Specificaties 20MP, HD filmen, 8x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Canon Ixus 162 Zwart Review

DeDooieVent 8 juni 2016, laatste update op 8 juni 2016, 392 views

Canon Ixus 162 Zwart

Eenvoudige camera voor een beginnende fotograaf. Lees meer in mijn review

Pluspunten

• Betaalbaar
  • Redelijk veel mogelijkheden
  • Klein en handzaam
  • Optische zoom

Minpunten

• Geen mini USB meegeleverd

Snelheid en automatiek Score: 3

Nou ja goed, ik heb een zoontje en die is helemaal gek van foto's maken, het begon met een speelgoed "net alsof" fotocamera. Toen kreeg hij van oma een oude smartphone en toen was het hek van de dam. In de dierentuin is hij een echte vliegende reporter, elk beestje moet op de foto...

Hij is bijna 6 jaar maar ik ben van mening dat fotografie een hele leuke hobby is en je eigenlijk niet vroeg genoeg zoiets kan stimuleren.

Dus ik heb voor zijn verjaardag een simpel toestel gekocht, de IXUS-162 van Canon. Ik heb een totaal pakket genomen, met SD kaart en een tasje.
Inhoud van de doos
Zoals gezegd had ik een pakketdeal, dus met SD kaart en tasje. In de doos van de camera zit:
  • een accu
  • een acculader
  • een polsbandje
  • de camera
De camera zelf is licht en klein, perfect voor de doelgroep die ik op het oog heb.
Mogelijkheden
De camera kan foto's nemen en filmpjes schieten, heeft een optische zoom.
  • optische zoom (8x)
  • 20 megapixel beeldsensor
  • HD ready filmpjes (720p)
  • beeldverhouding 4:3 en widescreen (instelbaar)
  • preview scherm, non touch
de camera is eenvoudig in bediening, weinig toeters en bellen, al kan je in het menu wel verschillende filters kiezen, waarvan de miniatuur eigenlijk de leukste is, hierdoor lijkt het alsof je foto's neemt in Madurodam.
Bouwkwaliteit
Tja, dat valt eigenlijk een beetje tegen. Hij is plastic, heel plastic. Nou denk ik dat dat wel inherent aan de prijs is, maar toch had ik dat niet verwacht. Hij voelt licht en kwetsbaar aan, nou weet ik dat mijn zoontje heel voorzichtig is, de oude mobiele telefoon van oma is nog nooit gevallen, maar ja... je weet hoe het gaat... we zullen zien....

Het klepje naar de USB poort is rubber en moet je botweg ombuigen, geen elegante oplossing, maar het werkt.
Beeldkwaliteit
De testfoto's die ik heb geschoten ermee voldoen aan de verwachting, ik ben er nog niet helemaal uit of het aan de ondergrens of aan de bovengrens van de verwachting voldoet, ik zie wel wat ruis. Ik ga er wat mee spelen de komende avonden om dit onderdeel wat verder uit te werken.

Mijn vrouw heeft een DSLR en daar moet je natuurlijk niet mee vergelijken, ikzelf heb een sony experia z1 dat is een beter vergelijkingsmateriaal denk ik.

Canon:

Sony Xperia z1

tja...
Directe minpunten
Ja eigenlijk 1, in de doos ontbreekt een usb kabel, nu heb ik die in dozijnen, maar sjiek is het niet. Ik vind dat je best mag verwachten dat zo'n kabeltje erbij zit. Het is een kleinigheidje, maar het viel me wel op.
Tot zover middelmatig tot voldoende, het cameratje doet wat het moet doen, geen overweldigende ervaring, geen sterke punten, een paar zwakke punten, maar ok, de camera is ook echt van een lager segment. Ik denk dat het voor mijn zoontje voldoende is voorlopig... als de hobby blijft heb ik voldoende tijd om even te sparen voor wat mooier spul...

Heb jij ook een Canon Ixus 162 Zwart?