Specificaties 2TB 3.5" HDD met USB 2.0, eSATA, FW800 - Bekijk alle specificaties

WD My Book Studio Edition II 2TB Zilver Review

Bigg Balls 14 augustus 2009, 4.243 views

WD My Book Studio Edition II 2TB Zilver

Pluspunten

• Snelheid
  • Design
  • Aansluitmogelijkheden
  • Capaciteit
  • Mogelijkheid Raid config te switchen (softwarematig)

Minpunten

• Aansluitkabels (FW800) is te kort. Je verwacht toch wel 1,8 meter bij een schijf als deze.

Mobiliteit Score: 3
inleiding
Aangezien de interne HD van mijn iMac behoorlijk vol begon te raken wilde ik een externe HD. Deze HD gebruik ik met name voor downloaden en dergelijke dus hij moest een grote capaciteit hebben. Daarnaast wilde ik een snelle HD die op mijn firewire800 poort aangesloten kon worden. Tevens vond ik het design belangrijk want ik wilde wel een schijf die enigszins bij mijn iMac past.

Na een lijst gemaakt te hebben van enkele schijven wilde ik in eerste instantie gaan voor de WD My Book Studio van 1tb. Deze had net als de Studio II een FW800 aansluiting. Na lang wikken en wegen toch besloten om de studio II te nemen. De reden dat deze raid heeft en over het algemeen beter beoordeeld werd op sommige sites heeft mij de knoop doen doorhakken.

Tot op heden ben ik zeer tevreden over de schijf. Ik zal proberen enkele beoordeelde eigenschappen te verduidelijken in deze review.

algemeen
zoals eerder gezegd snel en goed. Product oogt en voelt solide en alles zit erbij geleverd.

prestaties
De schijf is erg snel, zelf gebruik ik hem in Raid0 dus heb de snelste optie. De schijf heb ik aangesloten op de FW800 poort van mijn iMac en dat werkt perfect. Ik heb het idee dat downloads sneller uitpakken en gecontroleerd worden op deze schijf (sabnzbd+).

Benchmarks heb ik niet gedaan maar gevoelsmatig zeg ik dat ik er qua snelheid op vooruit ben gegaan.

featureset
Zeer goed. Je hebt de mogelijkheid om de schijf te gebruiken als Raid 0 of Raid 1. Daarnaast kun je de schijven nog vervangen later voor andere exemplaren. Dus wellicht kan ik er in de toekomst twee 2tb schijven indoen. Daarnaast zijn er zeer veel aansluitmogelijkheden. Je kunt gebruik maken van USB, FW400, FW800 en eSata. Ook levert WD er nog software bij voor het maken van Backups. Dat is voor mij echter niet nodig omdat ik Time Machine gebruik icm met mijn Time Capsule.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Tot nu toe geen problemen gehad. Ik las wel iets op internet (met name amazon) over problemen met deze schijf icm Leopard. De schijf zou zomaar ineens verdwijnen. Het scheen iets met slaapstand te maken te hebben. Zelf heb ik nergens last van en ben ik dan ook zeer tevreden.

Compatibiliteit
Zeer tevreden. Ik heb de software van de WD cd geinstalleerd en kon direct aan de slag. De schijf is voor Mac gebruikers al goed geformatteerd dus dat hoeft ook niet meer. Alles werkte direct

Mobiliteit
De schijf is niet echt mobiel te noemen. Je stopt hem niet in je laptoptas. Dat is de bedoeling ook niet want je weet het als je een schijf als deze koopt. Er zitten twee 3,5 inch HD's in dus mobiliteit kun je dan ook niet verwachten.

Geluidsproductie
Maakt niet veel geluid maar je hoort hem wel. Aangezien de iMac zeer stil is valt het wel op tijdens het werken. Het is echter niet zo storend als ik gewend was van mijn Windows PC van vroeger (4 jaar terug, AMD). Ook als ik hem vergelijk met mijn Medion 250GB en Lacie 250GB schijf vind ik het reuze meevallen.

Warmteproductie
Volgens mij prima. Ik merk dat niet zo omdat ik hem niet aanraak. Toen ik voor deze review even de behuizing aanraakte was hij lekker koel. De schijf was echter idle maar toch.

Hij is relatief duur maar daar krijg je dan ook wat voor terug. Je hebt 2TB of !TB in raid1. Als ik de prijs kwaliteit verhouding bekijk is het voldoende. Als je goedkoop wilt raad ik een simpele usb schijf aan.

• Apple iMac 24" 3,06Ghz 4GB (early 2008)
  • macOS

Heb jij ook een WD My Book Studio Edition II 2TB Zilver?

goede review. Heb wel een vraagje:
schakelt de schijf zichzelf uit als de pc wordt uitgeschakeld?