Specificaties Niet gestabiliseerd met een filtermaat van 49mm - Bekijk alle specificaties

Sony FE 50mm f/1.8 Review

Universal Creations 3 juni 2016, laatste update op 3 juni 2016, 473 views

Sony FE 50mm f/1.8

Als je een goedkoper alternatief voor de FE 55/1.8 zoekt en kunt leven met een focusmotor uit de oudheid, dan is dit een redelijke optie.

Pluspunten

• Flare-bestendigheid
  • Purple fringing controle
  • Scherpte

Minpunten

• Lawaaiige en trage focusmotor
  • Goedkope plastic bouw

AF-snelheid Score: 2
Lens flare Score: 4
Vignettering Score: 3
Chrom. abberratie Score: 4
Vervorming Score: 4
Scherpte (stopped) Score: 4
Scherpte (open) Score: 3
Handling Score: 3
Ik heb de nieuwe pricewatch: Sony FE 50mm f/1.8 even getest op een pricewatch: Sony A7r II Zwart (firmware 3.20). Ter vergelijking heb ik ook de pricewatch: Sony Sonnar T* FE 55mm F1.8 ZA op de A7R-II gezet en om het nog leuker te maken de pricewatch: Sigma 50mm F1.4 DG HSM Art (Canon EF) en pricewatch: Canon EF 50mm f/1.8 STM op de pricewatch: Canon EOS 5Ds Body Zwart er tegenover gezet.

The Good
-Kan goed tegen flares zonder zonnekap
-Weinig purple fringing
-Vignetting is redelijk onder controle (vergeleken met de Canon helemaal).

The Bad
-Bouwkwaliteit is op zelfde niveau als de Canon plastic fantastic, maar dan 3x zo duur....

The Ugly
-Focusmotor maakt veel geluid, hunt nog redelijk wat en het focussen is trager dan de FE 55/1.8 en de dslr lenzen. Die DC-motor kan anno 2016 echt niet meer en zeker niet bij een lens van 300.

The Surprise
De scherpte is heel netjes, zie bijgevoegde plaatjes

Heb jij ook een Sony FE 50mm f/1.8?

Een klein foutje viel mij op ;)
focusmotor uit het de oudheid, dan is dit een redelijke optie.
Heb je ondertussen getest met de firmware-update van deze lens? Die zou de AF iets verbeteren - het zal nog altijd geen racemonster zijn - maar 't zou wel iets minder "erg" worden.
Qua scherpte in 't center zou deze lens bijna even goed moeten zijn als de 55 f1.8 - aan de randen is't minder - daar is't afstoppen.
Mocht ik excl. op e-mount zitten zou deze in m'n verzameling zitten - nu blijft het de la-ea4 met de Minolta 50mm f1.7 - die is goed genoeg.
Ik zal binnenkort eens kijken of dat uitmaakt. Bedankt voor de opmerking.