Specificaties Starterset, WiFi-AC (5GHz) 867Mbps, 3x 1Gbps - Bekijk alle specificaties

Asus PL-AC56 Kit Review

huntedjohan 19 juni 2016, laatste update op 19 juni 2016, 352 views

Asus PL-AC56 Kit

makkelijke manier om je wifi verbinding op onbereikbare plaatsen te krijgen, en tegelijk ook een bekabelde verbinding te kunnen krijgen. het zijn zeker niet de kleinste modules maar ze werken naar behoren. Vind de prijs wel behoorlijk hoog.

Pluspunten

• wifi op onbereikbare plaatsen
  • gelijk bekabelde verbinding
  • voelt stevig en solide aan
  • uit te breiden met meerdere powerline apparaten
  • Bereik van het wifi kanaal op 2,4 ghz

Minpunten

• redelijke grote modules dus niet eenvoudig weg te werken
  • snelheid verlies best groot op afstand
  • prijs

Beheerbaarheid Score: 3
Asus Extender PL-AC56
Review Door huntedjohan

Via een facebook actie mag ik deze wifi extender voor asus testen, en reviewen. Aangezien ik niet gek veel ervaring heb met schrijven van reviews en het werken met een extender is dit voor mij best wel spannend maar ook leuk. Veel leesplezier, en schroom niet om opbouwende kritiek te leveren. Reviewen is leuk maar ook een kunst, tips zijn daarbij dus van harte welkom.

Voordat er onduidelijkheid ontstaat. De actie was dat dit product getest zou worden, en ik dien deze de 29e juni weer terug te zenden naar asus, dus er zit geen beloning aan vast. Heb deze review dus ook onafhankelijk geschreven vanuit mijn eigen ervaring en testen, en niet in de hoop dat ik dit product mag behouden of dat ik een beloning terug krijg :P

Ontvangst en inhoud

Ontvangst.
Bij ontvangst kreeg ik een kleine doos opgestuurd waar dus mijn nieuwe wifi ervaring in zou moeten zitten. Aangezien ik totaal geen ervaring heb met dit soort hardware was het voor mij dus best even spannend wat er nu werkelijk allemaal tevoorschijn kwam.

doos 1 inhoud 1
Inhoud.
Allereerst natuurlijk de Head unit welke in een bestaand stop contact dient te komen, gelukkig hebben ze er voor gezorgd dat je geen stop contact verlies omdat er in de unit zelf een stop contact ingebouwd zit, De unit komt redelijk laag te liggen in je wandstopcontact doos dat je bij dubbel stop contact genoeg ruimte overhoud om de bovenste te blijven gebruiken maar dan moet je de bovenste wel eerst plaatsen.
Dit unit is verder voorzien van een aantal led, een paar knoppen en een LAN poort

headunit head unit geinstalleerd

Afmeting
120 x 60 x 37,5 (mm)
Leds
  • Power led
  • Ethernet led (of er een lan verbinding aanwezig is)
  • Powerline (of een powerline device is connected)

De receiver

De receiver is beduidend groter apparaat dan de Head unit. En in tegenstelling tot de Head unit heeft de receiver ook geen doorgelust stopcontact dus hierbij verlies je zeker 1 contact punt, maar mogelijk 2 vanwege de omvang.
De receiver is links en rechts voorzien van een aansluiting voor de antennes. deze antennes komen zeer solide over en je hoef niet gelijk bang te zijn dat deze breken. Verder zijn de zijkanten bedoeld voor lucht inlaat voor koeling.

reciever 1 reciever 2 reciever 3
  • Powerline led
  • Ethernet led
  • power led

Testen van snelheden

Nu moeten we natuurlijk nog gaan testen want dat is natuurlijk wat jullie willen weten :P

Voor het testen gebruik ik mijn laptop. deze is voorzien van windows 10 en is volledig up2date. Omdat ik niet altijd tevreden ben over mijn wifi op de laptop voer ik de test altijd 3x uit. Als speedtest heb ik de test van ziggo genomen, ik weet niet hoe betrouwbaar deze is, maar ik denk dat het met deze tests niet uitmaakt welke speedtest ik gebruik zolang ik maar dezelfde gebruik.

Ik heb bewust niet de clone optie gebruikt om zo zeker te zijn dat ik niet in de war kwam en nu zeker was dat ik verbonden was met de extender. Bij genoeg tijd wil ik nog wel even kijken of het clonen goed werkt,

Begane grond

Ik ben begonnen op de begane grond en heb daar 4 tests uitgevoerd. Een test waarbij ik bedraad verbonden ben met de horizon box van ziggo, 1 waarbij ik de wifi verbonden heb met de horizon box, en daarna bedraad aan de extender en via de wifi van de extender.
aangesloten op de horizon box via kabel begane grond
bedraad beneden 1 bedraad beneden 2 bedraad beneden 3
  • Ping zit tussen de 16-18 ms
  • jitter op 2 - 3 ms
  • Download op 154 Mbps
  • Upload op 15,6 Mbps
Aangesloten op de extender via kabel begane grond
bedraad extender 1 beneden bedraad extender 2 beneden bedraad extender beneden 3
  • ping zit nog altijd tussen de 16 - 18 ms
  • Jitter schommelt nu behoorlijk met snelheid van 2 - 8 tot 22 ms
  • Download tussen de 151 en 154 Mbps
  • Uload blijft stabiel op 15 Mbps
Aangesloten via wifi van de Extender begane grond
wifi extender beneden 1 wifi extender beneden 2 wifi extender beneden 3
  • Ping gestegen naar 31 ms
  • Jitter tussen 6 - 10
  • Download tussen de 29 en 37 Mbps
  • Upload blijft stabiel op 15Mbps
Aangesloten op de wifi van de horizon box begane grond
wifi beneden horizon box 1 wifi beneden horizon box 2 wifi beneden horizon box 3
gemiddelde snelheden
  • Ping 16 - 19 ms
  • Jitter 2 - 4 ms
  • Download 23 - 47 Mbps
  • Upload blijft stabiel op 15 Mbps
Zoals te zien vallen de verschillen nog wel aardig mee. De snelheden van wifi zijn stuk lager dan bedraad maar zijn wel in beide gevallen aardig gelijk.

Eerste verdieping

Tijd om naar de eerste verdieping te gaan om te kijken wat de afstand dan voor verschillen laat zien. Hier heb ik geen test gedaan met kabel aan horizon box. dat werd een behoorlijk karwei aangezien ik hier geen losse kabel meer heb liggen die lang genoeg is om dit te halen.
Verbonden met de extender via kabel eerste verdieping
bedraad extender slaapkamer 1 bedraad extender slaapkamer 2 bedraad extender slaapkamer 3
  • Ping 16- 23 ms
  • Jitter 2 -4 - 6 ms
  • Download 50 - 52 Mbps
  • Upload Blijft stabiel op 15 Mbps
Verbonden via wifi met de horizon box eerste verdieping
wifi horizion box slaapkamer 1 wifi horizon box slaapkamer 2 wifi horzon box slaapkamer 3
  • Ping 15 -19 ms
  • Jitter 2 -3 -5 ms
  • Download 34 - 40 Mbps
  • Upload 12 - 14 Mbps
Aangesloten via wifi met de extender eerste verdieping
wifi extender slaapkamer 1 wifi extender slaapkamer 2 wifi extender slaapkamer 3
  • Ping 32 - 35 ms
  • Jitter 6 ms
  • Download 53 Mbps
  • Upload 15 Mbps
Hier zien we geen drastische veranderingen, behalve dat de wifi van de extender stabieler blijft dan de horizon box.

Zolder

Tijd om nu naar de zolder te verhuizen en nogmaals te gaan testen. Hier kan ik niet de verbinding met de wifi van de horizon testen omdat het signaal daar te zwak en instabiel voor is.

Ik heb op de zolder wel een kabel getrokken die via de meterkasts verbonden is met de horizon box. dus hier heb ik wel 3 testen gedaan, maar dan bedraad met extender en horizon box en wifi via extender.
Verbonden via kabel aan de extender zolder
bedraad extender zolder 1 bedraad extender zolder 2 bedraad extender zolder 3
Gemiddelde snelheid
  • Ping 20ms
  • Jitter 3ms
  • Download 13 - 15 Mbps
  • Upload 15 Mbps
Aangesloten op de wifi van de extender zolder
wifi extender zolder 1 wifi extender zolder 2 wifi extender zolder 3
  • Ping 26 - 34 ms
  • Jitter 7ms
  • Download 15 Mbps
  • Upload 15Mbps
Aangesloten via kabel aan de horizon box (zit wel een switch tussen) zolder
kabel zolder horizon box 1 kabel horizon box zolder 2 kabel zolder horizon box 3
gemiddelde snelheden
  • ping 16ms
  • Jitter 3ms
  • Download 80 - 85Mbps
  • Upload 15 Mpbs

Beoordeling

Het valt me eerlijk gezegd behoorlijk mee hoe deze extender de snelheden door kan geven via het lichtnet. Op lange afstand is de snelheid zeker niet geweldig, maar dat is ook niet echt verwonderlijk. Kan helaas niet games met deze verbinding testen omdat ik momenteel zonder videokaart zit. Had dat nog wel even willen proberen om te kijken hoe een verbinding blijft op zolder via kabel aan de extender.

Toen ik de prijs zag die Tweakers weergeeft schrok ik wel. Vind het zeker wel een handig product om internet en wifi op lange afstanden te kunnen leveren, maar ik had zelf nooit die 180 betaald die gevraagd word.

Bij + punten heb ik neer gezet dat het bereik goed is op 2,4 ghz, aangezien ik geen apparaat had om op 5ghz te meten.

vind het lastig om definitieve score te geven. product werkt zeker goed, voelt solide en stevig aan, en doet hetgeen gevraagd word goed en ook stabiel, de units worden niet echt warm, en voor mensen met 5ghz apparaten is het dus ook een uitkomst, maar vooral de prijs viel mij tegen. daarnaast is vooral de receiver een behoorlijk blok op je stopcontact.

Heb jij ook een Asus PL-AC56 Kit?

Super review! Heb je inmiddels op de zolder kunnen online-gamen? Zo ja, hoe gaat dat? Ik ben vooral benieuwd naar de bekabelde prestaties.

Binnenkort verhuis ik naar een huis met 2 verdiepingen en een begane grond. De router zal in de meterkast moeten staan en via lichtnetadapter wil ik dan internet op de zolder krijgen. Ik ben nu aan het kijken wat de beste oplossing voor mij is.

Ik zie dat de downloadsnelheid behoorlijk achteruit gaat. Dat is jammer, maar het zij zo. Als ik maar geen nier benadeeld wordt op mijn online-game prestaties :)
heb nu via switch bedraad internet op zolder. dat gaat heel monster, maar moet alleen een x een andere switch regelen. ik blijk daar een langzame versie tussen te hebben die er voor zorgt dat ik op de helft zit van wat ik zou moeten hebben.

vond de gereviewde oplossing niet zo goed geschikt voor deze afstanden, dus maar gewoon 1 lange kabel door het huis getrokken. ik game best vaak online, en op deze snelheden zag ik daar toch wel problemen mee komen.
Bedankt voor de reactie! Ik heb nog verder gekeken. Volgens mij kom ik niet perse duurder uit (vergeleken met extra adapters etc.) als ik een elektricien inhuur en een goede kabel laat doortrekken naar de zolder.