Specificaties 8,9" (1024x600), 16GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Asus Eee PC T91 Review

E.T.O. 15 augustus 2009, laatste update op 17 november 2015, 7.622 views

Asus Eee PC T91

Pluspunten

• Windows 7 compatible
  • Zeer portable
  • Touchscreen
  • Accuduur

Minpunten

• Glossy LCD finish
  • Vaste accu
  • Geen 3G en/of GPS module

Ik heb deze review geschreven op basis van ervaringen met de ASUS Eee PC T91 samen met Windows 7 Home Premium.

Standaard zit Windows XP Home geleverd bij deze laptop. Omdat deze versie van XP niet de Tablet PC functies van Windows kent, heeft ASUS er zelf een aantal tools bijgeleverd om gebruikt te kunnen maken van het touchscreen. Deze software heb ik niet uitgebreid getest, want ik wilde Windows 7 installeren.

Windows 7 Installatie
Omdat er uiteraard geen DVD speler bij deze laptop zit, moest ik een 4GB USB stick bootable maken en de Windows 7 installatie DVD heen kopieren. Door wat te spelen met de BIOS kreeg ik het uiteindelijk voor elkaar om vanaf de USB stick te booten.

Na het opnieuw formateren van de SSD wilde Windows 7 niet meteen installeren, maar een keer opnieuw de installatie starten verhiep dit, en de installatie ronde zich verder automatisch af.

Opvallend was dat na de installatie alle hardware door windows herkend werd, alleen de Intel GMA 500 grafische kaart werd niet meteen ondersteund. Daar stond meteen een Windows update voor klaar, en na installatie van de update was ook de resolutie in orde.

Out-of-the-box kan Windows 7 dus overweg met het touch-screen, bluetooth, wireless, geluid en de Atom Z520 processor. Klasse!

Featureset
De netbook heeft zo'n beetje alle features welke je in een netbook kan verwachten. Alleen een HSDPA/GPS device is wellicht een gemis, al kan dit wellicht later toegevoegd worden... De machine is mooi slank, netjes afgewerkt en niet te sexy. De wired en wireless verbindingen werken zoals verwacht, en tethering met iPhone was makkelijk te realiseren. Features worden in volgende paragrafen verder besproken.

Prestaties
De nieuwe Intel Atom Z520 is geen snelheids-monster, maar doet z'n werk snel genoeg. Ik heb getracht met CPU-Z een screenshot te maken van de hoogste snelheid, zoals hieronder getoond. De snelheid varieert echter nogal tijdens gebruik, hij wordt alleen in de hoogste versnelling gezet wanneer nodig.

Het netbook gebruik ik vooral voor kleine taken, zoals browsen, wat simpel Office werk en wellicht Skype. Voor al deze doeleinden is de CPU meer dan voldoende. Samen met de SSD zorgt de processor voor snelle laadtijden.

Beeldkwaliteit
Het LCD scherm ziet er goed en helder uit. De helderheid is uiteraard te varieren, en is over het algemeen prima in orde. Het scherm is wel licht 'glossy', waarschijnlijk vanwege het touchscreen. Dit kan hinderlijk zijn bij beelden zonder al te veel contrast. Verder is het touch-screen een vinger-afdrukken-magneet, dus vaak schoonmaken..

Bouwkwaliteit
Over het algemeen komt de T91 over als zeer solide, wat toch knap is voor een machine die nog geen kilo weegt. Omdat het scherm ook draaibaar is, zit hier ook de meeste speling. Het is echter niet storend, en bij het 'omklappen' naar tablet-stand voelt het goed aan. De tijd zal leren of het scharnier inderdaad de tijd kan doorstaan...

Ergonomie
Het touchpad is prima in orde. Ik heb deze nog niet geheel kunnen tweaken onder Windows 7, maar ik merkte in Windows XP dat deze multi-touch is. De gevoeligheid van het touch-screen is ook prima; het reageert niet te snel. Wel is het nodig om het scherm even goed te calibreren. De ingebouwde stylus (welke netjes weggewerkt zit) zorgt ervoor dat, wanneer nodig, je ook precies kan werken. Ik weet nog niet of het touchscreen ook multi-touch ondersteunt...

De toetsen zijn klein, en met 10 vingers types is niet op volle snelheid mogelijk. De indeling is wel naar mijn verwachting, en ik kon er dus redelijk snel aan wennen. ASUS heeft de volle breedte kunnen gebruiken om de toetsen zo groot mogelijk te maken.

Warte- en geluidsproductie
Omdat er geen bewegende delen in de T91 zitten, is deze (het zal je niet verbazen) geheel stil. Verder is daar weinig aan toe te voegen. Bij heftig gebruik wordt de onderkant iets warmer, maar in geen geval te warm om beet te pakken...

Mobiliteit en accuduur
De T91 wordt geleverd met een fraaie bescherm etui (welke een stof-magneet is). Daardoor is hij makkelijk en veilig mee te nemen. De adapter is van een heel klein formaat, er is echter in de etui geen ruimte voor vrijgelaten. Echter gaat de accu ongeveer 4,5 uur mee, dus je adapter zal je niet snel nodig hebben. De accu is niet te verwisselen, dus een reserve meenemen kan niet.

Voor een netbook is de T91 aan de prijzige kant, echter voor een tablet PC is ie niet duur. Er zit standaard 1GB geheugen in, een standaard SO-DIMM, en dus makkelijk uit te breiden naar 2GB (het maximum) waardoor je nog een paar tientjes bij de prijs kan optellen. En dan heb ik het nog niet over Windows 7 software...

Omdat Windows 7 er zo goed op werkt, ben ik erg tevreden. Met enkel Windows XP was het prima ding, maar niet de prijs waard. Ook de features (met name het touchscreen) komen goed uit de verf door Windows 7. Het zal niet een netbook voor iedereen zijn, maar voor touchscreen fans een hele goede keuze...

Heb jij ook een Asus Eee PC T91?

Nette review. En bedankt voor de tip over de display-drivers. En voila, * Hans Olo heeft ook een T91 Asus Tablet pc. Al zolang (jaren) dat ik zo'n apparaat wilde hebben en nu was de 'price so right' dat ik het niet kon laten. Gelijk maar op de zaak gezet. Ontzettend handig om bij de klant langs te gaan. Alleen nu heb ik een jaloerse vriendin die niet meer happy is met haar HP Mini Note... Hoewel de kwaliteit van de HP erg mooi en goed is....is het geen Tablet! WhooeeHahahahahaha!

Ik wilde sowieso een herinstallatie van de pc en was al bezig met Windows XP toen ik las dat W7 wel erg veel voordelen biedt. Bijna alles wordt al ondersteund door het OS. Dat scheelt een hele hoop irri progjes. En standaard dumpt Asus het systeem vol met onzin. Zonder alle onzin start windows ook veel sneller. En zo doende heb je ook echt het gevoel dat W7 sneller is dan XP.

Ik heb 420 euro betaald voor het apparaat. Incl. BTW. Zakelijk blijft er dan eigenlijk weinig over. ;-)
Heb je ervaring met de handschrift herkenning? Aan je screenshot te zien word de Tablet Input Panel gewoon geladen onder Windows 7.

Multitouch zou je kunnen testen in de plaatjes weergave van Windows. Dan gewoon met twee vingers groter/kleine proberen te maken.
Ik heb nog weinig met de handschrift herkenning gedaan, behalve een paar kleine testjes. Daarbij werd mijn brakke handschrift zonder enig probleem omgezet ;-)

Multi-touch werkt helaas niet... ik heb een beetje zitten rondneuzen, en het lijkt erop dat ASUS er nog mee bezig is. Er zijn al demo video's beschikbaar waarop multi-touch met de T91 en Win7 te zien is, echter weet ik niet of dat een ander type touch-screen is... Drivers heb ik niet kunnen achterhalen... tijd zal het leren, ik ga het in de gaten houden!
Zit er niet op. Dat zal de T91A zijn die wordt geleverd met Windows 7. De T91 die jij hebt (en ik ook binnenkort) heeft enkel single touch. Ik heb al berichten gelezen dat het dezelfde controller is als de MSI Wind touchscreen desktop, die dus geen multitouch heeft. Helaas, het is iets hardwarematigs. Dus ik denk niet dat we een update zullen zien.
Dank je wel voor de informatie! Waarom ze het in eerste instantie weggelaten hebben zal wel een raadsel blijven... Ik mis het tot nu toe nog niet...
Mooie review,

Ik wou er zelf een kopen maar als je er nu een koopt heb je er een zonder GPS en zonder windows7. Leek me een mooie PC voor in mijn auto (navigatie met touchscreen).
Toch nog een vraagje:

Q: In de standaard installatie van Asus (XP) zat er een knop in IE waarmee je de website 'kleiner' en 'groter' kon maken dmv een percentage-balk. Heb je die ook aan de praat gekregen?

Zeker interessant wanneer je de tablet 90% roteert.
Net gedaan wat je zei en werkt goed, dank je