Belkin SATA II 2-port PCI Express Card Review

alex3305 24 augustus 2009, laatste update op 17 november 2015, 2.230 views

Belkin SATA II 2-port PCI Express Card

Pluspunten

• Levenslange garantie
  • Redelijke snelheid
  • Bang for buck!
  • Eenvoudig beheer na de POST

Minpunten

• Niet voor professionele gebruikers
  • Hoge toegangstijd (16ms) bij RAID0
  • Software werkt niet vanaf Vista met UAC ingeschakeld

Beheerbaarheid Score: 4
Drivers en ondersteuning Score: 3
Afgelopen week heb ik een Belkin SATA II RAID 2-port PCI Express Card gekocht. Alhoewel de naam nogal cheesy overkomt ben ik toch zeer tevreden over deze harde schijf controller. Uiteindelijk bleek het installeren bijzonder gemakkelijk te zijn en de kaart goed te presteren.

Waarom deze kaart?
Omdat ik afgelopen week vier SSD's goedkoop had kunnen overnemen, kwam ik ruimte tekort op mijn on-board controller. Mijn ICH9R heeft namelijk vijf SATA poorten en één eSATA poort, waardoor ik dus ruimte tekort kom met uiteindelijk drie SSD's, twee 320GB HDD's, één 500GB HDD en één SATA DVD brander. Hierdoor was ik dus opzoek naar een relatief goedkope controller die het liefst RAID ondersteuning had.

De lokale computerboer had alleen een PCI SATA-150 kaart waar ik niet naar opzoek was, dus daarom ging ik online zoeken. Onlangs had ik echter een goede ervaring opgedaan met MAX-ICT, waarbij ik dus nu deze kaart had besteld voor iets meer dan vier tientjes. Mijn oog viel voor deze kaart omdat deze twee SATA II aansluitingen had en RAID support had. Precies wat ik zocht dus!

Verpakking
De kaart kwam binnen in een simpele doch degelijke verpakking. Het is een plastic blister verpakking dus het open krijgen is wel een redelijke 'pain in the ass', zoals de Amerikanen dat zo mooi kunnen zeggen. Echter is een schaar voldoende om de bovenste rand los te knippen, waarnaar je de inhoud er wel uit kunt wringen.

Na wat wrikken had ik de kaart er dan ook uitgehaald. De handleiding en accessoires boeien mij meestal niet zo en laat ik vaak nog even in de verpakking zitten totdat ik besluit deze nodig te hebben.

In de verpakking was overigens wel één SATA kabel bijgesloten, alhoewel er twee poorten op de kaart zitten vond ik het wel redelijk netjes dat er toch nog één kabel bijgesloten was. Meestal zie je namelijk bij dit soort goedkope producten dat er geen kabels bijgesloten zitten. Ook zat er een driver CD bij en een handleiding. Beide overigens niet gebruikt.

De kaart zelf...
De kaart zelf heeft een blauw uiterlijk en ziet er redelijk simpel uit. De twee SATA poorten zijn direct zichtbaar en zijn goed te gebruiken voor als de kaart zelf in het PCI-e slot zit. Er zit geen koeler of iets dergelijks op deze kaart omdat deze dat niet nodig heeft.

Er is geen rekening gehouden met uitbreidingen op deze kaart en dat is dan ook niet mogelijk. Echter is dat ook niet te verwachten voor 40 euro. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Areca kaarten die het gemakkelijk tienvoudige kosten.

Wel merkte ik bij het inprikken op de SATA poorten op de kaart dat de poorten nogal zwak waren uitgevoerd en daarbij moet ik dus ook opmerken dat wanneer je de computer meeneemt of veel verplaatst je waarschijnlijk met een iets duurdere kaart beter af bent.

Initieel booten
Alhoewel er werd aangeraden in de handleiding (die ik online al had gelezen) eerst drivers te installeren, besloot ik dat mijn nieuwe Windows 7 bak dat zelf wel kon en had ik dit advies dus in de wind geslagen.

Toen ik mijn computer aanzette werd de kaart dan ook meteen gevonden (net na de POST) en ook eigenlijk direct in Windows. De drivers die geladen werden (via Windows Update) waren overigens niet van Belkin, maar van Silicon Image, de fabrikant van de controller.

Toen ik de drivers had geïnstalleerd werden mijn harde schijven ook meteen herkend en alles ging hierin goed.

Software installeren
Alhoewel het dus goed ging met de drivers van Silicon Image heb ik ook nog geprobeerd de software te installeren van deze fabrikant.

De installatie verliep helaas niet vlekkeloos. De software van Silicon Image is gebaseerd op Java, maar omdat ik 64 bit draai wilde de software initieel niet starten. Hiervoor moest ik per se een 32 bit Java compiler installeren. Overigens heb ik hierbij maar meteen beide versies van Java geïnstalleerd.

Verder kreeg ik de software met geen mogelijkheid aan de praat. Alleen de melding "Could not acquire application lock" kwam elke keer mooi in beeld. Dit bleek (door een Google query) aan UAC van Windows te liggen. Aangezien ik echter geen zin had om het helemaal verder uit te zoeken heb ik het daarbij maar gelaten en besloten de software te de-installeren. Hierbij moet ik wel opmerken dat de drivers ook verwijderd worden en deze weer binnengehengeld moesten worden.

De software vond ik dus ook niet zo'n groot succes en zou ik dan ook afraden als je op een 64 bit platform met Vista of hoger werkt. Ook is de software niet nodig om alle potentie van de kaart te gebruiken!

Support voor meerdere besturing systemen
Alhoewel de software van Silicon Image dus niet goed werkt, moet ik ze wel nageven dat ze ook driver support hebben voor andere besturing systemen zoals Mac OS X en Linux. Hiermee bereiken ze natuurlijk wel een groter publiek en dat maakt deze 'goedkope' kaart dus ook geschikt voor wat duurdere opstellingen die een aparte RAID controller vereisen.

Beheer van features
Vanwege het niet werken van de software, moet je de beheer van de kaart doen net na de POST. Dit gaat dan via een eenvoudige 'GUI', zoals een BIOS.

Omdat ik ook over een Intel ICH9R beschik kan ik deze dan ook met elkaar vergelijken en wil ik aangeven dat ik de on-board software van Belkin/Silicon Image beter vind dan die van Intel. Deze software is namelijk duidelijker en meer noob-proof. Zo is er een functie aanwezig om de controller zelf te laten bepalen hoe de instellingen moeten zijn bij bepaalde RAID configuraties.

Wel is de on-board software simpel van aard en worden zaken als S.M.A.R.T. niet ondersteund voor zover ik kon zien. Dit is overigens geen ramp, aangezien deze kaart ook niet bedoeld is voor luxe RAID configuraties, maar eerder voor thuisgebruikers met een nood voor meer SATA connectoren. Wel hadden ze dit van mijn part toe mogen voegen voor geavanceerde gebruikers.

Features
Qua features valt er niet al te veel op te merken aan de kaart van Belkin. Het ondersteund RAID0 en RAID1 en blijkbaar ook softwarematig RAID5 als de software op een juiste wijze werkt. Echter heb ik dit dus niet kunnen testen.

Prestaties van de controller
Deze kaart heb ik kunnen testen in combinatie met de volgende hardware en software:
  • Processor: Intel Core 2 Quad, Q6600
  • Geheugen: 8GB G.E.I.L. DDR2
  • Moederbord: Intel X38 gebaseerd met Intel ICH9 (Dell XPS 420)
  • Controllers:
    • Intel ICH9R
    • Belkin SATA II RAID 2-port PCI Express Card
  • Harde schijven:
    • Western Digital WD5000AACS (7200RPM, 16MB, 500GB) (ICH9R)
    • Samsung HD321KJ (7200RPM, 16MB, 320GB) (Silicon Image Sil3132) (RAID0)
    • Seagate ST3320620AS (7200RPM, 8MB, 320GB) (Silicon Image Sil3132) (RAID0)
  • Solid State Drives: 3x Samsung 64GB SLC (ICH9R) (RAID0)
  • Software:
    • Windows 7 Professional (RTM build 7600 van MSDN, geactiveerd)
    • HDTune 2.55 (Portable)
Als eerste een benchmark met HDTune om te zien hoe de array hierin performed. Hierin wordt duidelijk dat transfer rate volgens HDTune zo rond de 100MB/sec ligt met access times van gemiddeld 16ms. Niet al te hoge resultaten, maar ook zeker niet tegenvallend voor een PCI express x1 kaart. Het kan natuurlijk altijd beter, maar om eerlijk te zijn ben ik hier niet ontevreden mee. Over de CPU usage valt weinig te zeggen, wel kan ik vermelden dat het systeem ten alle tijden responsief bleef.

Daarna heb ik getest hoe het kopiëren van grote bestanden gaat. Allereerst een WinRAR archief van ongeveer 500MB en daarna een DVD ISO van 4.7GB. Deze worden in Windows Explorer gewoon gekopieerd en geplakt.
  • Van SSD set naar HDD set (500MB): 6.1 sec (ongeveer 82MB/sec) (schrijven)
  • Van SSD set naar HDD set (4.7GB): 39 sec (ongeveer 121MB/sec) (schrijven)
  • Van HDD single naar HDD set (4.7GB): 83 sec (ongeveer 54MB/sec) (schrijven)
  • Van HDD set naar HDD single (500MB): 5.1 sec (ongeveer 99MB/sec) (lezen)
  • Van HDD set naar HDD single (4.7GB): 72 sec (ongeveer 64MB/sec) (lezen)
Hierbij is dus te concluderen dat de leessnelheid zo rond de 120MB/sec ligt en de schrijfsnelheid rond de 100MB/sec. Dit komt ook overeen met de HDTune test van hierboven. Wat overigens wel is op te merken is dat de 500MB tests niet al te betrouwbaar zijn en dat de 4.7GB tests betrouwbaarder zijn.

Eén resultaat was overigens niet beschikbaar door harde schijf caching. Echter was dit één van de 500MB tests. Ook is de HDD single naar HDD set eigenlijk niet betrouwbaar omdat de Western Digital schijf te langzaam is om een RAID0 array bij te houden.

Betrouwbaarheid
Alhoewel het een simpele kaart is, bied Belkin dus wel levenslange garantie aan. Dit heeft dus als voordeel dat de kaart een hoge betrouwbaarheid heeft en dat wanneer er iets stuk mocht gaan je een nieuwe of vervangende kaart krijgt. Iets wat prettig is om te weten voor een consumenten product.

Daarnaast werk ik momenteel nog geen week met deze kaart en kan ik dus eigenlijk weinig over betrouwbaarheid zeggen.

De resultaten zijn dus niet je-van-het en je kunt er zeker geen ultieme RAID setup mee bouwen, echter denk ik wel dat je voor 40 euro toch een goede bang for buck krijgt en dat is iets wat vooral geld voor consumenten die opzoek zijn naar een goede doch goedkope storage oplossing.

De toegangstijden tot de kaart zijn echter wel hoog te noemen. Met 16ms in RAID0 is het dan ook niet een van de snelste. Vooral als ik hem, oneerlijk, ga vergelijk met mijn SSD array welke een access time heeft van 0.1ms. Echter zou een gemiddelde toegangstijd van 5ms tot 6ms wel behaald kunnen worden met dit soort harde schijven.

Als conclusie wil ik dan ook meegeven dat het een redelijk goede uitbreidingskaart is met een redelijk goede prijs- en kwaliteitverhouding voor mensen die goedkope I/O-uitbreiding willen, daarmee wil ik deze kaart dus zeker aanbevelen.

Externe linksVragen of opmerkingen over deze review mogen uiteraard in de comments terecht komen en zal ik zo goed mogelijk proberen te beantwoorden.

Heb jij ook een Belkin SATA II 2-port PCI Express Card?

Hmm, hoge toeganstijd? 16.0ms lijkt me toch normaal voor een gewone HDD. Ik heb zelf 3 Samsung HD321KJ schijven zitten in RAID0 en die hebben ook een toeganstijd van 16.0ms. Als ik dezelfde benchmark draai op een enkele schijf heeft die een toeganstijd van 15.0ms. RAID0 verhoogt de toegangstijd inderdaad maar toch nog zeer beperkt.

Hoe kom jij aan toegangstijden van 5 tot 6ms voor een HDD?