Elephone P9000 Wit Review

tokko1 19 juni 2016, laatste update op 21 juni 2016, 8.920 views

Elephone P9000 Wit

De Elephone P9000 is een goede all-round telefoon met een uitgebreide feature set die volledig gebruikt kan worden in Nederland. Qua performance/prijs zit hij goed, misschien iets minder performance dan de top-telefoons nu maar ook een zachter prijskaartje. Overall een prima koop vanwege specs/prijs en compatibiliteit met Nederland.

Pluspunten

• Uitgebreide feature set
  • 4G met Nederlandse banden
  • NFC ondersteuning
  • Accessoires beschikbaar
  • Quickcharge en draadloos opladen

Minpunten

• Goedkoop aanvoelende plastic achterkant
  • Niet extreem grote batterij

Over de P9000 wordt/werd al een tijdje gepraat in de verschillende forums die ik volg in Nederland. Deze nieuwe ‘flagshipkiller’ van Elephone zou nog weer beter, sneller en mooier worden dan de eerdere modellen die ze al hadden. Iets wat ze altijd zeggen, maar qua specificaties en design zag het er allemaal toch wel aantrekkelijk uit. Dus ik was wel geïnteresseerd om dit toestel is goed aan de tand te voelen. En door een mooie samenwerking met een specifiek op Nederland gerichte (Chinese telefoon) webshop RedBestBuy kon ik dit realiseren. Van deze shop kreeg ik de Elephone P9000 inclusief een accessoires pakket in ruil voor een objectieve review. En dat heb ik uiteraard maar al te graag gedaan. Dus hier mijn review/gebruiks ervaring met de Elephone 9000.

De P9000 is het vlaggenschip 2016 van Elephone en is uitgerust met NFC, draadloos opladen en USB type-C connector. Naast deze features draait de P9000 met Android 6.0 en bezit 4GB RAM, een Helio P10 MTK6755 64 bit Octa Core processor. De Elephone P9000 zou ik omschrijven als een hybride flagship telefoon, qua specificaties top maar niet het aller aller beste wat nu te krijgen is maar qua prijs echt scherp in de market gezet.

De telefoon wordt geleverd in een kunststof doosje in plaats van een kartonnen verpakking. Het doosje wordt met twee stickertjes aan beide kanten afgesloten zodat je kan zien dat de doos nog gesealde is. De keuze voor een kunststof verpakking is niet echt duurzaam, maar geeft je wel het gevoel een premium product te hebben ontvangen. Na het openen van de doos vind je meteen de telefoon omringd door wat schuimrubber aan alle kanten. Achter de telefoon zit de gebruikelijke accessoires en handleiding. Niet enorm speciaal maar toch wel net weer iets anders dan de Apple/Xiaomi witte kartonnen verpakkingen.

Doos inhoud:
• Elephone P9000
• Handleiding (Engels)
• Fast charge oplader
• USB-C kabel (aluminium afwerking)

Specificaties:
• Besturingssysteem: Android 6.0 Marshmallow
• CPU: Helio P10 (MT6755)
• GPU: ARM Mali-T860 MP2 700MHz
• RAM: 4GB
• ROM: 32GB (uitbreid baar tot 256 Gb met micro-sd kaart)
• Verbindingen: 4G, Bluetooth, NFC
• Sim kaart: Dual micro SIM Card Dual Stand-by
• Scherm: LG LTPS capacitief touch screen
• Scherm formaat: 5.5 Inch
• Scherm resolutie: 1920 x 1080 pixels
• Formaat: 14.84 x 7.32 x 0.73 cm
• Gewicht: 0.145 kg

Uiterlijk:
Het toestel wat ik gekregen heb is een metaal/witte P9000. Elephone heeft van alles gedaan op het gebied van design van hun telefoons. Maar het laatste model heeft niet echt een super opvallend, ander design dan de meeste telefoons van nu.

Materiaal en bouwkwaliteit:
Ten eerste moet ik zeggen dat dit toestel echt stevig aanvoelt. Het metalen frame met de voelbare rand aan de buitenkant geeft het toestel echt een stevig en robuust gevoel mee. Aan de voorkant zit de glasplaat die helemaal doorloopt tot het frame, en aan de achterkant zit een kunststof cover. Deze cover doet echt af voor het toestel vind ik, de glossy finish en het gladde gevoel wat dit met zich meebrengt geef de achterkant echt een plastic fantastic gevoel. Wat mij betreft verliest het toestel daar echt een punt want dat spreekt mij weinig aan. Maar gecombineerd met een wat interessanter hoesje geeft het toestel een degelijke indruk. Gelukkig is het achterkantje ook te vervangen door andere achterkantjes, onder andere met een meer stroef en ‘aparte’ structuur wat denk ik het toestel een stuk meer premium zou doen aanvoelen. Qua design ziet het toestel er op de achterkant na dus zeker wel premium uit, volgens de mensen aan wie ik het toestel heb laten zien. Qua stijl is het een beetje te vergelijken met de Xiaomi 5 en Oneplus 2. Dit komt voornamelijk door het metalen frame met een dikte van 7.3mm die met een kleine bezel (schuine rand) afgewerkt is. Aan de onderkant van het toestel zit de USB-C poort met daarnaast aan beide kanten een speaker-grill. Uiteindelijk komt er maar uit een van de grills geluid, maar esthetisch gezien is het wel mooier om ze aan beide kanten te hebben. Het geluid is trouwens prima, redelijk volume, redelijke bas/tonen. Overall gewoon weinig van te zeggen.

Knoppenlayout:
Qua knoppen lay-out zitten er op het toestel vier fysieke knoppen. Een knop op de middenlijn van het toestel aan de linkerkant, de foto knop. Op dezelfde lijn maar dan aan de rechter kant zit de power knop en net daarboven twee volumeknoppen (in een verwerkt). Dan zit er nog een homeknop aan de voorkant van het toestel en een vingerpint/aan knop aan de achterkant.
Er valt niet heel veel over op te merken behalve dat voor mijn gevoel de aan knop een beetje aan de lage kant zit, dus dat ik regelmatig even aan het zoeken was waar die nou zat ten opzichte van de volumeknop. Maar dat is denk ik een kwestie van gewenning. Mocht je aan de enkele knop in het midden niet kunnen of willen wennen dan kan je in het menu terugschakelen naar de standaard 3 button lay-out voor Android.

De ingebruikname van dit toestel verliep heel soepel, even de Nederlandse taal kiezen, inloggen bij de Google Playstore en alles voelde weer precies zoals mijn andere Android telefoons. Geen gedoe met Chinese apps of andere download winkels. Gewoon voor geïnstalleerde Google Play store en services. En daarnaast automatisch 4G ingesteld (zonder dat je dus APN instellingen hoeft te fixen. Eigenlijk zoals je het zou willen hebben met een nieuwe telefoon.

De homeknop werkt bij de P9000 net iets anders dan bij de standaard Android telefoons. Normaal is de homeknop de knop om altijd direct naar het home screen te gaan. Bij de P9000 is de homeknop één knop met drie functies. Namelijk de terug knop (een keer drukken), de homeknop (twee keer drukken) en de menuknop (ingedrukt houden). Dit beteken dat er dus geen terug/menu knop op het toestel hoeven te zitten (deze zitten er dus ook niet). Dat echt even wennen, maar eigenlijk best intuïtief in gebruik. Normaal is de knop altijd ‘ terug’ en als je iets anders wilt kan je twee keer drukken of de knop ingedrukt houden. Het voelt nu alsof het nooit anders geweest is. Maar het is wel echt iets wat goed is om te weten, want anders loop je maar random op de knop te drukken en weet je niet precies wat er nou gebeurt.

Vingerprintscanner:
Aan de achterkant van het toestel onder de camera zit een wit rondje ongeveer net zo groot als de camera. Dit is de vingerpintscanner. Deze plek is redelijk gekozen omdat je toch vaak hier met je vingers zit als je het toestel oppakt. Al merk ik wel dat ik vaak het toestel nog net even wat lager beet pak na het ontgrendelen.
Dit ontgrendelen gaat soepel en snel (je ontgrendeld het toestel door je vinger op de lezer te leggen), het is niet foutloos maar gaat wel zo vaak goed en snel dat het goed bruikbaar is. Die ene keer op tien, twintig pogingen dat hij net niet mijn vinger herkent waren niet echt storend. Het zou ook kunnen omdat ik het toestel met de doorzichtig silicone hoes gebruik en daardoor mijn vingers soms niet lekker op de sensor terecht komen, maar zoals ik al zei is het prima voor normaal gebruik. Het instellen van de vingerprints gaat gemakkelijk en soepel in het ‘beveiligingsmenu’ van Android zoals op de meeste Android toestellen tegenwoordig. Je kan tot vijf verschillende vingers registeren.

Batterij en opladen:
Met de batterij van 3000 mAh kom je de dag wel door maar kan je niet heel veel meer dan dat verwachten. Tijdens mijn gebruik haalde ik met heel weinig kijken en geen GPS/Bluetooth, weinig Wifi net twee dagen. Met alles aan redde ik één dag, maar moest hij aan het einde van de avond wel echt aan de oplader. Dat opladen zelf is echt geen probleem met de P9000. Want deze telefoon ondersteunt standaard draadloos en turbo-opladen. Wat inhoud dat je de batterij draadloos kan opladen, maar ook met de USB-C snel-lader de batterij binnen een uur tot ongeveer 90% kan opladen. Bij mij duurde het net iets meer dan 45 minuten voordat hij de 90% aantikte (beginpunt 3%). Ik had mijn twijfels bij het draadloos opladen of dit ook goed zou werken met een hoesje om je telefoon. Maar dit bleek ongegrond want met alle bijgeleverde hoesjes werkte het draadloos opladen zonder problemen. Dus zowel door de doorzichtige silicone hoes als de (nep)leren hoesjes ging het draadloos opladen zonder problemen. Dit gebeurt wel op gewone snelheid, maar als oplader naast de bank of op je nachtkastje is het een super handige oplossing. Geen gedoe meer met kabels, gewoon neerleggen en gaan (checken of hij goed ligt gaat vanzelf door het indicatie ledje).

Scherm:
Met een 5.5 inch scherm met 1920 x 1080 resolutie (401ppi) is de P9000 een redelijk groot formaat telefoon. Al heeft Elephone echt zijn best gedaan om ervoor te zorgen dat er een zo klein mogelijke “bezel”, tussen het scherm en de buitenkant van de telefoons zit. Dit is ze ook zeker redelijk gelukt. Echt randloos kan ik het niet noemen, maar het is toch wel echt een klein en niet storend randje aan het worden. Het gebruikte door LG gemaakte LTPS OGS display geeft een goede duidelijke kleurweergave weer. Gecombineerd met een goede kijkhoek en redelijke lichtopbrengst is het een prima scherm voor het kijken van foto’s en films.
Wel aan te raden is om een schermprotector te gebruiken aangezien het gebruikte materiaal niet van een specifiek benoemde gorillaglas of iets dergelijk is. De eerste dagen heb ik er geen krassen op gekregen, maar voor de zekerheid is z’n screenprotector toch wel fijn.

Software:
Deze Elephone wordt geleverd met de nieuwste Android versie die er op dit moment beschikbaar is. Namelijk Android Marshmallow 6.0. En dan specifiek de internationaal gerichte versie met Google Play store en Google services geïnstalleerd. Dus eigenlijk precies zoals je van Android gewend bent, inclusief Nederlandse taal.

Er zijn wel wat kleine wijzigingen en toevoegingen gedaan door Elephone om het geheel wat meer ‘eigen’ te maken. Zo is er een “ Elephone service” app, wat niets meer of minder is dan een app waar je feedback kan geven. En zijn er een aantal handige features toegevoegd, die je kan activeren/deactiveren naar wens. Volgens mij hebben ze echt hun best gedaan bij Elephone om te zorgen dat het in ieder geval niet overkomt als “bloatware”. En dat is prima gelukt, de hele ervaring met de telefoon voelt soepel en gestroomlijnd, ook na een paar weken merk ik nog geen softwarematige vertragingen of irritante veranderingen die door Elephone doorgevoerd zijn. Ik kom juist bij steeds meer leuke/interessante/handige features die toegevoegd zijn maar op zo een manier dat het lijkt alsof het zo hoort. Dit gaat dan onder andere om gestures, de aanpasbare ‘home button’, Turbo download (tegelijk via wifi en 4G een groot bestand downloaden), extra shortcuts en system motions).

Benchmarks:
• Antutu (6.1.4): 46.957
• Geekbench: 842 (Singel-core), 3275 (Multi-core)
• Vellamo: 1317 (Metal), 2579 (Multi-core)
• Quadrant: 17.503
• 3D mark Sling shot (ES 3.1): 422

De scores zijn lager dan de scores gemaakt met de Snapdragon 810 en 820 (Oneplus 2, Mi5, S7) maar zijn nog steeds ruim voldoende om menige andere telefoon dik voorbij te streven. Genoeg om hem voorlopig in het rijtje high-ends te zetten al zal hij daar bij nieuwere generatie chips wel als eerste uitgezet worden.
Met deze scores kan je prima een spelletje spelen en moeiteloos op volledige resolutie films kijken en switchen tussen je whatsappjes en de film. Overall een prima performance dus.

Standaard komt de Elephone met 32Gb geheugen waarvan ongeveer 26Gb beschikbaar is (de rest is door Android en de apps in gebruik). Mocht je daar niet genoeg aan hebben kan je het toestel nog uitbreiden met een micro SD kaartje tot maximaal 256 Gb.

Dual-Sim:
De Dual-Sim mogelijkheid van de P9000 is erg handig voor zakelijke gebruikers of als je regelmatig naar het buitenland gaat en tijdelijk een extra (data) sim wilt hebben. De twee Micro-Sim kaartjes gaan in de simkaart slot van de telefoon en kunnen beide tegelijk actief zijn. Dus internetten op de een, en bellen met de ander bijvoorbeeld. Of je twee gesprekken tegelijk kan krijgen heb ik niet echt kunnen testen, maar dit lijkt me in theorie wel mogelijk (wisselgesprek).
Qua gebruikte 4G banden denk ik dat de Elephone specifiek gemaakt worden voor de Europese markt. Aangezien ze specifiek banden ondersteunen die je eigenlijk op weinig Chinese smartphones terugvindt en die wel weer juist veel in de Europese markt voorkomen (naast de handleiding in verschillende Europese talen). Zo heb je in Nederland op de meeste providers probleemloos 4G bereik.

Voor Nederland
• KPN: 800 MHz, 1800 MHz en 2600 MHz.
• Vodafone: 800, 1800 en 2600 MHz
• T-Mobile: 900 MhZ, 1800, 2600 MHz
• Tele2: 800 Mhz en 2600 MHz
In België zijn de gebruikte banden nagenoeg gelijk aan die in Nederland, dus met deze telefoon kan je daar ook verglijkbare prestaties verwachten.

NFC, GPS, Bluetooth
Naast de dual-4G sim heeft de P9000 ook nog wat andere connectiviteitsfeatures aan boord. Zo zit er een dual-band 802.11n Wi-Fi modem in, ondersteunt het toestel Bluetooth 4.0 en zit er een NFC chip in. De Bluetooth en Wifi werken zoals ze zouden moeten werken, probleemloos en ‘gewoon zoals we gewend zijn’. Maar wat we(ik) niet gewend zijn is de ingebouwde NFC. Dit is bij Chinese telefoons echt niet standaard (NFC wordt in China weinig gebruikt). Maar die NFC komt in Nederland zeker van pas. Voor de gebruikelijke dingen als een printer koppelen, twee telefoons ‘bumpen’ en activiteiten starten met een NFC sticker werkt het prima. Maar wat nog interessanter is dat de NFC chip ook door veel Nederlandse banken gebruikt wordt voor draadloze betalingen. En gelukkig is deze telefoon daar vanwege de gebruikte chip en Android 6.0 ook compatible mee.

In het toestel zit aan de achterkant een 13MP Sony IMX258 sensor gecombineerd met laser focus. Deze laser focus merk ik weinig van, want het toestel zit er nog wel is naast met de autofocus, hoe dit nou precies werkt weet ik ook niet, behalve dat er naast de camera een extra module zit. Op korte afstand zou deze de focusafstand moeten kunnen bepalen en dat het toestel dan daar op scherp stelt. Maar ik heb gemerkt dat met foto’s maken er nog wel is voor het verkeerde object als focus-object wordt gekozen. Gelukkig iets wat snel opgelost is door even op hetgeen te drukken wat je wel in focus wilt hebben, maar ik had er toch net iets meer van verwacht.
Op de laser-focus na doet de camera van het toestel het prima. Onder zowel donkere als lichte situaties krijg je prima plaatjes die je snel kan schieten zonder echt merkbare vertraging. Als je wilt kan je erg veel instellen in de camera app, van gezichtsdetectie tot witbalans, spraakopnames en bewegingsdetectie. En tenslotte kan je ook nog in RAW schieten als je echt een foto-fanaat bent.

Qua fotokwaliteit heb ik een aantal voorbeeldplaatjes geschoten hier in Shanghai en daar mag je zelf over oordelen. Wat mij betreft een prima gemiddelde camera. Geen uitschieter naar boven, maar ook niet naar onderen qua kwaliteit.

Klik voor het foto album

Daarnaast zit er natuurlijk ook een frontfacing camera op het toestel, met zijn 8.0 mega pixel en OV8858 sensor kan je ook hier prima plaatjes mee schieten. Maar verwacht van de frontcamera niet te veel, het is ook meer een leuke selfiecamera als je hem op z’n plek van het toestel zet.

Met Chinese telefoons kan het nog wel is lastig om bijpassende accessoires te vinden die voor jou telefoon gemaakt zijn. Bij de grote merken als Samsung, Huawei, Xiaomi heb je altijd wel wat keuze. Maar bij de wat minder grote merken kan dat nog wel is lastig zijn. Gelukkig is Elephone inmiddels toch al wel zo lang aan de weg aan het timmeren dat ze ook bij de meeste modellen wel een range aan accessoires kunnen aanbieden. Ik heb specifiek de draadloze oplader, screenprotector en een aantal verschillende hoesjes. Van openklap hoesjes naar boven of de zijkant tot silicone sleeve voor de telefoon, voor ieder wat wils laat ik het maar noemen.

Voor mij persoonlijk is de screenprotector van groot belang want ik gebruik vaak hoesjes die niet perse het scherm afdekken. Dus wil ik eigenlijk altijd een screenprotecor hebben. De screenprotector van de P9000 komt met een alcohol doekje, schoonmaak doekje en duidelijke stap voor stap uitleg. Het aanbrengen is zo gedaan als je er even rustig de tijd voor neemt zit hij zo zonder bubbels op de goede plek. De protector zelf is een beetje aan de dikke kant lijkt het, maar als hij op de telefoon zit merk je daar niets van.

Mijn conclusie over de P9000 is dat het een goede all-round telefoon is met een uitgebreide feature set die volledig gebruikt kan worden in Nederland. Qua performance/prijs zit hij ook goed, misschien iets minder performance dan de top-telefoons nu maar ook een zachter prijskaartje. Daarnaast is het hebben van de nieuwste Android versie en prima afgewerkte software zeker een pré voor dit toestel. Overall een prima koop vanwege specs en compatibiliteit met Nederland.
Mocht je de Elephone P9000 wel goed vinden klinken in zijn performance maar vind je hem toch iets te duur? Dan zou je nog kunnen kijken naar de P9000 Lite, deze is qua specificaties redelijk gelijk aan de P9000 maar mist wat van de unieke features zoals de vingerprint scanner, en NFC. Maar voor de rest lijkt het zeker een goed, betaalbaar(der) alternatief.

Pro’s
• Accessoires beschikbaar

Con’s
• Goedkoop aanvoelende plastic achterkant
• Gemiddelde capaciteit batterij
P9000 in combinatie met het accessories pakket en als alternatief de iets goedkopere P9000 Lite

Wat betreft het aankopen van deze P9000 uit China. Dus voor de mensen die totaal geen ervaring hebben met het importeren van Chinese telefoons heeft RedBestBuy een stuk geschreven hier. Dit komt neer op dat het eigenlijk al best wel lang gebeurt in verschillende onlinegemeenschappen en Chinese telefoons hier al best ingeburgerd zijn. Maar het heeft nog wel zijn uitdagingen/haken en ogen. Onder andere invoerrechten en garantie kunnen nog wel is lastig zijn als je een telefoon direct uit China haalt. Bij RedBestBuy betaal je wat meer, maar heb je met die problemen letterlijk ook meteen afgerekend, inclusief Nederlandse support.

Op of aanmerkingen op mijn review, zowel inhoudelijk als spelfoutjes graag even via de PM melden zodat ik het kan fixen.

Heb jij ook een Elephone P9000 Wit?

Prima review en leest lekker door, mis persoonlijk wel wat over de accuduur hoelang hij precies meegaat? (één dag red ik als intensief gebruiker bij nog niet één telefoon)

vooralsnog een +2 van mij ;)
Heb nog niet de kans gehad om een standby/ontlaad test te doen hier.. die nemen wel veel tijd in beslag :X en laatste tijd nogal druk hier met werk :/

En natuurlijk is batterijgebruik echt heel erg afhankelijk van wat je nou wel/niet met het toestel doet en wel of niet aan hebt (GPS, Bluetooth, 4G (en dan weer hoe is je bereik, bij weinig trekt het significant meer), Wifi).

Met de onderstaande link vind je een screenshot van een gemiddelde dag in gebruik.
Een heel fijn toestel. Helaas na enkele maanden viel het op de grond, een kleine val en ondanks de protectie het glas gebarsten want dat loopt door tot op de hoeken. Homeknop werkt niet meer dus onbruikbaar. Zonde van het geld. De "metalen" rand lijkt ook met een metaalkleur gespoten plastic. Kortom een leuk maar zeer kwetsbaar toestelletje!
Ik heb je +2 gegeven voor de review. Wel 1 opmerking: als je zegt dat het een scherpe prijs is voor deze kwaliteit, dan is het wel zo handig om dan die scherpe prijs te noemen. Of desnoods een prijsbereik als je niets exacts kunt zeggen.
Je voegt een meerwaarde toe aan je review door jou aankoopprijs te vermelden. Dat is wat Arnovos wilt zeggen. :) Het geeft een indicatie en is sneller dan zelf moeten gaan zoeken of opgelicht worden door iemand die het duurder verkoopt omdat je de prijs niet weet.
Ik heb de P9000 nu enkele maanden en ben er zeer tevreden mee. Elephone ondersteuning is tot nu toe goed met regelmatig OTA (laatste is van 8 juni). Hierbij is zeker het batterij-verbruik sterk verbeterd t.o.v. de begin situatie. Ik ben gewoonlijk een 'normale' gebruiker en kan makkelijk de dag doorkomen. Bovendien gebruik ik meestal een Qi-lader, gewoon telefoon neerleggen, even bijladen gaat dus zo makkelijk. Bij zwaar gebruik red je een hele niet. Ik spel soms Ingress waarbij het scherm urenlang aan blijft staan met veel data verkeer. Dat gaat zeker 4-6 uur goed, maar een powerbank is voor de rest van de dag dan wel noodzakelijk. Camera blijft een zwakke schakel, maar dat vind ik persoonlijk niet erg. Aangezien het niet aan de Sony hardware ligt verwacht ik dat dit softwarematig nog wel verbeterd kan en zal worden.
Voor de rooters onder ons: toestel heeft al aantal custom ROMs en root is makkelijk te verkrijgen met TWRP. Houd er dan wel rekening mee dat OTA niet werkt, dus dat je dan tijdelijk moet un-rooten en un-TWRP-en. Tevens voor iedere OTA al je fingerprints even verwijderen en daarna weer toevoegen. Kost gelukkig weinig tijd en is dus kleine moeite.

Kortom: een echte aanrader!
Ben het met @purper eens dat de ondersteuning goed is en de laatste OTA is idd het stroom gebruik drastisch verbeterd.

Even een tip voor mensen de geen Update erin kunnen krijgen en de telefoon blijft hangen op een install scherm (gelijk aan toen met HTC HD2 naar android) de SIM Kaart plaatsen op keuze 1, vaak komt dit als er een geheugenkaartje bij zit die alleen op 1 geplaatst kan worden.

Bij de Update van 31 Mei, had ik geen reset tot fabrieksinstellingen gedaan en merkte ik idd niet veel verbeteringen, bij de laatste van 8 Juni wel gedaan en dat merkte ik wel, alleen vervelend omdat telkens te moeten doen als ik een Update krijg.

@Tokko1 je beschrijft de knop aan de linker kant dat dat een foto-knop is maar je kan er namelijk zowat alle App's aan verbinden via het menu in te tellen.

Zelf heb de telefoon gekocht bij Gearbest en duurde 3 dagen dat ik hem thuis had, alle kosten is afhankelijk van wat de afzender ervoor waarde opzet. Inclusief was ik ¤230.00 kwijt.

Ben er zeer tevreden mee en zeker de koop waard.
Hoe is de nauwkeurigheid van de GPS? Bij sommige chinese telefoons laat dit nog wel eens te wensen over. De GPS test lees ik nog niet terug in deze review.
Ik gebruik de GPS niet heel vaak, maar als ik 'm gebruik werkt hij prima.

De tijd dat GPS in china phones echt matig/slecht werkte is inmiddels wel weer een tijdje geleden. Mediatek heeft wat dat betreft veel geleerd afgelopen jaren en doet het nu consistent oké in plaats van consistent kut wat het vroeger was :+
Top en is de gesprekskwaliteit ook helder?
Prima. Valt niet echt iets over te zeggen behalve dat ik er nooit iets negatiefs/positiefs over hoor ;)
Ik heb deze ook gehad, maar is na een paar maanden al overleden. Scherm is gebarsten en daarna deed de touch het ook niet meer. Toestel is in NL niet te repareren dus kan in de vuilnisbak...
Was toch al geen best toestel. Uiterlijk was prima, maar met name de Mediatek chipset heeft toch nog wel wat nadelen tov. Snapdragon. De wifi verbinding wordt bijvoorbeeld continue verbroken.
Zelfs met de laatste updates was dit nog niet helemaal verholpen, waarschijnlijk doordat het Mediatek gerelateerd is. Ook GPS nauwkeurigheid en accuduur lieten te wensen over...
Via Aliexpress kan je een nieuwe schermodule bestellen voor een beperkte prijs ;) zou 'm nog niet zo weg gooien.
Mijn vriend is ook het scherm gebroken, heb je eenig idee wat je dan precies moet bestellen op ali? ik vind lcd scherm digitalizer etc.. heb er echt geen verstand van..prijzen verschillen ook van 12 euro tot 70
Afhankelijk van hoe handig je zelf bent en hoeveel risico/uitdaging je wilt nemen voor het vervangen moet je of alleen digitizer betellen of digitizer/lcd assembly.

Het glas/touchscreen gedeelte noemen ze "digitizer", dus als alleen dit kapot is kan je in theorie alleen dit vervangen. Met de kanttekening dat dit wel lastiger is dan de hele voorkant vervangen (ivm lijm etc.).

Dus als je voor relatief eenvoudigere, maar daardoor ook wat prijzigere optie wilt gaan zoek je op P9000 digitizer en LCD assembly (evt met wat tools) en koop je die.
ik heb nu zelf deze gevonden.. volgens mij is dat met touch toch? of alleen scherm?
Ik denk namelijk dat het touch ook kapot is.. was een flinke barst haha.

Ja, weet wel waar je aan begint. Kijk even wat video's hoe je het moet vervangen enzo. Want als je nog niet echt ervaring daarmee hebt zou ik je zeker aan willen raden een met LCD te kopen.
Super dankjewel voor de info..
Het wordt denk ik toch laten maken.. Want het kost op ali al zo 70 euro+ daar komen nog btw en doana kosten bij en dan moet ik zelf "proberen" het te maken. 1 bedrijf wil het maken voor 140 incl verzenden etc. Is dit een redelijke prijs? Ik vind niemand anders die het wilt doen
Wifi hebben meerdere toestellen last van. Ligt aan Marshmellow, BV samsung S7 heeft dat ook op sommige routes. Mijn oplossing: router standaard op 802.11g only snelheid zetten.
Werkt de vingerafdrukscanner ook als je een hoesje gebruikt?
Zit natuurlijk op de achterkant en niet op de homebutton.
Als je een hoesje gebruikt die de vingerafdrukscanner niet afschermt doet deze 't uiteraard nog. Dus als je een specifiek hoesje koopt voor de P9000 dan kan je 'm gewoon blijven gebruiken ;)