Specificaties Rad. HD4890 (850MHz), 1GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Sapphire HD 4890 1GB GDDR5 PCI-E Review

Big_Noid 20 augustus 2009, laatste update op 20 augustus 2009, 1.493 views

Sapphire HD 4890 1GB GDDR5 PCI-E

Pluspunten

• Stil en koel
  • Bang for buck

Minpunten

• Lelijk uiterlijk
  • Mindere weergave van low-res resoluties

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Algemene beoordeling
Ik zocht een kaart ter vervanging van mijn oude 8800GTS 320 omdat ik een monitor had gekocht van 24" en ik het extra videogeheugen wel kon gebruiken.
De kaart kwam in een kleine doos en zag er erg rood uit met een plaatje van een of andere 3d chick. Kleine doos was prima, de kaart zag er een stuk minder mooi uit als mijn vorige kaart met een plaatje van GRAW erop en mooi zwart afgewerkt.

Featureset
De featureset was prima, alle onderdelen die je zou verwachten zitten erbij, dvi-->hdmi connector, drivers en 3dMark Advantage. Geen spel,maar dat is volgens mij nooit bij het instapmodel van Saphire.

Prestaties
Ik ga hier geen charts neerzetten, daar zijn genoeg van te vinden op het www. Met deze kaart kan ik alles spelen op max op 1920x1080, mits ik AA uitzet op de allerzwaarste games met fps tussen de 40 en 60 (ik speel altijd met vsync aan). Ik heb niet GTA4 getest trouwens en Crysis is de uitzondering met fps tussen de 30 en 50 op cheap very high (volgens tweakguides.com). Zorg er wel voor dat je ook triple buffering aanzet anders kakken je fps in elkaar met vsync aan.

Overklokbaarheid
De kaart laat zich goed overklokken. ik heb met een bescheiden overklok, GPU op 900 en Mem op 1000 een zeer stille en koel kaart met goede prestaties. ik ben van plan om dit verder te testen, maar dit is tot op heden nog niet nodig geweest.

Beeldkwaliteit
De beeldkwaliteit is prima, ik verwacht niet anders van een videokaart tegenwoordig. Leuk is ook de DXVA acceleratie met bijna alle HD videobestanden, dit kreeg ik met mijn oude 8800 nooit voor elkaar. minpuntje is wel de weergave van low-res plaatjes. Bij het booten en in het Bios vind ik het allemaal minder mooi als op mijn oude kaart.

Modbaarheid
Je schijnt er aftermarket coolers op te kunnen zetten, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Driver- ondersteuning en compatibiliteit
Elke maand brengt Ati nieuwe drivers uit, dit vind ik prima ondersteuning.

Warmte- en geluidsproductie
De kaart maakt alleen een hoop geluid bij het booten, ongeveer 3 seconden, daarna is hij stil. Mijn kaart is idle 55 graden en onder load tussen de 65 en 70 graden met de fan op 23%. Alle rumoer over lawaaiige Ati kaarten begrijp ik dan ook niet zo goed, temeer mijn kaart standaard op 900 Hz GPU en 1000 Hz Mem loopt. Misschien dat mijn Antec 900 hier wel een postieve invloed op heeft.

Ik heb er 229,- voor betaald toen hij net een week uit was. Hij staat nu voor 180,-, dat is best veel bang for buck, zeker als ik het vergelijk met mijn oude kaart waar ik bijna 300,- euro voor heb betaald 7 maanden na de launch.

Heb jij ook een Sapphire HD 4890 1GB GDDR5 PCI-E?

een of andere 3d chick
Je hebt het hier wel over Ruby, de ATi chick! ;)

Verder aardige ervaring opsomming niet echt review, kan je aangeven hoeveel winst je hebt tussen je 8800GTS 320MB en 4890 1GB? Dan heeft je review toegevoegde waarde, nu niet echt.

En wat zijn je 3Dmark06/Vantage scores, i.c.m. jouw E6850 kan je dan zien hoe erg de bottleneck is of niet.
Zoals Paddo al zei, 3D Mark scores zijn altijd welkom, en het is niet Advantage maar Vantage. mss ook ff een afbeelding of foto...
Ruby ziet er toch heel anders uit hoor!

Conclusie: dat is Ruby niet maar een gekke mascotte van Sapphire zelf.