Specificaties 17,3" (1920x1080), 1,512TB (ssd+hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus ROG G752VY-GC174T Review

jordiz64 16 juli 2016, laatste update op 16 juli 2016, 498 views

Asus ROG G752VY-GC174T

Grote, zware laptop die zijn formaat qua prestaties eer aan doet. Een erg dure laptop, maar als een laptop echt jou ding is is dit de perfecte keuze qua prestaties.

Pluspunten

• Goede prestaties
  • Goed scherm
  • Mooi uiterlijk

Minpunten

• Erg zwaar en groot, niet goed mee te nemen
  • Erg veel bloatware voorgeinstalleerd
  • Accuduur niet bepaald goed

Hallo mede-Tweakers!

Welkom bij mijn review van de ASUS ROG G752VY-GC174T , een van de topmodellen van Asus! Een gaminglaptop met top-of-the-line specificaties, maar de vraag is: Maakt de laptop zijn verwachtingen waar en is deze de prijs waard?

ASUS heeft mij de mogelijkheid gegeven deze laptop te testen, maar ondanks dat blijft deze review 100% eerlijk en ik ga dus zeker weten kritisch zijn :)

Dit is versie 1.0, waarin ik in ieder geval een basis heb gelegd voor de review. Mochten jullie nog vragen/opmerkingen hebben, schroom je niet om deze in de reacties te plaatsen. Dan beantwoord ik ze graag!

Inhoudsopgave
  • Kenmerken
  • Verpakking
  • Design
  • Aansluitingen
  • Beeldscherm
  • Prestaties (Gaming, video editing, de hardware en de batterijduur)
  • Fotogalerij
  • Conclusie

Kenmerken

De ASUS ROG G752YV is een gaming laptop uit de Republic of Gamers lijn. Op de GX700 en GX800 na is dit het topmodel uit de reeks en heeft de volgende specificaties:

CPUIntel Core i7-6700HQ op 2,6Ghz, maximale turbofrequentie: 3,5Ghz
GPUGeforce GTX980M
RAM16GB DDR4
SSD 512GB NVMe drive
HDD1TB 7200RPM
Scherm17,3", resolutie: 1920x1080
Mat scherm. edge-lit
Overige specificatiesSD kaartlezer, verlicht toetsenbord en webcam

Verpakking

De verpakking is soms een punt waarop fabrikanten erg uitpakken (of inpakken, het is maar hoe je het bekijkt ;) ), maar ASUS houdt het bij de G752VY vrij simpel:

De doos, in ROG stijl, is stevig, ziet er prima uit en houdt alles wat erin hoort netjes en veilig op zijn plek. Dit is allemaal super op orde.

Design

Of je het design van de G752 mooi vindt is geheel persoonlijk. Zelf vind ik het best een geslaagd ontwerp, al had het misschien hier en daar best iets kleiner gemogen. Vooral het gedeelte aan de achterkant is erg dik en zorgt ervoor dat hij, zelfs in mijn behoorlijk grote schooltas, toch niet past...

De laptop heeft natuurlijk een echte gamer uitstraling. Mij doet de deksel van de laptop een beetje denken aan de voorkant van een sportauto. De deksel is ook voorzien van LED's die je naar wens ook nog kan uitzetten. ASUS, mochten jullie nog iets willen toevoegen: Een KITT-modus zou erg leuk zijn ;)

Aansluitingen

Aan de linkerkant vanaf de deksel:
- 2 USB 3.0 poorten
- CD-DVD brander
- SD kaartlezer

Aan de rechterkant vanaf de deksel:
- De aansluiting voor de oplaadadapter
- De gigabit lan-poort
- Een Line-in
- Een ouderwetse 3,5mm microfoon ingang
- Headphone jack

Beeldscherm

De G752 heeft een scherm waar ik zelf nog geen ervaring mee had: Een G-Sync paneel. G-Sync koppelt de refreshrate van het scherm aan de GPU waardoor er geen screen-tearing optreedt. Op een of andere manier voelt gamen met G-Sync 10x vloeiender dan zonder, maar misschien komt dit ook omdat op de G752 de framerates sowieso hoger zijn dan op mijn vaste pc (FX-6300 met een 7870XT) die alweer een paar jaartjes oud is. Gamen op de G752 is in ieder geval een genot, over de prestaties in gamen later in de review meer :)

Verder is het beeldscherm een IPS paneel met een matte afwerking, waarmee je ook (mede door de prima helderheid) onder zonnige omstandigheden prima kunt werken. De kleuren zijn prima en ook de backlight bleeding is minimaal (Voorbeeld van Notebookcheck via: klik hier)

Software

De G752VY draait vanuit de doos Windows 10. Na een paar updates kon ik aan de slag en mijn eerste indruk was dat de laptop ontzettend snel opstart. En dan bedoel ik ook echt serieus heel snel. Ik heb een video gemaakt vanaf het moment van opstarten tot het bureaublad van Windows inclusief een timer:

Wat mij gelijk opviel is de hoeveelheid programma's die al ge´nstalleerd waren. Programma's als de WildTangent Games App vind ik niet dat ze thuis horen op een laptop met een prijskaartje als de G752VY. Er zijn genoeg ASUS programma's aanwezig, maar deze hebben (grotendeels) wel ergens een nut voor, dus dat zie ik door de vingers.

Prestaties

Deze laptop heeft natuurlijk deze specificaties gekregen om een volwaardige gaminglaptop te zijn, dus dat gaan we maar eens testen!

Voor de test heb ik de volgende games gebruikt:
- Arma 3
- Battlefield 4
- GTA 5
- Metal Gear Solid V: The Phantom pain
- ARK: Survival Evolved

Tijdens de benchmarks heb ik vaak gemerkt dat G-Sync ervoor zorgt dat mijn FPS niet hoger komt dan 75 omdat dat de maximale refreshrate van het scherm is.

Over het algemeen prima resultaten op de geteste games. Tussen de games zitten ook twee minder geoptimaliseerde games, namelijk Arma 3 en ARK: Survival Evolved. Deze waardes vallen dan ook wat lager uit, maar zijn met settings ietsje lager prima te spelen!

In de laptop zit een NVMe drive, welke super snel moet zijn. Zelf had ik hier nog geen ervaring mee, maar ik had wel al wat tests gezien waarin erg hoge snelheden gehaald werden. Bij deze laptop was ik dan ook erg benieuwd wat de resultaten zouden zijn. De test heb ik gedaan met de Blackmagic Disk Speed Test.

En de resultaten zijn... wow.
Ik had hoog verwacht, maar dit is wel ''of a whole other level''

Dan naar de volgende test, een bekende maar erg goede benchmark: 3D Mark.
Hier kwam ook een erg mooi resultaat uit:

En dan een test die iets bijzonders test: Is jouw pc/laptop klaar voor VR? De SteamVR Performance Test. Deze test bootst virtueel het gebruik van een VR bril na en maakt uit de behaalde performance op of je laptop/pc klaar is voor VR.

In het geval van de G752VY kwam hier het volgende uit:

Het enige zwakke punt is dus eigenlijk de GPU, welke toch wel top-of-the-line is in mobiele GPU's. VR is dus opzich mogelijk, al kan het zijn dat de FPS soms wat achter blijft. Iets wat bij VR erg belangrijk is, dus mocht VR echt iets voor jou zijn, dan is een compacte PC met desktop graphics misschien een betere optie!

En dan als laatste heb ik de laptop gestress-test met Cinebench!
Deze test heb ik vijf keer gedaan, in verband met evt. invloeden van op de achtergrond draaiende processen (ondanks dat ik alle programma's heb afgesloten, kon het natuurlijk zijn dat er nog iets bezig ging en de score be´nvloedde :) )

De scores waren als volgt:
Run 1 - 634
Run 2 - 643
Run 3 - 657
Run 4 - 652
Run 5 - 649

Gemiddeld dus een nette 647 punten.

Video editing

Ik ben student AV-Productie en naast het filmen moet ik natuurlijk ook mijn geschoten materiaal monteren. Vaak doe ik dit thuis op mijn desktop, maar nu ik de G752 in huis had was ik super benieuwd naar hoe monteren in Adobe Premiere CC 2015 deze laptop af zou gaan.

Toevallig had ik gedurende de testperiode een schoolopdracht om een beroepsportret te filmen. Dit heb ik gedraaid in een paar uurtjes en nog diezelfde middag zat ik aan tafel te monteren en man wat ging dat soepel: Geen enkel hikje, alles speelde soepel af en ook effecten zoals Warp Stabilizer hadden erg snel de frames waarin stabilisatie nodig was geanalyseerd.

De uiteindelijke edit is rond de 7,5 minuut geworden en het exporteren duurde rond de 5 minuten, elke keer als ik het testte, super netjes!

Als laptop voor on-the-go video is deze laptop dus zeker zeker een aanrader, ondanks dat de laptop wat aan de zware kant is.

Accuduur

De accuduur is tegenwoordig in elk apparaat wat met een accu werkt een probleempje: Alle laptops, telefoons, tablets etc. worden steeds dunner, maar dit gaat vaak ten koste van de batterij. Deze moet inschikken en dus verwerkt de fabrikant er vaak een accu in met een kleinere capaciteit.

Bij deze laptop is dit, ondanks het grote uiterlijk, toch het geval: De accucapaciteit is met een magere 6000mAh voor een laptop van dit kaliber aan de magere kant. De laptop houdt het nog wel okÚ uit als je alleen wat mee aan het browsen bent of een YouTube filmpje kijkt, maar zodra je games gaat spelen is het binnen een uur afgelopen met de pret. On the go games spelen op langere afstanden is er dus, zonder stopcontact, niet bij..

Fotogalerij

Klikken op de foto's vergroot ze tot origineel formaat :)

Aan het begin van de review was de vraag: Maakt de laptop zijn verwachtingen als zo-goed-als-topmodel waar en is deze de redelijk hoge prijs waard?

Ik denk dat het een erg goed maar niche product is. De prijs stoot veel mensen af, ondanks dat je top-of-the-line specificaties hebt voor een laptop.

Ondanks dat de prijs dus een erg hoge drempel is zou ik de G752 zeker aanraden.
Hier hangt echter wel een maar aan: Als gaming laptop zou ik deze laptop alleen nemen voor de ''oldskool'' games. VR is niet echt aan deze laptop besteed en voor de VR-capable hardware de mainstream-prijsklasse heeft bereikt zijn we denk ik ook nog wel een jaar tot twee jaar verder.

Voor video editing of gaming on-the-go is deze laptop een go-to, indien je wel onderweg de beschikking hebt tot een stopcontact.

ASUS heeft met de G752VY in ieder geval bewezen dat je super goede gaming prestaties kunt krijgen met de nieuwste hardware en de G752VY is dan ook zeker een aanrader!

Heb jij ook een Asus ROG G752VY-GC174T?