Tweakers zegt: 8,5

Specificaties 4,6" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Xperia Z5 Compact Zwart Review

Michae 3 juni 2016, 1.014 views

Sony Xperia Z5 Compact Zwart

High end smartphone in een handzaam jasje. Veel uren plezier op 1 lading. Snelle GPS Uitstekend bereik met wifi en mobiele netwerken Mooie vormgeving Goede camera Uitstekende prestaties Zeer goed geluid uit de stereo speakers, mooi helder en duidelijk stereo beeld.

Pluspunten

• Batteriijduur
  • Snelheid
  • Grafische prestaties
  • Solide gebouwd, fijne afmetingen
  • Opslagruimte
  • Netwerk snelheden
  • Geluidskwaliteit
  • GPS snelheid

Minpunten

• Gladde behuizing
  • Wordt snel heet
  • Geen indrukwekkend scherm

De laatste in de lijn van high end smartphones in een klein jasje van Sony. Jammer, want ik zou graag meer van dit zien, maar helaas vraagt de markt kennelijk anders.

De Z5 is solide gebouwd, een tikje te glad afgewerkt waardoor hij tijdens een film kijken in liggende houding, soms spontaan in het gezicht kan vallen. Houdt je bij saaie films wel weer wakker... Helaas wordt de telefoon erg warm bij intensief gebruik maar in de winter is dat ok wel weer een voordeel.

Jammer genoeg heeft het toestel geen waanzinnig goed scherm, ik mis zoals gebruikelijk best wat lichsterkte en kleurdiepte, contrast, maar accuraat is het scherm daarentegen weer wel. de prestaties van de grafische kaart die het 720P scherm moet aansturen is altijd vloeiend scherp en probleemloos. Zelfs het downscalen van 1080P of 4K loopt perfect.

De batterijduur is ook uitstekend, bij 2 uur gamen, 2 uur browsen, hier en daar wat facebook en pinterest heb ik voor het slapen gaan nog 10 procent over wat, als ik onder op te laden in slaap val, nog genoeg is om de volgende dag wakker te worden van mijn alarm en rustig aan de oplader op te zoeken.

Dat de 8-core een lagere kloksnelheid heeft (dan bijvoorbeeld de Z1 Compact) merk je soms wel, het is niet problematisch te noemen maar moet toch gezegd.

De vingerafdrukscanner werkt na goed instellen perfect, mits je droge en schone handen hebt.

De camera is super, zit er soms softwarematig at naast met belichting en scherpstellen, maar als je een halve seconde meer tijd geeft alvorens je de foto vastlegt, zit je 90/100 keer goed. Ook erg ijn is de vertrouwde camera button. start vrij snel je camera op en geeft je de gelegenheid je camera goed stil te houden wanneer je scherp stelt en vastlegt.

Xperia software is goed, loopt nooit vast en heeft weinig niet verwijderbare bloatware; apps die je voorge´nstalleerd zijn.

Wat overigens verbaasd is de geluidskwaliteit die de ingebouwde stereo speakers levert, zuiver relatief vol en vooral duidelijk en hard geluid! Sowieso is het met de audio goed in orde, ook bij het dragen van headphones is het heel makkelijk om instrumenten te plaatsen, ruimtelijkheid te ervaren en het ritme echt te voelen van goede muziek. Fiims kijken is ook een super ervaring, je kan letterlijk uren kijken met plezier, het beeld en zeker het geluid zijn zeer tevredenstellend.

Verder vind ik persoonlijk het design erg mooi. Ik heb de bijpassende 'SmartCover' van Sony gekocht voor 39,95, en hij is het dubbel en dwars waard; beschadigd makkelijk, is van degelijk materiaal gemaakt en na een half jaar gebruik, nog geen slijtage te bemerken.

Heb jij ook een Sony Xperia Z5 Compact Zwart?

Hij beschrijft goed wat ik ook meemaak.