Specificaties 24" @ 1920x1080 (TN, 1ms) - Bekijk alle specificaties

Acer Predator XB240HA Zwart Review

Nervoize 17 juni 2016, laatste update op 17 juni 2016, 791 views

Acer Predator XB240HA Zwart

De Acer Predator XB240HA is een zeer mooi afgewerkt scherm, ondanks dat deze glossy is zul je het design waarschijnlijk wel waarderen. Er zitten niet erg veel features in voor gamers, maar voor een gebruiker als ik is dit niet nodig (ondanks dat ik een redelijk fanatieke gamer ben).

Pluspunten

• Glossy, maar niet wat je van glossy verwacht.
  • Nvidia G-SYNC.
  • 60, 85, 100, 120 en 144 Hertz.

Minpunten

• Je kunt de knoppen niet inhouden om sneller een setting hoger of lager te zetten.
  • G-SYNC moet uit zodra je CS:GO speelt om vreemde texture-glitches en artifacts te voorkomen.
  • Vingerafdrukken snel zichtbaar.

De Acer Predator XB240HA

Een scherm waar je als gamer goed over zult moeten nadenken.
Het design
Ondanks dat het scherm glossy is, zul je merken dat je hier geen last van hebt of het je gaat irriteren. Zelf vind ik het juist mooi bij dit scherm, met als reden dat het zo mooi afgewerkt is. Helaas is het wel zo dat je vingerafdrukken snel zult zien op het scherm, maar als je eenmaal de settings in hebt gesteld zul je hier naar alle waarschijnlijkheid veel minder last van hebben.

De aansluitingen
Helaas maar 1x DisplayPort. Nu vind ik dit zelf niet zo'n groot probleem, omdat ik toch al met DisplayPort rekening had gehouden, maar het kan zijn dat je wellicht doordat er maar 1x DisplayPort aanwezig is gelimiteerd bent en hierdoor het scherm niet wilt of kan kopen.

Nvidia G-SYNC
Het al-zo-machtige Nvidia G-SYNC. Alhoewel het leuker klinkt dan het is, is het een erg goede feature die aanwezig is op het scherm. Ik moet zeggen dat als ik games zoals GTA: V en The Division speel dat ik dan de 144Hz niet haal deze feature goed van pas komt. Maar tijdens Counter Strike: Global Offensive raad ik het zeker niet aan om deze feature aan te zetten. De reden hiervan is dat (in mijn geval) alle textures aan het falen waren, en ik last had van veel artifacts. Nou... dit moet je niet hebben tijdens een potje competetive, want hierdoor wordt spelen nogal lastig (natuurlijk wel een leuke uitdaging).

De ingebouwde features van het scherm
Alhoewel dit een scherm is voor gamers, vind ik het wel karig als het gaat om game-features. Er zitten wat features bij die je als gamer wel leuk kan vinden, maar het is over het algemeen niet zo spannend als dat ik eerst in mijn gedachte had.

Zo heb je een keuze-menu met 5 opties. 3 van deze opties zijn vervolgens ook weer een menu, waarmee je de instellingen kunt wijzigen zoals de preset van de kleuren. Zelf ben ik nog niet tevreden met de huidige kleuren, maar hier ga ik langzamerhand wel verandering in brengen.
Optie 1
In dit menu kun je instellen in welke modus je het scherm wilt hebben qua kleur. Ik heb deze op standaard gezet, puur met het feit dat je hiermee de beste combinatie hebt tussen Rood, Groen en Blauw.

Optie 2
Deze optie stelt niet zo veel voor, je kunt hier enkel de helderheid aanpassen.

Optie 3
Geen idee wat je hiermee kan of moet, gewoon lekker laten staan :+

Optie 4
ULMB, Ultra Low Motion Blur. Hiermee kun je de vervaging aanpassen, net als optie 3. Al is deze optie wat uitgebreider.

Je kunt deze optie vergelijken met LightBoost, met LightBoost heb je dat de blur meer of minder wordt met bewegende objecten zoals te zien is in de foto's hieronder.

60Hz

120Hz zonder LightBoost

120Hz met LightBoost

Optie 5
Het instellingen-menu. In dit menu zijn de standaard instellingen weer te vinden zoals de kleurenweergave, de taal, informatie en dergelijke. Hieronder wat foto's om te zien hoe de instellingen van mij er uit zien (i.p.v. gamma 2.2, staat deze op 2.5 voor een betere kleurenweergave).

Heb je vragen of opmerkingen? Dan kan je deze altijd kwijt in een reactie hieronder :)

Heb jij ook een Acer Predator XB240HA Zwart?

Thanks, ben er niet echt de beste in maargoed :)
Dat was te merken vriend

nee grapje.
Wazige reviewu deze ding
nette review kreeg er trek van
"Ondanks dat het scherm glossy is, zul je merken dat je hier geen last van hebt of het je gaat irriteren."
Bedoel je hiermee de behuizing, of het paneel (of allebei)?
Thanks voor de snelle reactie.

Ik heb dit scherm namelijk op mijn verlanglijstje, maar ik schrok even toen ik het zag staan. :o
In dat geval maakt het voor mij niet uit. :)
Het ziet er echt mooi uit ondanks dat de behuizing glossy is. Het komt hoofdwaarschijnlijk doordat het een goed en precies afgewerkt scherm is. Normaal koop ik namelijk geen glossy maar deze is echt een aanrader!
De behuizing maakt mij eerlijk gezegd niet zo veel uit, dus de XB240H blijft gewoon op mijn lijstje staan.
Het paneel wel, ik heb geen zin om steeds naar mezelf te kijken tegen een glossy paneel. :P
Hoi Nervoize,

Goede review! Ik zit er zelf aan te denken om deze monitor te kopen. Ben je er nog steeds blij mee?

Ik vraag me alleen af wat de hoogte van de bovenrand van het scherm is vanaf het bureau als het scherm op zijn hoogste stand staat. Kun jij dit voor mij meten? :) Dan maak je me een heel blij mens! ;-)
Ik ben er zeker blij mee! Echter hangt de mijne aan de wand en kan ik die zo 1, 2, 3 niet losmaken. Zodra ik de tijd er voor heb kan ik dit wel even testen voor je, moet het scherm nog opsturen omdat ik een dode pixel heb.
Doe niet te veel moeite hoor. Bedankt voor je snelle reactie;-)
Nog een vraag. Denk je dat ik hem aan onderstaande standaard kan vast schroeven? Ik kan hier geen informatie over terug vinden.