Tweakers zegt: 7,5

Specificaties 14" (1920x1080 IPS), 128GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Lenovo Yoga 500 14 80N4012RNX Review

Kribbie 19 juni 2016, 232 views

Lenovo Yoga 500 14 80N4012RNX

De Yoga 500 is de eerste hybrid die ik gebruik met Windows. Ben niet overtuigd dat hij als tablet door kan, maar als laptop met een touchscreen is dit een mooie machine. De Yoga 500 met zijn Broadwell processor, 8GB intern geheugen en een SSD zorgen voor snelle laptop is.

Pluspunten

• Helder scherm
  • Fijn toetsenbord
  • Prestaties
  • Stevig en Robust

Minpunten

• Slechte accuduur
  • Windows 10 (tablet functie)
  • Gewicht
  • Weerspiegeling van het scherm

Algemene beoordeling
Zelf ben ik nog niet overtuigd van een hybride concept maar Lenovo heeft mij wel een paar stappen dichterbij gebracht. Als frequent gebruiker van vele laptops is dit toch wennen, een touchscreen en Windows zijn voor mij nog steeds niet de ideale combinatie. Toch ben ik blij verrast door de prestaties van deze hybride laptop.
Bij het openmaken van de verpakking was ik onder de indruk van de laptop er uitzag. Hij voelde naar mijn mening wel wat zwaar aan voor zijn grote, door het gewicht merk je dat er aandacht besteed is aan de bouw kwaliteit.

Bij het aansluiten van de voeding vond ik zelf de connector van de powerbrick teveel lijken op de USB aansluiting die er direct naast zit. De connector aansluiting is stevig en is makkelijk aan te sluiten dit heb ik ook wel eens anders gezien.
De witte cover is heel mooi maar pak alleen wel snel vlekken

Opstarten van de laptop was plezierig weinig software die ik zelf niet gebruik of er af moest halen. Het Scherm is helder en fris en heeft naar mijn mening een goede kijkhoek. Doordat het scherm volledig tot de hoeken rijkt zie je allen snel veel vinger afdrukken. Bij het openen van het scherm moet je alleen wel 2 handen gebruiken, de scharnieren zijn wat aan de stevige kant en hadden wat soepeler mogen zijn.

Het toetsenbord voelt goed aan, de gebruikte keys hebben voor mij een fijn type gedrag. Had het idee dat er aan veel tijd en moete besteed is om dit zo te laten aanvoelen. Ook de functie voor het instellen van de helderheid van backlight van het toetsenbord bevalt me er goed.

De Lenovo Yoga 500 uitvoering die ik gebruik is voor zien van een Intel Broadwell-4 5005U i.c.m. 8GB intern geheugen en een 128GB SSD. Door de ingebouwde herstel partitie blijft er minder als 96gb over. Had Liever een herstel mogelijkheid gezien via een usb stick, of een download functie. De SSD zorgt wel voor een fijne ervaring met weinig tot geen laadtijden.

Als we de Lenovo Yoga 500 aan de tand voelen met de unigine heaven benchmark merken dat er goed over de machine is nagedacht. Hij maakt geen lawaai en wordt ook niet warm, CPU temperaturen lagen tussen de 30 en 55 graden en kon geen stralingen warmte bij het keyboard gedeelte opmerken. De CPU fan sloeg nagenoeg tot niet aan, dus was echt heel stil.

Hybrid laptop, moest hem dus ook als tablet gaan gebruiken de ervaring is wat minder goed bevallen. Door de scharnieren is de Hybrid laptop dus als een tablet te gebruiken maar de rand van het scherm is wat aan de scherpe kant en kraste op de tafel waarop hij stond. Daar naarst ben ik nog steeds niet overtuigd dat Windows 10 een goede oplossing is voor een tablet. Deze functie was plezierig voor YouTube maar voor de rest zijn er naar mijn mening weinig programma’s die een goede tablet ervaring geven. Tevens was de accuduur bij mij minder als 1,5 uur, dit is echt onacceptabel voor een tablet.

Als tablet is dit voor mij geen optie maar als laptop bevalt de Lenovo Yoga 500 zeer goed. De Broadwell processor met de SSD maken de laptop snel en soepel. Zelfs het spelletjes spelen zoals Minecraft wat zeer CPU intensief is kan deze laptop zonder problemen. Met de prijs van 599,= zou ik zelf gekozen hebben voor de versie met de SSHD of een grote SSD.
Featureset
Beeldschermgrootte 14 inch (IPS)
Intern geheugen 8 gigabyte (1 Slot PC3-12800)
Besturingssysteem Windows 10 Home
Opslagcapaciteit 128 gigabyte (effectief +/- 96gb)
Soort processor Intel Core i3 5005U
Processorsnelheid 2 gigahertz
Processorkernen Dual core
Solid State Drive (SSD) Ja
Beeldkwaliteit (resolutie) 1920x1080 (FHD)
Touchscreen Ja
Grafische kaart Intel HD graphics 5500 (1 gigabyte shared memory)
Aansluitingen Wi-Fi
Ethernet poort
Toetsenbord extra's Touchpad en verlichting
Aantal speakers 2 speakers
Prestaties
De Lenovo Yoga 500 presteert zoals je mag verwachten van een Intel I3 5005U met GB aan intern geheugen, maar de machine heeft vrijwel geen laadtijden door de SSD. Het opstarten naar een de desktop duurde ongeveer 40 seconden, op de accu.

Heb wat benchmarks gedraaid en hierbij de scores;
Alle test zijn uitgevoerd terwijl de adapter was aangesloten.

Unigen Heaven Benchmark 4.0, Basic DX9 / 1280x720 / 2xAA
Score; FPS:12.8 / Score: 322 / min FPS: 7.6 max FPS: 23.1

Unigen Heaven Benchmark 4.0, Extreme DX11 / 1600x900 / 8xAA
Score; FPS:3.8 / Score: 97 / min FPS: 2.5 max FPS: 6.8

3DMARK Sky Diver (V1.0), versie 4.45.590.0
Score 2414, Graphics score. 2345 / Physics score. 2940 / Combined score. 2312

Test scores zeggen voor een laptop weinig, zeker omdat de laptop geen dedicated video kaart heeft. Tevens zullen de meeste de laptop gebruiken voor het surfen van het web en presentatie’s.

We konden met plezier Minecraft spelen en hierbij ondervonden we ook geen noemenswaardige issues. De FPS counter dipte nauwelijks onder de 40 FPS (zonder VSYNC). Het kijken van films was goed door het heldere en frisse scherm.
Ook de audio kwaliteit van de Yoga is goed hij kan voldoende geluid produceren voor presentaties en er vindt weinig vervorming plaats bij produceert is voldoende, wel zitten de speakers aan de onderkant dit kan voor sommige mensen wat minder plezierig zijn.
Beeldkwaliteit
De beeld kwaliteit is goed en de laptop is voorzien van 14” mooi IPS scherm, aangestuurd door een de Intel Broadwell CPU. De ingebouwde Intel HD Graphics 5500 kan met gemak alle basis taken aan en zal daarin ook niet teleur stellen. De resolutie (1920X1080 @ 60Hz) is voor films in HD kwaliteit zeer goed en de Lenovo Yoga heeft een mooie weergave van kleuren. De afwerking van het scherm had wat meer mat mogen zijn, maar is niet extreem hinderlijk.
Bouwkwaliteit & Robuustheid
Door het gewicht van de laptop is de hybride functie als tablet voor mij niet echt aanwezig. Maar als laptop werk hij zeer goed. Hij voelt stevig en er zit weinig flex in de gehele constructie. De rubber voetjes zijn niet te glad waardoor de laptop voldoende grip heeft. Tevens zijn de scharnieren zo stevig dat je 2 handen nodig hebt om hem te openen.
Ergonomie
De constructie is lekker dun en daardoor is er makkelijk op te typen. Er is genoeg ruimte naast de trackpad om mijn polsen te laten rusten de laptop voelde op die plekken ook stevig aan. Het scherm is te kantelen naar elke wenselijke hoek door de scharnieren die 360 kunnen vouwen. Door de stevigheid was er ook geen scherm wiebel aanwezig.
In vergelijking met mijn eigen laptop (Asus X54C 15,6inch) was ik met zijn kleine formaat zeer verrast door de fijne toetsenboard en trackpad.
Warmte- & geluidsproductie
Hierover kan ik kort en krachtig zijn de gekozen processor koel oplossing is zeer adequaat en door het gebruik van een SSD is deze laptop fluister stil. Zelfs onder volle belading was de hij stil.
Mobiliteit & Accuduur
Zoals ik al eerder beschreef vindt ik de accu echt matig hij was bij normaal gebruikt echt zo leeg (binnen 1,5 uur). Dit komt waarschijnlijk door de 2cells accu. Kon helaas de accu capaciteit niet terug vinden op de website van Lenovo.
De Lenovo Yoga is met zijn 599,= wel wat prijzig in dit segment, maar heb ook het gevoel dat er wel extra kosten zijn gemaakt in de afwerking. Ben wel van mening dat ik zelf de SSD versie zou laten staan en een versie met een SSHD zou nemen. Tevens zou ik graag zien dat er een versie zou komen met een verbeterde batterij.

Heb jij ook een Lenovo Yoga 500 14 80N4012RNX?