Specificaties 32" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Sharp LC-32CFE5100E Zwart Review

Obelink 12 juli 2016, laatste update op 12 december 2016, 223 views

Sharp LC-32CFE5100E Zwart

Fraai gestyleerde 32" full HD 'domme' TV met fraaie HD weergave. Geluid is maar matig. Veel aansluitmogelijkheden en handige radiografische afstandsbediening. Maar ook veel problemen welke het gevolg lijken van onvolledige technische ontwikkeling.

Pluspunten

• stijlvolle uitvoering
  • veel aansluitmogelijkheden
  • radiografische afstandsbediening
  • mooi beeld
  • uitschakelbaar display
  • laag energieverbruik

Minpunten

• geen scart of S-video aansluiting
  • kabels onhandig in te steken en staan onder fysieke spanning
  • status led moeilijk zichtbaar
  • 'notebook kwaliteit' speakertjes
  • speelt geen wmv of divx af
  • problemen met herkennen randapparatuur op HDMI aansluiting
  • organiseren van zenders erg lastig
  • programma info werkt niet goed

Sharp speelt niet echt een grote rol op de Nederlandse televisiemarkt. Toch maakt het deel uit van het grote Japanse Sharp dat in veel sectoren actief is, en ook de enig overgebleven Japanse panel-fabrikant is. In Duitsland kom je Sharp tegen bijvoorbeeld bij de Real, waar het als prijsbewust alternatief gepresenteerd word. Het concern heeft het na zware verliezen erg moeilijk. De televisie activiteiten en licenties op de merknaam Sharp voor Noord-Amerika zijn in 2015 overgenomen door het Chinese Hisense.
Sharp zelf is inmiddels overgenomen door Foxconn.

Orientatie op een nieuwe TV
Langzamerhand komt de wens op naar een nieuwe TV. Een kijkoppervlak van 48 bij 28 centimeter voldoet niet meer in deze tijd. Ook mijn randapparatuur levert een hogere beeldkwaliteit die nu niet benut word.

De televisie heeft voor mij geen hoge prioriteit. Het kan best gebeuren dat het scherm een aantal dagen niet eens ingeschakeld word. Speelfilms en grote sport evenementen kijk ik niet. Mijn interesse ligt vooral bij de BBC en de Duitse satellietzenders.
Ik denk wel meer gebruik te gaan maken van de mogelijkheden van een moderne TV. Bijvoorbeeld het afspelen van filmpjes via de usb aansluiting.

Ter voorbereiding lees ik wat reviews en forumvragen hier op Tweakers.net
De uitvoerige redactionele reviews van Sim Kranenburg zijn interessant en bieden ook veel algemene informatie over LCD televisies.
Ook ga ik natuurlijk in de winkels kijken.

In de winkels draait alles om UHD. Ik vind het prachtig. De uitgekiende 4K demo's laten een ongekende detaillering en een soms fabelachtig mooie kleurweergave zien. Dat wil ik ook best. Alleen, behalve de 4K demo's die veelal van Youtube te downloaden zijn is er nog niet veel 4K aanbod. En zeker niet op de kanalen waar ik naar kijk. En om nou altijd maar naar ge-upscalede beelden te moeten kijken zie ik niet zitten.

Dus voor dit moment moest de keuze op een 'gewoon' HD toestel vallen. Komen mijn programma's in UHD beschikbaar dan kan daar later alsnog voor gekozen worden. Dus ook weer niet zo'n hele dure FHD TV. Bovendien heb ik momenteel ook nog andere uitgaven.

De knoop doorgehakt
Het aanbod aan gewone TV's voor een beperkt budget viel me tegen. Veel HD-ready toestellen. Philips zie ik niet zitten. Samsung nog wel maar de aankondiging dat Samsung zo maar reclame op je TV wil gaan afspelen deed Samsung van de shortlist duikelen.

Bij de zoveelste speurtocht door de pricewatch trof ik dit toestel afgeprijsd aan bij Coolblue. In Duitsland heb ik de Sharp TV's meerdere malen bekeken en ik zag geen problemen voor wat betreft de beeldkwaliteit. De uitvoering voldeed wel aardig aan mijn wensen. Ik had ook genoeg ervan om de winkels af te lopen en heb toen de knoop doorgehakt en 'm besteld.

Eerste indruk
Coolblue levert snel. De volgende middag al stond de postbode op de stoep. Met een steekwagentje kwam ik het toestel in ontvangst nemen. Het viel me op dat de postbode geen moeite had met het gewicht. Inderdaad is het toestel helemaal niet zwaar, zeg maar erg licht. Elke computermonitor die ik heb is zwaarder.

In de verpakking behalve de TV natuurlijk de afstandsbediening, batterijtjes, een gedrukte handleiding, een antenne kabeltje, een composite>micro-jack en een scart>video verloop kabel.

Voordat de TV opgesteld kan worden moeten de twee voetjes erop gemonteerd worden. Bij de eerste TV ging het vastschroeven van het linker voetje erg moeizaam omdat het metalen chassisdeel met de schroefdraad iets verschoven zat ten opzichte van de opening in de behuizing. Of omgekeerd natuurlijk.

De diverse aansluitingen zijn in een rechte rij keurig gerangschikt.

De USB aansluiting en één HDMI aansluiting zitten aan de zijkant en zijn daar makkelijk bereikbaar, maar zitten elkaar wel in de weg als ze bezet zijn.

De overige aansluitingen zitten in een uitsparing en kijken naar onderen. Als de TV is geplaatst kun je ze dus niet zien. Er is een spiegel en veel geprusts nodig om de kabels er in te steken. Dat er onder de uitsparing weer een dikke rand zit maakt het nog lastiger.

Door die rand zitten de hoogwaardig uitgevoerde connectoren met stugge kabels onder een lichte fysieke spanning in de aansluitingen omdat de rand de kabel iets wegduwt.

Daarom heb ik er maar HDMI adapters bijgekocht en ook een nieuwe soepeler audio coax kabel.

Ook de HDMI adapters zijn weer geen 100% oplossing, ze zijn nogal fors en breed, er kunnen er geen twee naast elkaar, en ook naast een gewone HDMI stekker zit het eigenlijk te krap.

De behuizing is verder naar mijn smaak elegant uitgevoerd. De randen om het beeld zijn dun, weliswaar van plastic maar het plastic heeft een hoogwaardig aandoend patroon. De voetjes zijn van aluminium. Ik vind ze er chique uitzien, maar het is een kwestie van persoonlijke smaak natuurlijk.

Midden onderop zit iets wat op een loszittend dekseltje lijkt. Hieronder blijkt het statusled te zitten. Er is een minieme spleet waar het licht door heen moet schijnen. Behalve in het stikdonker vind ik dat statusled op die manier onzichtbaar. Ik weet niet of het dekseltje ook verwijderbaar is en durf het ook niet los te trekken om beter licht te krijgen van het ledje. Omdat ik wel graag wil zien of de TV aan of uit staat, heb ik er vooralsnog twee transparante plastic dopjes van een HDMI kabel ingeduwd. Hierdoor is het licht iets beter zichtbaar, maar bij hel daglicht nog steeds wat moeilijk.
Ondanks dat het led nauwelijks zichtbaar is, is het uitschakelbaar gemaakt in het menu van de televisie.

De afstandsbediening werkt radiografisch.

Wat nog mist is de mogelijkheid de HDMI ingangen direct te kiezen in plaats van via het Source knopje.

Aansluiten
Op mijn TV zijn nu aangesloten een Humax kabel ontvanger, twee satellietontvangers en een SuperVHS recorder. De TV zelf is weer voor het geluid aangesloten op een receiver. De receiver is van een generatie met component, S-video en composite aansluitingen, en zonder HDMI. Voor zover mogelijk heb ik nu mijn randapparatuur middels HDMI direct op de TV aangesloten. Voorheen schakelde ik al mijn apparatuur via S-video naar mijn oude TV. Het omzetten van het S-video signaal van de SuperVHS in de receiver naar component geeft nogal wat verlies zo blijkt, dus die is dan maar via de scart en het verloopkabeltje direct op de component ingang van de Sharp aangesloten.

Het geluid van de randapparatuur sluit ik rechtstreeks indien mogelijk digitaal aan op de receiver. De Sharp heeft een digitaal electrische uitgang. Dat is vrij bijzonder want optisch is toch wel zo'n beetje de facto standaard op TV's en randapparatuur. In principe heeft een coax aansluiting een betere mogelijke kwaliteit dan een optische aansluiting maar het zal voor het TV geluid niet uitmaken. Mij komt het wel goed uit omdat al mijn optische aansluitingen bezet zijn en de TV dus in een vrije coax aansluiting kan.

De aansluitbus van de coaxiale uitgang van de 2e en 3e TV zat overigens niet 100% strak op de printplaat, er zit iets speling in.

Geluid
Van de geluidsaansluitingen komen we bij het geluid van de TV. Het reviewformulier voorziet niet in een schuifbalkje met sterren voor het TV geluid, dat is opmerkelijk. Van mij zou het geluid van de TV op zich een slecht hebben gekregen. Er zitten twee speakertjes vrij dicht maast elkaar onder het toestel waaruit een soort notebook kwaliteit geluid komt. Voor mij speelt dat gelukkig geen rol omdat ik mijn geluid via de receiver weergeef.

Geluid dat via de HDMI aansluiting van de Humax of de satellietontvangers via de TV weer digitaal naar de receiver gaat is ook van iets mindere kwaliteit dan datzelfde geluid dat van de apparatuur direct digitaal naar de receiver gaat. Ook word het digitale geluid erg luid uitgestuurd, veel luider dan van de bron.

Handig is wel dat het analoog aangeboden geluid van de SuperVHS ook aan de digitale uitgang van de TV beschikbaar is.

Beeld
Het beeld is natuurlijk waar het vooral om gaat bij de TV. Na een week van installeren, proberen en wennen ben ik er eens goed voor gaan zitten om het optimaal in te stellen. Zulke prachtige calibratiefuncties als Kranenburg steeds in zijn reviews bespreekt zitten hier niet op, of ze moeten ergens in een servicemenu verborgen zitten.

Er zijn een aantal standaardinstellingen, en een persoonlijke instelling. Op het internet zijn aanwijzingen te vinden om helderheid en contrast goed in te stellen. Aan de hand van een HD uitzending op de BBC bekeken via de satellietontvanger ben ik aan de slag gegaan. Hierbij kwam ik uit op een contrast van 45, helderheid van 51 en kleur van 42. Scherpte vind ik lastig, heb ik vooralsnog op 40 bepaald. Bij een testbeeld leek het mij dat de dunne verticale lijntjes het best werden weergegeven met de scherpte op 0, maar bij uitzendingen had ik de indruk dat scherpte wel zin had. Ik zal er nog eens verder mee moeten experimenteren.
Witbalans op normaal, en ruisreductie uit. De volgende avond Top Gear bekeken en ik ben heel tevreden met deze instellingen.
De instellingen voor helderheid en contrast hangen toch ook samen met het omgevingslicht, de zender en de uitzending. Soms moeten deze dus wat aangepast worden om prettig te kijken.

De gele lak van de Ferrari ziet er prachtig uit op de Sharp.

De instellingen blijven overigens bewaard per ingang, dus voor een andere ingang kan je een andere voorkeur instellen. Als je de persoonlijke instellingen aanpast, blijven die meteen bewaard, je kan dus niet snel terugschakelen naar een persoonlijke voorkeur die je hebt vastlegt als je voor een bepaald iets wat hebt veranderd.

De ruisreductie vind ik goed werken op het beeld van de Super VHS.

Gebaseerd op de weergave van HD programma's op de BBC via de satelliet ben ik zeer tevreden met de beeldkwaliteit van de Sharp. Het beeld loopt vloeiend, de kleuren ervaar ik als aangenaam, het treft bij mij de juiste toon. Het is misschien niet perfect, het kan ook echt niet concurreren met de schitterende UHD reuzenschermen van duizenden euro's maar voor deze prijsklasse is het gewoon goed naar mijn mening.

Queen Elizabeth tijdens een parade ter gelegenheid van haar verjaardag. Op de TV zelf ziet het er allemaal iets beter uit dan een foto van het scherm gemaakt kan weergeven. Op de foto het hoofd van het zwarte paard links, de heftige kleur groen van de jas van de Queen, en de bruine paarden op de achtergond.

Als ik kritisch ben vind ik groen een moeilijke kleur, iets te synthetisch, misschien net niet de juiste schakering. De allerlichtste tonen zijn bij mijn gekozen instelling iets te licht, het is een compromis om ook nog tekening in de donkere vlakken te zien. Ik kan er mee leven.

Het roze pakje links op de rand van te licht, maar nog wel tekening in de donkere pakken van de heren.

Andere zenders en programma's kunnen weer een andere kleurbalans hebben, je hebt te maken met meer of minder omgevingslicht, kortom, het blijft lastig om één instelling te hebben die voor alle bronnen een optimaal resultaat geeft.

In de winkel heb ik vele malen het demo filmpje Inspired by Architecture van Panasonic op Panasonic UHD TV's gezien. Ik was erg onder de indruk van de detaillering en prachtige kleurweergave van de kleding van het model. De groene jurk heeft op mijn TV toch wel een andere kleurtoon dan ik op de Panasonic TV's zag. Op mijn TV is de kleur veel verzadigder, op de Panasonic kwam het uit als een delicate pastelkleur. Ik heb haar helaas niet zelf gezien, dus wat juist is blijft onbeantwoord.

[ot]Van demo filmpjes gesproken, als iemand de titel weet van het Samsung filmpje met de rode en groene papagaaien tegen respectievelijk een rode en een groene achtergrond verneem ik dat graag.[/ot]

Panel
Er is geen informatie te vinden over het toegepaste panel. Alle kans dat het een door Sharp zelf geproduceerd panel is. Sharp panels vind je o.a. in Samsung TV's. Alleen op displayspecifications.com kan ik vinden dat het een panel bit depth van 8bits heeft.
Het panel is edge-lit wat op onderstaande overbelichte foto duidelijk zichtbaar is:
Hiervan zie je gelukkig niets bij TV kijken.

Niet alle zenders worden in HD uitgezonden. Ik vind de kwaliteit van de upscaling niet geweldig. Daarom heb ik ervoor gekozen de randapparatuur indien nodig te laten upscalen en 1080p naar de TV te laten sturen.

Een bijzonderheid vind ik nog de mogelijkheid om het display afzonderlijk uit te schakelen. Volgens Sharp bijvoorbeeld bij het luisteren naar de radio. Maar het heeft ook zin als energiebesparing als je even niet kijkt en later wil verdergaan met kijken. Bij het weer inschakelen heb je dan onmiddelijk beeld. De normale opstartprocedure duurt ca. 17 seconden.

Kijkhoek
Bovenstaande foto's dienen als illustratie van de kijkhoek. Het valt me niet tegen. Wel viel me bij het maken van de foto's op dat het scherm nogal reflecteerde, ik heb het raam rechts verduisterd voor de foto.

USB
Elke beetje TV heeft vandaag de dag een usb aansluiting. Deze dus ook. Hij zit handig aan de zijkant. Wel zit er vlak naast een HDMI aansluiting. Hierdoor heb je wat lastig vat op de stick als die in gebruik is.

Om te proberen heb ik een aantal diverse filmpjes op een stick gezet. Het blijkt dat wmv en divx bestanden niet worden afgespeeld. Dat laatste is eigenlijk wel vreemd, omdat naar mijn weten het xvid codec ook divx bestanden aan kan.
MP4 word wel afgespeeld maar zodra je erin gaat snijden komt er een foutmelding, dan moet het hele filmpje dus opnieuw gecodeerd worden.

Het zoeken in een filmpje vind ik niet helemaal bevredigend. Je kan tot 16x snelspoelen, dat had best nog een stapje sneller gemogen, het zoeken kan best lang duren in een wat langer filmpje. Een tijdbalk waar je snel een positie kunt aangeven ontbreekt. De plaatsing van de toetsjes op de AB vind ik niet helemaal logisch. Steeds weer drukte ik op 'stop' als ik het snelspoelen wilde onderbreken.

Je kan opnemen op een stick of natuurlijk een externe HD. Dat laatste heb ik overigens nog niet geprobeerd maar volgens de handleiding moet het kunnen. Je kan alleen programma's via de eigen tuner opnemen. Opgenomen word in .ts formaat en ruim 800mb voor 17 minuten sd kwaliteit vind ik best wel veel.

VGA
Op mijn notebook met Linux Mint werkt de vga aansluiting prima. Het beeld ziet er zeer helder en strak uit, beter dan ik gewend ben van vga. Het is helderder dan mijn Eizo computermonitor. Monteer een geschikte voet aan de vesa mount en je hebt een knap scherm voor je PC.
Tegen de lichte Linux Mint achtergrond zijn wel wat schaduw plekjes op de hoeken te zien waar het edge-lit minder goed doordringt.
Een bijzonderheid is dat Mint het scherm als een Avolites 26" ziet.

Gamen
Je kan er dus een computer op aansluiten, kan je er ook een spelletje op spelen? Hiervoor heb ik een PC met Windows 7 via HDMI aangesloten om een beetje met GTA-VC te spelen.
Het begon er mee dat het beeld niet schermvullend was. Rondom was een flinke zwarte rand. Eerst gecheckt met een Linux installatie op de zelfde PC. Geen zwarte randen maar gewoon beeldvullend. Dan moest het dus aan de Windows liggen. Ik moest een driver update doen en ATi CCC installeren. Verborgen achter submenu's is dan een instelling die scaling heet en die standaard negatief staat. Alles word dus kleiner. Pas als je de scaling op 0% zet heb je beeldvullend beeld. Welke idioot verzint zoiets? Maar goed daar kan de Sharp niks aan doen.

Ik heb dit spel altijd op 1280x1024 gespeeld en bij 1920x1080 komen de proporties op mij wat vreemd over. Alles lijkt iets langer/breder en platter. Tommy heeft lange benen en een nogal gedrongen romp gekregen.

Vice City loopt verder prima. Men heeft het wel eens over input lag maar ik heb daarvan niets gemerkt. Wat ik op het toetsenbord en met de joystick deed was op het scherm. Maar ik doe geen hardcore schietspelletjes dus daar kan ik verder geen advies over geven.

Het beeld was zeer helder, dat had ik nog wel iets lager kunnen zetten. En lang niet zo kleurrijk als ik gewend was. Na het verhogen van de instelling 'kleur' werd het wat kleurrijker. Op zich is er niets verkeerd aan de kleuren. Maar het kon bij mij niet de magie van de kleurenrijkdom van mijn Eizo oproepen.

Smart
Smart zit hier niet op. Geen netwerk, geen wifi, geen apps. Ik zelf zit er niet om verlegen en het voorkomt dat anderen meekijken of dat je middels een software update ongevraagde reclame in je TV instellingen menu krijgt.
Wel handige functies zoals DLNA voorzien mijn satellietontvangers in.

Energieverbruik
(eigen meting)
Uit/standby: <1 Watt
Aan: 35-40 Watt (dat is minder dan de fabrieksopgave van 45 Watt)
Met het display uitgeschakeld: 15 watt

Problemen
Met mijn TV ondervond ik helaas ook problemen. In twee weken had ik twee keer in het geheel geen geluid. Uit en aan zetten loste dat op.
Ook waren er problemen met overschakelen van de ene HDMI ingang naar de andere HDMI ingang.
Na overleg met Coolblue is de TV omgeruild. Wat opvalt is dat de landinstelling voor Nederland bij de 2e TV ontbreekt, ik meen dat de 1e TV dat wel had maar ik heb er niet goed op gelet. Bij het instellen van de tuner moet dus voor een ander land gekozen worden. B.v. zenderzoeken met UK als land werkt niet.

Ook met de 2e TV had ik problemen met het herkennen van de HDMI ingangen, en uitvallend geluid. De medewerkster van Coolblue verzekerde me dat voor zover zij het kon zien er niet structureel TV's terug kwamen en dit het noodlot moest betreffen. Daarom nog een keer de TV omgeruild.

De eerste dagen werkte TV drie perfect. Op zeker moment kwam er weer het probleem met het herkennen van de HDMI ingang. Dit spitste zich vooral toe op één bepaalde ontvanger, maar ook de andere apparatuur werd wel eens moeilijk gezien. Het gebeurd willekeurig. Het is heel vervelend. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen er mee te leven, want ik zie voor dit geld geen TV van vergelijkbare beeldkwaliteit en uitstraling. Ook wat duurdere TV's vind ik er vaak goedkoop uitzien. Samsung valt af omdat ze je dwingen akkoord er mee te gaan dat je kijkgedrag gevolgd word en je reclame in je menu moet accepteren.
Panasonic is alleen actief in veel hogere prijsklassen.

Tuner
Ik heb er een CI+ adapter bijgekocht zodat ik de ingebouwde tuner kan gebruiken, dat is een aansluiting minder op de HDMI. Het communiceren met de smartcard neemt tijd en is vervelend.
De CI+ module gaat maar een stukje in de bestemde opening. De rest steekt uit. Het zit weliswaar achter het scherm maar is van de zijkant duidelijk zichtbaar. Ook word de usb aansluiting aan de zijkant dan moeilijk bereikbaar. Dit heb ik opgelost met een klein tussenstukje.

De zenderlijst is aan te passen maar met de nodige moeite. Elke zender die je wil verwijderen moet bevestigd worden, en weg=weg, dus een foutje kan niet hersteld worden anders dan door de zenders opnieuw te scannen. Als je voorbij het midden van de pagina bent gaat je positie een pagina verspringen als je een zender verwijderd hebt, en moet je weer omhoog gaan naar de positie waar je bezig was.
Bij het verschuiven van een zender in de lijst is het mogelijk dat andere zenders zomaar naar andere plaatsen verspringen.
Ook verdwijnt na tien seconden zonder activiteit het menu en moet je het weer opnieuw oproepen.
De radiozenders staan onderaan in dezelfde lijst, als je daar dus niet door wil zappen moet je die ook verwijderen.
Er kan een favorietenlijst gemaakt worden, echter kan daar niet in gezapt worden.
Programma info en TV-gids werkten pas na drie keer opnieuw de zenders installeren. De TV-gids vind ik er ook lelijk uitzien. Programma info is een puinhoop, tijden en teksten van totaal andere zenders dan bekeken schieten over het beeld zonder dat hier enige controle over te verkrijgen is.

Deze TV scoort mijns inziens vooral op beeldkwaliteit, vormgeving en aansluitmogelijkheden. De meeste kopers zullen van de ingebouwde tuner gebruik maken en niet steeds alle HDMI aansluitingen benutten, die blijven mijn problemen bespaard. Zolang ze genoegen nemen met de door de kabelaar aangeboden zenderindeling.
Het geluid is prut, als dat van enig belang is en je niet de mogelijkheid hebt dat via een behoorlijke externe versterker en speakers weer te geven moet je deze TV niet kopen.
Het was mijn bedoeling mijn oude TV min of meer 1 op 1 te vervangen door deze maar ondertussen heb ik toch al de nodige investeringen moeten doen in adapters, kabels en een module om te TV te gebruiken en te integreren.
Ik had Sharp best wel hoog zitten maar dat aanzien heeft bij mij toch wel een deuk opgelopen door de tekortkomingen van deze TV.

[update 20.08.2016]
De niet goed werkende programma-informatie en TV-gids zijn toch wel een gemis. Daarom maar weer de Humax aangesloten. Die werkt perfect, start alleen traag op.

Het herkennen van de ene satellietontvanger op de HDMI aansluiting blijft lastig. Langzamerhand krijg ik de indruk dat het beter gaat als de 2e ontvanger ook aan staat.

Het is wel een heel gedoe dan, met een afstandbediening voor de TV om de ingang te schakelen, een AB voor de receiver voor het geluid, een AB voor de Humax, en nog 2 AB's voor de satellietontvangers. Bij de AB's van de satellietontvangers die van verschillend merk zijn zitten de knopjes voor programma informatie en terug naar het vorige programma op dezelfde plaats maar gespiegeld. Dus word er vaak verkeerd gedrukt.

[update 05.11.2016]
De TV beschikt over de mogelijkheid om hem automatisch op een vooraf bepaald tijdstip in te schakelen. Eigenlijk wel handig omdat hij er even over doet en dan niet het begin van een uitzending te missen. Alleen werkte het niet. Nou heb ik mijn TV over een stekkerschakelaar aangesloten, maar die zette ik ruim van te voren op aan. Alleen blijkt de klok dan niet te werken. Kennelijk haalt de klok tijdinformatie van de tuner, en blijft deze niet bewaard zonder netspanning.

Af en toe heb ik wel mijn twijfels gehad over mijn keuze. Zoals toen de MM een Panasonic in de reclame had voor ¤400. Ik heb dat toestel overigens niet zelf gezien.
Nochtans ben ik nog altijd zeer content met de beeldkwaliteit, wat hoog op mijn prioriteitenlijstje blijft.

[update 12.12.2016]
Sinds de laatste netwerkwerkzaamheden van Ziggo werkt de programmagids normaal. Maar ik gebruik de ingebouwde tuner dus bijna nooit.

Heb jij ook een Sharp LC-32CFE5100E Zwart?