Specificaties Thermostaat + app - Bekijk alle specificaties

Engie Electrabel boxx Review

ThieukeTestpanel 12 juni 2016, laatste update op 22 december 2016, 1.666 views

Engie Electrabel boxx (Testpanel)

Mooi product, uitgebreide mogelijkheden, ziet er mooi uit, zeer gebruiksvriendelijk, mogelijk in de toekomst nog meer mogelijkheden.

Pluspunten

• Mooi uiterlijk (persoonlijke mening)
  • Veel mogelijkheden
  • Maakt energiebewust (inzicht in verbruik stroom/gas)

Minpunten

• Niet te gebruiken i.c.m. bijvoorbeeld zonnepanelen

Kwaliteit Score: 4

Lid zijn van het testpanel kan wel eens lonend zijn. Zo kreeg ik een email als inwoner van een Belgische plaats om de Engie Boxx te testen. Na het plaatsen van een review mocht ik dan de Engie Boxx houden. Maar wil ik dat eigenlijk wel........?

Mijn review is opgedeeld in dezelfde onderdelen waarover sterren gegeven kunnen worden, daarnaast een algemene beoordeling waarmee we zullen beginnen.

Algemene beoordeling
Algemeen? Komend van een standaard thermostaat met slechts 1 knop (of eigenlijk draaischijf), feitelijk een aan-uit-schakelaar, temperatuur gestuurd, is eigenlijk alles moderner / beter.

Zo ook de Engie Boxx. Moderne thermostaat met leuke featureset (daarover later meer), die er mooi en modern uit ziet, althans, in ieder geval vanaf een afstand. Het heeft wat weg van een tablet, waarbij denk ik goed gekeken is naar de vormgeving van Apple. Aan de andere kant, hoe anders kan een tablet er eigenlijk uit zien?? Zo dus.

Voordelen ten opzicht van onze oude simpele thermostaat:
- programmeerbaar
- ook op afstand bedienbaar
- Meer opties (zie featureset)
- Meer dan alleen een thermostaat

Nadelen zijn er eigenlijk niet. Althans, heb ik nog niet echt gevonden.

Kwaliteit
Wat is de kwaliteit van het product? Lastig te beoordelen op zo'n korte periode natuurlijk.

Materialen, afwerking, touchscreen voelen goed en stevig aan. Maar echt vaak zit je eigenlijk niet aan het apparaat. Je stelt het apparaat eigenlijk gewoon eenmaal in, en daarna moet je er niet meer aankomen.

Tenminste, er zijn aardig wat mogelijkheden op het apparaat, zoals je kan er het weer op zien, maar ja, dat kan ik ook op mijn smartphone, dus dat gebruik ik eigenlijk niet. De rest is eigenlijk te bedienen met de smartphone, dus ook daarvoor moet je de Boxx niet aanraken.

Verder heeft de Boxx het ook niet laten afweten of zo. Hij staat aan en doet zijn werk.

Featureset
Dan de mogelijkheden. De Boxx bevat een bepaalde versie van software. Na installatie van de Boxx heeft de monteur eerst de software geupdate. Dat ging allemaal prima.

Wat zit er dan allemaal zoal op de Boxx?

Gebruikte features:

- Handbediening van de thermostaat
----> Geeft aan hoeveel graden het momenteel in de kamer is waar de thermostaat hangt, en op welke graden de thermostaat momenteel is ingesteld en of deze momenteel aan het verwarmen is of niet

- Per dag programmeerbare thermostaat in 4 tijdzones (weg, slapen, thuis, comfort))
----> Weg: Voor overdag wanneer je aan het werk bent / er niemand thuis is.
----> slapen: voor 's-nachts wanneer je in bed ligt.
----> Thuis: voor wanneer je na je werk thuis komt
----> Comfort, voor de avonduren

- Het weer + voorspelling
----> Geeft een kaartje weer van de regio waar je je in bevind (of een ander ingesteld deel van de wereld) en geeft daarvan een weersverwachting.

- Elektriciteitsverbruik
----> Kan je instellen op een aantal manieren van weergave. Wij hebben hem ingesteld op het verbruik van dat moment. Maar als je op de tegel drukt krijg je het verbruik per tijdsbestek (kan je instellen). De eenheid is Watt (0 decimalen). Hiervoor zit in de meterkast op de ene fase een metertje (ik dacht magnetisch) die via draadloos signaal communiceert met de Boxx over het verbruik

- Gasverbruik
----> Kan je instellen op een aantal manieren van weergave. Wij hebben hem ingesteld op het verbruik van het moment. Maar als je op de tegel drukt krijg je het verbruik per tijdsbestek (kan je instellen). De eenheid is m3 (twee decimalen).Hiervoor zit op de teller van de gasmeter een leesoogje die het spiegeltje op de '6' leest en aan de hand daarvan weet hoeveel m3 er verbruikt wordt.

- de app
En van de features is de app van Engie voor de Boxx. Het laat zich al raden. Met de app bedien je de Boxx vanaf elke willekeurige plek op de wereld. Wat kan je bedienen:
- De thermostaat (temperatuur regelen en programmeren)
- slimme lampen en stekkers (zie hieronder)

Niet gebruikte feature

- Philips Hue en slimme stekkers
Wat wij gewoon nog niet in huis hebben (wij hebben eigenlijk bijna alle lampen al vervangen door dure (nou ja, duurder dan gloeilampen en Halogeen) LED lampen, en die ga je dus niet zomaar even vervangen door nog duurdere Hue lampen, maar dat komt nog wel een keer), zijn slimme lampen en stekkers.

De voordelen (ik denk met name als je op vakantie bent) laten zich wel raden. Maar wij maken er nog geen gebruik van.

Gebruikersgemak
Gebruiksgemak kunnen we best kort over zijn. Dit is dik in orde. Er is ook een helpfunctie voor als je er niet uit komt.
Het spreekt allemaal voor zich. En de app en de bediening op het apparaat zien er ook hetzelfde, dus voor beide is n systeem.

Naast op de hoofdpagina kan je op vervolgpagina's nog tal van tegels toevoegen om nog meer inzicht in je verbruiken te krijgen.

Als je de Boxx aanraakt wordt het kleurenschema wit, met kleuren voor verbruik en andere zaken. Als je de Boxx even niet aan raakt wordt het scherm monochrome (zwart/grijs/wit) waarbij je eigenlijk dezelfde gegevens te zien krijgt als je ingestelde hoofdpagina, behalve de programmagegevens. tijdens het programma slapen gaat het scherm zelfs op zwart (energiezuinig). Het is niet bepaald een HD-scherm, maar goed, films hoef je er ook niet op te kijken.

Wat ik wel jammer vindt, niet voor mezelf maar voor mensen die eigenlijk al heel energiebewust bezig zijn, is dat het systeem niet geschikt is voor bijvoorbeeld installaties met zonnepanelen of andere terugwinnende en/of energie/warmte opwekkende systemen.

- Ondersteuning door fabrikant
Onder ondersteuning door fabrikant kan ik eigenlijk niet heel veel zeggen. Ik heb vier sterren gegeven omdat vanuit de fabrikant/energieleverancier Engie de meter netjes voor me werd geinstalleerd, aangesloten op de ketel en al. Het plaatsen van de Boxx zelf was een beetje een uitdaging in mijn huis omdat de bouwer ooit had bedacht dat achter de termostaat er een installatiedoos moest zitten, en deze moest per se naast twee schakelaars zitten (waarom weet ik niet, maar het is zo), en daarvoor waser eigenlijk maar heel onhandig plaats voor de basisplaat van de Boxx.

Uiteraard zit de Boxx op het internet aangesloten, zodat deze te bedienen is via de smartphone, en vandaaruit worden ook eventuele updates van de software aangestuurd. Daarover krijg je in de berichtenbox (ja zit er dus ook op) dan bericht en kan je van daaruit de update starten.

Ondersteuning van de fabrikant bij problemen heb ik geen ervaring mee.

- Prijs
Als tester van dit product kwam deze thermostaat helemaal gratis naar me toe. Hierover heb ik dus geen mening. Ik kan de prijs opzoeken (we zitten per slot van rekening op tweakers.net), maar of het duur is (lees of het je waard is) is voor iedereen verschillend.

Tot slot
Antwoord op de vraag, wil ik hem houden? Het antwoord is: JA!
Ik heb de oude thermostaat bewaard dus deze kan ik bij verhuizen weer terug plaatsen. De Engie Boxx kan dan mee.

Waarom wil ik hem houden? De mogelijkheid om op afstand de verwarming te regelen zie ik als voordeel.

Afgelopen kerst 2 weken op vakantie geweest en toen alles uitgezet. Je hebt geen idee hoe lang het duurt voor de vloer weer een aangename temperatuur had om met blote voeten over te lopen. Met de Boxx kan je de verwarming best uit zetten tot een paar dagen voor terug komst. Toch bespaard maar je komt wel lekker thuis.

Ook handig is wanneer je weet dat een bepaalde temperatuur is ingesteld op de Boxx maar de temperatuur buiten wijkt af van de verwachting. Daardoor kan de verwarming aan gaan terwijl dat eigenlijk nog niet echt nodig is. Op zo'n moment kan je ook terwijl je op je werk zit ingrijpen.

Verder maakt het toch een beetje bewust. Je ziet het effect van een koelkast, vaatwasser op je verbruik, maar ook hoe weinig extra verbruik LED lampen dan weer vragen.

Heb jij ook een Engie Electrabel boxx?

Leuke review om te lezen. Zo te zien is dit de Belgische variant van wat we in Nederland kennen als Toon
Dank je. Sterker nog, op verschillende plaatsen in de software in de Boxx wordt geproken over Toon, evenals op een aantal dozen waar het spul in geleverd werd.
Jammer dat je geen foto's hebt geplaatst hoe de sensoren zijn afgemonteerd, was ik nieuwsgierig naar,
voor de rest leuke review.
Ik zal daar vanavond voor proberen te zorgen. Ik twijfelde daar over namelijk. Het ligt ook aan je installatie welk type sensoren er gebruikt worden en de monteur vertelde ook dat er steeds weer nieuwe systemen bedacht worden om te meten.
Jij maakt een review over jou thermostaat en aansluitingen, dan vind ik wel dat het erbij hoort. Wie weet wat er nog in de toekomst nog aan apps bijkomen.