Specificaties 18,4" (1920x1080), 640GB - Bekijk alle specificaties

Asus W90VP-UZ003K Review

bazvink 24 augustus 2009, laatste update op 24 augustus 2009, 1.100 views

Asus W90VP-UZ003K

Pluspunten

• Prestaties
  • Warmte en Geluid
  • Beeldkwaliteit

Minpunten

• Ergonomie
  • Prijs (tja, toch wel. Denk ik. Kweetnie)
  • touchpad
  • Mobiliteit

Heb hem nu pas 3 dagen in bezit, dus uitgebreid reviewen gaat niet lukken. Kort samengevat:

Prestaties
Je zou hem bijna als desktop kunnen beoordelen. Ik heb geen 3DMark oid getest, ik ben meer van het type: spel installeren en kijken wat ie doet. Dus, Far Cry 2 geinstalleerd en gespeeld op 1920 x 1080 met alle settings op Ultra High. De koelers kuchen een keer en vervolgens loopt het geheel als een zonnetje. En dat in de "Standard" mode (kan nog een "Overclock" mode bovenop). Pas toen ik antialiasing ging inschakelen begon de framerate te kelderen, maar al bij al speelt het heerlijk.

Vanzelfsprekend dat in de Vista omgeving alles snel reageert. Programma's opstarten is seconden werk.

Beeldkwaliteit
Scherm is kraak helder, heel mooi om naar te kijken. Het is wel een spiegelend scherm. Ik heb er geen last van (kun je mooi kijken of je haar goed zit als het scherm even zwart is tijdens een spel), maar sommige hebben de voorkeur voor matte schermen. 18 inch is tegenwoordig niet veel meer, maar het blijft een laptop he? Kleuren zijn niet echte natuurgetrouw, zwart is niet helemaal zwart, meer een erg donker grijs, maar ik stoor me er niet aan. Kan altijd nog een scherm aan gekoppeld worden (zowel VGA als HDMI uitgangen aanwezig).

Bouwkwaliteit
Hij voelt stevig aan. Het is natuurlijk een grote, lompe laptop, maar de toetsaanslagen, de afwerking, het open en dicht doen van het scherm voel erg goed aan. Alle delen sluiten goed aan, niks ramelt of trilt.

Ergonomie
Ik denk dat dit wel een van de "mindere" punten is. Probleem is namelijk dat het toetsenbord 4 cm boven de tafeloppervlakte ligt. Je kunt dus niet echt gemakkelijk je polsen op de laptop laten rusten en je armen op tafel (maar ja, volgens de arbo MAG dat ook niet... ;) ). Als je je tafel wat naar beneden kunt afstellen, dan kan ik dat wel aanbevelen (maar dat kan mij eettafel niet). Natuurlijk is het een "full" toetsenbord, dus inclusief numpad. De toetsen voor getallen en letters zijn verrassend groot, echt opvallend, maar de toetsen voor bijvoorbeeld delete, home, pageup, pijltoetsen, etc zijn dan weer kleiner gemaakt. Na in totaal 3 - 4 uur er mee gewerkt te hebben ben ik er nog niet helemaal aan gewend. Verder nog een min punten: links van het toetsenbord zitten de "touch" knoppen voor het afspelen van muziek en DVD's. Een van deze knoppen start een soort "Windows Media Center" programma (AI TouchMedia genoemd) en zit precies naast de "Esc" toets. Ik ben zo'n type die af en toe zijn hand op het linker gedeelte van de toetsenbord laat liggen, en ik heb mezelf er al een paar keer op betrapt dat ik dan net die "touch" knop aanraak waardoor AI TouchMedia wordt opgestart. Beetje frustrerend tijdens een game. Was misschien handig geweest als je die knoppen kon uitschakelen, net zoals je de touchpad kunt uitschakelen.
Verder over die touch knoppen alleen maar lof. Ze reageren prima. Alleen de "slider" voor volume is wat onwennig waardoor ik vooralsnog voorkeur heb voor het gebruik van fn+F7 en fn+F8, etc. De slider voor schermverlichting, daarentegen, werkt dan weer wel perfect.
Ik heb in andere reviews gelezen dat het touchpad wat klein is, en dat kan ik bevestigen. Ik heb meteen een muis aangesloten. Maar dat heeft ook te maken dat ik hoe dan ook liever met een muis werk. Maar de touchpad is inderdaad te klein, had minstens wat breder mogen zijn.

Warmte- en geluidsproductie
Bijzonder goed. Ik stond echt te kijken. Van warmte heb ik nog geen last gehad, maar ik heb er nog niet langer dan 1 uur aan een stuk achter gezeten. Geluid is prima. Normaal internet en e-mail lezen gaat geruisloos en als je een game opzet dan willen de koelers wel wat geluid maken, maar zeker niet storend.

Mobiliteit en accuduur
Tja, het is een laptop van 5 kg en bijna een halve meter breed. Hij is prima te tillen om, bijvoorbeeld, van de eettafel naar de bank te verplaatsen, maar ik zou er niet mee aan de sjouw gaan. De meegeleverde rugzak biedt wel uitkomst voor langere afstanden. Alles past er in, inclusief de lomp zware stroom adapter. De accu heb ik niet getest. Ik ben ook niet van plan om deze laptop ooit zonder netstroom te gebruiken. Andere reviews melden een accuduur van ongeveer 60 min. Dat zou wel kunnen kloppen.

De goedkoopste die ik op internet kon vinden was 2195 (thx Tweakers). Dat is zeker veel geld, zeker als je gaat kijken wat je daarvoor in de desktop wereld voor kunt krijgen. Tja, het is een beetje een afweging. Ik wilde graag een high performance desktop, maar dan voor in de woonkamer, dus liever een laptop. Dit is precies wat ik zocht, dus ik zou het voor over hebben. "Zou" omdat ik deze 2e hands heb gekocht voor heel wat minder dan 2200 euro.... Als ik hem nieuw zou moeten kopen, had ik misschien wat langer getwijfeld...

Al bij al ben ik zeer tevreden. De prestaties zijn geweldig, zelfs als je hem als desktop zou beoordelen.
Feit dat hij niet te tillen is en een maandsalaris kost doet er dan niet meer toe.

Heb jij ook een Asus W90VP-UZ003K?

Ik dacht dat het toch 5400 rpm was. Ik ben nu niet thuis, dus kan het niet controleren, maar zal dat vanavond proberen dan kan ik het morgen bevestigen.

Wat ik er van begrijp is dat je ze met zowel 5400 als 7200 toeren schijven hebt, dus het kan per uitvoering verschillen (net als de CPU), maar dat in Nederland maar een uitvoering "af fabriek" wordt geleverd, namelijk met 5400 en T9400 CPU.

Maar ik laat morgen meer weten.

Groet.
ok, hier schiet ik een beetje te kort :). Ik kan in Vista nergens de snelheid van de HDD terugvinden (twijfel ook of je daarin ook zult vinden) maar op de doos staat:

HDD: 320G + 320G 7200R SATA.

Dus toch 7200, zou ik zeggen.
Beste Basvink,

Hoe zit dat met de type harde schijven die bij de W90VP-UZ003K geleverd worden. Ik zie dat dat per website verschilt die op tweakers staan. Een met 5400rpm of 7200rpm
Ik dacht dat één type dezelfde specificaties zou hebben.
Graag advies

Mvg
Bedankt, ik wacht vol spanning af ;)
Oke bedankt, waar had je hem besteld als ik vragen mag?
Oja, en zit er standaard een tas en muis bij deze laptop?
Hoi Snoeksie,

Ik heb de laptop 2e hands gekocht op internet. Iemand was er na 2 maanden op uitgekeken, dus ik zag mijn kans schoon.

Op internet heb ik hem bij 4Launch gezien voor 2194. Als ik hem op internet zou bestellen, dan zou ik dat daar doen.

Ja, er zit standaard een bluetooth muis en een rugzak bij.
Aanvulling op de Review:

Inmiddels heb ik wat meer ervaring met de W90VP, dus bij deze wat extra info:

Warmte- en geluidsproductie / Bouwkwaliteit
Van warmte heb ik nog geen last gehad, maar geluid wel. Het probleem zit hem in de hardeschijven. Deze zitten namelijk links-voor in de laptop ingebouwd, dus onder je linkerhand. Af en toe (en dan zou ik zeggen: 30% van de tijd) kun je de hardeschijven heel goed horen spinnen als je linkerhand op de laptop rust of andersom (horen spinnen als je hand er juist niet op rust). Het is een geluid net alsof er iets ergens tegenaan loopt. Qua prestaties merk je er niets van, het is enkel een irritant geluid. Ook de koelers willen af en toe behoorlijk wat herrie maken, zelfs als je niet bijzonder zwaar grafisch bezig bent. Het klinkt dan net alsof er iets klem zit in een van de koelers. Maar het geluid gaat altijd wel vanzelf weer weg.

De reden waarom ik er "Bouwkwaliteit" bij zet is omdat als je, bijvoorbeeld bij de HDD's, je hand van de laptop af haalt (danwel er op legt), het geluid stopt. Het is net alsof de HDD's niet strak genoeg geinstalleerd zitten, of met onvoldoende vulling.

Mobiliteit
Ik heb laatst de laptop even mee genomen naar m'n ouders. Dankzij de meegeleverde rugzak stelt dit niets voor. Alles past er prima in (laptop, adapter, muis, etc). Natuurlijk is de rugzak lomp zwaar als ie gevuld is, maar het is een stevig rugzak met dikke voering, dus hij is prima te tillen. Het lijkt een beetje op een "backpackers" rugzak, dus met schouderbanden en een band over je buik. De vulling is ook rijkelijk, het zou me niet verbazen als de laptop een (niet al te hoge) val in deze tas zou overleven (nee, ga ik niet testen).

Ergonomie
In mijn review stelde ik dat de touchpad nogal klein is. Ik heb hem eens vergeleken met de touchpad van mijn Dell D820 en hij is een stuk groter. Het probleem met de touchpad is meer de gevoeligheid. Ik ben gewend om met mijn Dell met een a twee bewegingen op de touchpad, de muisaanwijzer van linksonder naar rechtsboven op het scherm te verplaatsen. Met de Asus moet je hier toch wel 4 a 5 keer je vinger optillen en terugplaatsen om hetzelfde effect te krijgen. Dus de touchpad is niet gevoelig genoeg, naar mijn smaak. Volgens mij kun je dat instellen in Vista, maar zoals ik al melde gebruik ik liever een muis (uit ergonomisch oogpunt), dus ik ben er verder niet in gedoken.

Ondanks alles ben ik nog steeds dik tevreden met de laptop. Ik heb inmiddels wat games geprobeerd en hij draait de een na de andere vlekkeloos. Binnenkort wil ik wat video gaan bewerken, ik probeer dan nog wat "ervaring" te delen.
Heeft deze laptop nu 1 4870 of 2? Als ik namelijk ga kijken op www.notebookcheck.nl dan spreken ze de hele tijd over 2 kaarten. Linkje: http://www.notebookcheck....ing-Notebook.18893.0.html
Heb deze laptop nu sinds 2 maanden in bezit en gebruik hem volop voor gaming. Had hiervoor een Dell XPS1710 en moet zeggen dat ik zeer tevreden ben.
De performance van de videokaarten is indrukwekkend en ze draaien moeiteloos op de hoogste clockfrequentie zonder dat de fans bij hoeven te springen om te koelen.

De ergonomie van het toetsenbord kon beter maar heeft meer met de dikte van de machine te doen dan dat de toesten niet goed zouden werken. Wat met name onhandig iszijn de touchregelaars. Omdat het geen knopjes zijn maar touchpanelen is een aai voldoende om iets in werking te stellen.
Met name de geluidsregeling is ongelukkig geplaatst, de positionering van de hand tijdens het spelen van een FPS game is een ramp daar de zijkant van de linkerhand altijd over de volumeregelaar glijdt. Nu gebruik ik altijd aleen gamepad naast de laptop maar voor mensen die dat niet doen kan het een grote ergernis zijn dat het geluid of kneiterhard gaat of geheel wegvalt. De gevoeligheid vand de touchpanelen is namelijk ook nog eens erg hoog.

Ander eventueel nadeel voor de tweakers is dat de videodrivers niet aan te passen zijn. De ingebouwde videokaart (ja het zijn er echt 2) is door ATI geleverd maar ASUS heeft er zijn eigen drivers voor gemaakt en dat is jammer want ATI ondersteunt de drivers die ze releasen niet voro deze pc. De Catalyst drivers zijn (bijna) niet aan de praat te krijgen. Hopelijk gaat er bij de upgrade naar win7 hier iets verbeteren.
Voor de gemiddelde gebruiker is dit echter totaal geen probleem en is de performance van de videokaarten indrukwekkend genoeg. Dit is overigens niet zozeer een issue met deze pc maar ook de Dell laptops hebben een afgeschermde videodriver. Dit eigenlijk om te voorkomen dat de videokaarten opgeblazen worden door te hoog overclocken. Omdat er een turbo boost knop opzit kun je de performance al behoorlijk opvoeren en kun je moeiteloos de hoogste resoluties of details levels aan

De bijgeleverde rugtas is perfect. Stevig en een hoog draagcomfort maken het bezoeken van LAN of andere locaties eenvoudig. De batterijtijd is bedroevend bij vol gebruik van scherm, processor en video. +/- 1.30 uur Indien de instelingen omlaag gaan (mobiel gebruik) dan is de batterij tijd lang genoeg om een film te kijken 2 1/2 uur. Zie het meer als een UPS. De adapter is inderdaad formaat baksteen met bijbehorend gewicht maar dat is dan ook weer niet verbazingwekkend gezien het toch iets hogere verbruik ten opzichte van een 'normale' laptop. De adapter wordt echter niet echt heel warm.

Voor een uitgebreide review en gebruikerservaringen zie http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=354885

Moet zeggen dat ik in het begin nogal sceptisch was gezien alle problemen die er waren met de eerste batch maar gelukkig is de release in Europa later geweest en is deze batch aangepast en zijn daarnaast de modellen die de problemen hadden niet verkrijgbaar hier. (A1 serie)
Zeker value for money indien je toch verplaatsbaar (wil het echt geen laptop noemen) wilt houden indien je de specs met de nieuwe Alienware/Dell of MSI modellen vergelijkt is deze machine ook nog eens voordeliger, voorzover je bij €2200 nog van voordelig kunt spreken.