Specificaties 10,2" (1024x600), 160GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Point of View Mobii Review

Silasje 18 augustus 2009, laatste update op 19 augustus 2009, 980 views

Point of View Mobii

Pluspunten

• Stevige behuizing
  • Mooi uiterlijk
  • Presteerd naar behoren

Minpunten

• Plaatsing Rechtershift en Touchpad (zie irritaties)
  • behuizing is vingervet gevoelig
  • bluetooth is optie

Reden
Ik was op zoek naar een laptop waarmee ik kan internetten en een documentje voor school/werk kon uittypen. Ook wilde ik er zo af en toe bij iemand een computer of router mee testen.

Waarom deze
Ik heb tijden lang rondgekeken naar een computer die bij mij paste, ik heb tijdenlang bij webshops gekeken wat er aangeboden werd en dit vergeleken. Ik heb deze aangeschaft vanwege de mogelijkheid dat hier aan gesleuteld kon worden, de prijs en de mogelijkheden mij pasten en omdat ik wat apparts wilde.

Eerste indruk
Toen ik de verpakking in handen kreeg dacht ik 'F*ck wat een klein doosje'. Toen ik thuis was heb ik hem uit de doos gehaald en eens goed bekeken. Ik vond hem helemaal super. De kleur was goed, hij voelt goed stevig aan. Helemaal geen torsie in de behuizing. Het toetsenbord voelt goed aan etc... daarna heb ik de verpakking verder helemaal leeggemaakt en ik ben het volgende nog tegengekomen:
• Handleiding
• Lader
• Driver CD met XP, Vista en Linux Drivers

Ingebruikname
Nadat de batterij helemaal vol was heb ik het voor het eerst aangezet. Na de introductie van Windows XP door te hebben gelopen heb ik even gekeken of alles werkte. Helemaal top, alles doet het. Na Windows helemaal in te stellen zoals ik het wilde. Ik was van plan er een SSD erin te doen die ik al had. Vanwege de kwetsbaarheid van een gewone HDD en het energieverbruik ervan. Na de gewone schijf eruit gehaald te hebben heb ik de data gekopieerd naar de SSD. Deze erin gedaan en nogmaals de batterij helemaal volgeladen. Na het testen of deze werkte gekeken hoelang ik met een volle batterij kan. Na heeeeeeeeel lang op internet te hebben gekeken bleek de laptop na 5.5 uur de laatste druppels te verbruiken. Ik ben hier dan ook zeer over te spreken. Ik had al die tijd de helderheid van het scherm op 75% en gebruikte de WiFi constant.

Prestaties
Het opstarten gaat erg vlug, zeker nu Windows nog zo goed als leeg is. Ook het werken gaat vlot. Ik heb Office 2007 ge´nstalleerd in dit draait ook zeer vlug.

Irritaties
Deze laptop heeft 3 kleine dingetjes.
1. Het touchpad zit recht onder de spatiebalk. als ik mijn rechter duim laat rusten dan komt deze op het touchpad waardoor de cursor met typen vaak ergens ander heen springt.
2. De rechter shift zit op een andere plek dan ik gewend ben van mijn normale toetsenbord. Als ik zonder na te denken die gebruik druk ik op het pijltje omhoog.
3. Als het scherm dicht zit en het notebook staat in een bepaald licht onder een bepaalde hoek lijkt het notebook een beetje roze.
De eerste 2 dingen zijn natuurlijk aan te wennen. En het 3de komt nauwelijks voor.

Als ik iemand anders een netbook aan moet raden zal het deze zijn. het hoeft natuurlijk niet in het rood als mensen dat niet willen. De andere kleuren heb ik op het CeBiT gezien. Ze zijn allemaal mooi. Maar het is toch een kwestie van smaak

Heb jij ook een Point of View Mobii?

Ik moest even bij de specs in pricewatch gaan kijken wat voor een computer/netbook dit nou eigenlijk was. Ik vind dat altijd jammer, liever zie ik alle benodigde gegevens in de review terug.

Voor moederdag heb ik mijn vrouw (ja , ik weet moderdag, geen echtgenote-dag) een Acer netbook cadeau gedaan. Ik moet er nog steeds een echte review over schrijven, maar die komt er wel aan binnenkort (denk ik)....

Een aantal nadelen van dat ding "mis" ik bij jouw netbook. Dan heb ik het over het glimmende scherm (waardoor je wel weer mooie kleuren en een spiegel bij de hand hebt), die vreselijke hoeveelheid bloatware die Acer bijlevert en het ontbreken van een CD]DVD.
Elke keer stelt het apparaat voor om een CD/DVD te branden met de fabrieksinstellingen. Maar dat lukt nog niet zonder externe DVD-brander. Als ik hem via het netwerk koppel aan de DVD-brander van mijn computer, kan de netbook daar alles mee, behalve die DVD met fabrieksinstellingen branden, want dat stukje software ziet de DVD-brander niet..... 8)7 .

Terug naar jouw netbook. Bij jou zit er een CD bij met drivers. Staat daar ook een volledige versie van XP op, of wordt die ook direct vanaf schijf ge´nstalleerd? Ik vind het erg klantgericht om er ook de drivers voor Vista en Linux bij te zetten... Ga maar eens zoeken bij Acer bijvoorbeeld :( .

Heb je veel verschil gemerkt nadat je je HDD vervangen hebt door de SSD? Ik denk dan aan energieverbruik, snelheid van opstarten en snelheid in gebruik.

Verder zin wat benchmarks (we zijn toch tweakers hŔ) wel welkom. Snel opstarten na een schone installatie zegt mij namelijk niet zoveel, harde cijfers kan ik vergelijken.

Wat was verder jouw overweging om voor deze netbook te gaan en niet voor een Acer, Asus, Samsung, enz.?

Veel succes met je netbook en bedankt voor je review.
Ik heb zelf ook bewust de keuze gemaakt voor deze nettop. Omdat Acer over het algemeen slechte service en support heeft. Ook zitten er vaak 'warrenty void if seal is broken' stickertjes op.

Sinds ik de SSD erin heb gaat de batterij van 4 naar 5.5 uur als die volledig opgeladen is.

Ik heb deze nettop gekozen omdat op de site van PoV heel duidelijk aanstaat dat sleutelen geen probleem is. Ook vond ik dit model mooier dan de Asus EEE Pc's ik. Met samsung heb ik slechte ervaringen met hun gsm's. Ik heb nog zitten overwegen om eerst een compaq te halen, maar toen ik bij de webshops keek bleek deze niet meer leverbaar.
Leuk, die felle kleuren voor de behuizing! Is het scherm van deze netbook eigenlijk mat of spiegelend? Het is op de foto's niet echt goed te zien.
Het is een mat scherm. geen enkele last van reflecties

[Reactie gewijzigd door Silasje op 18 augustus 2009 23:03]

De eerste 2 foto's hebben een beetje slechte kleuren, zie de spiegel voor goede kleur
edit: typfout

[Reactie gewijzigd door Silasje op 18 augustus 2009 22:48]

Spelfoutjes:
omdat ik wat apparts wou.

Hij voeld goed stevig aan. Helemaal geen torsie in de behuizing. het toestenbord voeld goed aan etc...

ik heb Office 2007 geinstalleerd in dit draaid ook zeer vlug.

En je vergeet veel hoofdletters.

Leuke review verder, grappig dingetje, tegenwoordig zie je er erg veel in de trein enz :)
Jaja... snel in elkaar gezet. Ik was bijna klaar en toen... backspace:( Kon ik overnieuw beginnen

Ik heb ze zelf nog nooit eerder gezien.. maarja ik zit ook nooit in de trein;)