Seagate Momentus 7200.4 ST9500420AS, 500GB Review

Pindamann 22 augustus 2009, 2.328 views

Seagate Momentus 7200.4 ST9500420AS, 500GB

Pluspunten

• Goede prestaties

Minpunten

• Een bekende bug

Ik ben niet van plan om een heel lange review te schrijven er is gewoon een probleem dat ik graag wil adresseren.

De schijf heeft average read/write van 75-80 MB/s wat erg goede is voor een notebook schijf en daar was ik dan ook dik tevreden over. Minder tevreden ben ik over het feit dat mijn exemplaar heel willekeurig een klik en piep maakt om vervolgens 0.5-1 seconde de pc te laggen. In de eerste instantie zocht ik de fout op andere plekken maar na wat googelen bleek dat dit een heel bekend probleem is onder Apple en Dell users die de schijf ook geleverd krijgen. Het lijkt niet te liggen aan de G-sensor.

Hier loopt onder andere een topic op de Seagate fora:

Heb jij ook een Seagate Momentus 7200.4 ST9500420AS, 500GB?

Voor Apple lijkt het opgelost: http://www.tuaw.com/2009/...-macbook-pro-hard-drives/

[Reactie gewijzigd door Philflow op 22 augustus 2009 15:34]

Late reactie, maar ik heb mijn schijf in de RMA gegooid; kreeg er 1 terug met hetzelfde KLIK probleem :(
Ik ben in bezit van dezelfde harde schijf en precies dezelfde problemen. Voor mij heeft het volgende geholpen:
  • Download HDDScan
  • Start het programma en ga naar Features --> IDE Features
  • Disable daar Advanced Power Management
Als het goed is is het probleem nu opgelost. Het is een workaround en volgens diverse fora op het internet moet het geen belemmering zijn voor de levensduur van je HDD.
Ik heb de harddisk ook en bij mij vertoont hij geen enkel probleem. Heerlijk stil en snelle schijf :D. Heb een Sony Vaio CS11S\Q en samen met deze harddisk uber snelle laptop. Houd mijn AMD Quad systeem @3,5 ghz, 4gb ram en 2.5tb hdd gewoon bij :D.
Ik heb deze hard disk ook in mijn Dell Inspiron 125. Over de snelheid ben ik eveneens erg tevreden. Maar...

Het "klik probleem" heb ik niet. Helaas was mijn schijf na een aantal maanden kapot; bad sectors, onherkenbaar, etc, etc. Na een RMA aangemaakt te hebben, heb ik een "nieuw" refurbished exemplaar gehad. Helaas is ook deze na een krappe 2 maanden wr kapot, met exact dezelde problemen. Ik heb absoluut geen vetrouwen meer in dit type schijf en ben van plan om een andere schijf te kopen van een ander merk. Ik ben nu al 2x data kwijt geraakt omdat ik er nog geen backup van had (Ja, ik weet het, dom, dom, dom...)
Je schrijft:
Het lijkt niet te liggen aan de G-sensor.
Deze harddisk is de variant zonder G-sensor. De variant met G-sensor heeft een typenummer dat eindigt op ASG. En ook je forumtopic op de Seagate-website gaat over dat type. Dus: niet deze disk :)

Het is goed dat je een probleem wilt adresseren, want wat je noemt is echt niet fijn. Maar dat vind ik geen review waard, eerder een forumpost.
Misschien moet je in het vervolg geen review meer schrijven enkel en alleen om n probleem te adresseren...
Waarom niet?

Dat het bij Apple is opgelost betekend dat, dat bij de los verkregen schijven ook zo is. Mijn schijf gebruik ik niet omdat ik mijn belangrijke data niet op zon brakke schijf wil bewaren.

Weet nog niet wat ik ermee doe. Misschien stuur ik hem terug maar dan schijn je een grote kans te hebben dat je een schijf terug krijgt met hetzelfde probleem.
Ik heb zelf een nieuwe sony vaio gekocht.

i7 quadcore, 8 gb ram. 16.4 inch.

Ik zag tot mijn verbazing dat ze als 7200 toerenschijf deze seagate gebruikten.

Ik dacht al bij mezelf owjeeeee.

Heb de laptop een week en ben nog druk bezig om alles te installeren.

En was net klaar met de laptop heelmaal te isntallen. Tot de pc begon te laggen.

Ik zag dat hetgeen wat ik aan het kopieren was, maar met 60 kbps aan het over kopieren was.

Beetje jammer. Ik dacht ik start de pc opnieuw op. Heb een half uur kunnen wachten tot ik in windows kwam.

HEb de data die ik aan het kopieren was, verwijderd en voila weer snel.

Hdtune geeft ook een waarschuwing aan zag ik al.

Ben nu me data aan het veiligstellen, En dan gaat er eerst een fatsoenlijke hardeschijf in.

Hitachi bijv waar ik wel vertrouwen in heb.