Specificaties 27" @ 1920x1080 (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

LG W2753V-PF Zwart Review

Jesse99 23 augustus 2009, laatste update op 23 augustus 2009, 10.566 views

LG W2753V-PF Zwart

Pluspunten

• D-SUB, DVI, HDMI ingangen
  • Hoge helderheid en contrast
  • Lage response tijd
  • Automatische dimfunctie a.h.v. omgevingslicht (kan uitgezet worden)

Minpunten

• Niet in hoogte verstelbaar
  • Niet in portrait te plaatsen

Gisteren heb ik mijn LG W2753V opgehaald, met het doel om samen met mijn Samsung SM 226BW in een dual screen setup te functioneren.

De Inhoud

Bij het openen van de doos zag ik direct dat de nodige bekabeling was meegeleverd. Een DVI-D en D-SUB zijn standaard meegeleverd, alleen een HDMI ontbreekt (maar die gebruik ik op het moment toch niet). Ook een CD-ROM met de manual en drivers was aanwezig.
Dit scherm heeft geen extra's als ingebouwde speakers of USB hub, maar die dingen ervaar ik zelf toch als overbodig.

Opzetten

Vervolgens het scherm zelf uitgepakt en op zijn poot gezet. Eerste indruk: hij is grooooot :*) en ziet er afgewerkt in glanzend zwart mooi uit (zolang je je vingers eraf houdt). In de verpakking zijn alle glanzende delen netjes afgeplakt zodat je hem kunt neerzetten voordat je deze bescherming verwijderd.
Leuk detail in de voet is dat de binnenkant vast staat op het bureau, en als je hem draait de buitenkant van de voet mee draait. Het scherm is dus draaibaar, en eveneens kantelbaar (5 graden naar voren, 15 graden naar achteren), echter niet in hoogte verstelbaar. Maar gezien mijn bureau dat wel is heb ik hier geen problemen mee ;)

Ondersteuning

Bij opstarten van de PC werd het scherm netjes gevonden, en de driver CD-ROM kan via een Wizard de hele dual screen setup voor je regelen.

Pixeltest

Volgende op de lijst: testen op dode pixels. En die zijn er niet! :*)

Instellingen

Tijd om het scherm een beetje mooi in te stellen. Het scherm heeft aanraakknoppen, LEDs op de knopposities lichten op als je met je hand in de buurt komt. Of dit een zegen of een vloek is laat ik in het midden. Het werkt heel mooi, maar zelf ben ik gewoon gewend om knoppen te voelen, en ik zit dan ook wel eens blindelings op de verkeerde plaats te duwen terwijl ik op het scherm kijk wat ik doe.
Maar dit kan ook anders. Na installeren van een softwarepakketje van de CD-ROM, kunnen alle beeldscherminstellingen in deze software geregeld worden op dezelfde manier, en eveneens is het resultaat onmiddellijk zichtbaar. Erg makkelijk vind ik zelf.

Kleuren, helderheid en contrast. De helderheid en contrast zijn heel hoog, m'n Samsung ernaast lijkt helemaal in het donker te staan 8)7
Kleuren is een ander verhaal. Het valt me direct op dat het beeld "groener" uitziet dan mijn Samsung. Als ik de dead pixel tester gebruik op beide schermen tegelijk, valt het onmiddellijk op dat een volledig groen (#00FF00) scherm op de 2 een andere kleur groen is. Op de Samsung zou ik het als grasgroen omschrijven, op de LG is het feller groen. Ik kan het groen wel verder terug draaien, maar dan krijgt het wit weer een paars (rood+blauw) tintje en da's ook niet de bedoeling.
Ik heb de LG net een dag, dus ik ga nog niet roepen dat 1 van de 2 beter is. Momenteel ben ik nog druk met de afstellingen aan het spelen, maar ik lijk de kleuren van de LG en de Samsung niet gelijkgetrokken te krijgen, en de oorzaak ligt steeds weer bij het groen. Qua kleuren vind ik op dit moment de Samsung iets prettiger, maar dit kan komen omdat ik er na 2 jaar dagelijks gebruik helemaal aan gewend ben.

Extra functies dan. Erg fijn vind ik zelf dat er een automatische dimfunctie op zit, die het scherm dimt als het omgevingslicht afneemt. Natuurlijk kan deze functie ook uitgezet worden.
Ook zitten er de nodige presets in voor normaal gebruik, film, gaming, en natuurlijk ook zelf in te stellen.
Ook erg handig is de zoomfunctie. Dit is een 16:9 scherm, met een resolutie van 1920x1080. Als je toepassingen of games draait die op 16:10 gemaakt zijn, maar niet op 16:9, zorgt de zoomfunctie voor perfecte ondersteuning op een resolutie van 1680x1050. Heb je nog oude films in 4:3 verhouding, kunnen ook deze naar wens worden weergegeven zonder te worden uitgerokken.

Voor de gamers

Met een TN paneel met zeer lage response tijd van 2ms gray-to-gray, en een typische reactietijd van 5ms, is dit scherm ook heel ideaal voor gamers. Het beeld blijft gewoon mooi, en van ghosting is geen sprake.

Ik ben erg tevreden met dit scherm, en met de kleurinstellingen ga ik nog even verder spelen! :Y)

Foto's

Foto 1: het scherm. Let niet op de rommel 8)7
Foto 2: de aanraakbediening.
Foto 3: instellingen wijzigen via de monitor aanraakbediening.
Foto 4: dezelfde instellingen via meegeleverde Windows software.

Heb jij ook een LG W2753V-PF Zwart?

@Jesse

Je kan Forte-manager gebruiken onder 64x door het programma op te starten in compabilteitsmode VISTA :)

Werkt perfect.
@Jesse99

Hoi Jesse,

Ook ik wil dit scherm kopen en toen wees een vriend mij op jouw review. Even een vraagje. Al die troep op de rechterbovenhoek zijn stikkers hoop ik? Dat kan er zo af getrokken worden toch?
Persoonlijk vind ik dat geen gezicht. Als het er niet af kan, wil ik het scherm niet eens. Ondanks dat het een fantastisch scherm lijkt.
Hoi,

Het is 1 grote sticker, de hele zooi kan in 1 keer eraf dus.
Alleen het LG logo in het midden beneden, en "Flatron W2753V" linksboven, zit je mee vast.
En als je een zaklamp erbij neemt:
"smart fun menu f-engine source auto/set 0/1"
rechtsonder,horizontaal, onder het beeld. Bij mij was er geen sticker.
En die termen zullen heust wel op de bijgeleverde CD in een pdf worden uitgelegd.
Ik heb er nog geen behoefte aan gehad.

[Reactie gewijzigd door srekaewt12 op 19 augustus 2010 04:59]

Even een vraagje; Hoeveel HDMI poorten zijn er aanwezig?
Inderdaad heeft die 1 HDMI poort.
dit scherm is niet in staat om opgehangen te worden.
ik zelf heb hier naar gekeken. toen der tijd niks gevonden. ondanks dat toch gekocht.

1 dode pixel. en 40 minuten later deed die helemaal niks meer...

LG gecontacteerd. op het moment heeft het status DOA. word binnen enkele dagen bij mij thuis opgewisselt.

gr.carlo
Vorige week binnen, maar heb nog steeds geen "groene waas" kunnen ontdekken.
Wit is wit en zwart is zwart.
Kleuren zijn briljant, sprankelend; levensechter dan alles wat ik hiervoor gezien heb (dat is veel).
Alles staat nog steeds oorspronkelijk ingesteld. Ik heb geen behoefte om de voor mij volmaakte monitor (tot dusver) bij te regelen.
Ja ja, LED-monitoren kunnen me gestolen worden. Die hebben nog een lange weg te gaan ( misschien zelfs een jaar).
Ik denk er serieus aan er 2 bij te nemen. ( een links, de ander rechts, het past, als ik m'n buro uitmeet.)
Natuurlijk heb ik liever een nog hogere resolutie, daarop zal ik dan wel eventjes moeten
wachten.

[Reactie gewijzigd door srekaewt12 op 19 augustus 2010 04:46]

Duidelijke review.
Ik zit zelf ook te twijfelen tussen deze monitor en de LG W2442PA.
Het voordeel van de laatste is dat hij in hoogte verstelbaar is, en als beste getest was op hardware.info.

Wat is je mening over deze monitor na een week gebruik?
Is de dot pitch niet te groot?
Roboblock nee daar heb ik geen last van. Maar ik zit er ook nooit zo heel dichtbij, staat altijd dik 'n meter verderop en dan is zo'n groot scherm toch best wel prettig. Zit je dichterbij, denk ik dat je ook last van de breedte gaat krijgen (heen en weer moeten kijken).

Na een week gebruik ben ik er nog steeds heel blij mee. Kleuren heb ik wat beter weten af te stellen, hoewel ik de 2 toch niet helemaal gelijk krijg.

Hoogteverstelling mis ik persoonlijk niet, omdat het bureau waar die op staat in hoogte verstelbaar is ;) En feitelijk is de standaardhoogte prima op een normaal bureau.
Jesse,

Hoe is dit scherm om op te hangen?
Ik zou graag een nieuw scherm willen aanschaffen dat ik netjes aan de muur kan hangen.
Ik heb me er nooit in verdiept, maar als ik het zo bekijk zie ik er niet direct een mogelijkheid voor. Ook op de site van LG vind ik geen ophangbeugels terug.
Helemaal zeker weet ik het niet, je kunt misschien best informeren bij een LG leverancier, of een mailtje sturen?
Uitgebreide review, alleen zouden kopjes het geheel nog aantrekkelijker maken.
Bij deze alsnog gebeurd! ;)
[Foutje, mag weg]

[Reactie gewijzigd door Jesse99 op 23 augustus 2009 02:17]