Scythe Kaze Master 3.5 Review

.joeri. 15 augustus 2009, laatste update op 17 november 2015, 1.110 views

Scythe Kaze Master 3.5

Pluspunten

• eenvoudig in gebruik
  • helder schermpje
  • fans kunnen uitgezet worden

Minpunten

• Beeper niet anders te gebruiken
  • KazeMaster iets te groot/gat in case iets te klein...?

Features Score: 4
Kwaliteit Score: 4

Een paar maanden geleden heb ik een nieuwe desktop aangeschaft. Deze computer zal de game en download activiteiten van de MacBook overnemen. Het downloaden gebeurt vooral tussen 24u en 10u in de ochtend omdat de hoeveelheid gedownloade data dan maar half wordt meegeteld bij de download limiet van telenet. Omdat deze computer in de slaapkamer staat is het ook handig dat hij zo stil mogelijk kan werken. Dit is de reden waarom ik de Scythe KazeMaster heb aangeschaft. Ik twijfelde eerst nog tussen de 3.5 en de 5.25 inch versie, maar heb dan toch besloten om de kleinste van de twee te nemen omdat ik maar twee te besturen fans in de desktop heb zitten (de prijzen van beide waren ongeveer gelijk: 33 tegen 37 euro).
Ik gebruik de KazeMaster onder Windows 7 64bit.

Eerste indruk

In de winkel kreeg ik een onder-het-stof-liggend doosje met veel japanese teksten op. Wanneer ik dat dan thuis opende zat de fancontroller degelijk verpakt in een antistatisch zakje wat op zijn beurt in een schuimrubberen doosje zat. Er zit ook een beschermfolie op het scherm van de fancontroller.
Het schermpje ziet er stijlvol uit, en voelt niet al te goedkoop aan. De draaiknoppen hebben een goede rolweerstand zodat je nog gemakkelijk kan draaien, maar dat het niet goedkoop aanvoelt.
Alle bijhorende kabels zijn meegeleverd: drie temperatuursensors, twee fancontrol kabeltjes, en een molex voedingskabel. Ook zijn drie kleine stukjes kleefband meegeleverd om de temperatuursensors vast te plakken. De sensors zitten in een plastic buisje zodat ze moeilijk beschadigd kunnen raken.

Installatie

Welke kabeltjes je op welke plaats moet aansluiten staat goed vermeld in de handleiding (in het Engels). Dit verliep dus zeer vlot. Je kan zelf instellen of je de temperatuur in graden Celsius of graden Fahrenheit wil zien. Ook kan je de beeper aan of uit schakelen door middel van een switch. De temperatuursensors kan je dus vastplakken waar je wil (natuurlijk niet tussen de CPU en de heatsink…).
Alle kabels hebben een goede lengte zodat je niet hoeft te knoeien met verlengkabels.
Eens de fancontroller aangesloten, startte ik de computer voor de eerste keer opnieuw op. Na enkele seconden was er al een temperatuur af te lezen. Maar de rpm van de fans verschenen niet, en ze werkten ook niet. Ik dacht dat het kabeltje misschien geen goed contact gaf, dus koppelde het even los en opnieuw terug aan. Maar zonder resultaat. De oplossing was gewoon even aan de control-knoppen draaien.
Er was wel een probleem om de KazeMaster door het daarvoor voorziene gat in de case te krijgen. Het leek of de KazeMaster iets te groot, of het gat iets te klein is gemaakt. Het scheelde maar enkele millimeter, maar het vergde toch een harde hand aanpak.
De draaiknopjes steken ongeveer 13mm uit.

Gebruik

Na de eerste keer in gebruike name, verloopt alles heel vlot. Na een tijdsverloop van twee seconden na het indrukken van de aan- en uitknop lees je de twee temperaturen en rpm al af. Wanneer je de fancontrol helemaal naar links draait, dan verschijnt op het schermpje ‘OFF’. Dus je kan de fans ook simpel uitzetten (natuurlijk de temperaturen in het oog houden dan). Wanneer je de fancontrol bijna helemaal naar links draait, dan staat de fan op nul rpm, de beeper begint dan lawaai te maken. Spijtig is dat je niet kunt instellen dat de beeper moet beginnen werken als bijvoorbeeld de temperatuur boven een bepaalde waarde komt.
En van mijn aangesloten fans heeft ingebouwde ledjes, de lichtsterkte van deze ledjes veranderd ook naarmate je de fan harder of zachter doet blazen.
Het lcd-schermpje is helder en goed leesbaar, ook vanuit verschillende hoeken (hoog-laag, links-rechts).

De Scythe KazeMaster doet wat het moet doen, en voldoet zeer zeker aan mijn verwachtingen. Alleen spijtig dat je de beeper niet op een andere manier kan gebruiken. De prijs is misschien vrij hoog voor wat de fancontroller precies doet, maar dit was voor mij geen reden om het niet te kopen.

Tips?

Dit is mijn eerste review, dus alle tips/opmerkingen/aanvullengen zijn van harte welkom.

Heb jij ook een Scythe Kaze Master 3.5?

Mooie review, mis alleen nog een ding: Hoe ver steken de draaiknopjes naar buiten toe?
De knopjes steken 13mm uit, ik zal het ook even toevoegen aan de review.
Wordt het ding ook heel heet? Ik lees dat de oudere versie van de 5.25 inch Scythe Kaze Master geen cool-blockjes had op de weerstanden. (Het gevolg; bij lage rpms werden de weerstanden heel heet, en ging het display kapot van de hitte).

Alvast bedankt voor je reactie.
Ik heb een van de sensors op de controller geplakt, en de temperatuur bedroeg ongeveer 25C (bij lage rpm's).
Ik heb deze fancontroller nu meer dan een half jaar in het bezit / in gebruik, en het werkt nog prima. Dus zeker geen hitteprobleem hier.
Ik zie dat er groene cijfers op staan terwijl de cijfers op de product foto blauw zijn.
Verder een goeie review.
Edit: Heb je de standaard case fans gebruikt?

[Reactie gewijzigd door Engra op 11 juni 2010 04:19]

Er is ondertussen een nieuwe versie van de KazeMaster uitgekomen, die heeft een licht- en donkerblauwe weergave.
Ik heb n fan vervangen tegen een nieuw -stiller- exemplaar.
Kan het schermpje ook uit? Dat het 's nachts als je aan het downloaden bent niet aan blijft?
Neen, het schermpje kan niet uitgezet worden.