Specificaties 60GB (SATA-600) @ 258/43MB/s - Bekijk alle specificaties

Kingdian S180 SATA III SSD 60GB Review

apocalypsa 15 juni 2016, laatste update op 15 juni 2016, 641 views

Kingdian S180 SATA III SSD 60GB

Prima ssd voor een spotprijsje.

Pluspunten

• Prijs!
  • Mooie behuizing?

Minpunten

• Onbekende controller van onbetrouwbaar merk
  • (op het moment van schrijven) alleen in China te bestellen

Ik vond deze ssd voor de spotprijs van +/- 15 dollar op Aliexpress, en kon hem voor dat geld niet laten liggen. Een week later lag hij al in de bus, verzonden in een bubbelenvelop.

Zoals op de foto te zien is, is de verpakking zeer simpel. Je krijgt de ssd en 4 schroefjes, that's it. Maar goed, voor die prijs moet je ook niet meer verwachten.

Eenmaal uit de verpakking heeft de ssd een relatief nette behuizing van zwart, geborstelt aluminium met een redelijk clean logo. Dat is natuurlijk smaak, maar ik vind hem een stuk mooier dan het drukke design van bijvoorbeeld de Crucial BX100. Niet dat het veel uitmaakt, want uiteindelijk zit hij toch ergens in de kast verstopt.

Maar, zoals men altijd zegt, het gaat om het innerlijk. Hier is nog niet zo veel te zien...

... maar een paar schroefjes later en kijk, dat is interessant. Die memory chip is een Micron 4N820NW662. Googlen levert niks op, maar ik herinner me wel dat een andere variant van de NW662 in de Crucial BX100 en MX200 modellen zat. Gezien het feit dat die 32gb waren en deze 60gb groot is, zal dat het verschil zijn.

Ook zien we een lege plek op het pcb. Hier zal waarschijnlijk nog zo'n memory chip zitten op de 120gb variant. Ik verwacht dan ook dat die vergelijkbaar presteert.

De memory controller is de JMF60F, van JMicron. Note dat JMicron en Micron twee zeer verschillende bedrijven zijn. Micron is een van de marktleiders in geheugen. JMicron is een klein Taiwanees fabless bedrijfje en zijn de makers van de redelijk beruchte JMF602-controller tijdens het begin tijdperk van de mainstream/budgetssds. Deze controller was, lichtelijk uitgedrukt, niet de snelste.

De JMF60F kan ik weinig over vinden, maar het zou de opvolger moeten zijn van de JMF608. Deze JMF608 was redelijk populair in andere Chinese budget-ssds, vooral vanwege de lage prijs en redelijke performance. Ik verwacht dat de JMF60F vergelijkbaar zal presteren.

Goed om te weten is dat beide controllers geen DRAM hebben. Normale memory controllers hebben een kleine hoeveelheid DRAM op de chip dat functioneert als cache. Dit weg laten betekend een goedkopere, simpelere, en zuinigere chip, maar ook een negatief effect op de snelheid van de ssd.

Tijd om die te testen.

(meer benchmarks in images)

Tsja. Bijster snel is ie niet. De bekende BX100 is makkelijk twee keer zo snel. Maar goed, neem wel mee dat deze ssd nog geen twee tientjes kost. Mooi om de pc van je oma wat sneller te laten booten, als cachedisk, of om die <200eu ghetto build voor die geldloze maat eindelijk eens af te maken. Dat laatste zal ik er waarschijnlijk mee doen. Voor een serieuze build kan ik hem alleen aanraden als het budget zeer gelimiteerd is.

Ik heb helaas op het moment niet de tijd om de ssd in een real-world environment te testen of langdurig te gebruiken. Zodra dat gedaan is, zal ik de review nog even updaten.

Heb jij ook een Kingdian S180 SATA III SSD 60GB?

Nu al een interessante review!
Ben wel erg benieuwd naar je gebruikservaring.
Kan reuze meevallen... Wat is de accesstime?
Bedankt voor je reactie! Ik ben op het moment nog bezig met benchmarken tussen andere bezigheden door en zal in de loop van de dag door alle bekende ssd benchmarks heen werken, en ze toevoegen zodra dat kan.
leuke review... ik vraag me alleen af of deze ssd er nog toe doet op een markt met de kingston UV serie... want voor 43 euro 120 GB SSD is natuurlijk ongekend... ben echt benieuwd hoe deze zich tegenover de UV serie verhoudt