Specificaties Thermostaat + app - Bekijk alle specificaties

Engie Electrabel boxx Review

laserfreakTestpanel 19 juni 2016, 286 views

Engie Electrabel boxx (Testpanel)

De Boxx thermostaat is een all-round systeem voor energiebeheer in een klassiek huis. Via het overzichtelijk scherm kan alles makkelijk worden bedient en ook de meting van gas en elektriciteit is een pluspunt. Samengevat een top apparaat met veel meer functies dan je op het eerste zicht zou verwachten.

Pluspunten

• Groot overzichtelijk scherm
  • Meting van gas- en elektriciteitsverbruik
  • Gemakkelijke installatie
  • Ondersteunt OpenTherm

Minpunten

• Matige temperatuurcalibratie
  • Soms niet remote beschikbaar

Kwaliteit Score: 5

Installatie

Via de website van engie/elektrabel kon er gemakkelijk een afspraak worden ingeplanned. De installateur kwam keurig op tijd en gaf ook een berichtje toen hij op de vorige werf vertrok. \\

De installatie ging vrij makkelijk. Het wou niet van de eerste keer werken wegens een kapotte ketelmodule, maar de installateur had een vervanger bij waardoor dit geen extra vertraging opleverde.

Er worden 3 toestellen ge´nstalleerd:
  • Een scherm: dit wordt gehangen op de plaats waar onze oude thermostaat hing.
  • Een metermodule: deze module wordt in de meterkast geplaatst en er worden op de gasmeter en elektriciteitsmeter kleine sensoren geplakt.
  • Een ketelmodule: deze module wordt bij de ketel gehangen. Deze module stuurt de ketel aan en geeft ook voeding aan het scherm via de bestaande kabels.
Alle modules zijn uit stevig plastiek gebouwd en voelen heel kwalitatief aan. De onderlinge communicatie gebeurt via z-wave. Over het bereik hebben we niet te klagen en dit levert ook door meerdere verdiepingen geen problemen op.

Onze ketel is een oudere Viessman gasketel die met aan/uit signalen wordt gestuurd, ik kan dus niet veel zeggen over hoe goed opentherm werkt met deze thermostaat. Maar daar dit hetzelfde toestel is als de Eneco Toon denk ik dat dit wel goed zit.

Ingebruikname

De meest belangrijke functie van een thermostaat is uiteraard het programma. Bij Boxx kan je 4 verschillende 'modi' instellen naar wens:
  • Weg
  • Slapen
  • Thuis
  • Comfort
Als je dan voor elke modus de temperatuur hebt ingesteld kan je in het weekschema de modi gaan plaatsen. Het resultaat ziet er dan als volgt uit:

Het instellen gebeurt volledig via het touchscreen en gaat zeer intu´tief.

Het thuisscherm bevat een overzicht met een tijdsklok, het weerbericht, het elektriciteitsverbruik en het gasverbruik en daarnaast ook de thermostaatfunctie met sneltoetsen naar de verschillende modi.

Wat een fijne feature is, is de mogelijkheid om het homescreen aan te passen. Zo kan je de 'tegels' aan de linkerkant van het scherm aanpassen aan je voorkeuren. In plaats van bv. 'gas vandaag' kan er 'gas maand' komen te staan en nog veel meer.

Interface

Na een paar weken gebruik hebben we niet echt grote opmerkingen over de interface. Alles werkt intu´tief, het enige wat minder is, is het veranderen van de temperatuur.

Bij normale weergave wordt de gemeten temperatuur weergegeven. Maar van zodra je aan de '+' of '-' toets komt verspringt het scherm naar de ingestelde temperatuur om dan na een paar seconden terug naar de gemeten temperatuur te verspringen.

De grote temperatuurmeter heeft dus meerdere functies en soms komt dat verwarrend over. We hadden liever gezien dat hier twee meters waren, een grote meter voor de gemeten temperatuur en een kleinere voor de ingestelde temperatuur.

De mobiele app

Om van de mobiele app gebruik te maken moet er een abonnement van Ą3.5/maand worden betaalt. Via de app kan je dan alle functies van de thermostaat bedienen vanover heel de wereld.

Als het werkt werkt deze functie aangenaam en ook de interactie tussen app en thermostaat gaat snel met slechts 1 seconde vertraging.

Tijdens deze eerste maand dat wij boxx hebben is de app echter al twee keer onbeschikbaar geweest

Deze problemen hebben zichzelf opgelost en ik ga evervanuit dat dit kinderziektes zijn. Maar aan de stabiliteit van de verbinding is dus nog wat werk.

Ik ben heel tevreden over het toestel en het bied zeker een meerwaarde tegenover mijn oude analoge thermostaat. Het meten van gas- en elektriciteitsverbruik heeft ons bewuster gemaakt van ons verbruik en we zoeken nu steeds naar nieuwe manieren om het verbruik te verlagen.

Heb jij ook een Engie Electrabel boxx?