Specificaties Radiogestuurde muis en 800dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech Mouse MX Revolution Laser Cordless Review

stefanos1990 11 november 2009, laatste update op 11 november 2009, 620 views

Logitech Mouse MX Revolution Laser Cordless

Pluspunten

• Veel functionaliteit
  • Mooie vormgeving
  • Goed uitziende materialen

Minpunten

• De driver/software is onvoorspelbaar
  • dockingstation (aa(a) batterijen zijn gewoon in alle opzichten superieur)

Ik heb deze muis gebruikt op Vista en 7, en ik moet zeggen dat ik blij ben dat ik hem maar twee weken onder Vista heb hoeven te gebruiken. De precisie was ronduit slecht, wat ik ook probeerde met de instellingen. Bij 7 was het weer even spelen met de instellingen voordat ik de muis kon gebruiken zonder me te ergeren, maar uiteindelijk is het goed gekomen.

Misschien dat het komt omdat het zo'n geavanceerde muis is, maar het duurde erg lang (enkele weken) voordat ik gewend raakte aan het muisgedrag (dus alleen het bewegen van de aanwijzer of het scherm). Terwijl bij een gewone simpele muis het hooguit een kwestie is van de aanwijzerssnelheid hoger of lager zetten.

Nu ik aan de muis gewend ben werkt het fantastisch. Het duimwiel heb ik ingesteld als bediening voor mijn mediaspeler (mediamonkey), naar voor is volgende, naar achter is vorige, indrukken is play-pause. vier functies in een knop, heel stijlvol vind ik. de vorige knop boven het duimwiel gebruik ik uiteraard als vorige knop. ik heb geexperimenteerd met de overige knoppen op de muis (de volgende knop, de zoekknop, en links/rechts scrollen met het gewone scrollwiel). kopieeren en plakken via de muis kan je instellen, maar ik vind het toch praktischer om gewoon te blijven ctrl+c'en en ctrl+v'en. dus die knoppen blijven nu eigenlijk ongebruikt, maar ik vind er nog wel een nut voor denk ik.

De driver software vind ik nogal onvoorspelbaar. Vooral het scrollwiel dat de hele tijd verandert van klik scroll naar freescroll. normaal is klikscroll, maar als je een ruk aan het wieltje gaat dan gaat het automatisch over op freescroll, waardoor je heel snel scrollt. dat is een goed iets. heel mooi idee. maar om de een of andere reden schakelt de muis ook vaak zomaar over naar freescroll. nu net nog terwijl ik dit bericht typ, zonder reden. dat vind ik erg irritant, want je moet naar het control panel om het weer te fixen. elke keer als ik het in de software weer goed instel, zijn die instellingen de dag erna verdwenen. uiteindelijk heb ik uit ellende de freescroll helemaal uitgeschakeld. deze instelling blijft ook gewoon bewaard, maar toch blijft het scrollwiel nog steeds nu en dan veranderen in freescroll.

Het dockingstation vind ik ook een slecht punt aan deze muis. Sterker nog, het is mijn grootste ergernis. Het is me nu al een paar keer gebeurt dat opladen niet werkt en er een rood ledje gaat knipperen. Pas na het grondig schoonmaken van de metalen contacten werkt het weer. Vandaag gebeurde dit weer en na flink schoonmaken was het probleem nog niet opgelost. Via google vond ik wat andere mensen die zeiden dat je even met de muis op het bureau moest slaan. Uiteraard was ik hier nogal sceptisch over, maar wonderbaarlijk maar waar: het werkte. Dit kost me elke keer dat dit gebeurt toch weer een hele hoop kostbare tijd. Een simpele oplossing was geweest als ze gewoon AA batterijen hadden gebruikt. Daar zou ik sowieso de voorkeur aan hebben geven omdat je dan altijd reserve batterijen bij je kan hebben als je de muis bijvoorbeeld zowel thuis als op school/werk gebruikt. Mijn ervaring met andere draadloze muizen is dat AA batterijen sowieso veel langer meegaan (enkele maanden) dan de accu van deze muis (enkele weken). Het dockingstation maakt verder een zeer duidelijk hoorbaar en irritant piepgeluid als het is ingeplugd.

Samengevat vind ik de hardware van de muis zelf heel erg goed. Maar het dockingstation werkt slecht en had naar mijn mening beter kunnen worden vervangen voor AA batterijen. De software laat ook te wensen over. In de paar weken dat ik de muis heb, heb ik bijna elke dag minstens een keer in het control panel gezeten om instellingen te veranderen. instellingen die vaak niet doen wat ze zeggen dat ze doen.

Heb jij ook een Logitech Mouse MX Revolution Laser Cordless?

Probeer UberOptions eens:

Hier kan je nog net even wat meer instellen zodat je muis goed werkt. En mocht je veel last van haperingen hebben, zet de usb receiver dan wat dichterbij (desnoods met een verleng usb-kabel).

En als negatieve eigenschap het dockingstation noemen omdat je liever AA batterijen wilt is een beetje vreemd. Dan had je niet voor deze muis moeten kiezen.
Probeer UberOptions eens:
Bedankt! ik zal dit eens uitproberen. Ik heb het net geinstalleerd en vind het inderdaad een verbetering. vooral de verbeterde backbutton is handig. eerst werkte die niet fatsoenlijk in browsers anders dan Internet Explorer.
Ik heb geen last van haperingen (wel in het begin onder vista), ik vind het bereik van de muis redelijk goed. vanaf een paar meter werkt nog steeds goed. en tot ongeveer 10 meter werken de knoppen voor het bedienen van de mediaspeler.
op die manier kan je van alle negatieve eigenschappen zeggen dat ik niet deze muis had moeten kopen. Ik ben erg kieskeurig qua muizen en er zijn niet veel muizen die aan al mijn eisen voldoen. Ik vind dit de beste muis die er (voor zover ik weet) is, het enige nadeel vind ik de software en het dockingstation. Dockingstations vind ik erg onpraktisch. Dat mag ik toch gewoon zeggen?

[Reactie gewijzigd door stefanos1990 op 22 augustus 2009 18:23]

dat dockingstation is trouwens wel mijn grootste ergernis van deze muis geworden. ik heb nu al een paar keer gehad dat het dockingstation dienst weigert en een rood ledje gaat knipperen op de muis. eerdere keren was het op te lossen door het goed schoonmaken van de metalen contacten (iets wat bij een muis op batterijen nog nooit nodig is geweest), maar ik zit nu al een dag zonder mijn dure muis omdat schoonmaken niks meer uithaalt. het standaard antwoord van iedere zichzelf respecterende tweaker is dan natuurlijk: "njah, dan moet je ff googlen naar een andere oplossing, en anders logitech mailen". en dat ga ik uiteraard ook doen nu, maar bij een muis van 80 euro had ik gehoopt geen last te hebben van dat soort tijdverspilling.
Via google vond ik wat andere mensen die zeiden dat je even met de muis op het bureau moest slaan. Uiteraard was ik hier nogal sceptisch over, maar wonderbaarlijk maar waar: het werkte. Beetje maf dat dit nodig is om je muis aan de praat te krijgen. En het feit dat dit een oplossing voor een probleem van de muis wil wel wat zeggen over bouwkwaliteit, en daar heb ik dus ook een ster vanaf getrokken in mijn review.

dit is weer één van de vele redenen dat ik het zonde vind dat er niet gewoon simpele AA batterijen inzitten.

[Reactie gewijzigd door stefanos1990 op 11 november 2009 18:19]

De accu van de MX Revolution gaat, zeker bij dagelijks gebruik, zeker geen weken mee.
ik heb het niet precies gemeten, maar ik gebruik mijn muis dagelijks een paar uur, en ik kan er toch wel minstens een week mee doen. (en ik zet hem nooit uit)