Sandisk V-Mate Video Memory Card Recorder Review

Dutchphoto 17 augustus 2009, laatste update op 17 augustus 2009, 616 views

Sandisk V-Mate Video Memory Card Recorder

Pluspunten

• Geen PC nodig!
  • Nagenoeg alle kaartformaten, behalve CF.
  • Voldoende kwaliteit opname
  • Codecs
  • Framerate
  • en opnametijd
  • 30 dagen vooruit te programmeren bij opname.
  • Klein en handig meeneembaar.
  • Goedkoop verkregen
  • Geen extra drivers nodig bij PC.

Minpunten

• Ontbreken interne batterij(datum en tijd opnieuw instellen)
  • Meekijken opname 640*480
  • USB 1.1
  • Geen kaarten tegelijkertijd bij gebruik als cardreader PC.
  • Geen CF
  • Geen nederlandse taaloptie.
  • Afstand a.b 1-5mtr (kan afhangen van batterij)

Features Score: 4
Driverkwaliteit Score: 4
Ik heb in Mei zo'n Sandisk "V-Mate" MiniVCR (CPU BCM 2724) gekocht via IBOOD.De prijs was zeer aangenaam 29,95 excl. 4,95 verzendkosten. Moest wel tot midden Juni wachten totdat er gelevert werd. Hij werd gelevert zonder verpakking, bulk. Maar hij was wel compleet. Op het plaatje bij IBOOD stond en Engelse adapter afgebeeld. Maar er bleek toch een nederlandse adapter bij te zitten. Scheelde weer een verloopstekker. De "OK" knop bleek snel ingedrukt te blijven. Maar alleen het plastic aan de bovenkant. Niet teruggestuurd want de knop bleek nog goed te werken.Er waren wat gebruikers op IBOOD die klaagde over het bereik van de a.b. maar die was ook vaak te verhelpen door er een nieuwe batterij in te doen, een CR 2032.
De menutaal kan niet in het nederlands ingesteld worden. Ik heb het ding natuurlijk, als een echte tweaker gelijk voorzien van de laatste firmware die beschikbaar was.

Levering

V-mate
Ir a.b (afstand varieert afhankelijk van de batterij) 1-5 mtr.
2 kabels beide met 3x cinch (RCA) en 1x 3,5 inch. voor in/uit
Voeding met nederlandse stekker
Ir-emitter
USB kabeltje

Geen handleiding maar is beschikbaar op de website van Sandisk incl. video's hoe eea op te zetten.

Dit ding doet wat ie moet doen, opnemen (op flash kaartjes) van een videobron bijv. TV en afspelen op een mobiel device zoals een telefoon, PDA of MP4 video speler. Er zijn een paar beperkingen die mogelijk hardware gerelateert zijn.Je kan de opgenomen video's natuurlijk ook gewoon op je PC afspelen.
Opnemen op 640*480(zie hieronder) 320*240 en lager alles op MP4. Opname kwaliteit, best, medium en basic. Kaartondersteuning, alles behalve CF. Werkt alleen met PAL en NTSC. Geen SECAM (oost europa, USSR enz)

* SD, SDHC, miniSD, miniSDHC, microSD microSDHC
* (RS-)MMC (DV), MMCplus , MMC
* Memory Stick/PRO/Duo/PRO Duo

Schijnt ook net SDHC te werken tot 8GB (bron Sandisk forum, zelf nog niet geprobeerd)
Echter geen Compact Flash.

Playback .MP4, .3gp, .3g2
Codecs: MPEG-4 Simple Profile, H.263 (H.264 afspeelbaar, niet geprobeerd. Is wel door andere gerapporteerd)
have personally found that the V-Mate plays (and very well!) some H.264 encoded video
Fr:Up to 30fps
Opneemtijd totaal up to 3.5 hours** of high quality video per gigabyte ***

Twee van die beperkingen. Opnemen op 640*480 kan. Maar je ziet niets. Je hoort alleen het geluid. En je ziet "REC"in de linker bovenhoek.Bij de andere modi kun je wel gewoon meekijken.

Als je de adapter uit het stopcontact haalt moet je datum en tijd weer opnieuw instellen omdat er een interne batterij ontbreekt, lastig. Omdat ik in principe met een knop op m'n a.b overal de spanning vanaf haal. De V-mate hou ik nu dus op spanning. Ik heb wel gezien dat er plaats is voor een batterij en de aansluitingen zitten er ook.

Derde nadeel is dat als je de V-mate als cardreader op de PC gebruikt kun je er maar een kaart tegelijkertijd in hebben.

Je kan op "schedule" (op tijd) opnemen zoals met een HDD recorder. Je kan dan ook nog instellen of dat dagelijks of wekelijks moet gebeuren. En dat maar liefst 30 dagen vooruit op dag of week basis.
Dat opnemen kan ook geheel automatisch gebeuren dmv de bijgeleverd IR-emitter die je in de buurt van de op te nemen bron dient te bevestigen. Wel dien je dan de juist code in te voeren voor dat betreffende apparaat. Aangezien Sandisk US based is vind je dus een hoop apparaten in die lijst die voor de Amerikaanse markt beschikbaar zijn. Overigens heb ik deze feature nog niet uitgeprobeerd.

Er is een hele rits telefoon, PDA's en een paar spelcomputers zoals de PSP die je kunt selecteren vanuit het menu. Weliswaar zijn deze telefoons niet echt de nieuwste. Maar het gebruikte video formaat blijkt vaak nog steeds diezelfde te zijn.

Ik heb de V-mate toch een voldoende op alle punten gegeven omdat het voldoende voor de prijs die ik betaalde. Is het zeker waard. Hmm. 59,95 is ie ook wel waard. 109 echter niet.Dus als je hem kunt krijgen voor zie prijs is het zeker een aanrader.Er zijn nl. geen extra drivers bijgeleverd noch nodig dan de in Windows ingebouwde als je hem als cardreader gebruikt. Ik heb de V-mate niet gebruikt onder andere (Windows0 operating systemen. Maar dat lijkt mij weinig problemen op te leveren.Ik gebruik alleen XP PRO.Voor de prijs blijft het de aanschaf waard als een low-cost digitale video recorder.Prijs beoordeling is gebaseerd op de 34,95 incl. porto die ik betaalde.

Ondersteuning door andere gebruikers is te vinden op het Sandisk forum (Engels) Sandisk heeft het device inmiddels niet meer in de verkoop dus van hun hoef je weinig nog te verwachten. Ik geloof niet dat Sandisk nog nieuwe firmware gaat uitbrengen.Toch heb ik besloten om de ondersteuning fabrikant later op "voldoende" te zetten(was slecht ivm firmware) ivm de verkrijgbare info waarmee je voldoende geholpen bent.

Review en voorbeeld video's (translated link) Ook op YOUTUBE vind je het nodige.

Extra door mij gebruikte tools AVIDEMUX (splitten) @Super (converteren) Mediajoin 1.0 (weer aan elkaar plakken)

Heb jij ook een Sandisk V-Mate Video Memory Card Recorder?