wwwhizz 19 juni 2016, laatste update op 20 juni 2016, 15.444 views

OnePlus 3 Grafiet

Toptoestel, zeker voor deze prijs! Fijn scherm, supersnelle hardware, goede fingerprint-reader. Wat mij betreft de beste keus als je een nieuw toestel zoekt!

Pluspunten

• Tweakability
  • Erg mooie unibody
  • Schitterend AMOLED-scherm
  • Goede fingerprint-reader
  • Dash charging
  • Dual SIM en NFC

Minpunten

• Geen SD-slot
  • Camera steekt uit
  • Accu niet verwisselbaar
  • Geen QHD

Mijn LG G4 heeft last van een bootloop; dus was ik op zoek naar een nieuw toestel. Hierbij komen we ook meteen bij de belangrijkste reden om een OnePlus te kopen: ze staan het toe er lekker mee te Tweaken :)

Gelukkig kwam de OnePlus 3 vier dagen geleden uit. Ik had de hype al een beetje gevolgd, dus ik meteen bestellen :) OnePlus gebruikt geen invites meer, en dankzij de (tegenvallende) launch via een VR-app kon ik in het eerste uur bestellen. Bestellen en betalen liep soepel; en ze beloofden hem 17 juni op te sturen. Twee dagen daarvoor had ik echter al een T&T nummer van DHL, en was hij al onderweg vanuit Polen. Op de 17e kwam hij, via Hannover, Brussel en Amsterdam, bij mij aan.

De doos was enigszins beschadigd, de hoekjes waren gedeukt. Het toestel ziet er gelukkig helemaal goed uit.

De buitenkant van de Oneplus 3 bestaat uit een mooi afgewerkte, volledig aluminium unibody. Hij ligt lekker in de hand door de goede afwerking. Dankzij de kleine bezels is de telefoon relatief smal voor een apparaat met een 5,5" scherm.

Het scherm is een mooi 5,5" Full-HD AMOLED scherm. Zwart is ook echt mooi diep zwart. Het wordt beschermd door een laagje Gorilla Glass 4; met standaard een lelijke plastic screen-protector. Ik ga voorzichtig met mijn spullen om; dus vind ik zo'n protector niet nodig. Die ging er dus ook meteen van af.

De hardware is, zoals we gewend zijn van OnePlus, helemaal dik in orde:
  • De snapdragon 820 is een supersnelle SoC, die niet erg heet wordt. Volgens externe benchmarks staat hij bovenaan de lijst
  • Er zit 6GB RAM in het apparaat, maar die wordt niet helemaal lekker benut, al is dat via wat instellingen wel te verbeteren. Lijkt mij overkill, maar kan ook geen kwaad.
  • NFC ondersteuning is terug van weggeweest
  • Er past helaas geen SD-kaartje in, maar in principe is de 64GB opslag ruim voldoende. Een extern SD-kaartje vind ik altijd fijn voor het behouden van foto's, mocht het apparaat crashen, of mocht ik per ongeluk de verkeerde partitie formatteren.
  • De meegeleverde Dash-charger kan je telefoon binnen een uur helemaal opladen. Met een volle batterij van 3000mAh krijg je 4 à 5 uur Screen-on-Time en kom je de dag ruimschoots door. Groot nadeel is dat de Dash-standaard closed-source is en dat je voor supersnel laden dus vast zit aan de meegeleverde, of bij OnePlus gekochte lader.
  • De speaker is vrij luid en doet het prima
  • De GPS is snel en accuraat; rijden met maps is een genot
  • De fingerprint-reader is supersnel en accuraat. Heel fijn om mee te kunnen unlocken en te gebruiken met LastPass.
  • Aan de linkerkant zit boven de volumeknoppen een Alert Slider, die we kennen van de OnePlus 2. Hiermee kun je zonder te unlocken je telefoon op stil, of priority-only mode zetten
  • Aan de onderkant zit een 3.5mm headphone-aansluiting. Gelukkig hebben ze die niet weggelaten.
  • De USB-kabel gaat via een USB-C poort die werkt op USB 2.0 snelheid. Raar, maar niet een groot nadeel

In 3DMark Sling Shot (ES 3.1) gooit de Snapdragon 820 met 2479 punten hoge ogen:

Behoorlijk vergelijkbare score met de Galaxy S7 (edge). Ook in Geekbench 3 doet hij het niet slecht, met 5470 punten in de multi-core test:

Na de initiële OTA update draai ik nu de officiële OxygenOS 3.1.2. Dat is OnePlus' eigen versie van Android 6.0.1. Standaard staat het thema op een wit/groenig; maar zodra je deze op een Dark Theme zet, krijg je een mooi vol-zwarte achtergrond voor je menu's. Swiftkey is voorgeïnstalleerd; dat scheelt mij weer installeren. Verder staat er alleen standaard Google software op (de Play Store, Google Now, Gmail, Chrome, Drive, Maps), geen rare fratsen.

Voor de Dual-SIM heb je een menuutje, helaas is dat niet zo uitgebreid als ik bij andere Dual-SIM toestellen heb gezien. Zo kun je volgens mij niet een ringtone per SIM instellen. Wel kun je kiezen welke SIM je voor je 4G data-verbinding wilt gebruiken, waar je mee wilt bellen en welke voor de SMSjes gebruikt moeten worden.

Thuis haalde ik op het 4G+ netwerk van T-mobile zo'n 44mbit down en 18mbit up.

De rear-camera is een 16MP f/2.0 sensor van Sony met phase-detection om snel te kunnen focussen. De front-camera is een 8MP camera die volgens OnePlus dezelfde is als de rear-camera uit een iPhone 5S.

De camera doet het goed, is heel scherp en focust snel. Ik heb wel verhalen gehoord over aggressieve noise reduction bij low-light situaties, maar heb dit nog niet kunnen testen.

Hier in ieder geval een paar voorbeeldfoto's, meer volgen:

Mochten jullie nog specifieke vragen hebben, laat een reactie achter, dan zal ik proberen te antwoorden :)

Ik heb net met een OnePlus 3 ToolKit 1.5 de DPI van mijn mobiel op 401 gezet, zonder te rooten. Dat ziet er nu zo uit:

Changelog
19 juni 2016: kleine textuele verbeteringen, SIM-menu toegevoegd
19 juni 2016: post scriptum toegevoegd
20 juni 2016: benchmarks toegevoegd (3Dmark en geekbench 3)
20 juni 2016: Plaatjes als headers toegevoegd
20 juni 2016: Voorbeeldfoto's toegevoegd

Heb jij ook een OnePlus 3 Grafiet?

Reviews door de redactie

Meer advertenties

Mooie review, dank daarvoor. Heb het toestel zelf ook de 17e gekregen en ben er erg blij mee.

- Wat mij nog wel is opgevallen als nadeel is dat het toestel spekglad is door dat aluminium. Ik kom van een lekker stroeve, maar o zo verouderde, Xperia ZL. Ik wacht met smart op m'n bamboe-hoesje, maar de levertijd daarvan is dan weer akelig lang...

Heb zelf wel de camera redelijk uitgebreid getest:
Bij goed licht uitstekende foto's, bij matig tot slecht licht redelijke foto's maar agressieve ruisreductie (niet inzoomen dus!). Standaard in 'auto-HDR' wat prima werkt.

- Fotograferen met de volumeknoppen is fijn, maar door de erg kleine bezels is de appschakelaar snel geraakt en zit je ineens weer in een andere app.

+ Nog een pluspunt: gestures op het scherm wanneer het toestel uit staat.

+ Accu tot op heden meer dan prima.
goede review, ik mis alleen je screenshot van je 401 DPI... er staat "dat ziet er nu zo uit:" maar vervolgens geen foto te zien :)

en weet iemand waarom je de goudkleurige versie nog niet kan kopen op het moment? komt die later pas?
Ik vraag mij af waarom de afwezigheid van een QHD scherm volgens jou een minpunt is. Voor de rest een mooie review.
Thanks! :)

Ik had hiervoor een LG G4, met QHD, en dat is toch echt wel weer een stapje mooier dan FHD. Ook voor VR-applicaties is QHD een stuk mooier, maar dat gebruikt niemand echt serieus. Het scherm van de OP3 ook supermooi hoor, dus zo groot is het nadeel ook weer niet. Daarnaast zou het zomaar wat batterijtijd kunnen schelen.
De review op Anandtech was juist erg negatief over het scherm, met een verhaal hoe full-HD met pentile AMOLED echt niet meer zou kunnen.

EDIT: http://www.anandtech.com/show/10411/the-oneplus-3-review/4

Fijn om te lezen dat het scherm goed is, ik twijfel erg over de opvolger van mijn Nexus 5. Ik pendel heen en weer tussen twee landen en Dual SIM-toestellen zijn niet echt populair... Het enige wat mij nog weerhoudt is het formaat van de Oneplus 3.

[Reactie gewijzigd door TMDC op 21 juni 2016 12:29]

Hoewel op een telefoon van ¤399 een pentile Amoled misschien wel wat aan de krappe kant is vind ik juist dat superscherpe schermen niet zoveel toevoegen. En dat terwijl ik volgens mij best goede ogen heb.

Ik kwam destijds weliswaar van een iPhone 3GS, maar twee telefoons terug heb ik een Samsung Galaxy S3 met 4,7" 720p pentile Amoled gehad en ik vond dat echt scherp zat. Nu ik een 1080p lcd heb zou ik waarschijnlijk niet meer terug gaan, maar van mij hoeft het echt niet scherper. Ook al ziet zo'n LG er toch net ff wat scherper uit.

Maar hopelijk denken andere mensen er anders over, want die 8k+ 5" schermen zijn hard nodig voor VR.
Deels mee eens. Voor VR is QHD inderdaad beter. Maar ik zie zelf de pixels niet echt hoor bij FHD. Maar het verschil tussen FHD en QHD met normale applicaties, zie je het verschil echt niet.. ;)
Zelfs op m'n Sony Xperia Z3 Compact zie ik niet dat het 720p is... En ik kom van een 1080p Nexus 5. Echt geen last van, had wel een beetje schrik vooraf.
In mijn ogen kun je beter oculus rift of de htc vive hebben als het om vr gaat.

QHD op en mobiel scherm zie je er als nog pixels met vr
Fhd blijft voldoende voor lcd voor amoled is QHD beter vanwege de pentalmatrix maar 4k is echt overbodig (sony 8)7)
Als het om een LCD scherm ging zou ik het met je eens zijn maar voor een amoled scherm is er wel degelijk een verschil, oled schermen hebben namelijk een stuk minder subpixels. leg maar eens een S5 en een S6 naast elkaar, het verschil is te zien.
Dat komt door de 1080x1920 vs de 1440x2560.. :P
Ik denk eerder als je naar VR wilt QHD een minimum is, ik heb nu de huidige 1+ en een cardboard en zie je duidelijk pixels :). Voor gewoon gebruik heb ik geen enkel idee waarom je QHD nodig hebt vind ik persoonlijk.
Mooie review. Heb 'm zelfs sinds afgelopen vrijdagavond, inderdaad ook veel sneller dan verwacht. Ben erg in principe erg blij mee, maar loop wel tegen een probleem aan. Notificaties komen niet binnen tenzij je de telefoon actief aan het gebruiken bent. Vroeg me af of jij daar ook mee in aanraking bent gekomen, wwwhizz. Zodra ik het toestel circa een half uurtje laat liggen, kan ik fluiten naar m'n WhatsApp en Gmail-meldingen. Heeft waarschijnlijk iets te maken met de Doze-functie van Android, maar die instellingen aanpassen haalt nog niks uit. Op het forum van OnePlus inmiddels een thread van 5 pagina's over deze issue, dus ben sowieso niet de enige. Maar zorgelijk is het wel: https://forums.oneplus.ne...tion-issues.451149/page-5

Overigens had ik dit probleem op m'n OnePlus One niet.

[Reactie gewijzigd door Randroid op 20 juni 2016 17:33]

Het is me nog niet opgevallen, maar ik zal er eens op letten. Lijkt me een simpele update van de software om te fixen.
Whatsapp hoort, omdat die zo eigenwijs zijn om hun eigen service te gebruiken.. Gmail zou gewoon via GCM push notifications moeten binnenkomen, ook in Doze, dus dat klinkt als een bug.
Volgens mij had ik dat wel op mijn OnePlus One.
Ben inmiddels 4 toestellen verder, maar als ik in mijn geheugen graaf, dan heb ik dit opgelost door het installeren van de PNF (Push Notifications Fixer) app.

Heb nu een S7 en denk ook aan een OnePlus 3. Ik lees dus met zeer veel interesse al de reviews en ben ook benieuwd of PNF een oplossing is voor je.
Bedankt voor de mooie complete review.

Bij veel van de high-end toestellen is ook ANT+ aanwezig. Dit staat niet altijd vermeld bij de specificaties. Het blijkt dan wel te werken als je de juiste software installeert. Hiervoor heb je de ANT+ Radio Service, ANT+ Plugins Service en de ANT+ Plugin Sampler nodig. Als je dan de ANT+ Plugin Sampler opstart detecteert hij of de ANT+ radio te activeren is. Is er geen Error dan is het ook oke en kan ik er ook een bestellen want deze technologie wil ik actief gaan gebruiken..
Geinig, ik kende ANT+ nog niet. Ik heb die services en app die je meldde geinstalleerd en de ANT+ Plugin Sampler geeft geen error:

Ik heb ook even ANT Tester geinstalleerd (stond in de lijst toen ik op ANT+ zocht), en deze geeft ook aan dat de OP3 Built-in ANT support heeft:

edit: als je de ANT USB Service installeert krijg je daar ook een Yes te zien:

[Reactie gewijzigd door wwwhizz op 20 juni 2016 15:47]

Hartelijk dank voor het testen.
Het ziet er inderdaad goed uit. We hebben nu ook een "hidden" future. :)
Ik heb inmiddels ook de OP3 in bezit een paar dagen. Ik kan ook alleen maar zeggen: Top toestel. Ik heb 2 jaar de OPO gehad en ook die beviel prima. De OPX is ook een fijn toestel. Wachten op de OPX 2 die er over een half jaartje wel zou zijn denk ik voor de mensen die 5.5" te groot vinden.
OnePlus heeft aangegeven dat er geen OnePlus X 2 zal komen nieuws: OnePlus X krijgt geen opvolger volgens ceo
Wellicht geen X2 maar ik denk wel dat er nog een model naast komt in de vorm van een 5" toestel.
Ik denk dat ze de plank best mis geslagen hebben door geen wifi AC op de oneplus X te zetten. waarschijnlijk dat ze daardoor niet zo goed verkopen.
Kan je eventueel enkele screenshots toevoegen van battery schermpje (en dan vooral ook het Scherm onderdeeltje). Ik twijfel zelf om mijn One in te wisselen maar wil toch een wat betere batterij. Na één jaar kom ik met tussendoor een klein beetje opladen nog steeds op ongeveeer 5u SOT en ik wil zeker niet minderen. Ik had bijvoorbeeld op vlot 6u gehoopt onder andere door het AMOLED scherm.
Dat hangt er wat vanaf hoeveel je tussendoor oplaadt ;) Ik haalde gisteren 4,5 uur SOT zonder tussendoor op te laden, maar dan gebruik ik het wel vrij intensief (maps, en werken in de trein, onderweg zijn kost ook meer batterij). Als je hem een half uurtje bij wilt laden, heb je 60% extra batterij, dankzij de dash-charging.
Oke bedankt voor de extra info. Ik gebruik hem ook vrij intensief gedurende de dag. In de auto laad ik ongeveer een half uurtje bij, maar dan gebruik ik ook tegelijkertijd Spotify en Coyote. Zelfs met 2A lader gaat het niet ZO snel dan, maar 4,5 uur zonder herladen doe ik nu in ieder geval niet meer met de One.

Omwille van laden in de auto is Dash dan ook waarschijnlijk geen optie, of ik moet een extra accessoire bij aanschaffen. Of ik pas mijn laadgedrag aan en probeer hem op het werk dan maar even op te laden.
Ik heb zelf ook de OP3. Ik denk dat de accuduur vergelijkbaar is met toen je je One net nieuw had. Als je de autolader van Oneplus zelf er gelijk bij neemt, kan je dus in dat half uurtje dat je in de auto laadt elke dag je telefoon bijna weer vol laden. Dan kom je dus 100% zeker wel de dag door.. (Dash laden gaat overigens met 4A, zelfs tijdens het gebruik van je telefoon)
wwwhizz, wat is de reden dat je de dpi hebt aangepast?
Ik vond vooral de statusbalk te groot. Alles wordt net even wat kleiner en er past dus wat meer info op je scherm :)
Aah oké vandaar, thanks!
Mag ik vragen wat jouw mening is over de maximale helderheid van scherm is, aangezien er wat reviews waren die beweerden dat deze erg laag was. Alvast Bedankt!

P.S. misschien kun je ook je zeggen hoe de helderheid vergelijkt met andere smartphones.
Doet niet onder voor andere toestellen. Ook nog geen last gehad van een slecht leesbaar scherm ofzo..
Oke bedankt, handig om te weten aangezien ik hem waarschijnlijk ook ga kopen.
Tot op heden nog geen crashes of iets dergelijks gehad?
Nope, nog geen crashes meegemaakt :)
Hoi,
Weet jij hoe je op het bureaublad van de oneplus 3 een map aan kan maken die ik een eigen naam kan geven en waar ik vervolgens apps naar toe in kan slepen?

Ik heb het ook met nova launcher geprobeerd maar daar lukt me het ook niet mee.....

Doe ik iets niet goed.....hoop dat jij het weet....
Groeten Robert
Ik gebruik Nova Launcher, je krijgt een mapje als je een app icoontje op een andere sleept. Vervolgens kun je in het mapje er een naam aan geven :)
Top! Simpel eigenlijk haha😂
Andere vraag:
Weet jij of het mogelijk is om whatsapp met beide simkaarten te gebruiken is? Ik zie ook dat ik alleen simkaart 2 kan deactiveren.......waarom simkaart 1 niet?
Laatste.vraag nog: ik heb NFC aanstaan en klikken en betalen heb ik android pay. Als ik nu rabowallet wil aanmelden mekkert die steeds over dat er een NFC simkaart in moet. Is dat nodig voor draadloos betalen?
Groeten!
Je kunt niet zomaar Whatsapp op twee simkaarten gebruiken, wel kun je een tweede Whatsapp installeren in de app Parallel Space. Dat is wat ik nu doe.

Betalen met NFC heb ik nog nooit geprobeerd, maar volgens mij is dat bij de Rabobank alleen nog maar een pilot, en dus niet voor alle klanten. Ik heb het alleen nog maar gezien bij de ING.
Ok.thanks voor je reactie.
Is dat veilig parallel space?
weet jij waarom je alleen simkaart 2 kan deactiveren en simkaart 1 niet? Ik heb een kpn simkaart in slot 1 en simyo in slot 2. Betekent dat ik ze moet omwisselen om de kpn simkaart te deactiveren?

Reden dat ik dit vraag is dat ook ook nog een duo simkaart heb. Ik heb 2 simkaartjes van kpn. Eentje zit in de oneplus 3 en de ander in een samsung galaxy s4 met zelfde telefoon nummer . Nu moet ik steeds 1 van beide toestellen uitzetten om via de kpn simkaart te bellen. Ik wil dus proberen om de kpn simkaart te deactiveren in de oneplus 3 zodat ik met de galaxy s4 kan bellen op het werk zonder de oneplus 3 dus uit te zetten.
Ik kan ze ieder afzonderlijk deactiveren in het SIM cards menu in de Settings, moet ik alleen wel eerst de data-verbinding omzetten naar de andere SIM, dat staat er ook: disabling data SIM is not allowed.