Tweakers zegt: 6,5

Specificaties 10,1" (1920x1200), Android 6.0, WiFi - Bekijk alle specificaties

Acer Iconia Tab 10 A3-A40FHD Zwart Review

servies 16 juni 2016, laatste update op 16 juni 2016, 1.153 views

Acer Iconia Tab 10 A3-A40FHD Zwart

Teveel backlight bleeding, geen (automatische) helderheidsregeling, geen geheel gladde voorkant. Vreemde (onhandige) plek voor knoppen...

Pluspunten

• Full HD
  • Android 6.0

Minpunten

• Veel backlight bleeding
  • Geen gladde voorkant
  • Geen (automatische) helderheidsregeling
  • Knoppen op rare plekken.

Omdat 2 kinderen en 1 tablet nog wel eens tot ruzie leiden, besloten we er een 2e tablet bij te kopen.
Er waren wat mij betreft een aantal vereisten:
  • Recente versie van Android
  • Minimaal Full HD
  • 10" schermdiagonaal (geen geruzie over wie de grote mag)
  • Niet te duur
  • Niet te veel bloatware (zo dicht mogelijk tegen native Android aan)
  • Bij voorkeur geen knoppen op de voorkant
Met deze eisen kwam de tablet behoorlijk hoog op het lijstje te staan en met een prijs van rond de 230 maar besteld.
Tijdens het uitpakken vielen mij de 2 knoppen op de voorkant al op, 1 voor het volume en 1 voor een multimedia toepassing... :| Na ja, daar valt dan nog mee te leven. Maar wat ik dan wel weer jammer vind is dat het scherm iets hoger staat t.o.v. de bezel, er is dus geen gladde voorkant, iets dat wat mij betreft erg afbreuk doet aan de user experience... Bovendien vind ik de knoppen erg onhandig geplaatst: precies op de plekken waar je de tablet zou vasthouden in landscape formaat...
Laten we de tablet maar eens aanzetten...
Yikes, wat een backlight bleeding. Daar kwam voor mij direct de eerste reden om 'm terug te sturen...
Nog even verder kijken, mogelijk dat het minder wordt zodra Android volledig is opgestart (omdat de helderheid dan vaak flink wordt teruggeschroefd), maar nee dat gebeurde niet.
In tegendeel, de tablet beschikt blijkbaar niet over een lichtsensor en dus ook niet over automatische helderheidsregeling. Nog erger, de handmatige helderheidsregeling functioneert voor geen meter, ik zie geen verandering in de helderheid tussen minimale en maximale helderheid...
met betrekking tot bloatware heb ik niet echt gekeken... Ik was al zo teleurgesteld dat ik de tablet een factory reset heb gegeven en weer heb ingepakt.
Helaas, het leek heel wat.
In de korte tijd waarin ik de tablet heb getest heb ik eigenlijk geen problemen kunnen vinden met betrekking tot de robuustheid/bouwkwaliteit...

P.S. gezien het beeld voor mij erg bepalend is bij een tablet heb ik dit zwaar laten meewegen in mijn eindbeoordeling...

Heb jij ook een Acer Iconia Tab 10 A3-A40FHD Zwart?

Dit is precies de review waar ik op zat te wachten.
De Lenovo Tab 2 A10-70F was al afgevallen, tussen deze Acer en Asus Zenpad 10 Z300M was nog twijfel.
Mede omdat de Asus een HD scherm heeft, maar na deze review neem ik dit op de koop toe.
Immers, een HD scherm is weer minder accu/batterij en GPU belastend en wanneer het scherm van goede kwaliteit, dan is dit allemaal best acceptabel.
Een mens heeft tegenwoordig bijna alles, dus hij ligt hier voor Vaderdag op tafel.
Later zal ik hem van zijn jas ontdoen, een weekje uitproberen en ook over deze Asus een korte review schrijven.
Resume, voor mij een prima review, bedankt!

M@RC
Hoi Marc,
Ik zit ook te twijfelen over deze twee tablets, dus ik zie je review van de Asus graag verschijnen.
Alvast bedankt.

Youriy
Hallo Youriy,

I.v.m. vakantie nog geen Asus review gezet.
Kan jou zo wel even snel vertellen dat de Z300M mij prima bevalt.
Een full hd scherm is uiteraard scherper, maar als dat jou niet uitmaakt dan is dit een prima tablet.
Ik gebruik het hoofdzakelijk om over het net te surfen, YouTube en de laatste weken veel op Funda op zoek naar een andere woning, dus veel swipen en foto's laden.
Hij werkt veel beter dan zijn voorgaande broertje (Z300C), je merkt dat de Mediatec zijn werk soepeler doet dan de Intel processor en ook het geluid is een stuk beter.
De speakertjes zitten aan de voorkant en dat was ook de reden dat de Lenovo afviel.
Een spelletje prima te spelen, maar het is natuurlijk geen tablet om games op te laten draaien, dan kom je in een hoger segment en zal je de knip verder open moeten trekken.
Net als bij de meeste andere tablets heeft ook deze met het opladen even de tijd nodig, het scherm is sprankelend en helder, maar wat ik al eerder schreef....full hd is uiteraard scherper.
Al met al heb ik totaal geen spijt met deze aankoop en ben er ook helemaal mee tevreden.

Groet...Marc