Specificaties 2,6" display, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia N86 Zwart Review

Sparks.nl 29 augustus 2009, laatste update op 20 september 2009, 2.856 views

Nokia N86 Zwart

Pluspunten

• Snelheid systeem
  • Standbytijd is voor een smartphone bovengemiddeld
  • Beeldscherm (kleuren e.d.)
  • Degelijk gevoel als je het toestel vast hebt.
  • Grootte toestel (niet te groot)
  • Geen touchscreen
  • Afsluitbare camera!
  • GPS
  • SDHC

Minpunten

• Slechte geluidskwaliteit (spreken via telefoon en audio via een goede headset)
  • Foto's niet bruikbaar
  • SD kaart alleen verwisselbaar na verwijderen achterkant telefoon
  • Indien je bovenstaande doet (SD kaart verwisselen) valt de accu er makkelijk uit.
  • A-GPS i.p.v. een goede echte chipset hiervoor
  • Laden via "net geen usb" (geen usb dus)
  • Aansluitingen lader en headset aan de bovenkant
  • Standbytijd indicatie staat altijd vol en knalt in 1x door naar leeg.
  • Toetsen 2e slider deel te kort op het toestel.
  • Indeling menu's kan beter
  • Werking muziekspeler kan beter
  • Bediening S60 spellen waardeloos
  • Geeft licht tijdens het laden in de uitstand
  • Geen stopwatch

Ik heb de Nokia N86 nu een week en ben op zich heel tevreden over de telefoon. Toch blijf ik kritisch zoals ik altijd ben.

De telefoon start gelukkig een STUK sneller op dan mijn 1e generatie s60 telefoons. De accuduur is gelukkig ook een stuk beter nu. 3 a 4 dagen moet uit te houden zijn op 1 accu lading. Waar je wel voor moet zorgen is dat je niets aan hebt staan wat steeds connectie maakt want dan is een standby tijd van slechts 7 uur heel gewoon.

Ik ben heel tevreden over de beeldkwaliteit van het toestel, die is echt top (buiten en binnen). De kleuren zijn mooi en ik ben zeker tevreden dat dit geen touch screen is. Op zich heb ik niets tegen touch screen, alleen wil ik wegens vette vlekken het scherm niet aanraken.
Ook over het toetsenbord ben ik tevreden, dit typt fijn. Het bovenste slider deel kan je maar beter niet gebruiken, door de dichte plaatsing tegen de telefoon heb je hier helemaal niets aan. Ik heb een S60 spel geprobeerd (1x spel gratis), dit was Star Wars. Ik ben gelijk genezen van een poging voor een ander spel. De bediening is echt ronduit waardeloos. Hier is abosoluut niet mee te spelen. Je moet ronduit vage handelingen uithalen om te kunnen spelen. Gelukkig had ik ook niet te veel illusies over het spelen van spellen.

De camera in het toestel is zoals je kan verwachten van een gsm niet best. Als je echt kwaliteitsfoto's wilt maken kan je maar beter een echt toestel meenemen. Ik denk ook niet dat ik hem veel zal gebruiken (te slecht). Overdag valt het nog mee, in de avond en schemering heb je niets aan de camera.
Het viel me tevens op dat als ik de foto's op de pc bekeek dat veel foto's die aardig op het scherm leken te zijn, minder goed waren op de pc.
Een aardige feature vind ik de panoramafoto mogelijkheid. Dit werkt heel makkelijk en het resultaat is "goed".

De audiokwaliteit van dit toestel vind ik een beetje tegenvallen. De kwaliteit tijdens het spreken is een stuk slechter dan dat van mijn vorige toestellen. Het klinkt gewoon niet goed (ver weg).
De geluidskwaliteit van de headset is bedroevend, maar helaas is de geluidskwaliteit via een andere headset OOK bedroevend. Ik blijf in ieder geval mijn Cowon D2 gebruiken.
Ik heb 5 headsets geprobeerd, 3 kleinere en 2 grotere. Grotere moet je sowieso niet aansluiten omdat de versterker daar niet krachtig genoeg voor is (Beyerdynamic DT-911 en Senheiser 580 geprobeerd).

Een eis bij de aankoop was de GPS functie en een redelijk groot scherm (maar niet te). Het GPS systeem beviel me in eerste instantie goed. Ik kan kiezen tussen Assisted GPS en (gewoon?) GPS, helaas is het geen Sirfstar III. Dit merk je als je langs een betonnen geluidswal rijd (weg verbinding). Ik heb Sygic ge´nstalleerd en navigatie leek in eerste instantie prima te werken. Ik heb inmiddels een grotere rit gemaakt. Bij mijn vertrek uit Den Bosch had hij een rit over de gehele ring nodig om genoeg singaal te krijgen, 8 sattelieten was NIET genoeg. Tevens was hij zijn signaal tussen Eindhoven (einde ring) en Venlo kwijt (daar waar mijn MIO 620 wel werkt). Stoppen en opnieuw instellen en een reset van de telefoon werkte niet. Morgen ga ik een extra GPS dongle aansluiten ter test (met sirfstar III).
Ik hoop dat de gsm navigatie langer dan mijn vorige navigatie meegaat (viel na 2 maanden uit de houder op het display, geen garantie! Mio 620). Op zich werkt de MIO nog wel, alleen heb ik nog maar 70% van het display zichtbaar (rest is zwart).

SIP (internetbellen)
Voor iedereen die nog tijfelt of dit werkt. Het werkt perfect. Bellen via internet met de telefoon. Ik heb het zojuist met mijn WLAN verbinding gedaan en dat gaat prima! Via KPN mobile heb ik nog niet geprobeerd.
Kijk op het forum voor de juiste instellingen.
Let wel even op dat je standaard een stukje software van Nokia erbij moet installeren anders gaat het nooit werken. Je kan het HIER vinden.

Al met al ben ik heel tevreden met de telefoon. Een toestel als deze kan heel veel en daardoor moeten compromissen worden gesloten (i.v.m. de prijs), dit merk je dan ook. Voor mij was het belangrijk dat er GPS op zat. Het is jammer dat de camera nog steeds niet kan tippen aan die van echte toestellen (maar ja wat wil je met zo'n kleine lens en chip en dan toch 8MP).
Ik moet er nog even bij zeggen dat ik zowel bovengemiddeld van audio/video als van fotografie houdt en enige vorm van perfectionisme mij niet vreemd is.

EDIT: GPS stukje, einde en audio bijgewerkt.
EDIT2: Stukje SIP toegevoegd.

EDIT3:

Ik heb het toestel vandaag (17-08-2009) op laten sturen via het NOKIA Carecenter i.v.m. het niet verkrijgen van een fix op mijn locatie. Ik moet vaak 15 min wachten tot ik een fix heb. 3 a 4 satelieten heb ik "snel", dit is echter niet genoeg. Ook gedurende het rijden (auto) heb ik kilometerslang geen navigatie.

Update GPS Fix reparatie
Ik zie net online staan dat GPS "normaal" functioneert. Dit houdt in dat ik zal moeten wennen aan een GPS fix die een duur heeft tussen de 10 minuten en oneindig (vaker oineindig dan 10 minuten.

Bij deze dus TE KOOP (nog niet terug ontvangen)

Update GPS Fix reparatie2
Ik heb de gsm net geprobeerd (was ik eigenlijk niet eens van plan meer). Wat blijkt: Binnen 10s heb ik een fix (binnen zelfs!! Dat kon eerst niet eens), ik kan mijn ogen niet geloven. Zelfs binnen lijkt het nu prefect te werken. Ze zeggen niet te hebben gedaan bij Nokia, maar nu werkt het ineens wel. Misschien toch een blijvertje?

Update laden
Als het toestel uit staat en aan de stroom hangt om te laden brand er continue een lampje en het laad icoontje is zichtbaar. Dit is lastig als je slaapt omdat het je kamer verlicht. Voor zover ik kan zien kan het niet uitgezet worden. Ik leg de telefoon zolang maar in de la tijdens het laden.

Heb jij ook een Nokia N86 Zwart?

kan me hier niet echt in vinden...

Geluidskwaliteit is naar mijn inzicht prima, mits je gebruik maakt van oortjes oid. Ook het aanwezig zijn van een equalizer kan je daarbij helpen. Heb veel slechter meegemaakt. Alleen de ingebouwde speakers vind ik zeer ondermaats doordat ze geen lage tonen kunnen laten horen.

Verder valt bij mij de accu er helemaal niet makkelijk uit als je je SD kaartje gaat vervangen. Moet er echt een nagel tussen zetten wil ik de accu eruit kunnen trekken

Ook de toetsen aan de bovenkant gebruik ik zeer regelmatig als ik muziek luister, en ze zitten vrij dicht op het toestel, maar het is niet zo dat ze onbruikbaar zijn imho ;)

Overigens werkt GPS prima zonder A-GPS of iets in die geest, alleen gebruikmakend van de GPS chip werkt gewoon goed bij mij.

Verder vind ik de accuduur zelf wel een minpunt, apparaat moet bij mij aan het eind van elke dag aan de oplader, zonder dat hij te intensief wordt gebruikt (paar uur muziek, geen GPS of 3G).

Zie dit aub niet als een flame oid, maar als ik dit zo lees wordt er een beetje een slecht beeld van de telefoon geschetst
Het ligt erook aan waar je zit.. als ik hier zeg maar in het dorp gps wil gaan gebruiken dan dan duurt het langer dan als ik in een stad zit :P O en de sattelieten zijn trouwens ook aan vervanging toe (wat een bericht op tweakers.net een tijdje geleden meldde)
raar, in principe zou je in de stad meer moeite moeten hebben door de vele hoge gebouwen en het bijbehorende reflecterende effect dat ze hebben op GPS signalen (multipath)...
Tja voor mij is het wel zo.
Overigens heb ik vandaag een slechte ervaring gehad van de GPS. Hij was tussen Eindhoven en Venlo op het gehele stuk het signaal kwijt. Op de ring van Den Bosch duurde het ook 10 min voordat hij iets vond (ondanks 8!! sattelieten te zien in het scherm als aanwezig). Ik ben nog 2x gestopt en heb de gsm gereset en al, niets hielp.

Ik blijf het geluid echt ronduit waardeloos vinden, echt niet te vergelijken met een goede mediaspeler zoals de Cowon D2. Wat mij betreft mag een ander er natuurlijk anders over denken.
Dat je GPS niet werkt ligt aan je toestel. In sommige Nokia's zit schijnbaar iets fout waardoor de GPS niet goed werkt. Ik had hier een Nokia N79 en een N85. De N85 gaf meteen een fix en werkt echt overal, en gaf altijd een goed signaal, zelfs binnen! Mijn N79 had ook altijd moeite met opstarten van de GPS, duurde ongeveer een kwartier voordat er een fix was terwijl er toch minimaal 6 satellieten gevonden waren. Ook met rijden viel de GPS regelmatig uit. Andere gebruikers hadden dit ook en het meerendeel van de N79 gebruikers had hier geen lasst van. Daar werkte de GPS wel gewoon. Ik denk dus dat je een exemplaar hebt waar de GPS niet goed van is. Naar een Nokia Care center gaan!
Wat bedoel je precies met "A-GPS i.p.v. een goede echte chipset hiervoor" ?
Je hebt namelijk gewoon een GPS chip in je toestel zitten hoor. A-GPS is een softwarematige uitbreiding hierop, die je gewoon kunt uitzetten op je toestel... Het omgekeerde kan bijvoorbeeld niet, je kan geen A-GPS hebben zonder dat je over een GPS chipset beschikt...
Ik vermoed dat je nog precies uit moet zoeken wat A-GPS is en wat het doet. Want nu lijkt het dat je aangeeft dat er geen GPS chipset in zit maar dat er daarentegen gebruik gemaakt wordt van een, naar jouw mening, slechtere A-GPS oplossing.
Het is mij bekend dat A(ssisted)-GPS alleen voor een snellere fix zou moeten zorgen. Het blijkt alleen zo te zijn dat de oplossing die Nokia heeft gebruikt (welke dat dan ook is) niet naar behoren functioneert.
Ik heb vandaag mijn MIO maar weer een gebruikt (naar Duitsland, Monschau) en deze werkt op dezelfde stukken snelweg wel naar behoren. Een fix heb ik binnen 2s en ik hoef ook niet telkens te stoppen om te wachten tot het moment dat hij eindelijk weer een fix heeft omdat hij die onderweg telkens spontaan kwijt is. Als ze zeggen dat hij GPS heeft verwacht ik wel dat dit normaal werkt, dit is blijkbaar te veel gevraagd aan Nokia (marketing rules).

Noot:
De MIO is ook niet goed be/gevallen omdat deze uit de houder viel na 2 maanden. Hij viel uiteraard op zijn display en hierdoor werkt slechts 80% van het scherm.
En probeer dat maar eens uit te leggen aan MIO.....Geen garantie dus....
Een goede, en eerlijke review.

Mensen die de telefoon ook hebben zullen boos zijn omdat jij kritiek uit. Dat zie je terug in de waardering. Ik vond hem echter 5 sterren waard.

"Laden via "net geen usb" (geen usb dus)"
geniaal :P
Dank je. Tja ik ben nu eenmaal kritisch, ook over wat ik zelf heb.
Ik heb ook een N86, heb echter nergens last van jouw kritiek.

Al vind ik wel dat je zeer negatief bent over dit toestel, zelf vind ik de foto's mooi.
Ik zal zelf ook een review schrijven.. zodra ik wat tijd heb..

Ook krijg ik mijn accu er niet uit zonder hem er echt uit te halen met mn nagel.
Je gebruikt geen mail via je telefoon?
En ik weet de maat van jouw vingers niet, maar die knopjes bovenop zijn heerlijk fijn.

En @ lader-lampje,
ik vond het ook even apart.. Maar ik slaap met mijn ogen dicht, dus geen last van.