Specificaties 24" @ 1920x1200 (WUXGA) (IPS, 14ms) - Bekijk alle specificaties

Apple Cinema Display LED 24" Zwart Review

sergev 23 augustus 2009, laatste update op 17 november 2015, 12.627 views

Apple Cinema Display LED 24" Zwart

Pluspunten

• Goede zwartweergave
  • Heldere kleuren
  • Design
  • Gemakkelijkheid van het aansluiten

Minpunten

• Hoogglans glasplaat - Deze kan zorgen voor hinderlijke reflecties
  • Niet compatible met oudere Macs en PC's

Apple 24 Led cinema display

Het 24 led cinema display van Apple is voor mij vanaf het begin dat ik hem zag een haat/liefde verhouding geweest. Sommige onderdelen leken mij geniaal, andere onderdelen had ik gelijk een hekel aan. Heel lang heb ik naar deze monitor gekeken, en nu heb ik eindelijk de knoop doorgehakt en deze monitor toch in mijn bezit gehaald. Welke punten ik dan beter en welke minder vindt vallen verder in deze review te lezen. Ik wil natuurlijk niet gelijk alles prijsgeven!

Eerst even een samenvatting van de technische specificaties.

Schermeigenschappen

Slaapverbruik: 0.85W
Aan met 175 Cd/m2 helderheid: 57.0W
Aan met volle helderheid: 81.2W

De eerste indruk

Deze eerste indruk mag eigenlijk geen eerste indruk meer genoemd worden. Ik heb namelijk veel te lang op internet zitten te kijken naar afbeeldingen en hem in de winkels veel te vaak bekeken, aangeraakt, en daar maar gestaan, te wikken en te wegen. Desondanks komt bij het uitpakken van de doos – zoals bij elk apple product – een kleine glimlach op mijn mond te staan. De manier van verpakken, en de zorg en de tijd die is bedacht om het op een dergelijke manier te verpakken is gewoon zoveel beter dan bij menig ander product/merk. Iedereen die Apple producten uitgepakt heeft weet waar ik het over heb. Je raakt er aan gewoon, maar zodra je even de tijd neemt valt het toch op.

De monitor zelf heeft een aardig gewicht, iets wat niet verwonderlijk is gezien het gebruik van het vele aluminium. Dat gewicht heb ik mogen ervaren in de tocht die het heeft moeten maken van de winkel naar mijn bureau. (spierpijn, auw...) De afwerking is exact hetzelfde als bij de MacBook Pros en de iMacs. Alles is tot in de puntjes afgewerkt. Maar laten we eens verder kijken naar wat dit scherm ons nog meer te bieden heeft.

Het aansluiten

Aansluiten van deze monitor is van een dergelijk kinderlijke aard dat het de vraag op kan roepen of hier wel over geschreven hoeft te worden. Naar mijn mening wel, want juist deze kinderlijke eenvoud komt men nauwelijks tegen bij andere schermen. Het scherm heeft een aantal aansluitingen. Het heeft een stroomkabel die te verwijderen valt, hier valt ook weinig op aan te merken, en het heeft een all-in-one kabel, die vast zit aan het scherm. Door deze kabel gaat het videosignaal, middels mini-displayport, een usb verbinding en een stroomkabel die de magsafe van je notebook aanstuurt. Vooral over deze laatste all-in-one kabel kan veel gezegd worden. In het gebruik met een Apple notebook is het geniaal, (zolang er niks kapot gaat) maar dat zorgt er wel voor dat dit scherm niet gebruikt kan worden in combinatie met oudere macs/pc’s. Als deze kabel verwijderbaar was en er simpelweg een andere kabel ingeplugd kon worden met, laten we zeggen mini dvi, of gewoon dvi, dan was dit scherm voor een veel grotere doelgroep geschikt. En gezien het design zou het ook aardig gewild zijn. Een bedrijf als Apple snijd zich hiermee dus aardig in de vingers naar mijn mening.

Functionaliteit

Welke functies heeft een scherm als dit nog meer, behalve het weergeven van je dagelijkse spul? Meer dan je op het eerste gezicht van een dergelijk minimalistisch design zou verwachten. Het scherm heeft een usb verbinding met de Apple computer. Via deze verbinding wordt niet alleen de ingebouwde drie-poorts usb hub aangestuurd, maar ook een isight webcam en een tweetal speakertjes. De speakertjes geven geluid, maar meer dan dat kun je er ook niet over zeggen. Het klinkt te schel, alsof er een subwoofer ontbreekt. Voorlopig blijft er dus nog wel een Logitech Z-4 speakersetje op mijn bureau staan! De ingebouwde usb hub daarentegen is voor mij van levensbelang. Ik heb altijd usb poorten tekort! Zeker met een MacBook Pro waar slechts twee usb poorten op zitten is het echt geen doen. Een umts modem er in en je kunt geen enkel ander device er meer in stoppen. Een usb hub als dit zorgt voor de nodige verlichting. (Dit samen met een portable usb hub.) Een muis en toetsenbord nemen toch elk minimaal 1 usb poort in beslag. (In combinatie met een Apple toetsenbord wel te verstaan.) Op deze manier heb ik thuis voldoende usb poorten. Nog 1 usb poort vrij op de MacBook Pro zelf, nog 1 usb poort vrij op het scherm en nog twee niet erg makkelijk bereikbare poorten onder het toetsenbord. In ieder geval overal usb! Voor de mensen die zich afvragen waarom ik geen muis in een van de usb poorten van het toetsenbord stop: het kabeltje van mijn muis is iets langer dan die van een mighty mouse, hiermee kan de kabel dus goed wegwerken.

Het scherm

Bij een beeldscherm is het belangrijkste onderdeel natuurlijk, je raad het al, het scherm zelf. Ik heb helaas geen middelen om het scherm door feitelijke tests heen te halen, maar ik zal toch proberen mijn indrukken van de kleurweergave en dergelijke weer te geven. Het scherm heeft naar alle waarschijnlijkheid een IPS paneel ingebouwd, iets wat ook het hoge prijskaartje verklaard. Laten we eens verder naar het scherm kijken.

Het begint met de grote glasplaat die voor het scherm is geplaatst. Deze plak glas laat de kleuren er beter uit zien dan ze normaal zouden lijken. De kleuren lijken verzadigder en stralender. Dit kan voor sommige toepassingen goed van pas komen, zoals bij het bewerken van foto’s. De kleuren zien er uit zoals ze op fotopapier tot hun recht zouden komen. Hierdoor zul je dus niet snel een te hoge verzadiging toepassen. Voor bijvoorbeeld het bekijken van films is het ook een uitermate geschikt scherm. Alhoewel je daar normaal gesproken een TV voor hebt staan. Het voordeel van een film is dat de kleuren er zo goed mogelijk moeten uit zien. De kleurechtheid is niet echt van toepassing. Dat wordt anders bij andere toepassingen. Zoals bij het opmaken van drukwerk. Drukwerk wordt maar al te vaak op mat papier geprint/gedrukt. Hierdoor lijken de kleuren op het scherm vaker mooier dan ze in werkelijkheid zijn. Ik denk niet dat het kalibreren van het scherm hier veel invloed op zal hebben. De glasplaat zal waarschijnlijk te verzadigde kleuren weergeven.

Een ander iets wat mij zo opviel was de te hoge helderheid waar het scherm van zichzelf op ingesteld staat. Andere reviews blijken dit te beamen, want die lijken waarden weer te geven van 6700K, terwijl 6500K de waarde van normaal zonlicht is. Hierdoor lijkt zwart soms meer grijs dan zwart te zijn. Dit valt aan te passen met een simpele calibratie die gedaan kan worden via voorkeuren/beeldschermen/kleur waar het scherm te kalibreren valt. Na dat dit correct is gedaan geeft het scherm bijna dezelfde zwarte kleur weer als de zwarte hoogglans bezel die rond het scherm zit.

Wat mij redelijk snel opviel tijdens het gebruiken van het scherm was de gelijkmatigheid van de kleuren. Ik ben zeker geen expert op het gebied van schermen en kleuren, maar mijn vermoeden is dat door de LED achtergrondverlichting de kleuren overal gelijk zijn, in tegenstelling tot reguliere TFT panelen met een CFFL achtergrondverlichting die bestaat uit een paar lichtbuizen achter het scherm. Alleen onder een extreme hoek valt er aan de randen iets kleurverschuiving te zien.

Je ziet hier heel duidelijk het verschil in weergave tussen het scherm van de MacBook Pro en het cinema display. Je ziet heel duidelijk dat het scherm van de MacBook Pro veel te geel is in vergelijking met het cinema display, en de zwartweergave ook een stuk minder goed is. Maak je echter geen zorgen, ik gebruik het scherm van de MacBook Pro niet voor kleurkritische toepassingen!

zoals je hier kunt zien is de zwartweergave van het scherm erg goed. De kleuren zijn ook scherp en veranderen ook niet, het maakt niet uit vanuit welke hoek je kijkt. Dit in tegenstelling tot de vele TN panelen, zo ook die van de MacBook Pro. Je ziet hier echter ook de glans duidelijk op het scherm staan. Of dit hinderlijk is valt af te vragen.

Ghosting

Ik had eerst geen plannen om over dit onderdeel te schrijven, maar na enige games op mijn MacBook Pro te hebben gespeeld via dit scherm wil ik er toch een stukje aan weiden. Bijvoorbeeld Call of Duty 4 voor het mac platform draait op de MacBook Pro zelf vloeiend. Dit komt ook door het TN scherm wat daar in is gebruikt die een hogere reactiesnelheid heeft. Aangesloten op het scherm echter liep het soms toch iets minder soepel. Bij snelle scenes lijkt het scherm het niet helemaal bij te kunnen benen. Bijvoorbeeld explosies of in de singleplayer campagne het level 'war pigg' waar je in het begin uit de lucht lijkt te vallen, daar loopt het scherm niet helemaal gelijk met het spel. Het is denk ik geen ghosting want het zijn niet echt artifacten maar het heeft denk ik wel met de responsetijd van het scherm te maken. Zeker omdat het op het TN paneel van de MacBook Pro wel goed loopt. Dit zijn echter stukjes van een halve seconde op momenten waar je toch al niets ziet/kunt doen vanwege een explosie/snelle beweging, maar het is toch niet helemaal zoals het hoort te zijn.

Edit: Zoals te lezen valt in de reacties hier onder vertelt Qreed dat het hier niets met ghosting te maken heeft maar met input lag. Het gebruik van een IPS paneel is hiervoor de oorzaak. Zoals al vermeld is het bijna niet merkbaar, maar toch iets om rekening mee te houden.

Dagelijks gebruik

In het dagelijks gebruik valt de ultra-glassy laag wat minder op omdat ik toch veel witte documenten op mijn scherm heb staan. Zodra ik echter een donkere plaat er voor heb staan en de zon probeert mij op te vrolijken door wat helderder te schijnen dan is het toch even ergeren. De enige manier om dit op te lossen is om de gordijnen dicht te doen. Dan is het opeens een stuk prettiger werken. Het design van het scherm heeft mij dan wel over gehaald om hem te kopen, maar het is iets waar je bij dagelijks gebruik toch niet echt op let. Als je zou overwegen om dit scherm te kopen om drukwerk op te beoordelen, en je geeft iets minder om het design dan zou een monitor als de NEC 2490wuxi een betere keuze zijn. Het scherm is werkbaar, maar dagelijks gebruik haalt af en toe toch enige ergernissen naar boven. Desondanks zal ik toch bij deze monitor blijven, simpelweg vanwege het design. Het is een rare beredenering, maar laten we daar maat niet over twisten.

Het scherm heeft een hoog prijskaartje, dat is wel duidelijk. Maar is het scherm een dergelijke prijs wel waard? Er zijn verschillende monitoren op de markt met TN panelen die veel en veel goedkoper zijn en ook een 24 inch diagonaal hebben. Er zijn ook 24 schermen die ook een IPS paneel aan boord hebben en toch een aanzienlijke 300 euro goedkoper zijn. Of het hoge prijskaartje je er van moet weerhouden om dit scherm te kopen? Naar mijn mening niet. Het gebruik van LED achtergrondverlichting is momenteel nog erg duur. Een dergelijk 24 scherm met LED achtergrondverlichting, maar met een goedkoper plastic design van andere fabrikanten zijn vaak juist duurder dan dit scherm. Het is dus niet altijd afzetterij dat je bij Apple tegenkomt. Dit keer is het (in verhouding) erg goedkoop!

Ik zal eens een conclusie moeten maken over dit scherm. Het scherm heeft zijn nadelen en zijn voordelen. Het is zeker geen scherm dat bij iedereen aansluit. In letterlijke zin omdat het enkel op de nieuwste Apple computers aansluit, en in figuurlijke zin omdat het scherm een heel eigen design heeft dat je aanspreekt of verafschuwd. Ikzelf verafschuwde het scherm eerst, vanwege de plak glas die voor het scherm is geplaatst. Maar nu is mijn mening iets genuanceerder. De gelijkmatige kleurenweergave is een heel groot pluspunt, net zoals het minimalistische design, wat toch heel bruikbaar blijkt te zijn. (Dat is als je een Apple computer gebruikt.)

Er valt veel over dit scherm te zeggen. Het is niet enkel een scherm dat bedoeld is om je dagelijkse portie tweakers.net weer te geven. Het scherm is duidelijk merkbaar ontworpen voor het gebruik met een MacBook (Pro/Air). Het scherm is waarschijnlijk minder goed bruikbaar in combinatie met een Mac Pro of een iMac, en het valt al helemaal niet te gebruiken in combinatie met een PC. Al dit had makkelijk opgelost kunnen worden door een mogelijkheid om er een andere kabel in te steken. Daar ligt een gemiste kans, en mogelijk veel winst. Of dit scherm voor jou echter geschikt is ligt helemaal aan jezelf. Als je een Apple aanhanger bent en geen moeite hebt met soms wat reflecties waarschijnlijk wel. Als je echter buiten die kleine doelgroep valt dan zul je het met een ander scherm moeten doen.

Heb jij ook een Apple Cinema Display LED 24" Zwart?

Zeer mooie review.
Dit is idd geen ghosting maar input lag. Ghosting krijg je over het algemeen bij hogere response time. Input lag kan voor gamers nog vervelender zijn dan ghosting aangezien het lijkt alsof je te diep in het glasje hebt gekeken (alles gebeurd veel te langzaam). Input lag komt voornamelijk door al het preprocessing om het beeld beter te maken. Dit kan soms flink oplopen tot wel zo'n 60ms delay.

Jammer genoeg spreken de fabrikanten enkel over response tijden (en op sommige uitzonderingen na zijn alle nieuwere TFT's qua grey2grey snel genoeg). Input lag hebben ze het liever niet over.

Wanneer je dus op zoek bent naar een TFT om op te gamen zul je afhankelijk zijn van reacties van andere gebruikers. Let er dan wel op dat sommige mensen deze vertraging niet eens opmerken. (waarschijnlijk zijn dat al niet zulke goeie gamers to begin with :) )

Zeer mooie review en TFT. Zit er strak uit.
Oh ok, bedankt daarvoor! Zal dat ook even aanpassen. Heb net de review ook nog even wat verder uitgebreid, als ik nu toch bezig ben zal ik dat ook even aanpassen. Dat verhaal over input lag had ik moeten weten. Maar goed, kan gebeuren. Bedankt voor deze informatieve reactie!
Mooie review! Misschien een handige aanvulling op de specs van het scherm: het gaat hier om een IPS paneel, wat zou kunnen verklaren dat het scherm trager is in spellen (onderdeel ghosting)? Dit speelt ook wel mee in de opbouw van de prijs: 24" LED IPS paneel.

Edit: Indirect impliceer je in de tekst dat het geen TN paneel is....maar wat dan wel? :D

[Reactie gewijzigd door L_i_Q_u_i_D op 22 augustus 2009 22:47]

Sorry! Ik had het wel in de originele versie van deze review geschreven, maar bij de nieuwe versie er vergeten weer in te zetten. Dat was mijn vermoeden ook al dat het door het type paneel komt. Is het trouwens helemaal zeker dat er een ips paneel in wordt gebruikt? Ik geloof dat het een (algemene) aanname was?

@Lowfi: De schermen hoeven niet helemaal gelijk te zijn. Als er op gewerkt moet worden en kleur belangrijk is dan werk ik wel op het cinema display. De MacBook Pro zelf gebruik ik onderweg ook wel, maar niet zo zeer voor kleurbelangrijke toepassingen. Maar ik zal toch even kijken naar een degelijk kalibratie setje. Lijkt me wel beter om dat af en toe te doen.
Ik geloof ook dat er geen officiele site is die zegt dat het IPS is, maar alle reviews nemen het wel aan. Ik neem aan dat het klopt.

Verder: heb je het verbruik kunnen meten? zo ja wat was het?
Ik heb zo geen energiemeter in huis, maar ik heb wel even de specificaties er bij gezet die Apple aangeeft. Ik zal nog even kijken of ik ergens een energiemeter vandaan kan halen, want dat komt niet alleen van pas voor deze review maar ook om andere producten te meten. Zodra ik de resultaten binnen heb zal ik ze er even bij zetten.
Ok, ik ben benieuwd. De Cresta is trouwens een prima stroommeter, voor 9,95 o.a. bij de Kijkshop. Link.
Is het niet zo dat het trouwens 16,7 miljoen kleuren weergave wordt bereikt dankzij dithering? Dus de daadwerkelijke kleur weergave ligt beduidend lager, ik kon me nog herinneren dat zelfs tegen Apple op dit moment een aanklacht loopt omtrend de weergave die ze adverteren en de daadwerkelijke.

Verder een zeer nette review en inderdaad met een spider zou je het allemaal een stuk makkelijker kunnen afstellen.
Volgens mij kan je deze wel op een PC aansluiten hoor:
ditches that DVI connector in favor of the newer, less widely adopted DisplayPort.
. Wel heb je een DVI verloopje nodig of een videokaart met displayport.
Heb jij een videokaart met een MINI displayport er aan? Die zijn namelijk nog alleen verkrijgbaar op Apple videokaarten. Het is dus zoals zo vaak ik gezegd niet een volledige displayport connector maar een miniatuur versie er van. Misschien dat er in de toekomst ondersteuning voor komt op de PC, maar die is er nu nog niet.
Je kunt volgens mij gewoon van DVI naar mini-displayport met behulp van een verloopje.

[Reactie gewijzigd door Philflow op 23 augustus 2009 13:50]

Heb net even zitten zoeken op internet. Eerder was het in ieder geval niet mogelijk. Maar in de toekomst is het dus wel mogelijk, voor slechts (...) 179 dollar. Zie hier

Om nou perse een led cinema display op je PC te willen draaien, voor dat geld? Dan haal ik (als ik al aan PC's deed) een veel betere videokaart.

Dan denk je: het kan dus wel met oudere macs gebruikt worden! Ok, dat kan, maar dan heb je een mini dvi naar dvi verloopkabeltje, een dvi naar mini displayport kabeltje en dan je scherm er aan. Kortom, het is binnenkort wel mogelijk, mijn fout, maar niet realistisch.
Mooie review. Ik heb sinds een maand ook dit scherm, aangesloten op een Mac mini. Ik heb maanden over de aankoop getwijfeld, maar uiteindelijk ben ik toch blij dat ik het gedaan heb. Wat in de review ontbreekt is een opmerking over het geluid van de ingebouwde speakers (of ik moet er over heen hebben gelezen). Ik vind ze nogal erbarmelijk klinken en heb dus maar weer mijn losse luidsprekertjes aangesloten.
Staat er dus wel in! En ik heb dezelfde mening als jou! Ze geven wel een beter geluid dan de meeste notebookspeakertjes, dat wel weer! Maar tegen een degelijk setje met woofer kunnen ze niet op nee.

[Reactie gewijzigd door sergev op 26 augustus 2009 18:46]

Je kan met een kalibratie setje van bv huey (pro) de 2 schermen wel gelijk krijgen.

Wel goeie review ik heb nog een ouderwetse ACD met ccfl :P Hoop dat er nog een keer een nieuwe versie komt in 30" en dan het liefst ook in het mat.
Ik kan me bijzonder goed in je - overigens zeer goede en uitgebreide - review vinden. Laatst met een zelfde gemengd gevoel toch de ACD LED gekocht. Ben er tevreden over, op enige ergernissen na, waaronder reflecties. Toch een heerlijk design en een super scherm!
Dat is dan een beetje jammer van Apple IPSpanelen hebben doorgaans helemaal geen inputlag (de *VA panelen vaak wel).
Ik heb zelf 3 verschillende monitoren (een Dell 2007FP, Dell 2007WFP en een HP LP3065) met een IPSpaneel en geen van deze hebben inputlag. Juist die 30" HP heb ik erop uitgezocht dat het ding een IPS had.
Wellicht een beetje laat na de review om nog te reageren, maar je kan dit
http://estore.circuitasse...t-Male-Adapter-Cable.html verloopje gewoon gebruiken. Elke moderne videokaart heeft inmiddels wel een displayport aansluiting toch (veel wel in elk geval)?

Neemt niet weg dat apple er beter aan had gedaan tenminste ook HDMI of DVI te ondersteunen....

[Reactie gewijzigd door Vizzie op 23 juli 2010 22:26]

Je hebt gelijk, lezen blijft een kunst.