Philips Prestigo SRT9320 Review

depl0y 18 augustus 2009, 4.524 views

Philips Prestigo SRT9320

Pluspunten

• Ligt lekker in de hand
  • Erg gemakkelijke configuratie
  • Erg mooi touch-screen scherm wat goed reageert.
  • Goede accuduur. In 2 weken nog niet hoeven opladen
  • Mooie afwerking en stevig materiaal

Minpunten

• Geen oplaadstation, maar een adapter die je achterin je remote duwt.
  • Rubbertje wat de USB poort en oplaadpunt beschermt is beetje lastig op zijn plek terug te duwen.

Configuratie Score: 4
De reden voor een universal afstandsbediening
Een jaar geleden heb ik een Logitech Harmony 885 besteld, dit was echter op een aantal punten een teleurstelling. Deze heb ik na een paar maanden weer verkocht en ben ik teruggegaan naar mijn 4 originele afstandsbedieningen.

Ik heb op dit moment 4 apparaten met een afstandsbediening:
  • Philips LCD TV
  • Sony Receiver
  • Xbox 360
  • Mac Mini als HTPC
Wat ik vooral merk is dat mijn vriendin nooit precies weet waarmee ze het volume zachter moet zetten, wanneer we een film kijken en dat dat dus weer verschilt met wanneer je gewoon TV kijkt. Verder wilde ik er voor zorgen dat mijn dochter van ~5 jaar ook goed de TV kan bedienen.

History
Zoals ik al zei, ik heb een Logitech Harmony 885 gehad, maar dit was een grote teleurstelling om een paar redenen:
  • Het display op de remote had een te lage resolutie
  • Ik kan niet wennen aan die activity based macro's
  • Hij kon niet goed overweg met mijn Philips LCD televisie, of misschien lag het aan mij
Punt 2 en 3 van het lijstje hoeven niet perse aan de Logitech te liggen, maar ook de discipline waarmee ik met mijn apparaten om ga. Ten eerste staan mijn receiver en Xbox 360 in een kast, waar een remote ze niet kan benaderen, wat vaak voor irritaties zorgde omdat dan mijn TV naar het goede kanaal ging, maar mijn receiver niet, omdat de kast nog dicht was. Wanneer ik de activity nogmaals selecteerde, stond alles verkeerd. Ik beoordeel hiermee niet de Harmony, maar probeer alleen uit te leggen waarom die activity based zooi niets voor mij was.

Bestelling
Ik wilde dus een goede afstandsbediening die niet geheel om activities draaide, maar het evt wel moest ondersteunen. Verder wilde ik een afstandsbediening die gemakkelijk te configureren was en er ook nog fraai uitzag (niet te veel knoppen, mooi touch-screen etc).

Na ongeveer 3 dagen googlen was ik er uit en bestelde ik de remote bij Pixmania. De levering duurde maar 2 dagen en ik kon er dus snel mee aan de slag.

Eerste indruk
De doos waarin hij verstuurd werd was erg gedeukt toen de remote aankwam. Voordeel was wel dat de remote erg degelijk verpakt was en dus geheel zonder kleerscheuren mijn huis bereikte.

Na het uitpakken, moest de remote eerst 3 uur aan de lader (stond in het boekje, dus dan doe je dat maar), onder het opladen kan je er gelukkig wel mee spelen en dat heb ik dus eerst maar eens gedaan.

De remote ligt lekker in de hand en je hebt een goede grip. Met name omdat de onderkant van de remote een beetje rubberactig aanvoelt. Hij heeft een erg fijn gewicht, en hij is in ieder geval niet te zwaar.

Wanneer het scherm aangaat heb je gelijk het gevoel dat er een hoge kwaliteit scherm in zit. De graphics zien er mooi uit en komen helder en scherp over.

Configuratie
Het configureren van de remote moet je allemaal via de remote zelf doen. Dit is gelijk een sterk en een zwak punt. Het voordeel van deze manier van configureren is, dat ik alles vanaf de bank kon doen en het ook werkelijk zo simpel is, dat je binnen 10 minuten al je apparaten hebt geconfigureerd.

Je geeft op de remote aan, wat voor soort apparaat je wilt toevoegen. Daarna typ je via het onscreen toetstenbord het merk van je apparatuur in (of een deel van de naam), hierna vraagt de remote je om net zolang de uit knop in te houden, tot je apparatuur ook werkelijk uit gaat.

Dit heb ik dus 3 keer moeten doen, daarna was bijna al mijn apparatuur geconfigureerd. Mijn Apple Remote kende hij niet en die heb ik via de learn functie moeten programmeren. Dit doe je door aan te geven welke knoppen je wilt programmeren en daarna met je Apple Remote op de onderkant van je remote te mikken. Aangezien de Apple Remote maar 12 knoppen heeft, was dit binnen afzienbare tijd geregeld.

Accu duur
Ik heb de remote nu 2 weken in mijn bezit en de battery display geeft aan dat hij nog bijna vol is. Hij lijkt het dus met zo'n groot scherm erg lang uit te houden op de batterij. Wat ik wel jammer vind is dat er geen oplaadstation bij zit (al was dit bij de Harmony ook niet zonder problemen).

Kid proof
Misschien is het niet voor iedereen even belangrijk, maar de afstandsbediening is ondertussen al verschillende keren op de eiken vloer gevallen, maar er is nog geen schade te zien. Verder snapt mijn dochter van ~5 de afstandsbediening na een keer uitleggen. Ze weet dat ze op het logo van de TV moet drukken, waarna ze in het favorieten scherm komt. Hier herkent ze het logo van bijvoorbeeld Nickelodeon., welke ze aan kan klikken om naar die zender te zappen.

Activities
Yup, ze zitten er wel op, maar ze zijn naar het 2e tabblad geschoven. Ik heb nog geen zin/tijd gehad om met deze te spelen, omdat ik hier eigenlijk niet mee werk.

Al met al is het een goede, degelijke en vooral mooie afstandsbediening welke in ieder geval aan al mijn verwachtingen voldoet. Configuratie is erg makkelijk en het is (voor mij) echt een stuk beter dan een Logitech Harmony. Ik snap dat dit voor iedereen persoonlijk is natuurlijk.

Heb jij ook een Philips Prestigo SRT9320?

een apple remote met 12 knopen welke heb je daar dan?
Als ik alles op de remote tel kom ik tot 7 functies.
plus min (boven onder)
plus min (onder boven)
Play / pause
Menu

Ben toch erg benieuwd hoe je bijvoorbeeld boxee bestuurd met de remote?

Grtz Hans