Specificaties 49" Ultra HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Philips 49PUS7101 Zilver Review

Queenfanmichel 1 juni 2016, laatste update op 4 september 2016, 9.557 views

Philips 49PUS7101 Zilver

Na veel wikken en wegen zeker gezien de problemen van de 2015 modellen, toch maar gekozen voor een 2016 model. De reden was Ambilight. De Philips 49PUS7101 is een UHDTV met driezijdig Amblight HDR een handige afstandsbediening op de achterkant een toetsenbordje, alles draait op Android TV.

Pluspunten

• Schitterend beeld
  • Mooie kleuren
  • Simpel te installeren
  • Ambilight + Hue
  • Micro Dimming Pro
  • HDR+

Minpunten

• Af en toe geeft Android problemen bij opstarten.

Na veel wikken en wegen zeker na het lezen van zoveel problemen van de 2015 modellen, toch maar gekozen voor een 2016 model. De reden was dat ik Ambilight geweldig vind.

De Philips 49PUS7101 is een UHDTV met driezijdig Amblight een zeer handige afstandsbediening met aan de achterkant een mini-qwerty-toetsenbordje, alles draait op Android TV. Persoonlijk gebruik ik het smartgedeelte niet maar ziet er wel leuk uit, en geluid loopt via een reciever.
Configuratie:
Zoals al gemeld loopt het geluid via een reciever en gebruik ik de smartfunctie niet, reden is te zien in de configuratie.

- Philips 49PUS7101 via HDMI aangesloten op HDMI 1 aan de TV out op de reciever.
- Onkyo TX-NR535 5.2 reciever
- KPN interactief TV aangesloten op de reciever via HDMI
- Apple TV 4 aangesloten op de reciever via HDMI
- Sony Blu-Ray speler (geen 3D) aangesloten op de reciever via HDMI
- Sony Playstation 4 aangesloten op de reciever via HDMI

Alles is via een UTP kabel aangesloten op mijn netwerk en dus het internet, ook is er een WD MyCloud NAS aangesloten op hetzelfde netwerk.
Eerste conclusie:
Het eerste wat mij opviel toen ik hem uit de doos hield was het gewicht, de oude Philips (ook met Ambilight) uit 2007 is een bullebak vergeleken met dit model. Door de dikke rand om de oude TV (42PFL7633D) leek het een grote tv maar was maar een 107cm, de 49PUS7101 is een 124cm.

Het beeld is geweldig super scherp en na aanpassen van de instellingen ook schitterend van kleur. De bediening is zoals ik van Philips verwacht simpel ook al is het niet echt een Philips meer, en de ambilight goed verbeterd. Zwart is ook echt zwart en dat was bij mijn oude wel anders.

Het geluid loopt via de reciever, dus of het geluid van de tv goed of slecht is weet ik niet en maakt me ook niet uit. Games speel ik op de PS4 of Apple TV, ook hier zijn er geen problemen geweest, nogmaals beide apparaten zijn weer aangesloten via de reciever.

Omdat ik voor media de Apple TV gebruik weet ik ook niet of de problemen met de smart gedeelte van de tv opgelost is, wel heb ik nog geen problemen gehad met freezes zoals de 2015 modellen.

De HUE lampen aansluiten aan de tv geeft een extra dimensie tijden het kijken van een film, en iets wat hier niet vermeld wordt is dat dit model ook HDR aan kan.

UPDATE 24-06-2016

Na een paar week ben ik nog steeds zeer tevreden met dit toestel, beeld is geweldig en de problemen met het software zoals bij de 2015 modellen heb ik nog niet gehad. Wel komt het zo af en toe voor dat de tv bij het opstarten spontaan uitgaat hij gaat dan op standby, je kan hem gewoon weer aan doen en Adroid TV zal dan weer herstarten en alles werkt weer.

Dit is het enige wat voor software problemen ik heb gehad in die paar week, ook een game spelen via de PS4, een film via een blu-ray of AppleTv is geen probleem.

Smart gedeelte van de TV gebruik ik amper, alleen foto's kijken via een NAS. Maar ook dit loopt goed.

Nogmaals het enige tot nu toe is het herstarten van Android Tv als je de tv aan doet, wat heel af en toe voorkomt.

UPDATE 04-09-2016

Na drie maand veelvuldig gebruik is mijn ervaring niet veranderd, wel heb ik geen opstartprobleem meer gehad alleen in het begin kwam dit zo af en toe voor. Ook vastlopers waar de 2015 modellen last van hadden heb ik met dit model nog steeds geen last van, eigenlijk helemaal geen last van. Het beeld is nog steeds goed en de smart tv (Google TV) gebruik ik minimaal, voor de rest is er niks veranderd qua aansluitingen en de ervaring.

Heb jij ook een Philips 49PUS7101 Zilver?

als je het geluid via de tv laat afspelen, is het dan echt merkbaar dat het uit de achterkant komt ?
of zitten er ook 2 kleine speakers aan de onderkant ?

en hoe lang duurd het voordat de tv beeld geeft vanuit een koude start ?
Dat is merkbaar vind het een nogal vlak geluid hebben, ik hoor echt dat het vanachter de tv vandaag komt. Maar heb al jaren het geluid lopen via een surround systeem, mijn huidige is dus een Onkyo TX-NR535. Er zitten in zoverre ik het kunnen zien in het midden een grote box en onderin twee kleine speakers.

Het opstarten is redelijk snel, heb zo niet de tijd maar vind het niet storend. Mijn oude tv was hier langzamer in.
Hoe zit het met backlight bleeding bij dit model? Is daar iets over te zeggen?
Eventuele andere problemen tegengekomen in de tussentijd?

[Reactie gewijzigd door dirkmoors op 13 juli 2016 15:37]

Is me niet opgevallen, zal er vanavond eens goed op letten.
Bedankt! Ik kijk uit naar je feedback!
Ik bekijk nu een video met veel zwart en helderheid op maximaal, ik neem geen backlight bleeding waar, voor de rest heb geen problemen behalve bij het opstarten zoals omschreven staat.

Kan voorkomen dat de tv op stand-by springt als deze aangedaan wordt, als je hem van stand-by afhaalt (via AB) dan start Android TV opnieuw op.

Voor de rest ben ik zeer tevreden, henzelf de helderheid laag staan.
Ik ben benieuwd hoe deze tv 3d android games handelt (war wings bijv) . Heb jij daar ervaring mee cq zou je het willen uitproberen voor me?
Het is geen 3D TV maar zal eens kijken of ik iets kan spelen.
Top, het gaat me ook niet om 3d weergave zoals in de bioscoop maar wel om apps/games die doordat ze 3d zijn meer rekenkracht vragen zoals Need for speed, war wings etcetera.

[Reactie gewijzigd door J-tje op 5 oktober 2016 15:03]

Heb het een en ander bekeken, maar heb een gamepad nodig om die games te kunnen spelen. Aangezien ik geen heb kon ik dit ook niet testen.

Ik moet helaas jouw het antwoord schuldig blijven.
Beste Queenfanmichel,

Is het mogelijk om het philips hue systeem hierop aan te sluiten?
Wat is de input MS als je HDR aan hebt staan ?

Ik wil hier een xbox one s op gaan aansluiten en race games op spelen en shooters.

Please let me know :)!
Ja Je kan hue hierop aansluiten, is wel leuk althans dat vond ik even maar heb het weer uitgeschakeld. Ik doe trouwens weinig met HDR, sowieso gebruik ik de smarttv gedeelte niet, de tv gebruik is alleen als doorgeefluik.

Ik kijk er tv op en zoals aangegeven in de review is alles via mijn reciever aangesloten aan de tv.
ah ja ik laat ook alles via mn danon lopen :)

Dank je wel, dit wou ik even weten! Bedankt voor je reply!

+3!
Hoi,

Ik wordt een beetje huiverig van deze review:

Hier wordt veel geklaagd over slechte zwartwaarden, clouding en motion blur. Hoe zijn jouw ervaringen hiermee?
De zwartwaardes vind ik wel goed zeker in vergelijking met mijn oude Philips LCD TV, het contrast is sowieso een stuk hoger. Uiteraard is dit bij Plasma en OLED hoger, maar ben het niet eens met de review in de link die je aangeeft.

Clouding moest ik eerst opzoeken maar ook hierin kan ik de review niet beamen, mijn oude lcd heeft hier wel last van maar dat neem ik nu niet waar. Over motion blur moet ik eens goed kijken als ik weer eens een game speel, maar tot nu toe is het mij niet opgevallen. Tijdens het kijken van tv niet waargenomen.