Specificaties 140mm diameter met 24,6dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Noctua NH-D15S Review

_XipHiaS_ 9 juni 2016, laatste update op 18 juni 2016, 83 views

Noctua NH-D15S

Ik heb het probleem dat de bovenste thumbscrews (bij scharnierpunt vd socket) in contact komen met de heatpipes, er past geen velletje papier tussen, ze zitten er echt tegenaan. Onduidelijk is of deze screws de heatsink er van weerhouden voldoende contact met de cpu te maken met de juiste druk.

Pluspunten

• Montage super eenvoudig met juiste schroeven
  • Service is top
  • Zo'n mooie cooler kun je vrijwel zeker meenemen naar een volgende socket

Minpunten

• Niet meteen de juiste thumbscrews meegeleverd
  • Prijs lijkt aan de stevige kant, totdat je service nodig hebt...
  • Als het pakket meteen juist geleverd zou zijn zou ik Uitstekend hebben aangegeven

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
__UPDATE__
Heb inmiddels kosteloos de juiste thumbscrews opgestuurd gekregen, duurde slechts vier dagen vanuit Oostenrijk.
Hiermee kan ik bevestigen dat de service van dit bedrijf geweldig is.
Het zou natuurlijk fijn zijn als de juiste screws er meteen bijzaten en het blijft ook vreemd dat een foute set schroefjes in het pakket kunnen belanden maar het is goed om te weten dat dit bedrijf ook na de aankoop voor de klant klaarstaat.

Nu is de installatie eenvoudig, je kunt eigenlijk niets fout doen. Zeker als, je zoals ik, door de jaren heen bekend bent geraakt met veel uiteenlopende luchtcoolers en custom watercooling setups, dan kan ik rustig zeggen dat de manier van montage verder perfect is.

Voor iedereen die even niet met water aan de gang wil en een goede degelijke luchtcooler zoekt die zijn werk ook nog eens heel stil kan doen, kan ik dit merk en model zeker aanbevelen.
___________

Bij mij op LGA1151 is de heatsink naar achter blazend georiŽnteerd, zodat dus het eerste PCIe slot vrij blijft door de excentrische bouw van deze heatsink ten opzichte van zijn voorganger zonder "S".

Het probleem dat ik ondervind is dat de bovenste twee thumbscrews (dichtst bij het scharnierpunt van de socket) in contact komen met de heatpipes, zodanig dat er geen velletje papier tussen past, ze zitten er echt tegenaan.

Ik kan niet goed zien of deze screws de heatsink er van weerhouden voldoende contact met de cpu te maken en dat met de juiste druk.

Ook merkte ik in een review van techPowerUp dat de thumb screws van de reviewer z'n heatsink ineens afgerond waren, terwijl de uitvoering van de screws in mijn kit nog recht zijn:
techPowerUp heeft zijn heatsink trouwens hetzelfde georienteerd als in mijn setup.
En hier de schroefjes zoals ik ze heb:
Verschillende schroefjes dus.

Ik heb contact opgenomen met Noctua, en ik laat weten wat de uitkomst hiervan is.

Na een e-mailwisseling met Noctua blijkt inderdaad dat er iets met de meegeleverde thumbscrews aan de hand is. Men gaat mij nu kosteloos een nieuw setje opsturen met als het goed is de afgeschuinde randen. Uiteraard zal ik mijn review weer updaten als deze binnengekomen zijn en het probleem hiermee is opgelost.

Wel een waarschuwing dus voor iedereen, check na montage of de thumbscrews contact maken met de heatpipes, want dat zou de temperaturen negatief kunnen beÔnvloeden. In het stukje hierboven kun je duidelijk de juiste en de verkeerde versie bekijken in de gelinkte reviews.

Heb jij ook een Noctua NH-D15S?