Specificaties 7.2-kanaals met 100W versterker en 8x HDMI - Bekijk alle specificaties

Yamaha Aventage RX-A850 Review

Phusebox 11 juni 2016, laatste update op 20 maart 2017, 686 views

Yamaha Aventage RX-A850

Een enorm bakbeest dat van alles beloofd maar vervolgens onderdoet voor budget receivers qua geluid en functionaliteit.

Pluspunten

• Mooi design
  • Degelijk gebouwd
  • Veel aansluitingen

Minpunten

• Lelijke ventilatiegaten
  • MusicCast onbruikbaar
  • Spotify hapert (zowel bekabeld als WiFi)
  • YPAO redelijk onnauwkeurig
  • Instellingen beperkt

Geluidskwaliteit Score: 5
Mooie receiver, maar door gebrek aan DTS:X en andere tekortkoming niet de adviesprijs waard. Daarnaast is de receiver aan de grote kant voor de geboden functionaliteit en interne hardware. Het is dan ook onbegrijpelijk dat zo'n enorme overkill behuizing ook nog eens van die grote lelijke ventilatiegaten aan de bovenkant heeft, die niet zijn afgeschermd. Normaal heb je meer schuin lopende openingen waardoor je a) niet het binnenwerk ziet (als dit nu nog mooi was afgewerkt, maar helaas) en b) er stof beland in je receiver.

Als ik voorbij de buitenkant kijk moet ik naast het gemis aan DTS:X toch wel de slechte multiroom oplossing van Yamaha met stip op 1 zetten qua tekortkomingen. Het systeem is totaal onbruikbaar als je speakers hebt die binnen elkaars luisterbereik staan want je hebt dan een enorm irritante echo door de vertraging in het systeem.

Dan door naar Spotify, mooi dat het wordt ondersteund maar zowel via WiFi als bekabeld hapert het, continu met uitzonder van af en toe een half uurtje dat het vlekkeloos werkt. Aan mijn netwerk kan het niet liggen daar elk ander apparaat, zelfs goedkope troep van 100 euro, gewoon de volledige snelheid weet te halen die mijn internetprovider biedt (90 Mbps).
Ik zou overigens ook verwachten dat je geluidskwaliteit kan instellen bij Spotify maar er zijn geen instellingen mogelijk. Ga er dan maar vanuit dat de settings van het device worden overgenomen waarmee je de stream initieert.

De app die Yamaha levert is behoorlijk beperkt en niet echt gebruiksvriendelijk, laat ik over het design maar helemaal zwijzen.

Heb jij ook een Yamaha Aventage RX-A850?

Dit is niet echt een review, enkel klagen.....Heb je ook om hulp gevraagd op GoT of andere fora? Wat zegt Yamaha zelf?

Dat Spotify hapert....zou aan je router kunnen liggen. Heb je het een vast ip adres gegeven? Firmware van je yamaha geupdate?

YPAO zeer onnauwkeurig? Dat hoor ik voor het eerst, ik heb zelf een Yamaha DSP Z7 en heb voorheen ook verschillende yamaha modellen gehad. Nooit problemen met YPAO. Wat is er onnauwkeurig aan?

Je had dit ook op de site kunnen vinden dat DTS:X niet ondersteund wordt, maar behalve dat..........is er al materiaal beschikbaar met DTS:X?

Een set van 2000 euro...versterker van 450 euro, zou gewoon prima moeten kunnen.
Yamaha zegt niks. Heb geprobeerd contact op te nemen, maar die sturen me door naar verkoper en die zegt lever het ding maar ij sturen we hem op naar Yamaha.

Zit ik dus een maand of wat zonder geluid, en als Yamaha niks vindt mag ik onderzoekskosten betalen.

Receiver heeft vast IP adres, heb al alternatieve (o.a. Google) dns servers geprobeerd, maar goed mijn elcheapo Android test geval hapert nooit en staat op de hoogste kwaliteit ingesteld. Iets dat je bij de Yamaha niet eens zelf kan regelen dus wat je krijgt? Geen idee.

YPAO, ik heb diverse keren gemeten, multi en single meting gedaan maar elke keer komt er wat anders uit. De gemeten afstanden kloppen totaal niet en dan heb ik het echt over meters dat ie ernaast zit. Meting gedaan met meegeleverde microfoon uiteraard op een statief op oorhoogte.

[Reactie gewijzigd door Phusebox op 12 juni 2016 21:42]

Het kan zijn dat je een maandag morgen model hebt, dus omruilen of spelen met een model wat in de showroom staat. Firmware update al gedaan?

YPAO, staat het wel goed ingesteld? Dus metrisch ipv feet etc....

Kan zijn dat mic kapot is van YPAO.Probeer een ander zou ik zeggen.
Ja alles is verder goed ingesteld.

Tja maandagmorgen model, hoe kom je daar achter behalve het ding een maand kwijt zijn.

Een andere microfoon heb ik helaas niet en volgens mij moet je ook de meegeleverde gebruiken.
Hoe kan het zijn dat je een receiver hebt van rond de EUR 1.000,00 en zo afgeeft op de functionaliteit? Je huiswerk gewoonweg niet gedaan, gevonden naast een vrachtwagen?

[Reactie gewijzigd door PcDealer op 11 juni 2016 23:05]

Als alles werkt zoals Yamaha het doet voorkomen was het allemaal prima geweest. Genoeg huiswerk gedaan, reviews gelezen etc maar die gaan eigenlijk alleen in op de geluidskwaliteit. Uiteraard is dat ook belangrijk maar goed het is voor mij 50% van het totaal.

Ik wilde helaas ook een mooie receiver en dan bleef er voor mij Pioneer top range of Yamaha Aventage over. Helaas gekozen voor Yamaha omdat de Pioneer net buiten bereik lag.

Uiteindelijk bijna 2000 euro ge´nvesteerd in een nieuwe set maar t.o.v. mijn 450 euro kostende Pioneer alles in in 1 setje is het er nauwelijks op vooruit gegaan.
ik begrijp even niet waarom je deze yamaha rx a850 zo afkraakt
misschien weet je niet hoe of wat deze allemaal kan
ik durf de rx 850 op geen enkel punt zoals je zegt aff te kraken ,alles maar dan ook alles werkt feilloos
je spreekt je zelf tegen je zegt pluspunt mooi design minpunt afschuwelijke ventilatie sleuven?
en dan over een groot bakbeest dat valt ook wel mee, ,het vermogen moet ergens vandaan komen
anders kun je misschien beter pc speakertjes nemen met een geintregeerde versterker?
Power consumptie is maar 270 Watt, dus dat vermogen is best beperkt zodra je alle kanalen gebruikt. Als voorbeeld de Marantz NR1606 die doet 260 Watt en is een heel stuk compacter.
Absolute top machine, alle functies getest en deze werken voortreffelijk, geluidskwaliteit is top, bediening zeer goed, en een van de receivers die ook in stereo aardig uit de hoek komt.

Geen seconde spijt gehad van deze aankoop, onbegrijpelijk dat bepaalde lui met grove woorden kritiek gaan spuien over deze receiver, onterecht dus.