Cooler Master Hyper 212 Plus Review

icemanjm 24 augustus 2009, laatste update op 16 oktober 2009, 7.294 views

Cooler Master Hyper 212 Plus

Pluspunten

• Zeer goede koeling!
  • Optie voor een ventilator
  • past op elke socket

Minpunten

• Inbouw is wat lastig!
  • Past niet in elke mid case!

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 5
Oke dit is mij eerste review, so don't shoot me!
Sinds ik bezig ben met overclocken had ik een goede cpu cooler nodig, ik had de standaard cooler al vervangen maar meer dan een paar graadjes minder scheelde het niet!
Had mijn nieuwe case al besteld (haf 932, zeer goed!!) maar kwam pas later binnen!
Het moest zeker een coolermaster zijn! Dus de "V8" of de "Hyper 212 plus"
Na veel twijfelen kwam ik uit op de hyper 212 plus, ook door zijn prijs! Heb hem op alternate belgie besteld voor 14,90 !! de "V8" kwam rond de 50 !!

Ok de instalatie dan!

Het viel goed mee, maar je moet wel al wat gewoon zijn! Ik werk met am2 socket, dus originele bevestigin verwijderen en nieuwe + backplate monteren. Heb rond de opening van de backplate nog extra tape angebracht, want vond de uitsparing een beetje te krap! (Nu dat hangt af van moederbord) Koelpasta van coolermaster is goed, maar moeilijk uitstrijkbaar!! Ook de 120mm cooler moet je met een veertje bevestigen en is in het begin toch effe zoeken. je mag zo toch rekenen op een uurje werk!

Het resultaat

Ziet er enorm uit, maar koelt super! Mijn 5600 loopt op 3400MHz overclockt.

Huper 212 plus idle temp 29 - 33
stress op 40 - 44

Met mijn oude cooler idle temp 45- 48
stress temp 65- 73

(Ventilator staat nu op 2000rpm bij)

Voor mij is dat de cooler die ik zocht! En ik kan er nog een extra ventilator aan toevoegen (gaat nog gebeuren !! }> )

Heb ondertussen mijn nieuwe case (haf 933) en daar koelt die nog wat beter met maar 1300rpm!!

Heb jij ook een Cooler Master Hyper 212 Plus?

@ dogo

Neen, de fan blaast lucht in de cooler en de warme lucht wordt via de backfan van de case weg gezogen! Ik ga binnenkort nog een tweede fan monteren op de achterzijde van de cooler om nog beter te koelen! (dus fan blaast niet richting ddr bankjes!!) :)
Ben ik niet helemaal met je eens. Je koeler is er 1 waar de vinnen erg dicht op elkaar staan. Als ze dus zo dicht op elkaar zitten is het erg moeilijk om er lucht tussen te persen. Je hebt wel koelers die een grote ruimte tussen de vinnen hebben, dan zou deze theorie opgaan. Maar ik ben van mening dat je de fan beter aan de andere kant zou kunnen zetten. Je zou eens een meting moeten nemen met de fan aan de ene kant en aan de andere kant.

Niet dat het erg veel uit zal maken, maar een paar graden helpt toch altijd.
De onderdruk in de koeler betekent een lagere luchtdichtheid en daarmee een verminderd vermogen om warmte op te nemen. Daarnaast zijn ventilatoren ook niet zo geschikt om onderdruk op te wekken, ze verplaatsen net zo lief 'niets' als 'iets'.
Ik heb deze vandaag ook ontvangen!! Ben er ook ongeveer een uurtje aan bezig geweest en na lang knutselen heb ik hem dan toch kunnen bevestigen op mijn moederbord..

Het is wel wat groter uitgevallen dan ik verwacht had =(.. Krijg miin sidepanel er niet meer op ><'!
Maarja, binnen 2 weken heb ik toch m'n nieuwe case (cm 690 nvidia edition)

Uiterst stille koeling, wel heel groot & lomp. Mijn Intel Core 2 Quad Q6600 zit op idle tussen de 30 - 33 graden en under load tussen de 35 - 45 graden (Ik heb wel Artic Silver 5 gebruikt en niet de meegeleverde koelpasta van CM)

PS: Waar heb je die gekocht? Ik heb het bij pixmania gekocht voor 25 euro! (dubbel van jouw :o!)

EDIT: al gezien waar je hebt gekocht.. *zucht*

EDIT2: in de review staat "na even twijfelen kwam ik uit op de hyper 212 (wat dus iets anders dan de 212 plus is die ook voor 25€ op alternate staat heb ik net gezien : http://alternate.be/html/...ails.html?articleId=82723)

[Reactie gewijzigd door wouterds op 24 augustus 2009 21:26]

Neen, mijn foutje! Ik bedoelde de hyper 212 plus hoor!Ik zal het aanpassen!
Enja in mijn oude case kreeg ik het zijpaneel ook niet meer dicht. Maar dat wist ik op voorhand, want ik had al mijn nieuwe case besteld! (coolermaster haf 932) :)
Op de foto's staat de fan van de koeler in de richting van de kast/de DDR-bankjes. Volgens mij moet die fan in de richting van de casefan staan waardoor de warme lucht zo direct afgevoerd wordt, de koeling zou zo weleens nog beter kunnen zijn.
@ sergev & grilkip:

ik heb de ventilator al aan de andere kant geplaats en in beide richtingen laten blazen, de beste opstelling is toch de gewone! ( zoals de handleiding ook aangeeft!!)
Sinds kort heb ik een tweede ventilator geinstaleerd, maar de temps blijven ongeveer hetzelfde! koeling blijft super, maar de fan's moeten wel even snel draaien! Anders kan de lucht niet weg! Processor max overclockt en full stress niet over de 42 ( idle 24)
Maar dat ligt ook aan de case! Airflow is super, zonder ventilator komen de temps op 38 idle en 65 stress! Airflow blijft zoals altijd belangrijk h. Ik plaats vandaag nog een foto met de twee ventilators! greets jim
Heb vandaag dit koelertje ingebouwd (stock cooler liet cpu 110 graden worden :() in mijn Stacker 830. Enige nadeel is dat je dan een fan uit je deur moet halen, anders gaat je deur met 4x 80mm fan niet meer dicht :) Het bracket voor de fan moet er ook uit, dan kunnen de andere 3 gewoon blijven zitten.
Wat is het verschil tussen de normale en de plus?
@ Gnermo,
Er zit heel veel verschil tussen die twee! Vooral in dising, De koeler bestaat uit 2 delen en de Fan is met blauw led! In groote zit er ook wel verschil in! Google de twee hypers maar eens.
Een goed begin is het halve werk ! :?
Als de review later pas afgemaakt wordt, zet hem dan nu in de 'previewmodus' (productreviewbeheer, review openen, vinkje bovenaan zetten bij 'preview' en dan opnieuw submitten)