×

Help Tweakers weer winnen!

Specificaties Over-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Teufel REAL Z (Zwart) Review

Geronnimo87 1 maart 2017, laatste update op 1 maart 2017, 650 views

Teufel REAL Z (Zwart)

Een kwaliteitsvolle hoofdtelefoon met prima weergave van zowel hoog als laag, op elk volume!

Pluspunten

• Geweldige klank
  • Solide
  • Goede pasvorm en draagcomfort
  • Geluidsspectrum in evenwicht

Minpunten

• Prijs is een drempel
  • laag is aanwezig

Omdat ik frequent bezig ben met muziek was ik op zoek naar een kwaliteitsvolle hoofdtelefoon. Ik geniet van goede muziek, draai het sporadische plaatje op een feestje en speel ook verscheidene instrumenten: ik was dus op zoek naar een allround hoofdtelefoon die een zuivere, goede en realistische klank produceert. Vooral bij het gebruik van mijn stage-piano in relatie tot mijn buren was het daarenboven belangrijk dat hij lekker hard kan zonder daarbij een greintje kwaliteit te missen.

Mijn ervaringen met hoofdtelefoons voor thuisgebruik beperken zich tot het goedkopere segment. Ik deed jren met een Sennheiser HD202 tot die letterlijk kapotkraakte, en schakelde daarna over naar een Sennheiser HD448. Ik was best tevreden over deze headphones: ze deden wat ik ervan verwachtte en kon ze makkelijk uren opzetten zonder vermoeidheid.

Dankzij mijn neef (die werkt bij de openbare oproep) kon ik af en toe eens luisteren naar muziek met materiaal dat, door kwaliteit en materiaal, vr boven budget lag. Mijn "edele" oren zijn best gevoelig en ik was dan ook ten zeerste overtuigd van het nut van een kwaliteitsproduct. Het leek tijd om een segment hoger te schakelen en te genieten van muziek op een hoger niveau.

Laat het duidelijk zijn dat er erg veel lettertjes bij elkaar zijn geschreven over geluidskwaliteit, weerstand, versterkers, witte en roze ruis (je bedenkt het zo gek niet hoor) en producten die overal wel ergens uitblinken. Nu ben ik iemand die durft afwijken van gevestigde waarden (in dit wereldje Bose, B&W, Sennheiser, Bang & Olufsen, en ik vergeet er heus nog een paar..) om een underdog een kans te geven. Zo las ik dat Philips sinds een tijdje met zijn fidelio-reeks een kwalitatieve lijn heeft weten te positioneren, en had ik nog nooit van Klipsch gehoord tot ik een heerlijk klinkend in-ears aankocht waar ik uitermate tevreden over was. En toen las ik toevallig over Teufel.

Ik vond zeer positieve reviews over de Teufel Aureol maar was niet zo te vinden voor de plastic afwerking en de open constructie. Nu kan ik niet klagen over mijn ervaring met open-ear hoofdtelefoons: het geluid is letterlijk "open", rustiger om naar te luisteren en meestal wat ruimtelijker. Het grote nadeel daaraan is dat je medebewoner rustig meegeniet van de muziek, en laat dat net de reden zijn dat ik een hoofdtelefoon opzet.
Ook zijn de bassen doorsnee genomen krachtiger in een (semi)gesloten constructie. Ik heb een "jong" klankprofiel dus een lekkere bas smaakt me wel ;)

Over de Real Z vond ik echter veel minder reviews en gebruikerservaringen. De tweaker in mij stelde dat ik daar verandering in moest brengen. De verkoopspraatjes over de andere materialen, aangepaste klank met lichte nadruk op de bassen en de algemene "feel" die ik bij het merk kreeg deden me overgaan tot de aankoop. Een aankoop die overigens in Belgi enkel online kan. Dinsdag besteld, donderdag in de bus, wat zonder meer aardig is! Vooraleer je aankoopt, hou de webshop dan goed in de gaten: ik scoorde 15% korting door op het juiste moment tot aankoop over te gaan. Regelmatig worden er producten in de kijker gezet met een flinke korting, dus geduld is de boodschap.

De bruine doos waarmee de verzending gebeurde bevatte een fraaie kartonnen doos/verpakking die het kwaliteitsgevoel al bevestigde, een stevige en uitermate handige case, de hoofdtelefoon en 2 afneembare, schijnbaar gold-plated 3,5mm snoeren van respectievelijk 1,3 en 3 meter lang. Waar ik onmiddellijk blij van werd was de stevige case die meegeleverd werd voor het transport van de hoofdtelefoon. Ik heb naar mijn normen veel eurootjes gespendeerd aan een audioproduct, dus het stelde me gerust dat ik het ook op een veilige manier kon transporteren.

Wat me ook uitermate beviel is het feit dat er 2 kwalitatieve snoeren werden meegeleverd: het snoer is een soort geweven stof en dankzij het lange snoer kan ik zonder problemen op mijn digitaal instrument spelen zonder mezelf als een opgehangen kwelgeest te voelen.

De hoofdtelefoon zelf is uitgevoerd in aluminium, plastic en (een heel goede imitatie van) zacht leer. Het gewicht is met 200 gram niet zwaar te noemen, wat bijdraagt aan een fijn draagcomfort. De hoofdband is van een zachte stof/mouche voorzien en is verstelbaar: het maakt een comfortabele draagpositie makkelijk te vinden. De schelpen sluiten helemaal over je oren tenzij je gezegend bent met schotelantennes naast je hoofd, en worden ook na enkele uren dragen niet warm.

Een belangrijk element is dat deze hoofdtelefoon niet gesloten is (Teufel noemt het zelf semi-open). Je naasten kunnen effectief de muziek horen die jij in vol enthousiasme aan het beluisteren bent. Dit kan een nadeel zijn in rumoerige omgevingen, maar voor mij draagt het bij aan een "vol" en ruimtelijk geluid.

Na wat een eeuwige inleiding lijkt: de geluidskwaliteit!
Het geluid komt in het begin wat blikkerig over. Ik heb me laten aanspreken dat een hoofdtelefoon een "inspeelperiode" nodig heeft. Het leek me allemaal onzin, maar ik moet achteraf vaststellen dat het een heel verschil maakt: de klank is na een 3 uurtjes spelen anders. De bassen gaan dieper zonder over te sturen, de sprankel in muziek is duidelijk hoorbaar en de plaatsing van de instrumenten is ruimtelijk veel duidelijker.

- de plaatsing van instrumenten is ruimtelijk veel duidelijker - lees je nu en je denkt "SJeezus waar heeft'ie het nu over???". Luister in stereo met een goede installatie/hoofdtelefoon en in goede kwaliteit naar een nummer als "Take 5" van Dabe Brubeck. Je hoort zeer duidelijk waar welk instrument staat: de sax lijkt links achter je te spelen, de piano komt duidelijk van rechts en de andere instrumenten bevinden zich vooraan. Ik raad het je aan: gewoon je ogen dicht en luisteren maar!

Ook in moderne muziek is er een rijk en warm geluid te onderscheiden: de bassen zijn vol zonder erg te overheersen, maar krijgen wel echt aandacht. Vind je een lichte nadruk op het laag niet fijn: wegblijven van deze hoofdtelefoon. Luister je bv naar "Something just like this" van The Chainsmokers, dan hoor je een duidelijke opbouw, een mooi detail en een duidelijke bas, zonder dat het "dreunend" overkomt.

Je kan een erg hoog volume verwachten zonder merkbare vervorming: ik gebruik de hoofdtelefoon hoofdzakelijk met een laptop of een instrument, en ik hoef het volume meestal op 1/4 te zetten. Dit heeft waarschijnlijk met heel fysische zaken te maken (impedantie, weerstand, whatever :-)) maar bottom line blijft dat je power overhebt.

Wat ik een kenmerk vind van een goed kwaliteits-audioproduct is dat het een mooi geluid kan produceren op laag volume. Vaak vallen er veel details weg wanneer de muziek stil wordt afgespeeld of valt het laag volledig weg. Hierin blinkt de Real Z echt uit: je merkt dit bij het beluisteren van een klassiek stuk, waarbij het geluid ook in stille passages geen verfijning mist.

Kort door de bocht ben ik erg blij met deze aankoop, en is het de ietwat hogere prijs meer dan waard. De klank die je krijgt voor je zuurverdiende euro's is ruimtelijk dankzij het semi-open design, gedetailleerd en voorzien van een fijn laagje "laag". Het is zeker geen straf om de Real Z lange tijd te dragen, en hij is stevig gebouwd.
Ik kan me echter inbeelden dat voor sommige fijngevoelige oren, de ietwat uitgelichte lage bastonen storend kunnen overkomen, terwijl het voor anderen nog niet "genoeg" is.

Heb jij ook een Teufel REAL Z (Zwart)?

Heerlijk weglezende review met goede uitleg van wat je bedoelt zonder, zoals vele audiofiele bladen, weg te zakken in in een moeras van onbeduidende termen.
Verdomd ja, ik luister het nu op een S6 met Google Play Music en Xiaomi In-ear Hybrid Earphones Pro (van 25,- maar ze klinken duurder) en je hebt gelijk. Ik zal vanavond eens checken of er nog veel verschil is met mijn PSB's