Specificaties Socket AM3 met AMD 790FX chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P Review

djfrankel 14 augustus 2009, laatste update op 11 augustus 2010, 2.583 views

Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P

Pluspunten

• feature set
  • prijs
  • prestaties
  • looks

Minpunten

• geheugensloten zitten (te) dicht op de socket

Layout Score: 5
Ik ben sinds 05-08-09 in het bezit van een AM3 systeem. De reden dat ik voor dit bord heb gekozen is dat er niet veel keuze was uit 790FX borden en de Gigabyte de meeste features heeft, tenzij je 4 pci-e 16x sloten nodig hebt. Hiervoor heb ik een E6700 op een Asus P5N-e Sli gehad

De verpakking en inhoud

Het bord wordt geleverd in een witte reflecterende doos, met daarin een wite doos waar het bord en accessoires in zitten. Verpakking is verpakking en dat moet vooral de inhoud beschermen. Wat er meegeleverd wordt is het volgende:
- 1x Gigabyte MA790FXt-UD5P
- E-Sata bracked
- 2x e-sata kabels
- I/O Shield
- 2 case badges: Gigabyte en Dolby Home Theatre

Je krijgt in principe alles wat je nodig hebt.

Layout

De layout van het bord is goed over na gedacht. De 10! sata aansluitingen zijn allemaal haaks geplaatst zodat deze niet in de weg zitten met een of meerdere lange pci(-e) kaarten. De 24 pins ATX voedingstekker zit helemaal aan de rechter kan van het bord, dit is een voordeel voor cable management. De ATX 12V cpu stekker zit links bovenin, op een redelijke afstand van de socket, zodat na plaatsing van een CPU koeler dit nog goed berijkbaar is. Minpunt van de layout is dat de geheugensloten dicht op de socket zitten. Ik heb dit bord eerst gebruikt met een Mugen 1, en toen waren slot 3 en 4 maar net te gebruiken (zie foto 2), binnen 2 dagen heb ik de Mugen 1 vervangen voor een Noctua-U12P vanwege tegenvallende koelprestaties van de Mugen. Ook met de Noctua er in zijn de 1e en 2e geheugen banken niet de gebruiken. Nou wordt dit in geval van de Noctua veroorzaakt doordat er nog heatpipes op de Reapers zitten, geheugen zonder heatpipes of hoge heatspreaders zou onder de koeler passen. Verder zitten alle connectoren op handige plaatsen voornamelijk aan de rand van het moederbord. Een handige feature van het bord zijn de 3 onboard switches, dit zijn: Power, reset en bios reset knop. Deze zijn naar mijn mening beetje rommelig geplaatst. De power en de reset knop zitten tussen de ATX aansluiting en het geheugen, de bios reset knop zit boven de sata aansluitingen. Dit hinderd verder niet, maar de layout van onboard switches van de Asus ROG boardjes vind ik persoonlijk mooier.

Aan onboard connectors is aanwezig:

- 1 x 24-pin ATX main power connector
- 1 x power LED header
- 1 x power switch
- 1 x reset switch
- 1 x clearing CMOS switch

Aan backpanel connectors is aanwezig:

- 1 x PS/2 keyboard port
- 1 x PS/2 mouse port
- 1 x optical S/PDIF Out connector
- 1 x coaxial S/PDIF out connector
- 2 x IEEE 1394a port
- 8 x USB 2.0/1.1 ports
- 2 x RJ-45 port
- 6 x audio jacks (Center/Subwoofer Speaker Out/Rear Speaker Out/Side Speaker Out/Line In/Line Out/Microphone

Installatie

Ja hier valt weinig over te vermelden. De stekkertjes, kaarten en CPU op de juiste plaats er in doen en er kan weinig mis gaan. Installatie van de drivers en software verliep iets minder makkelijk, maar dit viel te wijten aan Win7. De installatie bleef hangen op de Realtek drivers. Maar dit was gelukkig eenvoudig op te lossen. Verder verliep alles soepel en was het zo geļnstalleerd.

Bios

De bios is vrij uitgebreid zoals ook van een top model te verwachten valt. Het hoofdmenu bestaat uit de volgende features:
- Motherboard intelligent tweaker (M.I.T.)
- Standard CMOS features
- Advanced BIOS features
- Intergrated peripherals
- Power management setup
- PC health status

Onder M.I.T. kun je de snelheden van de de CPU, Northbridge, Memory, PCIE clock, en de HT Link aanpassen. Daarnaast is het voltage van het Memory, CPU, SB/HT, NB/PCIe/PLL, CPU PLL, DDR VTT en de Northbridge aan te passen. Hier ben ik zelf nog niet veel mee bezig geweest. Ook kun je een erg lange lijst van memory timings instellen. Zelf heb ik de specificatie van het geheugen als timings ingevoerd en ben ik verder niet aan de lange lijst met verdere timings gekomen. Toch denk ik dat M.I.T. voor een AMD bord een weinig gebruikte funcie is gezien dit met AMD overdrive in windows zelf allemaal in te stellen is, met uitzondering van de geheugen snelheid en CAS latency. De andere BIOS onderdelen spreken redelijk voor zich denk ik.

Overclocken

Uiteraard heb ik dit al getest en ben er tot nu toe redelijk tevreden over. Ik heb mijn Phenom II 955 met gemak naar 3,6Ghz kunnen krijgen zonder een voltage verhoging. 3,8Ghz blijkt dan weer een heel ander verhaal, maar hier moet ik nog wat meer tijd in steken om het juiste voltage(s) te vinden in combinatie met je juiste multiplier en bus snelheid. Maar naar mijn idee is het bord erg stabiel. Zoals de zien valt heb ik 1800Mhz drr3 geheugen in het bord gestoken, daar waar het bord OC 1666Mhz ondersteunt. Ik draai het bord zelf nu ook op 1600Mhz CL7 omdat op 1800Mhz het bord niet eens wil booten. Het kan zijn dat ik het NB voltage dan iets omhoog moet gooien, als dit lukt update ik de review, maar echt noodzaak is het ook niet. Al met al voldoet het bord aan mijn overclock wensen en ik denk dat ook voor de extremere overclockers dit bord niet tegen zal vallen.

Benchmarks

Voordat ik mijn E6700 uit mijn computer gehaald heb, heb ik een aantal benchmarks gedraaid. Dit zijn voornamelijk games en 3DMark 06 en 3DMark Vantage omdat ik mijn pc het meest voor gamen gebruik. Ook heb ik de benchmark sectie van Everest Ultimate doorgelopen. Dit heb ik gedaan om het daadwerkelijke verschil tussen de E6700 en de Phenom II X4 955 vast te stellen. Het resultaat van de game benchmarks staat als foto 4 bijgevoegd. De resultaten daar kunnen verklaard worden door het wel of niet gebruik maken van meerdere cores van games of het GPU gelimiteerd zijn van games. Dit was van tevoren prima te verwachten. Zo is er geen verschil in crysis, gezien deze GPU gelimiteerd is. Er is ook geen verschil in STALKER: Clear Sky gezien deze maar 1 core gebruikt. Maar profiteren andere games zoals Far Cry wel van de extra cores.

Top bordje! Het bord heeft een ruime feature set en daarnaast een aangename prijs (¤140). De prestaties zijn goed tot erg goed en ook het overclocken is tot nu toe goed verlopen. Daarnaast, als je er van houdt, ziet het bord er mooi uit.

• AMD Phenom II X4 955
  • Seagate Baracuda 320GB
  • Samsung Spinpoint F1 750GB
  • Cooler Master Cosmos S
  • Windows 7

Heb jij ook een Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P?

Misschien moet je eens bij een Zalman 9500A led of iets in die richting zoeken. Ik heb hier gewoon 4 Reapers (met heatpipes) naast elkaar staan.
Die zalman is niets vergeleken met die noctua. Zowel qua koeling als qua stilte.
Wat Reinman al zegt, qua koel vermogen zit die noctua op het zelfde niveau als een TRUE of Xigmatek en qua geluidsproductie is het zeker een van de stilste. Maar waarom zou ik ook 4 reapers naast elkaar zetten, voor de toepassingen die ik gebruik, zoals ik aangeef in de review: gamen, is 4GB meer dan genoeg. En anders kan ik altijd nog naar lager modules overstappen doordat er redelijk wat ruimte onder de noctua zit.

[Reactie gewijzigd door djfrankel op 16 augustus 2009 14:50]

Misschien is het leuk om je waardering te motiveren en te zeggen waarom je het goed/slecht vind en ook wat ;)
Omdat je er om vraagt:

Wat je kan doen is je plaatjes in je review plaatsen([img ] tag). Gebruik flickr of de tweakers.net gallerij voor meer plaatjes. Probeer de stukjes text kort te houden. Doe er plaatjes tussen door, dat leest makkelijker dan in eens een lap text.

Doe er nog een stapel benchmarks bij.

Reinman Rules!: I want you!: To write a 5 star review.

[Reactie gewijzigd door Reinman op 14 augustus 2009 15:10]

Benchmark grafiekjes komen er aan, maar kost wat tijd ;)

Edit: nee toch niet, ik zit na een Hotmail en Gmail niet ook nog eens op Yahoo! mail te wachten :Y) en ik heb nog niet genoeg karma voor een t.net gallerij. Dus 1 benchmark foto'tje toegevoeg. Wel jammer want had van te voren een relijk uitegebreide benchmark suite doorgelopen.

[Reactie gewijzigd door djfrankel op 14 augustus 2009 17:09]

Of je gebruikt alleen een pull opstelling van je koeler. Koelvermogen heeft dat ding wel.
Klopt, dat is inderdaad nog een goed optie. Op dat moment zijn in combinatie met de Noctua alle geheugen banken te gebruiken, maar voor mij is geen noodzaak. Maar goede toevoeging inderdaad, had er niet aan gedacht ;)
Je kan 2 sloten niet benutten, en jij geeft dan een 10 voor layout???
Single slot kaarten? Het is maar net wat je er stopt, dat geld voor elk bord. In de Asus P6T WS revolution kun je toch ook geen 6 HD4870's kwijt met dual slot koeler, maar dat houd toch niet direct in dat de layout bagger is. Ik vind, en ik geloof dat het de bedoeling is dat je in een review je mening over een product geeft, dat de layout van dit bord er goed is. Zelf gebruik ik geen 2 PCI-e 16x sloten, laat staan 3 PCI-e 1x sloten, of beide PCI sloten. Ik heb puur gekeken naar wat ik er in stop, en waar de rest van de connectors zitten. Bijvoorbeeld die 10 sata poorten gaan je niet in de weg zitten. Vaak zie op een bord bijvoorbeeld 6 haaks geplaatst en dan toch nog weer 2 rechtop. Deze of dit bord, of deze hier, en meer 790FX borden zijn er niet eens.

[Reactie gewijzigd door djfrankel op 15 augustus 2009 19:28]