Specificaties WiFi, 500GB - Bekijk alle specificaties

Netgear Digital Entertainer Elite EVA9150 500GB Review

bram.voogel 23 augustus 2009, 7.175 views

Netgear Digital Entertainer Elite EVA9150 500GB

Pluspunten

• Wireless N ingebouwd
  • Solide bouw en harde schijf toegang
  • Stil
  • Compleet

Minpunten

• Interface wat ouderwets
  • Browsen door foto's is niet helemaal optimaal
  • Stevige prijs

Geluidskwaliteit Score: 4
Indruk
Ik heb deze mediaplayer inmiddels enkele weken en ben nog steeds zeer tevreden. Ik heb hem gelinked met mijn computers (mac, pc, linux) in huis via Wireless N (Linksys router) en gebruik hem ook als NAS via smb.
Dat werkt allemaal prima. De enige vastlopers die ik heb is als ik hem gebruik in Picassa op mijn Mac of als gedeelde disk op lan. Een simpele reset is dan de oplossing.

Internet en Streamen
Ik gebruik hem verder als internet radio en om films te streamen vanaf andere locaties. Er fijn om niet met dvd's en usb sticks in de weer te hoeven om je multimediabestanden op je tv te bekijken. Het streamen over wireless gaat fantastisch en ik heb bijna nooit haperingen, mede vanwege de ingebouwde buffer.

Bouw en constructie
Het apparaat is erg solide en ook de toegang tot de harde schijf is erg gemakkelijk (gewoon een klepje open trekken en hup de harde schijf er uit). Het apparaat is niet superklein zoals nieuwere types xtreamer en AC Ryon PlayonHD, De laatste is misschien iets voor de slaapkamer.
Maar hij is verder super stil en heeft niet de problemen met de fan en oververhitting zoals andere mediaplayers. Dat is voor mij belangrijker dan het formaat.

De interface
In standby modus is hij binnen enkele seconden opgestart. Daarna kom je in een wat ouderwetse interface. Frontrow op de mac is natuurlijk veel mooier, maar hij voldoet en is eventueel te configureren met skins. Op de netgear forums is voldoende te vinden.

Firmware
Het is verstandig om de firmware te upgraden met de betasoftware. Het is een vrij nieuw apparaat en de standaard firmware bevat nogal wat bugs. Je kunt dit doen via het beta-forum

De prijs is redelijk stevig en hij is ook niet zonder harde schijf verkrijgbaar, maar hij is dan ook redelijk compleet (incl. harde schijf en wireless).

Fijne mediaplayer met goede eigenschappen. Al bij al een aanrader voor mensen die een kwalitatief goede speler willen die HD kan spelen vanaf elke lokatie in je netwerk.
Heb inmiddels een tweede aangeschaft via het tweedehands circuit. De persoon die hem verkocht wilde direct DTS via HDMI (DTS Downsampling). Dat doet hij helaas niet. Dus zonder DTS receiver kun je geen DTS kwaliteit geluid afspelen zonder van te voren te downsampelen.
Dan maar een DTS receiver aanschaffen als ik overstap op Full HD.

• Linksys WRT320N Dual-Band Wireless-N Gigabit Router

Heb jij ook een Netgear Digital Entertainer Elite EVA9150 500GB?

Eindelijk een review van dit apparaat!
Heb deze al een tijd op mijn 'wishlist' staan, maar wordt nu niet echt wijs uit de reviews op het net of het nu wel of geen goede keuze is.
Even ter verficatie (wat voor mij iig belangrijk is, ik weet niet of jij dit ook doet):
  • (DVD) ISO's kunnen worden afgespeeld?
  • DVD Layouts (VIDEO_TS) kunnen worden afgespeeld?
  • Gedeelde mappen (via Samba) makkelijk te verbinden? Wat is het maximum?
Alvast merci voor je antwoorden :)
-(DVD) ISO's kunnen worden afgespeeld?
Doe ik niet, net getest en het werkt gewoon via het info menu kun je ook naar chapters springen. Overigens het flashen (firmware) gaat ook via images (md5). Zie ook website van netgear voor alle ondersteunde formaten. Ik ben nog geen formaat tegengekomen wat hij niet ondersteund.

-DVD Layouts (VIDEO_TS) kunnen worden afgespeeld?
DIt werkt, je kunt het IFO bestand gewoon openen en afspelen. Ook het sharen van een dvd speler of folder via het netwerk werkt prima (via streamen). Dus je hoeft niet perse de content naar je media player over te zetten.

-Gedeelde mappen (via Samba) makkelijk te verbinden? Wat is het maximum?

Dit is erg gemakkelijk. De speler gaat zelf op zoek naar gedeelde mappen in je netwerk en die kun je dan openzetten voor gebruik met je mediaspeler en aan je medialibrary toevoegen. Er is bij mijn weten geen maximum, maar voor de navigatie is het natuurlijk niet handig om honderden mappen te delen. Ik heb er een stuk of 30 gedeeld vanuit verschillende computers in het netwerk. En kan deze voor streamen gebruiken.

Ook andersom werkt het naar behoren en eenvoudig. Ik kan de mediaplayers gemakkelijk toevoegen als shared disk aan mijn mac, linux en windows computers. Vervolgens kan ik mediabestanden toevoegen aan de Digital Entertainers.

[Reactie gewijzigd door bram.voogel op 25 augustus 2009 20:06]

Erg betrouwbaar is het apparaat dus niet als ik zo lees dat ie gegarandeert vasloopt op Picassa of als gedeelde disk...
Ik heb zelf het vermoeden dat het te maken heeft met de combinatie Mac en netwerkshare functionaliteit. Ik heb nog niets kunnen vinden op de forums. Sluit niet uit dat het te maken heeft met een bug in de firmware.

Normaliter gebeurd het ook niet, maar als hij tegelijktijd gebruik is (streaming) en je hem tegelijkertijd gebruikt als share (bijv. iets kopieert) gebeurd het wel vaker.

Niet dat je iets kwijt bent als het gebeurd, maar het is wel irritant.
pictures please! verder aardige review! had evt. iets uitgebreider gekund, maar je hebt wat je wilde en goede, mindere eigenschappen redelijk verwoord...:)
Hij is ook zonder de HD te leveren maar heet dan 9100.
Gelijk aan de 8150 alleen zonder de HD.
Het enige nadeel is dat Netgear de laatste tijd weinig updates heeft en dat YouTube vaak niet werkt.
Momenteel heb ik de Dune HD en die beval mij prima...de Netgear 9100 staat nu in de slaapkamer. :9

Renso