Specificaties 25" @ 2560x1080 (IPS, 5ms) - Bekijk alle specificaties

LG 25UM57-P Zwart Review

MartijnGP 16 juni 2016, laatste update op 16 juni 2016, 209 views

LG 25UM57-P Zwart

Ultrawide monitoren zijn een geweldig concept. In dit geval gedoeld voor gaming, maar uitermakte geschikt voor productiviteit. Het paneel is goed, de ruimte is ideaal, en het scherm is prettig geprijsd. Wel is wat ingeleverd op bouwkwaliteit.

Pluspunten

• Zeen van ruimte!
  • Erg goed IPS paneel
  • Prima betaalbaar

Minpunten

• Bouwkwaliteit
  • Geen speakers

Deze ultrawide monitor is bedoeld voor gaming, als ik de doos mag geloven. Ik heb hem echter gekocht om office-werk mee te doen, en dan vooral om twee of drie schermen naast elkaar open te kunnen hebben naast elkaar. Links een artikel, in het midden mijn document, rechtsboven een kaart, en rechtsonder de mail, bijvoorbeeld.

Met 178 euro op het moment van aanschaffen is het scherm zeer prettig geprijsd. Je krijgt er ook daadwerkelijk veel voor terug. Wanner gebruikt voor office-werk is de kleurechtheid en responsetijd niet zo relevant, maar er is door LG duidelijk niet bezuinigd op het paneel, wat toch mooi meegenomen is.
De bouwkwaliteit
Waar men echter wel wat heeft moeten inleveren, is de bouwkwaliteit. Het scherm staat niet overdreven stevig op zijn voet, en de bezel sluit niet overal even mooi aan op het scherm. Het werkt met een kliksysteem, en even aanduwen maakt het probleem aanzienlijk kleiner, maar toch blijft het jammer.

Van de andere kant, als het scherm eenmaal staat zal het feit dat ie wat wankel op de voet staat niet meer storen. Persoonlijk vind ik bezuinigen op de bouwkwaliteit in plaats van op het paneel de juiste keuze. En laten we wel wezen, voor 178 euro moet je niet al teveel verwachten, zeker niet met dergelijke specs. Het is ook allemaal niet dramatisch.
Uiterlijk
Het is een stjlvol scherm. De voorste plaat van het paneel strekt zich uit van rand tot rand, met daar omheen een dunne omlijsting. Wanneer je het scherm aanzet, wordt de bezel zichtbaar van pakweg een centimeter. De onderkant van het scherm is wat breder, heeft het onvermijdelijke LG logo, en een gelukkig zeer bescheiden power LED die via het menu ook nog eens uitgeschakeld kan worden.

De delen die niet tot het paneel behoren zijn afgewerkt in pianozwarte lak. Nou staat het scherm hier pas enkele uren maar zoals altijd bij pianolak is het natuurlijk een kwestie van tijd tot het stof gaat vangen en gaat krassen.
Het paneel
Zr indrukwekkend. De kleuren worden erg netjes weergegeven. Wel staat de monitor standaard in game-mode wat een nogal overdreven contrast geeft. Zoals gezegd gebruik ik het scherm voor office-werk, en zodoende heb ik de helderheid flink teruggeschroefd. Het menu biedt voldoende opties voor het instellen van de weergave. Let wel even op dat de monitor in zowel game-mode ingesteld kan worden als in picture-mode. De picture mode biedt iets andere mogelijkheden.

Kleuren zijn zoals gezegd prima, contrast is goed, zwart is zwart en wit is wit. Het paneel is afgewerkt met een matte coating, dus van reflecties is nauwelijks sprake. De frequentie van het scherm is prima, er is geen enkele vorm van flickering zichtbaar en het beeld is heerlijk rustig. LG heeft een document bijgevoegd van calibratie van deze specifieke monitor, afgegeven op serienummer. (Edit n.a.v. reactie: inderdaad niet op professioneel niveau. Maar voor de huis-, tuin- en keukenprutser is de weergave bovengemiddeld goed)
En verder
De featureset is wat beperkt. Hier en daar wordt aangegeven dat het scherm over speakers beschikt, dit is niet het geval! Het scherm wordt aangesloten via HDMI en biedt vervolgens een AUX output aan de achterkant waarop eigen speakers kunnen worden aangesloten. Het scherm kan niet draaien op de voet, alleen kantelen van voor naar achter.

Het menu is even wennen, maar werkt verrassend goed met de joystick-achtige knop onder het scherm. Jammer is wel dat je voor het uitschakelen van dat scherm die knop een seconde of 3, 4 ingedrukt moet houden, of de utischakelen optie moet selecteren in het menu.
Kopen?
Jazeker. Althans, voor office-werk. De ruimte op het scherm is werkelijk ideaal. Ik heb net nog even wat op het gewone scherm van mijn laptop zitten werken, en ik mis de ruimte al direct. Het is dus wel bijzonder verslavend.

Voor wat betreft gaming, dat heb ik niet durven testen op het 2560x1080 paneel. Mijn laptop kroop bang in een hoekje toen ik dat voorstelde. Bijgeleverde software heb ik ook niet getest want die wilde niet op Linux. Heb wel een klein scriptje geschreven waarmee ik met Super+F1/2/3 schermen op een derde deel naast elkaar kan positioneren. Indien daar interesse voor is staat mijn PM-box open.

Heb jij ook een LG 25UM57-P Zwart?

Idd prima scherm voor een mooie prijs.
Wou een extra brede monitor voor mijn Hyper-V bak, Ik heb dan verschillende venster open, of RDP connecties en zo past er net iets meer naast elkaar dan bij een Fullhd scherm.
Tevens gebruik ik hem nu ook voor PS en LR en met wat kleine aanpassingen zijn de kleuren en het beeld ook goed voor deze programma;s (niet officieel gekalibreerd btw).
Klopt! Ik heb de review even ietsjes aangepast, de calibratie is vrij informeel en eigenlijk meer een verdedelde quality check. Desalniettemin, ik heb dergelijke documenten nog nooit bij andere, duurdere consumentenmonitoren gezien, en de kleurweergave is wat mij betreft ook bovengemiddeld, voor een monitor in deze klasse.