Specificaties 2,4GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Sitecom WL-308 - Wireless 300N XR Gigabit Gaming Router Review

itons 18 augustus 2009, laatste update op 30 juni 2010, 5.105 views

Sitecom WL-308 - Wireless 300N XR Gigabit Gaming Router

Pluspunten

• Snelle WAN poort
  • Veel instellingensmogelijkheden

Minpunten

• Soms harde restart nodig om wireless aan/uit te zetten
  • Na restart van de router duurt het lang voor de configuratie-pagina aanspreekbaar is
  • Wordt erg warm
  • Prijzige router i.v.t de DIR-655

Beheerbaarheid Score: 4
Aanschaf
Sinds mei 2009 heb ik de WL-308 in gebruik als router voor mijn 100mbit aansluiting. In verband met de aanschaf van een PS3 wilde ik graag een intern netwerk en voldeed de oude router (in bridge mode) niet meer. Uiteindelijk heb ik voor de WL-308 gekozen (i.p.v de DIR-655) omdat deze volgens een review beter om zou gaan met veel connecties tegelijk. Ook scheelde de prijs op het moment van kopen niet zoveel (nu inmiddels wel).

Inhoud
De doos bevat de gebruikelijke boekjes/reclame en een cd-rom met handleiding. Daarnaast de router zelf, bijbehorende adapter en een korte UTP kabel om een modem aan te sluiten op de WAN poort.

Configuratie
Na het aansluiten van de router ben ik naar de configuratie pagina gesurfd. Er is een wizard beschikbaar om stap voor stap de instellingen door te nemen, maar voor diegene die alles zelf in de hand willen houden zijn ook alle instellingen los beschikbaar. De verschillende opties in het configuratie scherm zijn verdeeld in 6 categorieen (Home, Wizard, Basic, Firewall, Advanced, Toolbox), die elk weer een aantal eigen tabbladen hebben. Soms is het even zoeken naar specifieke instellingen, maar de indeling is vrij logisch over het algemeen.

Er zijn erg veel instellingen waar je aan kan sleutelen, port forwarding, wireless netwerk, de StreamEngine, logging en wat dan al niet meer. Persoonlijk maak ik alleen gebruik van wat port forwarding en draai verder op de standaard instellingen. Voor een huis-tuin-en-keuken router zijn de instellingen in ieder geval uitgebreid en zul je niet gauw dingen missen.

Wat erg gemakkelijk is is de firmware update optie. Je kan er voor kiezen zelf de firmware te downloaden van de fabrikant en dan te uploaden naar de router of de router kan dit zelf voor je doen. Jammer genoeg kan je niet instellen dat er periodiek gechecked wordt naar updates, dit moet je zelf doen.

Een andere mooie optie is de DNS updater die ingebouwd is. De router kan zichzelf aanmelden bij enkele sites die DNS verwijzingen gebruiken en je huidige IP updaten. Ik zelf gebruik dit i.c.m DynDNS.com en dit werkt perfect.

Prestaties
De router presteert naar verwachting, 100mbit routeren over de WAN poort is geen probleem en ik kan de volledige snelheid van mijn verbinding altijd benutten. Ook over langere periodes blijft de snelheid stabiel.
Indien gewenst kan ik wel wat testjes draaien als ik vanavond thuis ben, geef even aan in de comments waar je in geinteresseerd bent!

Ik maak heel zelden gebruik van het wireless internet met mijn iPhone, als ik bijvoorbeeld te lui ben om mijn PC aan te zetten. Dit werkt goed, maar aangezien ik geen laptop beschikbaar heb kan ik weinig zeggen over de wireless doorvoersnelheid. Er zitten 3 antennes op de router en in theorie zouden snelheden tot 300mbps mogelijk moeten zijn.

Stabiliteit
De stabiliteit van de router is goed, in de maanden dat ik hem nu gebruik ben ik slechts twee keer iets raars tegen gekomen.

Op een warme zomer dag is het internet weg gevallen, de router was verschrikkelijk warm en naar een paar minuutjes van de stroom af te zijn geweest en even op zijn kant gezet deed ie het weer. Hier moet ik bij toevoegen dat mijn kamer veel zon uren heeft en de temperatuur hoog op kan lopen.

Bij het aan/uit schakelen van het wireless internet gaf de status pagina aan "Init Failed". Door de router even van de stroom te halen was dit opgelost.

Al met al ben ik zeker niet ontevreden met de stabiliteit van de router.

De WL-308 doet voor mij precies dat waar ik hem voor aangeschaft heb: 100mbit routeren over de WAN poort. Voor zover ik kan zien doen alle andere functies van de router hun werk ook goed. Sitecom overstijgt met dit product de gebruikelijke verwachtingen in mijn ogen. Helaas is op het moment van schrijven de DIR-655 zo'n 30 tot 40 euro goedkoper en daarmee waarschijnlijk een betere keus voor velen.

Heb jij ook een Sitecom WL-308 - Wireless 300N XR Gigabit Gaming Router?

Wil je wat testjes doen van de Wireless doorvoer. Heb wel wat tests op internet gelezen. Maar ben benieuwd hoe een normale gebruiker het ervaart.
ik heb geen laptop en op een iPhone wordt het wat lastig om met harde cijfers te komen.
W.b.t browsen op iPhone via Wifi: dit gaat duidelijk vele malen vlotter dan via 3G, maar ja, dat zegt niet zo heel veel natuurlijk.
Ik heb ook een Sitecom WL-308.
Doorvoersnelheid draadloos met asus 1000h op N naar een lokale server tussen de 9,5MB en 10,5MB/sec
Dit op ongeveer 10m afstand en 1 stenen muur

Op 15m afstand en 2 stenen muren ongeveer 4.5MB/sec

[Reactie gewijzigd door c.lemmers op 18 augustus 2009 12:22]

Misschien kan je hier nog wat inspiratie uit halen: http://tweakers.net/productreview/13054

Nu verwacht ik niet dat iedereen de beschikking heeft over een iR camera en een energy analyzer, maar bijvoorbeeld een paar foto's zouden je review al een stuk opfleuren.

Verder opzich een goede review, niet heel uitgebreid, maar zeker ook lang niet zo slecht als je hier regelmatig tegenkomt.
ik heb deze Router ook, alleen gaf afgelopen weekend de geest (voeding kapot) , verder goede ervaring mee gehad... nu even wachten op een nieuwe :+

[Reactie gewijzigd door Wirehub op 18 augustus 2009 21:33]

Bij mij is de voeding waarschijnlijk ook kapot gegaan. Ik ben alleen helaas de bon kwijt :(
Helaas als ik zo rondkijk zijn er veel mensen die hetzelfde probleem hebben als ik, dat na enige tijd in gebruik de internetverbinding (browser) ineens wegvalt, zelfs de router is niet benaderbaar via IE/FF, MSN valt ook weg. MAAR bv uTorrent blijft rustig doorlopen.
Computer herstarten of router uit/aan lost het probleem op, maar ook maar tijdelijk.

Had de router vorig jaar maart gekocht, maar net rond de tijd dat UPC ook de snelheid verhoogde, en ik dacht dat het misschien daar aan lag en had de oude router terug aangesloten, deze gaf geen problemen en ik heb er verder niet meer eens aan gedacht, totdat ik deze week een PSP had gekocht welke Wifi nodig had. Toen deze router weer aangesloten, firmware geupdate, maar helaas na enige tijd exact hetzelfde probleem als vorig jaar..
Bij mij is het zelfs zo erg dat hij na 5 minuten aanstaan in een reset-loop blijft vanwege oververhitting.

Hij heeft nu actieve koeling en een alternatieve behuizing nodig!
Korte vraag. Kan ik op deze router nog een router aansluiten? Ik heb namelijk niet genoeg aan 4 lan-poorten.
een router op een router?
Kun je niet beter een gigabitswitch (8 poorts) erop aansluiten? zo heb je 11 poorten totaal op Gigabit zitten. Een 2e router zou zonde en duurder zijn als je hem alleen voor de switchpoorten zou gebruiken.