Samsung S5230 Zwart Review

ugc2 26 januari 2010, 3.827 views

Samsung S5230 Zwart

Pluspunten

• prijs/kwaliteit
  • touchscreen
  • degelijkere kwaliteit dan de LG cookie
  • mooi uiterlijk

Minpunten

• zeer gebrekkige software
  • geen macversie van 'pc studio'
  • geen mogelijkheid om te synchroniseren met icalendar, itunes, addressbook

Ik heb de samsung star nu al een maandje in gebruik en dit zijn mijn ervaringen. Voor het schrijven van deze review heb ik nog geen firmware upgrade gedaan aangezien de bijgeleverde 'pc studio' niet draait op osx.

Ontwerp:

Het toestel ziet er degelijk uit maar na een maand merk ik dat er wat speling komt tussen de plastic cover en de fotocamera aan de achterkant.
Ook vind ik de onderste middelste knop wat goedkoop en niet duurzaam aanvoelt (deze is de terug toets) en ik heb al vaker bij mezelf gedacht 'dit zal waarschijnlijk het eerste zijn dat kapot gaat'. De onderste knoppen staan trouwens ook erg laag waardoor ik een wat onnatuurlijke beweging moet maken.

Software en gebruiksgemak:

Hier beginnen de problemen. Al van voor ik het toestel wist ik dat dit een mogelijke achillespees kon worden, welnu:
Eerst en vooral zit de interface duidelijk in elkaar en zijn alle opties zeer makkelijk te vinden zonder dat je daarvoor de handleiding hoeft te lezen.
Om berichtjes te typen in landschapsmodus zou ik het liefst gebruik maken van een azerty klavier maar dit is helemaal niet zo handig omdat men dan steeds "vél" typt in plaats van "veel". Dit probleem is makkelijk op te lossen door te kiezen voor het Engelse qwerty toetsenbordje maar dan kan je echter niet meer gebruik maken van het Nederlandse woordenboek.
De desktopafbeelding die je over de drie bureaubladen spreidt is beperkt in formaat wat voor veel onnodig resizen zorgt.
Mijn grootste frustratie is echter de pdfviewer. Als ik een pdf met doorlopende tekst op mijn Star wil lezen in landschapsmodus dan is het niet mogelijk om de zoom zodanig in te stellen dat de gehele tekstregel op het scherm past zodat ik een paragraaf vlot kan lezen zonder bij elke regel van links naar rechts te moeten scrollen. Ik hoop maar dat ze hier snel iets aan doen want op deze manier kan je evengoed geen pdf ondersteuning hebben.
Qua games en extra applicaties is het zeker niet de moeite. De spelletjes zien er allemaal behoorlijk primitief uit en om de een of andere reden staan er bij elk spel 4 grote pijltoetsen in het onderste deel van het scherm die compleet overbodig zijn omdat ook door het scherm aan te raken gespeeld kan worden.
Al deze minpunten lijken me echter wel relatief makkelijk op te lossen door wat firmware upgrades van samsung, laten we hopen dat ze ons niet te lang laten wachten.

Prijs/kwaliteit:

Op dit gebied ben ik zeker tevreden over het toestel. Door een cashback actie van 30 euro (in belgië) heb ik in totaal 140 euro betaald voor dit toch knappe toestel dat over enkele sterke troeven beschikt. De foto's die het maakt vind ik goed voor een telefoon (wel wat wennen om de telefoon geheel stil te houden) en het touchscreen werkt zoals het zou moeten werken.

UPDATE:

Aangezien er nog een aantal zaken niet helemaal duidelijk zijn en ik nog wat extra ervaring met het toestel heb opgedaan: ziehier, een update van mijn review.

De accu gaat bij een volledige laadbeurt zo'n 4-5 dagen mee. In deze tijd heb ik zo'n 80 sms'jes gestuurd, wat gebeld, enkele uren bluetooth aangehad, spelletjes gespeeld en dat allemaal met de brightness op maximum. Hier ben ik zeker tevreden mee.

Het mp3 programmaatje vind ik niet zo handig en overzichtelijk maar genoeg alternatieve programma's zijn te vinden op www.getjar.com waar allerlei leuke java applicaties te vinden zijn gaande van games, pdfviewers, mini browsers, mp3 spelers, fotobewerking... noem maar op. Je downloadt gewoon het .jar bestand, stuurt het naar je mobieltje via bluetooth, drukt installeren en klaar. Ik denk dat na verloop van tijd nog meer leuke applicaties zullen verschijnen voor de Star.

De koptelefoon aansluiting is een aansluiting van Samsung maar verloopstukjes zijn al te vinden op het net voor 1 euro.

Over het gebruik van mobiel internet kan ik nog niets zeggen maar mijn simkaart van mobile viking is op komst en dan pas ik mijn review wel nog even aan.

UPDATE 2:

Na enkele extra maanden ervaring dacht ik dat het tijd was om wat extra info aan mijn review toe te voegen.

Bouwkwaliteit:
Al na enkele weken kreeg ik wat speling tussen de achtercover maar deze is niet erger geworden. Ook heb ik na enkele maanden nog steeds geen enkel krasje in het scherm, hetgeen mij zeer aangenaam verraste.

Internet: met mijn simkaart van mobiel vikings heb ik een formule dat ik per maand 1GB aan data tot mijn beschkking heb. Dit klinkt zeer leuk maar de gebrekkige snelheden (gebrek aan 3G bij zowel provider als de Samsung Star) maakt het nogal omslachtig werken. De nieuwssite bezoeken of even snel de treinuren opzoeken neemt al snel 10 minuten in beslag en een filmpje op youtube bekijken kan wel, zij het dan in zeer brakke kwaliteit. Het mobiele internet op de telefoon is echter wel geschikt om even een email te lezen.

Software en gebruiktsgemak: Dit punt is de echte deal-breaker. Naar mijn mening zijn er gewoon teveel kleine ongemakken in de software die maar niet opgelost worden. Naast deze bugs is er ook een compleet tekort aan mogelijkheden tot synchroniseren met mijn mac. Het is niet mogelijk om met icalendar, itunes of addressbook info met mijn zogegezegde 'smartphone' te delen.

Heb jij ook een Samsung S5230 Zwart?

Wat zijn die sterke troeven dan? Je noemt er maar 1tje, dat de interface duidelijk is, verder heeft je review eigenlijk alleen een negatieve insteek... ik ben benieuwd... mag zeer binnenkort een nieuw toestel uitzoeken en de star stond/staat op het lijstje, maar deze review maakt het voor mij niets duidelijker...
Alles wat het toestel op de doos belooft te doen komt het na.
- Het touchscreen werkt goed
- Met de camera kan men leuke foto's maken
- De interface is duidelijk
- Toestel ziet er leuk uit

Begrijp me niet verkeerd door mijn review, het is een zeer goed toestel en ik ben uitermate tevreden dat ik het gekocht heb en zou het zelf aanraden aan vrienden.

Enkel hoop ik dat de samsung niet lang wacht met de firmware bij te veilen om deze kleine maar toch makkelijk op te lossen frustraties te elimineren.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is, als je nog vragen hebt stel ze gerust, ik zal er zo goed mogelijk proberen op te antwoorden.
Bedankt voor je review.
Waarom is het degelijker dan de LG Cookie? Je schrijft dat je nu al speling op zit.
Misschien dat je problemen zijn opgelost door de laatste firmware te installeren?
Ik heb een week de cookie mogen testen van een vriend die een ander toestel had gekocht en heb toch 3 keer de batterij eruit moeten halen omdat het volledig vastliep. Dit heb ik de voorbije maand nog niet meegemaakt met de Star.
Ook vind ik de cookie wat trager reageren.

Ik heb gisteren nog anderhalf uur geprobeerd de firmware up te graden maar zonder succes. De pc kon de star niet detecteren dat op de usbpoort was aangesloten en de 'pc studio' is een ware nachtmerrie.
Leuk om iets te lezen over een 'aparte' GSM-telefoon. Heb even wat plaatjes opgezocht, ziet er zeker niet onaardig uit. Toch nog even wat vraagjes...

Je geeft er de volle punten voor, maar hoe lang gaat het toestel eigenlijk mee met één lading? Is dat met intensief gebruik of alleen met af en toe een belletje?

Hoe is de MP3-speler en kun je gemakkelijk mailtjes lezen op het toestel, bijvoorbeeld via GMail? Zit er een standaard 3.5mm aansluiting op voor de koptelefoon of iets van Samsung zelf?

Je kunt op deze telefoon wel allerlei java-programma's toevoegen? Of zit je vast aan de standaarddingen van Samsung.

Misschien kun je de antwoorden het beste even gebruiken om de review nog wat aan te passen, dan is het totaalverhaal wat duidelijker.

Een een paar plaatjes zijn trouwens altijd handig bij een review. Of van het toestel zelf, of van dingen die je met het toestel gefotografeerd hebt :)

[Reactie gewijzigd door wian_gn op 20 augustus 2009 13:08]

Ik ben een minimale gebruiker, beetje sms'en en bellen. De Star doet dat heel behoorlijk naar mijn mening. Ondersteuning is er ook nog niet voor Windows 7 dat komt in het 1e kwartaal (2010), en dat er geen MAC versie is van de software dat had je van te voren kunnen zien dus dat vind ik niet doordacht van jou kant.
Bij mij gaat de accu echt weken mee, maar dat komt omdat ik zoals gezegd niet heel veel mee doe. Muziek heb ik mijn MP3-speler voor (Cowon D2 24GB) en voor spelletjes de Nintendo DS. De spelletjes op de Star stellen inderdaad niet veel voor, maar in nood kan het er mee door.
Dat er geen ondersteuning is voor mac vind ik toch een vrij belangrijk punt en de verkoper in bij de phone house verzekerde me dat dit het geval was :'( (inderdaad niet de fout van samsung)

Dat er echter geen firmware updates komen vind ik toch absurd.
als je de star in landscape hou dan zet je T9 uit (woordenboek) en vezet je de taal naar frans dan heb je azerty-toetsenbord

ja de LG Cookie noopt rapper vast bv.door spelletjes de software van LG is lager, ik speel al een lange tijd een spel en bij een vriend loopt hij vaak vast
voor spelletjes valt de star nog redelijk mee, maar als u een gsm wil voor spelletjes koop dan een HTC Legend of een andere android