Specificaties 15,6" (1920x1080), 1,128TB (ssd+hdd) - Bekijk alle specificaties

Medion Erazer P6661 (30019794) Review

doebbalapoent11 6 juni 2016, 2.247 views

Medion Erazer P6661 (30019794)

Mooie laptop met een paar nadelen...

Pluspunten

• prijs
  • snelheid
  • beeldkwaliteit

Minpunten

• warmte productie
  • geen premium feel

De medion erazer p6661 is een koopje als je het vergelijkt met andere laptops in dit prijsklassement. Een i5-6200u, een gtx 950m met 8gb ram en 128gb ssd opslag maken deze laptop een plezier om mee te werken. Maar komen deze specs met een nadeel?

Pak de laptop uit de doos en je voelt meteen al dat de laptop duurder is dan je basic laptop die je voor ¤600,- al in huis hebt.. Toch valt de bouwkwaliteit een beetje tegen, het toetsenbord is goed, de mousepad minder en de behuizing over het algemeen voelt oké aan. Ik neem hem ongeveer 3x per week mee naar school op de fiets voor 30km totaal op een dag en heb nog steeds geen krasje of deukje ontdekt, maar ik mis nog wel die premium feel.
3 Sterren voor bouwkwaliteit!

Omdat het hier om een gaming laptop gaat kunnen we niet heel erg veel van accuduur en mobiliteit verwachten. Maar ik moet zeggen dat het me toch best meegevallen is. In het begin verbaasde ik me wel over de lange accuduur en nu voelt het gewoon lekker lang en zuinig aan (zolang je niet gaat gamen op de accu natuurlijk :P). De mobiliteit is wel wat minder, het is een 15 inch laptop met redelijke bezels.
3 Serren voor Mobiliteit en Accuduur!

Features zijn niet het eerste ding waar je aan denkt bij een laptop maar ze zijn zeker handig. De erazer komt met Dolby Audio Premium©, dit is niks meer dan een equalizer maar desondanks is het een hele aangename toevoeging die mij zeker van pas komt in het dagelijkse gebruik. Denk aan gamen, Muziek luisteren en film(pjes) kijken.
Ook komt deze laptop met een optical drive wat is als 'feature' zie. Tegenwoordig is het niet meer zo vanzelfsprekend dat een pc een optical drive heeft. Ik gebruik het af en toe voor films uit de kast of het branden van cd's voor vrienden.
4 Sterren voor Features

Om films en Games goed te weergeven heeft deze laptop een mooi 1920x1080p scherm met een matte finish. Persoonlijk viind ik het kijken op dit scherm uitermate fijn en kan ik deze resolutie op dit beeldformaat zeker aanraden. De matte finish maakt het aflezen van het scherm met lichtval op de laptop een stuk beter.
4 sterren voor beeldkwaliteit!

Deze laptop koop je natuurlijk om te gamen, vandaar die game-logo's, toch? En gamen is zeker een pluspunt van deze laptop. Thuis gebruik ik altijd mijn pc om te gamen, maar omdat ik 3 dagen in de week bij mijn opa en oma ben heb ik deze laptop ook nog om 'casual' te gamen. De i5 6200u en Gtx 950m maken gamen zeker een stuk aangenamer dan mijn vorige ultrabook. Nu moet je niet gaan denken aan battlefield 4 op ultra met 120fps, maar het gamen is zeker fijn op deze laptop.
De games die ik getest heb zjin:
-Battlefield 4 (niet op 120FPS :P)
-Black ops 3
-CS:GO
-League of Legends

De settings waren als volgt:
-Battlefield 4 op medium preset
-Black ops 3 op alles low en render resolution 80%
-CS:GO op ultra met 2xmsaa
-League of Legends op very high

De reden dat black ops 3 zo laag gezet is, is omdat de gtx 950 alleen maar ddr3 geheugen heeft. black ops 3 houdt van een beetje snel geheugen, desondanks speelt de game lekker op deze settings dus maakt het mij niet zo heel veel uit.

-Battlefield 4 draait met 45 fps waarbij de cpu de bottleneck is.
-black ops 3 draait op 60fps constant.
-CS:GO draait ook op v-sync 60FPS (ik zie het nut niet van testen boven de 60fps aangezien de laptop 60hz refreshrate heeft)
-league of legends draait als een zonnetje met 100+ fps op alle momenten. (je kunt het ook eventueel streamen, dan drop je nooit onder de 60 fps)

Ik vind het gamen op deze laptop prima voor wat ik wens, een beetje gamen bij mijn opa en oma om de tijd te verdoen. Als dit je Main gaming system wordt dan moet hij voldoen als je CS:GO en League of Legends/dota2 speelt. Als je meer van de AAA games bent, kun je beter een (paar) prijsklassement(en) omhoog kjiken.
Performance geef ik 5 sterren omdat het bij mij zeer naar wens is en verwachtingen overtrof (zeker bij battlefield,)

Tuurlijk moet er iets zwaar lijden onder de vele positieve punten van de laptop. De grootste pechvogel is hier de warmte productie. De geluidsproductie vatt eigenlijk nog best wel mee. Als je gewone taken doet en een beetje op netflix zit te chillen :) dan wordt de laptop een klein beetje warm, maar niet heel erg warm. maar als je een game aan het doen bent moet er niemand met een muis aan je linkerkant zitten, want die zal het zeker geen pretje vinden. Het toetsenbord blijft lekker koel en hierdoor is het geen complete ramp.
2 sterren voor warmte- en geluidsproductie!

De prijs hebben we al besproken maar ik gooi er nog maar een kleine opmerking over in. Het had 5 sterren kunnen zijn, maar de warmte productie en de bouwkwaliteit kunnen nog wel iets beter.
4 sterren voor prijs!

Nu nog even een paar kleine dingen die ik specifiek wilde noemen die niet in de beoordelingscriteria staan. De SSD voegt een gigantisch lekker gevoel toe aan de gehele ervaring. Ik houd ervan dat mijn windows en mijn chrome samen binnen 15 seconden opstarten en ik meteen kan browsen (en tweaken ;))
Daarnaast is het heel fijn dat de laptop met 4 usb poorten komt, genoeg voor mijn tekentablet, muis, usb-stick en een printer ofzo :).

Conclusie:

Als je opzoek bent naar een laptop om spellen op te spelen zoals League of Legends, Dota2 en CS:GO, dan is dit zeker een goede laptop om te overwegen. Als je meer van de AAA titels bent of je geen vrede kan sluiten met de hoge warmte productie, dan is het verstandig om een alternatief te zoeken.

Ik geniet persoonlijk heel erg van deze snelle en "goedkope" laptop en ik hoop dat jullie deze review handig vonden! Bedankt voor het lezen!

ps, deze review is op de laptop zelf gemaakt.

Heb jij ook een Medion Erazer P6661 (30019794)?

Is de fan altijd aan? Dus ook bij wat simpel browsen? Zo ja, wat versta je dan onder 'de geluidsproductie vatt eigenlijk nog best wel mee...'? Hoor je hem dan goed of nauwelijks? En ik begrijp dat ie met gamen kan gaan blazen. :)

Ik las op de Mediamarkt een review die het had over wat mindere Medion drivers. Maar als je alle Medion bloatware eraf haalt, dan blijft er toch niets over van Medion? Nou ja, misschien de webcam driver ofzo?
Alle drivers zijn geen probleem, althans voor mij is het reuze clean.

Bij browsen hoor je de fan alleen als je echt de fan wilt horen, dus nee de fan hoor je dan niet.

Ik vindt dat de geluidsproductie meevalt omdat de fan aardig wat geluid maakt bij gamen, maar zeker niet storend is.
Okee top, dit klinkt goed allemaal. :) Ik had hem 2 weken geleden besteld bij iBood en als het goed is sturen ze hem morgen of overmorgen op. :)
Netjes veel plezier ermee!
Ik heb hem weer retour gedaan. ;( Ik vond bij normaal officewerk en browsen de fan toch te luidruchtig, hij is ook altijd aan. Gamen had ik nog niet eens geprobeerd. O-)

[Reactie gewijzigd door Slingeraap2 op 9 juli 2016 21:18]

Hoeveel uur kan je werken op de batterij (niet gamen)?? Ziet er nog een mooie laptop uit voor die prijs :)
Ik krijg 3-5 uur, ik gebruik echter geen spaarstand dus je kunt er veel meer uit krijgen met lagere helderheid en ander accu profiel
hier hebben ze hem getest blijkbaar https://be.hardware.info/...1-30020930/testresultaten

scherm heeft een goede zwartwaarde volgens de cijfers en batterij gaat een 6-tal uur mee zo te zien :)