Specificaties Bedraad Azerty met Cherry MX Red switches - Bekijk alle specificaties

Steelseries Apex M500 (Azerty FR) Review

melek-taus 14 juni 2016, laatste update op 15 juni 2016, 1.218 views

Steelseries Apex M500 (Azerty FR)

Met een gemiddelde prijs van 120,- is de M500 is niet het goedkoopste mechanische toetsenbord, maar toch wel kwalitatief het stevigste en sterkste toetsenbord. Het woord Apex staat voor de hoogste lof dat je iets kan geven en naar mijn mening doet de M500 deze naam eer aan.

Pluspunten

• Engine 3 software biedt veel functies
  • De Cherry MX Reds typen erg prettig
  • Cable Management
  • Heel stevig ontworpen
  • Kwaliteit van het gebruikte materiaal is erg hoog
  • Verlichting oogt en werkt erg prettig
  • Windows toets kan worden uitgeschakeld
  • N-key rollover anti ghosting

Minpunten

• Verlichting per toets is niet apart in te stellen

Review: Steelseries Apex M500

Specificaties
Verpakking
Uiterlijk
Software
Gebruik
Verlichting

================================================================================

Inleiding:

Het is al enige tijd geleden dat Steelseries een toetsenbord op de markt heeft gebracht met een traditioneel ontwerp. Steelseries heeft naar mijn mening de laatste jaren erg veel focus gezet op het bieden van zoveel mogelijk functies waardoor de toetsenborden echte vlaggenschepen zijn geworden. Zie bijvoorbeeld mijn review van de Apex 350, maar ook de Apex 700 van vorig jaar is een erg groot mechanisch toetsenbord. Het nadeel van dit soort toetsenborden is dat deze erg veel ruimte in beslag nemen. Ik maak bijvoorbeeld gebruik van een computer kast met uitschuifbare lade waar mijn toetsenbord en muis liggen. Ik heb dus maar weinig ruimte voor een toetsenbord, muismat en muis waardoor de Apex 350 of Apex 700 op mijn muismat zou rusten en waardoor ik dus te weinig ruimte over heb om mijn muis te bewegen.
Het door Steelseries laatst uitgebrachte toetsenbord met een traditioneel design is de 6Gv2 welke al sinds 2010 verkrijgbaar is en ook nog steeds te verkrijgen is. De 6Gv2 was destijds een erg goedkoop mechanisch toetsenbord waardoor deze het aardig goed op de markt heeft gedaan.

Nu eindelijk 6 jaar nadat de 6Gv2 op de markt is uitgebracht komt Steelseries weer met een toetsenbord van een normaal formaat. Het betreft hier de Steelseries Apex M500 welke voorzien is van Cherry MX red switches en blauwe verlichting. Het toetsenbord zelf is gebasseerd op het ontwerp van de 6Gv2 waarbij de grootste verschillen de verlichting en de gebruikte switches zijn.

Onlangs heb ik dus als een van de eersten in Nederland een mooi pakketje in ontvangst genomen waar ook Robby weer eens erg enthousiast van werd.

In deze review beoordeel ik de Apex M500 zo objectief mogelijk met gebruik van veel foto's. Wel betreft het hier een gebruikers review, dus puur een beoordeling van mijn ervaring met dit product en dus geen technische testen en dergelijke aangezien dit niet iets is wat ik zelf interessant vind aan reviews. Mijn bedoeling is een review te schrijven met puur alleen de ervaringen van een veeleisende gebruiker met natuurlijk de bijbehorende gebruikers testen en foto’s.

Specificaties:

Hieronder volgen de specificaties zoals deze op de website van Steelseries te vinden zijn.

Steelseries Apex M500 product pagina

De Steelseries M500 is dus zoals vermeld voorzien van de Cherry MX Red varianten en is niet verkrijgbaar in een andere variant. Cherry MX Red staat voor het type switch dat er gebruikt is. Deze switch is gericht op gamers en hierom zien wij deze ook veel terug komen in gaming toetsenborden. Het is een switch die geen geluid maakt bij het indrukken en al reageert als deze 2mm wordt ingedrukt. Met een lage druk kracht van 45cN kan de switch tot 4mm worden ingedrukt. De Cherry MX Red switches typen dus een stuk lichter en geven verder geen feedback waardoor deze switch erg geliefd is onder FPS en MMO gamers. Persoonlijk moet ik hierbij zeggen dat deze switch ook mijn voorkeur prefereert.
Cherry MX is voor de lezers die het nog niet weten de grondlegger van mechanische toetsenbord switches. Inmiddels is hun patent al verlopen waardoor merken zoals Kailh ditzelfde ontwerp kan gebruiken. Doorgaans zijn Cherry MX switches iets prijziger dan andere switches, maar in gebruik zou er weinig tot geen verschil in de kwaliteit zitten. Wel is er een lichtelijk verneembaar verschil tussen de switches van elk merk.
Er zijn verder ook verschillende switch varianten te verkrijgen en deze worden met een kleur gerangschikt. Zelf heb ik onder andere Cherry MX Brown, Blue, Kailh Red en Blue in handen gehad, maar voor zowel typen en vooral bij het gamen vind ik de Cherry MX Red varianten het fijnst in gebruik. Voor meer informatie over mechanische switches en de verschillen tussen de beschikbare varianten wil ik jullie verwijzen naar de onderstaande forum pagina.

Het grote mechanische toetsenborden topic

De Layout van de M500 is traditioneel gehouden, het betreft dus een ANSI indeling op een verder standaard ogend plankje. Het is een rechthoekig toetsenbord zonder veel poespas wat het toetsenbord lekker simpel houdt en ervoor zorgt dat er minimale ruimte in beslag wordt genomen.
Met een gewicht van 1.2 kilo is de M500 zwaarder dan veel andere toetsenborden. Doorgaans zorgt dit er wel voor dat het toetsenbord een stuk steviger aanvoelt en ook erg vast op de ondergrond staat. De materiaal keuze heeft de meeste invloed op het gewicht en bij zwaardere toetsenborden heb ik doorgaans hogere verwachtingen over de kwaliteit van het materiaal.

Iets wat ik niet vaak zie bij toetsenbord is dat er een mogelijkheid is tot cablemanagement. Doorgaans komt de USB kabel aan de achterkant uit het midden waardoor dit soms in de weg kan liggen. Dit ligt natuurlijk puur aan de opstelling op het bureau. Middels de cablemanagement opties zou je de mogelijkheid hebben zelf te kiezen waar de kabel aan de achterkant vandaan komt.

Een van de voordelen van mechanische toetsenbord is dat deze standaard al voorzien zijn van 6 Key Rollover. Dit verschilt echter per toetsenbord en in dit geval heeft de M500 van Steelseries een N-Key Rollover functie van 104 toetsen. Het zou dus feitelijk mogelijk zijn om 104 toetsen tegelijkertijd in te drukken zonder dat er een toetsaanslag of combinatie wordt gemist. Dit is vooral handig bij games waarbij er meerdere toetsen tegelijk moeten worden ingedrukt of als men snel toetsen moet indrukken en combineren.
De anti Ghosting functie zorgt ervoor dat het toetsenbord niet onnodige toetsen registreert wat kan gebeuren bij bepaalde toetsencombinaties, maar ook zorgt dit ervoor dat elke toetsencombinatie mogelijk is. Veel toetsenborden staan het niet toe dat een bepaalde combinatie wordt ingedrukt. Op dat moment wordt een andere toets of juist geen toets geregistreerd.

De M500 is verder ook voorzien van multimedia functies en volledig programmeerbare toetsen. Middels de Steelseries Engine 3 kan dus elke toets worden voorzien van een andere functie of macro.

Het grootste verschil met de grote broer de 6Gv2 is natuurlijk de verlichting van de M500, elke toets wordt namelijk apart verlicht met een blauw ledje. De verlichting kan zowel via het toetsenbord zelf als via de Steelseries Engine 3 worden ingesteld. Al verwacht ik dat er middels de software meer mogelijkheden zijn.

De specificaties liegen er niet om, zo op papier ziet de M500 er uit als een erg compleet gaming toetsenbord. Ik ben dus ook heel benieuwd naar de werking van de M500 en kan haast niet wachten om deze in gebruik te nemen.
Het enige wat ik trouwens mis in de specificaties is de vermelding over het interne geheugen, als dat tenminste aanwezig is.

Verpakking:

De verpakking is zoals bij elk Steelseries product voorzien van een grote foto van de M500 zelf en de van Steelseries welbekende oranje en zwarte vlakken. Op de voorkant wordt duidelijk vermeld dat de M500 compatibel is met zowel PC als ook MAC en is voorzien van Cherry MX Red switches waarbij elke toets apart blauw verlicht is.

Op de achterkant van de verpakking zien we een overzicht van de M500 met enige informatie over de belangrijkste features. Zo wordt er kort informatie gegeven over de gebruikte Cherry MX Red switches en ook wordt er informatie gegeven over de Steelseries Engine 3 en de N-Key Rollover functie.

Als we de verpakking openen zien we de M500 liggen in een plastic beschermhoes met aan alle kanten bescherm materiaal en voldoende ruimte voor bescherming.

Eenmaal uit de verpakking hebben we de M500 in handen samen met een snel startgids en enkele stickers.

De verpakking oogt en voelt erg deugdelijk en zal de M500 duidelijk voldoende bescherming tijdens vervoer geven.

Uiterlijk:

Voor het geval je het nog niet wist ben ik gek op gaming apparatuur, vooral gaming muizen en toetsenborden behoren tot mijn favoriete producten. Hierom moet ik mij ook altijd erg inhouden als ik een nieuw product geleverd krijg. Ik moet er echt opletten dat ik van alles foto’s maak anders vergeet ik het door mijn enthousiasme. Dit was niet anders bij de M500 vooral omdat de M500 het eerste traditionele toetsenbord wat Steelseries in jaren heeft uitgebracht.

De M500 heeft zoals vermeld een traditioneel rechthoekig ontwerp en is verder erg simpel en minimalistisch gehouden. Het was dan ook de bedoeling van Steelseries om een zo kaal mogelijk toetsenbord te maken gericht op professionele gamers. Steelseries heeft zich duidelijk aan hun richtlijnen gehouden aangezien de M500 in tegenstelling tot de rest van de Apex lijn totaal geen poespas bevat. Het is een standaard ogend toetsenbord gebaseerd op de ANSI indeling. De uitvoering die ik in bezit heb is een US QWERTY variant en als ik de website van Steelseries mag geloven wordt er geen AZERTY variant uitgebracht.
Het toetsenbord is geheel zwart met alleen rechtsboven het Steelseries gedrukt in een grijze kleur. Verder zijn de toetsen voorzien van grote letters in een erg duidelijke lettertype. Naar mijn mening ogen de letters erg prettig en is dit heerlijk leesbaar. Ik verwacht ook dat de grote letters er mooi zullen lijken met de blauwe verlichting.
De bovenkant van het toetsenbord is voorzien van een fijne structuur. Het is verder dus niet glad, stroef of rubberachtig, het materiaal voelt gewoon keihard aan met een structuur erin. Het toetsenbord ziet er heel goed en stevig uit en ik verwacht dus ook dat het materiaal nogal wat kan hebben.

De F toetsen bevatten de multimedia functies en deze kunnen middels de Steelseries knop worden aangesproken. Naast de multimedia toetsen zien we ook twee toetsen waarmee we de helderheid van de verlichting kunnen aanpassen.

Boven het numerieke gedeelte zien we de standaard 4 ledjes. Al moet ik zeggen dat 4 ledjes niet zo standaard is aangezien de Winlock functie niet op veel toetsenborden aanwezig is. Winlock zorgt er natuurlijk voor dat de Windows toets links onder op het toetsenbord wordt uitgeschakeld. Hierdoor kan je niet meer per ongeluk tijdens de heetst van de strijd naar je bureaublad gaan als je deze per ongeluk indrukt.

Soms ben ik niet helemaal wakker en zo was ik enige tijd aan het zoeken naar de FN toets om de helderheid van het toetsenbord aan te passen. Het duurde ff voor ik door had dat de FN knop voorzien was van het Steelseries logo. Dit had ik kunnen weten aangezien ik ditzelfde heb ondervonden met de Apex 350.

Als we de M500 omdraaien dan zien we dat Steelseries toch wel aardig wat werkt heeft verricht. Het patroon aan de onderzijde moet ervoor zorgen dat de M500 een stuk steviger wordt. Zoals eerder aangegeven kan de M500 wel tegen een stootje, maar volgens mij kan je hier ook wel wat schade mee aanrichten. Door het gebruik van een grijze kleur aan de onderkant vind ik dit alleen al door de kleur een heel stuk steviger eruit ziet.

Een van de dingen die we niet vaak op toetsenborden zien is de cablemanagement functie. Zoals je ziet is er een goot in de onderkant gezet waardoor de kabel links, rechts of in het midden kan worden vast gezet.

Rubberen voetjes zijn erg belangrijke onderdelen van een toetsenbord. Deze zorgen er immers voor dat het toetsenbord niet verschuift maar ook zorgen deze ervoor dat de ondergrond niet beschadigd. Ik vind het zelf altijd wel erg mooi om te zien hoe elke fabrikant de rubberen voetjes probeert te vernieuwen. Zo zie je dat Steelseries bij de M500 aan de voorzijde 3 rubberen voetjes heeft aangebracht. De twee aan de zijkanten zijn erg groot en een kleinere in het midden. De rubberen voetjes zijn trouwens wel aardig hoog.

De twee rubberen voetjes aan de achterzijde zijn uitklapbaar waardoor het toetsen aan de achterkant kan worden verhoogd en zo dus schuin gaat staan.

Standaard staat het toetsenbord al een klein beetje schuin op de ondergrond. Wat mij trouwens pas tijdens het maken van deze foto opvalt is het Steelseries logo wat op de zijkant in het toetsenbord staat. Dit heeft verder geen meerwaarde, maar is toch wel een mooie toevoeging.

Als we de achterste voetjes uitklappen wordt het toetsen ongeveer 2 cm verhoogd.

De gebruikte switches op de M500 zijn zoals eerder al gemeld Cherry MX Red switches en als we een toets loshalen vinden we de rode switch met welbekende kruisje. Zoals duidelijk te zien is elke switches voorzien van een eigen led lampje. Om ervoor te zorgen dat de blauwe verlichting mooier in de achtergrond lijkt is er een blauwe ondergrond aanwezig.

Net als de switch hebben de toetsen zelf ook het bekende kruisje waardoor het mogelijk is om soortgelijke toetsen uit te wisselen.

Aan de USB kabel is ook weer duidelijk te zien dat Steelseries de M500 zo kaal mogelijk wil houden. De USB kabel is niet voorzien van een gevlochten sleave, het betreft gewoon een standaard rubberen zwarte USB kabel met het Steelseries logo op de USB connector.

De M500 ziet er zoals gezegd erg standaard uit, maar toch bevat het meer dan genoeg elementen die het een echt eSports waardig toetsenbord maken. Steelseries bedoeling was dan ook om een zo simpel mogelijk eSports toetsenbord te maken met zo min mogelijk poespas. Naar mijn mening is dit goed gelukt aangezien de M500 er gewoon gelikt uitziet. Het gebruikte materiaal voelt erg hard en oogt heel duurzaam en kwalitatief gewoon erg hoog. Steelseries kennende wordt er niet snel gebudgetteerd op gebruikte materialen dus het zal me niets verbazen dat dit een van de hardste kunststoffen op de markt is.
Zoals gezegd ik verwacht dat de M500 nogal tegen een stootje kan en te zien en te voelen zou je hier ook echt de nodige schade mee kunnen aanrichten.

Software:

Na het aansluiten van de Apex M500 herkende de SteelSeries 3 Engine deze direct en kon ik er ook gelijk mee aan de slag. De SteelSeries Engine 3 had ik al geinstalleerd aangezien ik gebruik maak van meerdere SteelSeries apparaten. Het is erg ideaal is dat je een enkel software pakket hebt voor al je SteelSeries apparatuur en dus geen aparte drivers of andere hoeft te installeren als je de SteelSeries Engine 3 gebruikt.
De SteelSeries Engine 3 software kan via de onderstaande website worden gedownload.

De Engine 3 software van SteelSeries heb ik voor meerdere producten kunnen gebruiken en tot nu toe ben ik nog steeds erg tevreden over deze software. De Engine 3 software is al gelijk in het eerste scherm erg overzichtelijk. Het eerste scherm toont alle aangesloten SteelSeries apparatuur. Om bij de instellingen van het betreffende SteelSeries product te komen hoef je dus ook alleen op de gewenste optie te drukken. In dit geval druk ik dus op Apex M500 om bij de instellingen van de M500 te komen.

Het eerste venster geeft een duidelijk overzicht van de M500 met aan de linkerkant de optie om elke toets te wijzigen en aan de rechterkant de verlichting en polling rate aan te passen.

Door op een van de 4 lampjes te drukken kan de helderheid worden aangepast, er zijn dus 4 helderheid niveaus. De helderheid kan trouwens ook middels de toetsen combinatie Fn F5 en Fn F6 worden aangepast. Onder de optie om de helderheid aan te passen zit de functie om de verlichting een effect te geven. Er zijn twee opties, zo is het mogelijk om de verlichting een ademend effect te geven of te kiezen voor constante verlichting.

Als we aan de linkerkant op een van de toetsen functies drukken wat ook kan door in het overzicht van de M500 op een toets te drukken verschijnt er een pop up in welke de functie van de toets kan worden aangepast.

Zoals je kan zien zijn er standaard al meer dan genoeg functies om aan de toetsen toe te wijzen. Zo kan je standaard al media functies of Windows functies instellen, maar ook zijn er ook genoeg andere functies die kunnen worden toegewezen. Zo is het mogelijk om programma's middels een druk op de knop te starten of om juist standaard snelkoppelingen in te stellen.

Natuurlijk is het niet alleen mogelijk om een standaard functie aan de toetsen toe te wijzen, zo is het namelijk ook mogelijk een macro toe te wijzen. Dit doe je door op Macro Editor te drukken.

Om een macro aan te maken hoef je alleen op “record” te drukken en dan kan je de toetsencombinatie indrukken. Na het bedrukken van de gewenste toetsen kan je de macro ook gaan afstellen.

De software ziet zoals ik van SteelSeries gewend ben erg overzichtelijk uit en geeft gewoon duidelijk weer wat er kan worden aangepast en hoe dit kan worden aangepast. Zelf heb ik aardig wat ervaring met software, maar volgens mij kan zelfs elke leek met dit soort software overweg. Elke aanpassing wordt direct zonder een hapering op dergelijke toegepast, de software werkt gewoon vlekkeloos en dit is misschien wel de beste toetsenbord/ muis software die ik ooit heb gebruikt.

Gebruik:

Ik heb inmiddels al enige ervaringen met mechanische toetsenborden en meen het dan ook als ik zeg dat de Apex M500 het fijnste toetsenbord is dat ik ooit heb gebruikt. De afgelopen maanden heb ik meerdere mechanische toetsenborden in handen gehad, maar geen voelde zo goed aan als de M500. Het gebruikte materiaal is niet alleen stevig, maar het voelt ook erg prettig aan. De hele voelt als een solide plank en het geheel is erg goed afgewerkt, met nergens onafgewerkte randjes of naadjes. Als je de M500 in handen neemt dan voel je gelijk dat er hoge eisen zijn gesteld aan de kwaliteit van de bouw en het materiaal. Ik heb de M500 nu al enige weken in gebruik en nergens kan ik vlekken of stof vinden dus het materiaal is niet alleen erg stevig maar ook is het niet stof of vlek gevoelig.

Ditzelfde geldt voor het gebruikte materiaal van de toetsen waarop ik geen vingervlekken en dergelijke kan vinden. Vaak is het normaal dat bij warmere dagen je vingervlekken op de toetsen ziet door bijvoorbeeld zweterige handen echter heb ik hier totaal geen last van gehad. Ik kan niet anders zeggen dan dat SteelSeries echt goed heeft nagedacht over de materiaal keuze. De Apex M500 is een toetsenbord ontworpen voor professionele gamers en dus ook eSports toernooien waar het aardig warm kan worden en daar reageert het materiaal verder niet op.
Het gebruikte lettertype is erg groot en duidelijk waardoor je zonder enige moeite de tekens kunt lezen. Dit heeft ook enige invloed op de verlichting aangezien een groter lettertype ervoor zorgt dat er meer licht van de toetsen afkomt. Het lettertype leest en oogt erg prettig. Ik heb het weleens meegemaakt dat grotere lettertypes niet mooi oogden en erg wazig wordt als de verlichting wordt ingeschakeld, echter dit is totaal niet het geval bij de M500.

De Apex 500 typt net zo heerlijk als dat de toetsen aanvoelen en dit was ook wel te verwachten van Cherry MX Red switches. Ik heb inmiddels al meerdere soorten mechanische switches gebruikt en persoonlijk vind ik de Cherry MX Red varianten de fijnste switch. De switch reageert direct, zoals te verwachten is van een mechanisch toetsenbord en ook is er vrijwel geen kracht nodig deze in te drukken. Er wordt ook voldoende tegendruk gegeven om je vingers op de toetsen te laten rusten.
Voornamelijk ben ik een gamer en deze switch is dan ook gericht op gamers. Het enige typ werk dat ik naast mij gamen doe is het schrijven van reviews waarbij de Cherry MX Red switches nogal wat geluid maken door de bottoming out. Dit komt omdat je tijdens het snel typen minder gereguleerd te werk gaat en gewoon snel aan het typen bent. Tijdens het gamen typ je natuurlijk met meer controle waardoor het bottoming out een stuk minder geluid maakt. Wel is het bottoming out een stuk zachter op de Apex M500 dan op mijn andere mechanische toetsenborden. Het geluid tijdens de bottoming out wordt veroorzaakt doordat de toets bij het geheel indrukken de ondergrond raakt. Dit zou je onder andere kunnen oplossen met rubberen ringetjes die je tussen de toets en de switch plaatst. Meer informatie hierover in mijn blog. Ook is het mogelijk dit geluid op te lossen door een soort van schok absorberend materiaal op de ondergrond te gebruiken. Ik verwacht dus dat de blauwe ondergrond van een zachter materiaal is gemaakt waardoor de bottoming out minder geluid maakt.

Hieronder volgt een filmpje waarin ik snel en dus ongecontroleerd een zin met de M500 typ. Zoals te verwachten van een mechanisch toetsenbord maakt de bottoming out steeds aardig wat geluid. Zoals vermeld is dit geluid wel een stuk zachter dan bij de meeste mechanische toetsenborden.

Het volgende filmpje heb ik opgenomen tijdens een gevecht in een dungeon binnen het spel The Elder Scrolls Online. Zoals je kan zien en horen ben ik de toetsen met meer controle aan het indrukken waardoor de bottoming out ook minder geluid maakt.

Functies zoals N-Key Rollover en anti ghosting zijn vrij lastig te testen. Vooral als deze functie maximaal 104 toetsen tegelijk kan registreren. Het is immers onmogelijk om 104 toetsen tegelijkertijd in te drukken. Wel kan je door een bepaalde zin te typen testen of de N-Key Rollover functie meer dan 6 toetsen tegelijk registreert. Dit doe je door op de Capslock te drukken en vervolgens beide shift knoppen ingedrukt te houden en de volgende zin te typen.

THE QUICK BROWN FOX JUMPS OVER THE LAZY DOG

Zou de N-Key Rollover functie werken dan wordt de zin net als hierover getoond. De Apex M500 geeft deze zin als volgt weer wat dus inhoudt dat N-Key Rollover werkt.

THE QUICK BROWN FOX JUMPS OVER THE LAZY DOG

De anti ghosting functie zorgt ervoor dat elke toetsencombinatie correct wordt weergegeven en er geen extra toetsen verschijnen als er 3 of meer toetsen tegelijk worden ingedrukt. Zonder deze functie is het mogelijk dat een bepaalde combinatie van toetsen niet herkend wordt, maar ook kan het toetsenbord bij meerdere aanslagen tegelijkertijd een extra aanslag registreren. Dit is dus niet het geval bij de M500 waarbij elke aanslag correct wordt geregistreerd en ik ook geen enkel probleem heb gevonden met de raarste toetsencombinaties.

De Apex M500 werkt dus net als dat deze er uitziet, simpel en zonder enkele problemen. Het gebruikte materiaal is stevig en oogt er prettig net als de toetsen en het gebruikte lettertype. Ik ben dus meer dan tevreden met dit toetsenbord en zie mijzelf deze ook nog wel een hele tijd gebruik.

Verlichting:

Zoals ik al vaker heb aangegeven ben ik nogal van de gamer bling. Ook al heeft het verder weinig toegevoegde waarde volgens de meesten vindt ik de verlichting op een toetsenbord nogal belangrijk. Ik kan blind typen dus daar zal het niet aan liggen, maar toch vind ik het erg prettig als de toetsen verlicht zijn als ik in de avond uren aan het gamen ben.
De helderheid van de verlichting van de Apex M500 is middels de Fn + F5 en FN + F6 af te stellen. Het is mogelijk te kiezen tussen 4 helderheid niveaus waarbij de laagste stap ervoor zorgt dat de verlichting uit wordt geschakeld. De M500 biedt verder alleen blauwe verlichting, er is dus geen RGB verlichting aanwezig en ook is het niet mogelijk de M500 met een andere kleur verlichting aan te schaffen. Voor mij is de kleur niet heel belangrijk al vind ik blauw persoonlijk wel de meeste prettige kleur om te gebruiken. Blauw oogt immers erg rustig en schreeuwt verder ook niet. En als je mijn reviews een beetje hebt doorgelezen dan weet je dat mijn hele computer een zwart met blauw verlicht thema heeft waar dit toetsenbord dus mooi op aansluit.

Voor het geval de verlichting te vel is kan zoals vermeld de helderheid van verlichting in enkele stappen worden aangepast. Hieronder volgen foto’s van de verlichting waarbij elke keer de helderheid een stap lager is gezet.

Hieronder volgt een foto van de helderheid als er licht aanwezig is.

Middels de Engine 3 software van SteelSeries is het mogelijk de verlichting een ademend effect te geven. De verlichting zal op dat moment dus langzaam met een overgang aan en uit gaan. Dit geeft een erg mooi effect al kan ik begrijpen dat dit niet veel wordt gebruikt doordat dit soort verlichtings- effecten kunnen afleiden. Hier volgt een filmpje van het effect.

De verlichting ziet er zoals te zien is op de foto erg goed er uit en oogt ook prettig. Zelf gebruik ik nooit de hoogste helderheids- stand aangezien ik dit te vel vindt, maar hierom is het mogelijk de helderheid aan te passen. De letters op de toetsen zien er met de verlichting ingeschakeld nog steeds erg mooi uit en zijn ook erg goed af te lezen. De verlichting steekt verder niet af van het ontwerp en ook is de blauwe kleur erg goed uitgewerkt. De Apex M500 zag er zo al erg goed uit maar de verlichting geeft naar mijn idee net dat beetje extra om er een echt gaming toetsenbord van te maken. Ik ben dus ook echt meer dan tevreden met de functies, de kwaliteit en het uiterlijk van de Apex M500.

Conclusie:

De Apex M500 is een van de sterkste en stevigste toetsenborden die ik ooit in handen heb gehad. Het gebruikte materiaal gecombineerd met het ontwerp zorgt voor een heel solide toetsenbord waarvan ik niet verwacht dat deze snel kapot zal gaan door een stootje. SteelSeries heeft over elk aspect van het ontwerp en gekozen materiaal goed nagedacht en dit is ook echt duidelijk te voelen als je het toetsenbord in handen neemt. De bodem blijkt een plaat van metaal te bevatten wat voor nog meer stevigheid zou moeten zorgen.
Niet alleen is de materiaal keuze en het ontwerp uitstekend, maar ook is de afwerking perfect uitgevoerd. Nergens kan ik minpuntjes aan het ontwerp de M500 ontdekken en persoonlijk vind ik dit het fijnste toetsenbord wat ik ooit in handen heb gehad.
De M500 bevat verder zoals te verwachten de belangrijkste functies voor een gaming toetsenbord. Aan de onderkant is er ruimte voor cablemanagement en middels de Engine 3 software kan elke toets worden voorzien van een andere functie met oneindig veel profielen. De Engine 3 software van SteelSeries is een ideaal totaal pakket, elk ondersteund SteelSeries product wordt direct herkend en de software is erg overzchtelijk en prettig in gebruik. Zoals eens eerder aangegeven is dit de fijnste software die ik ooit heb gebruikt om instellingen van muizen en toetsenborden aan te passen.
Middels functies zoals NKRO en anti ghosting wordt geen enkele toets aanslag gemist en ook is het zelfs mogelijk om de Windows toets uit te schakelen. Om het geheel af te maken is de M500 zelfs voorzien van blauwe verlichting.

SteelSeries heeft duidelijk goed nagedacht over het gebruik en ontwerp van de Apex M500. Het woord Apex staat voor de hoogste lof dat je iets kan geven en naar mijn mening doet de M500 deze naam eer aan.

plaats deze banner onder je eigen reviewtweakers - nomineer voor review van de maand

Top

Kijk gerust ook bij mijn andere reviews, ik vind het namelijk erg leuk om deze te schijven maar reacties lezen vind ik net zo leuk.

User reviews Melek-Taus

Heb jij ook een Steelseries Apex M500 (Azerty FR)?

Zeer gave review :D +3

[Reactie gewijzigd door VECTOR op 14 juni 2016 09:31]

Top review! Zeer uitgebreid. Nice. _O_ en een dikke +3
Bedankt voor je reactie en niet te dik he, anders wordt ie te zwaar..
+3 voor de review en de labrador.