HTC Hero Bruin Review

etalien 20 augustus 2009, laatste update op 17 november 2015, 6.062 views

HTC Hero Bruin

Pluspunten

• Mooi design
  • Android
  • Sense interface
  • Redelijke accuduur

Minpunten

• Lange opstarttijd
  • Geen flitser op camera
  • Bij eerste gebruik veel onduidelijk
  • Soms nog wat crashes

Na een hoop leveringsproblemen door HTC heb ik hem sinds 2 weken dan toch in mijn bezit, de HTC Hero Brown in combinatie met een Hi 20 + Eindeloos Online Xtrasnel abonnement. In deze review probeer ik de telefoon op zowel hardware als op software kwaliteit te beoordelen. Soms zal ik een vergelijking maken met functies van zijn directe concurrent, de iPhone, of mijn vorige telefoon, de Nokia N95 8GB.

Let op: In deze review behandel ik geen muziek en video afspeel mogelijkheden, omdat ik de telefoon hier zelf niet voor gebruik vanwege een iPod Touch.

1) Eerste indruk:

De verpakking van de telefoon is erg compact, het bevat een usb kabel, lader voor aan het stopcontact, een headset en natuurlijk de telefoon zelf. Ik had tegelijk met het bestellen van de telefoon een 8GB MicroSD kaartje besteld, ik verbaasde me er echter over dat er in de doos reeds in 2GB MicroSD kaartje zat, dit stond nergens van tevoren aangegeven. Het aanwezige papierwerk viel me erg tegen. Net als tegenwoordig bij veel producten het geval is bevat het doosje een snelstartgids met uitleg over hoe de telefoon op te laden, de simkaart te plaatsen en wat veiligheidsinformatie.

Na het uitpakken van alle kabeltjes en aan te sluiten aan de lader viel me meteen op dat de telefoon erg degelijk en stevig aanvoelt. Het materiaal waar het klepje op de achterkant van gemaakt is zorgt voor een stevige grip op de telefoon. De knoppen en de trackball zien er goed en stevig uit. Ik was bang dat de ‘kin’ in de telefoon misschien vervelend zou zijn, maar in tegenstelling, in vind het totaal niet opvallen. De rest van het uiterlijk doet zeker niet onder aan de iPhone, de bruine kleur geeft een professionele uitstraling en het formaat van de telefoon is precies goed. De kleine usb ingang onder de kin van de telefoon steekt een paar millimeter uit en lijkt daardoor iets meer op te vallen. Ook valt het me tegen dat de camera op de achterkant niet beschermt is maar slechts een paar millimeter diep in de achterkant ‘valt’.

Camera, na 2 weken al vrij stoffig.

De eerste keer opstarten van de telefoon duurt lang, eigenlijk duurt opstarten altijd wel zo’n minuut. De installatie wizard is erg duidelijk, je kunt je Google gegevens, email accounts en sociale netwerken instellen. Ook krijg je een korte uitleg over het scherm toetsenbord, wat in het begin erg wennen is, maar die nu (na 2 weken) niet onder doet aan een fysiek toetsenbord. Na het instellen kom je op het standaard home scherm waar ik in het begin even de weg kwijt was. De 7 tabbladen waren allemaal voor zich sprekend, maar de bediening was erg wennen. Alle programma’s maken bijvoorbeeld gebruik van de fysieke ‘terug’ knop, wat naar mij mening niet erg intu´tief is. Na een tijdje gespeeld te hebben met de telefoon kreeg ik het snel door en bleek het allemaal toch niet zo lastig te zijn. Toch viel het me tegen dat de werking van de menu en terugknop niet ergens in een boekje werd uitgelegd, voor sommige functies heb ik de pdf handleiding op de HTC website moeten raadplegen (bijvoorbeeld dat het inhouden van de home knop de laatst gebruikte programma’s weergeeft).

2) HTC Hero (hardware):

Behalve het hierboven genoemde wil ik graag nog wat extra aandacht besteden aan enkele aspecten van de hardware die in de loop der tijd heb ondervonden. Zo is het erg mooi gedaan dat de volume knoppen op de zijkant het toestel plat zijn en je ze dus niet voelt zitten als je de telefoon in je hand hebt. Het blijkt echter erg vervelend als je iemand de telefoon in handen geeft die niet weet dat daar die knoppen zitten. Het is al vaak voorgekomen dat de knoppen dan perongeluk ingedrukt worden. Als de telefoon in de trilstand staat en je drukt de volumeknop om het geluid harder te zetten in, gaat de telefoon uit trilstand maar het geluid niet aan. Hierdoor heb ik al enkele oproepen gemist.

De simkaart schuif je in een klepje dat je omhoog moet halen om hem eruit te halen en dicht klapt / klikt om hem erin te stoppen. Het is bij mij al een aantal keer gebeurd dat het klepje losschoot en er dus ‘plaats simkaart’ in beeld staat. Nu noem ik dit punt even kort omdat ik niet weet of het aan mijn redelijk oude simkaart ligt of aan de telefoon zelf, heb in ieder geval een nieuwe simkaart besteld om dat uit te sluiten.

Om de SD kaart te wisselen moet het klepje van de achterkant.

Verder lijkt het erop dat het scherm van de telefoon zoveel vette vingers laten zien zoals bijvoorbeeld een iPhone of een Nokia schuiftelefoon (waarbij je je vingers over het scherm haalt om hem open te schuiven). Ik las op internet wat negatieve verhalen over de ingebouwde speaker kwaliteit, hier heb ik echter nog geen last van gehad, het klinkt allemaal erg zuiver. Mijn vriendin zegt ook dat ik beter te verstaan ben dan met mijn N95 het geval was.

De batterij van de Hero is ook een pluspunt, mijn N95 hield het nooit langer dan een dag vol, dus hij moest elke avond aan de lader. Ook hier verbaasd de Hero mij: Mijn ‘record’ tot nu toe is 2,5 dag wat ik vrij goed vind voor een smartphone.

3) HTC Sense (software):

De meest gelezen klacht over de Sense interface lijkt op het moment de snelheid te zijn. Ik moet zeggen dat ik daar tot nu toe totaal geen last van heb. Ik heb constant 5 tot 6 home schermen vol staan met snelkoppelingen, contacten, weer, email, twitter en mijn agenda en vind het absoluut niet langzaam. Soms is er een kleine hapering, maar dit is met de iPhone 3G ook zeker het geval! Als ik het foto album van mijn SD kaart in en widget neerzet lijkt er iets wat vertraging te zijn die volgens mij gewoon komt door de snelheid van het SD kaartje.

Over het algemeen zit de Sense interface zeer goed in elkaar. Het meldingen systeem is briljant, je kan in elke applicatie de statusbalk naar beneden trekken om meldingen weg te klikken en snelkoppelingen naar het desbetreffende programma te volgen. De terugknop werkt ook tussen programma’s, waardoor bijvoorbeeld een link op twitter zorgt dat de browser wordt geopend en de terugknop dan zorgt dat je terug naar twitter gaat, in plaats van naar de homepage van de browser.

De wigets van HTC zijn vaak mooi en het idee achter het helemaal zelf indelen en standaard indelingen opslaan als profielen werkt goed. Een aantal Widgets hebben verschillende thema’s, sommige echter niet, ik hoop dat er in de toekomst wat meer keuzes voor komen. Ook zitten er in Sense standaard switches om het mobiele netwerk, wifi, bluetooth etc aan of uit te zetten. Dit werkt snel en is zeker een aanrader om in een van de home screens te gebruiken! Sinds Android 1.5 is het zo dat programma’s niet meer zelf switches om kunnen zetten. De GPS switch kan bijvoorbeeld uit staan, als een programma die nodig heeft moet je de switch handmatig omzetten. Nu is het gebleken dat als de GPS switch aan staat, hij alsnog GPS op standby heeft staan tot een programma erom vraagt, ik vroeg me dus al snel af wat het nut van de GPS switch is. De mobiele netwerk switch uitzetten zorgt er niet voor dat je niet meer bereikbaar bent, het stopt volgens mij alleen de gegevensverbinding omdat ik nog wel smsjes kon ontvangen. De vliegtuigmodus zet alles helemaal uit.

De applicaties door HTC werken goed, het mail programma komt echter net niet in de buurt van de gebruiksvriendelijkheid van mail.app op de iPhone. Er mist soms wat overzichtelijkheid en de widget is naar mijn mening vrij nutteloos. Ik heb ook nog niet ontdekt hoe ik verschillende folders van mijn imap mail kan indelen en bekijken.

Ik weet niet of het aan de Sense interface ligt of aan Android, maar ik heb op verschillende momenten al crashes van programma’s gehad. Deze crashes worden erg snel afgehandeld en binnen enkele seconden kun je het programma alweer opnieuw geopend hebben. De crashes die me opgevallen zijn: 2 maal een crash bij het te snel typen van een sms en 2 maal een crash in de browser, ook als ik te snel iets wilde doen.

4) Android zelf (software):

De interface van HTC is een goede toevoeging aan het standaard Android besturingssysteem waar ik in deze review toch ook wat aandacht aan wil besteden, omdat het toch eigenlijk de kernsoftware is waar de telefoon op draait.

Android bevalt me tot nu toe zeer goed. Een functie die bijvoorbeeld als voordeel of nadeel gezien kan worden is de mogelijkheid om Google contactpersonen in je adresboek te hebben staan, ik persoonlijk moest even zoeken waar ik dit uit kon zetten (ik hoef die niet zichtbaar te hebben). Ook het simpele vinkje ‘gegevens verbinding in het buitenland verbreken’ is erg handig! (lijkt wel een beetje dubbel met ook al de switch om gegevensverbindingen uit te zetten.

Het aanwezige 3D kompas in de telefoon zorgt ervoor de Street View functie in Google Maps een rondkijk functie heeft die erg goed werkt. Het viel me hierbij op dat het allemaal erg vloeiend loopt.

De browser van Android heeft in tegenstelling tot die van de iPhone wel een flash speler aan boord, echter doet deze het nog niet helemaal zoals het zou moeten, er zijn een hoop websites die het nog niet doen. Ook lijkt de Safari op de iPhone net een tikje sneller, in vergelijking met bijvoorbeeld Skyfire (een full webpage brower voor Symbian) is echter een verademing.

Flash werkt bij dit spelletje op een website wel goed.
Flash werkt bij bijvoorbeeld Dumpert echter niet goed.

4.1) Android Market:

Een van de functies die ik mis in Android is het makkelijk uninstallen van een programma, het kan via de ge´nstalleerde programma’s lijst, echter duurt het laden van deze lijst best lang. Op de Android Market heb ik het programma QuickUinstall gevonden dat de lijst veel sneller laad en waarbij je met een klik op de knop een programma verwijderd, het blijft jammer dat dit geen standaard functionaliteit is.

Als we het hebben over de Android Market kan de vergelijking met de Apple App Store natuurlijk niet achterwege gelaten worden. Het viel me bij de App Store op dat het meer om games draait en bij de Android Market meer om tools en handige tweaks voor het OS. Als tweaker kun je je met Android en software meer uitleven dan met de programma’s in de App Store.

In de afgelopen 2 weken heb ik naast QuickUninstall nog een aantal programma’s gevonden die erg handig zijn, zo is er bijvoorbeeld Reminder. Dit programma zorgt ervoor dat telefoon signalen blijft geven zolang je een melding niet gelezen hebt. Een ander handig programma is Spare Parts waarmee je wat technische gegevens van je telefoon kan uitlezen en wat verborgen instellingen kan wijzigen. Verder is er natuurlijk het veel besproken Google Skymap en heb ik een aanta leuke barcode scanners geprobeerd. FindMyPhone is misschien wel het beste programma waarbij je een sms met een code woord naar je telefoon kunt sturen, waarna je telefoon herrie begint te maken. Met een ander code woord stuurt de telefoon zijn GPS co÷rdinaten door voor als je telefoon gestolen is.

Een stuk software wat ik tot nu toe mis op de Android Market is goede navigatie software. Er staat wat gratis en wat betaalde software op, maar niks is vergelijkbaar met bijvoorbeeld Tomtom voor op de iPhone. Eind deze maand komt als het goed is Sygic Drive uit, die ook voor Windows Mobile, de iPhone en Symbian beschikbaar is.

5) Prijs, Camera en Bereik

De laatste drie onderdelen waar ik het nog even over wilde hebben. Ik denk dat de prijs van het toestel zeer goed is, het is een echte iPhone concurrent op specificatie en mogelijkheden gebied. De prijs is echter niet concurrerend aangezien een losse iPhone zo’n 650 euro kost in BelgiŰ, ook met een T-Mobile abonnement in Nederland is de Hero een stuk goedkoper.

Ik heb weinig over de camera geschreven omdat ik die tot nu toe nog niet erg veel gebruikt heb, een aantal foto’s binnen zijn erg mislukt vanwege het ontbreken van de flitser, foto’s en filmpjes in de trein zijn redelijk goed gelukt. Echter leek de camera bij een snelheid van 300 km/h in de TGV een soort stotterend beeld te hebben als ik uit het raam filmde en alles snel voorbij schoot. Over het algemeen zijn buiten foto’s erg goed.

Het bereik van de telefoon is vergelijkbaar met de Nokia die ik hiervoor had. Ik heb tot nu toe nog nooit zonder bereik gezeten, zelfs niet in een klein boerendorp hier in buurt, waar de verbinding normaal nog wel eens weg wil vallen.

Heb jij ook een HTC Hero Bruin?

Reviews door de redactie

Copilot geen geschikt alternatief voor TomTom?

Voor de rest: Heerlijk geschreven, en goed gebruik van kopjes en alinea's, met hier en daar een foto'tje (mooie foto's trouwens) zorgt ervoor dat het heerlijk is om te lezen.

Iedereen reviewt zo'n smartphone natuurlijk op de zaken waarvoor hij een telefoon gebruikt.

Op mijn oude diamondje vond ik het bijvoorbeeld heerlijk dat ik op het mail-tabje gewoon direct een preview van mn laatste mailtje had. Als mijn telefoon kort trilde om aan te geven dat er nieuwe mail was kon ik met hooguit 1 swipe gelijk een kort previewtje zien.

Nu met mijn Hero wou ik hetzelfde, dus ik gooi de HTC Mail widget op 1 van de home-schermen. Maar na een paar weken rondlopen met de Hero blijkt het notificatie systeem zo heerlijk te zijn dat als de specifieke GMail android-app een seintje geeft van een nieuw mailtje, het makkelijk is om het mailtje in die applicatie / notificatie te bekijken, dan naar het juiste home-screen te navigeren. Oftewel, die kan ook weer weg.
Hetzelfde geld eigenlijk voor de SMS widget. Op mn diamond was het heerlijk, heer overtreft het notificatie-systeem gewoon de noodzaak ervoor. Een icoontje 'messages' op mijn primaire home-scherm om een nieuwe conversatie te starten en ik ben happy.

Ik vond het dan bijvoorbeeld wel weer erg tegenvallen dat de kalender-widget alleen maar OF een maand-view kan geven (die dan gelijk een heel home-scherm in neemt) of 'de eerstvolgende afspraak'. Voor het drukke zakelijke bestaan, mis ik een redelijk overzicht van al mijn komende afspraken (in een widget dan, de Calendar-app heeft een mooie Agenda-view).

En ik mis het dat ik zo weinig hoef te tweaken aan Android :). Ik ben op de paar dingetjes hierboven voor de rest gewoon extreem happy met de telefoon en hoe hij werkt, en dat redelijk met alles op de out-of-the-box instellingen. Het gevoel van 'jippie een nieuwe telefoon om mee te spelen' was er niet zo heel lang omdat het ding gewoon binnen een paar dagen goed en natuurlijk aanvoelt alsof je hem altijd al hebt gehad :).

Maarrr, niet onbelangrijk: bedankt voor de review!
De soepel werking van de menu's bij Copilot is zeker niet zo goed als bij de TomTom. Verder wil Copilot nog wel eens vreemde routes geven die zeker niet altijd het snelst zijn.

Gelukkig komt TomTom dus nu ook naar Android :)
Misschien heb je dit ondertussen al gevonden, maar de widget purecalender lost het probleem met de beperkte calender-widget op.
Zeer nette revieuw en fijn om te lezen.

Ik heb een vraagje over je Eindeloos Online Xtrasnel abonnement. Werkt dit echt zo veel sneller als het Normale Eindeloos online? Geen haperingen met filmpjes of extra lange laad tijden?

Ben jij al over het Fair Use Policy gekomen van Hi?
En wat is gemiddeld je data verbruik met deze telefoon? (en wat heb je er dan allemaal mee gedaan)

En wat zijn je bevindingen met mail? Welke kan je instellen (gmail, pop3 en hotmail?)

Sorry als ik het niet helemaal perfect uitleg.

Toch alvast bedankt :)
Het Xtrasnel abonnement is echt een stuk sneller, je haalt vrijwel overal een vrij constante snelheid van 1mbit. Ik denk zelf dat de FUP van Hi voor Xtrasnel abonnees hoger ligt, anders zou het ook niet helemaal eerlijk zijn. Het gemiddelde dataverbruik ligt op zo'n 5 a 10 MB per dag, het ligt er heel erg aan wat ik allemaal doe (youtube, internet, mail of alleen widgets updaten).

De mail applicatie begin ik steeds fijner te vinden. Voor gmail zit er een aparte mail applicatie op, pop3 en hotmail (is hetzelfde) zijn gewoon beschikbaar, ook imap werkt goed.

Hopelijk heb ik het zo voldoende toegelicht :)
Ik had laatst een fout sd kaartje gekocht van ebay die de hele tijd vastliep en maar niet gelezen wilde worden. Dus nu heb ik weer 2 gb er in zitten en doet het weer goed.

Maar het enigste nadeel vind ik de Alarm klok, ik wilde die functie een keer gebruiken toen ik bij iemand anders was. Maar helaas ging hij helemaal niet af! Ook een paar keer bij mezelf thuis geprobeert. Soms gaat hij wel af en soms niet. En als hij af gaat, gaat hij niet in auto-snooze.
Dat zou goed kunnen liggen aan een taskiller! Gebruik je die misschien? Anders is het hopelijk met de aankomende 2.1 update opgelost :)
De Calendar app van de Hero mist wel de weekview. Hierdoor kun je niet snel zien wanneer je nog tijd hebt in een week.

Ik snap niet dat HTC een applicatie 'herschrijft' en dan zo'n handige feature weglaat. Als ze het niet helemaal willen herschrijven, laat dan gewoon de vanilla app staan. Er is ook geen makkelijke manier om Google's Calendar app te installeren...
Wat betreft "Het meldingen systeem is briljant, je kan in elke applicatie de statusbalk naar beneden trekken om meldingen weg te klikken en snelkoppelingen naar het desbetreffende programma te volgen."

Dat werkt in de webbrowser toch niet? Of zoja, hoe doe je dat dan?
Ik had er inderdaad niet bij stil gestaan, maar het werkt niet vanuit de webbrowser. Ook niet vanuit enkele full screen games natuurlijk ;)
Waarom gebruik je een ipod touch en de telefoon naast elkaar?

Ik heb ook een touch en wil deze telefoon omdat ik op het moment met een telefoon en touch rond loop.

Doet de hero onder voor geluids/beeldkwaliteit?
Ik liep hiervoor altijd al met een Touch en een N95 rond. De reden dat ik de Touch nog gebruik is omdat ik de 32GB opslag capaciteit en snelle werking van de iPod erg fijn vind. Zoals ik al schreef heb ik de geluids kwaliteit van de Hero niet getest, de beeldkwaliteit zal geen probleem zijn.

Je kan het trouwens ook zien als het mee snoepen van de voordelen van twee apparaten, met ook twee stores (Android Market en Apple App Store) erbij.
Leuke review, met name de voorbeelden van leuke apps uit de market. Thanks!
Ik ben zelf ook eigenaar van een HTC Hero en ben hier zeer tevreden mee... en ook met het android besturingssysteem.

Wat ik ook een voordeel vind van android dat je gewoon installatiebestanden (.apk) op je sd kaart kan zetten en die handmatig installeren als dat programma alleen in de vs verkrijg baar is of als je het via het illegale circuit verkregen hebt :X :)

Ik heb ook meteen een 16 gb klasse 6 kaartje gekocht en merk een zeer groot verschil met het standaard klasse 2 kaartje

Ik vind de muziek speler prima werken en je kan ook album art zien en het heeft nauwelijks lag.. soms een kleine vertraging. Als je je toestel standby zet en je wilt een ander nummer opzetten of pauzeren kan je gewoon op de aanknop drukken en heb je een kleine widget waarmee je kan pauzeren terug en vooruit.

Qua video werkt die speler wel goed alleen het is wel omslachtig om bij je video bestanden te komen: je moet eerst naar albums en dan daar video's selecteren (daar staan ook je foto's). Video's worden wel prima weer gegeven alleen hij heeft soms erg veel moeite als ik een mp4 van best hoge kwaliteit aan het kijken ben en ik spoel een uur vooruit dan crasht ie soms of dan duurt het heel lang voordat hij eindelijk afspeelt. Wat dat probleem kan oplossen is een 3rd party programma installeren zoals: video player, plays video of meridian player.

Uiteindelijk zou ik deze telefoon zeker aanraden! En ook het android os! :*) :*)
zeer mooie review!