Specificaties 1TB 3.5" HDD met USB 2.0 - Bekijk alle specificaties

WD Elements Desktop 1TB Zwart Review

svdvlist2 13 augustus 2009, laatste update op 13 augustus 2009, 2.250 views

WD Elements Desktop 1TB Zwart

Pluspunten

• Prestaties (max usb)

Minpunten

• Geen uit/aan knop.

Mobiliteit Score: 2
Algemeen
Deze review gaat over twee Western Digital Elements Desktop External Hard Drives van 1TB. Een grijze, welke op 17 november 2008 is aangeschaft en een zwarte welke op 12 augustus 2009 in gebruik is genomen. In beide units zit een 1TB WD10EAVS welke op 5400rpm zijn werk doet en over 8MB cache beschikt. Verschil: De oude grijze heeft een firmware versie van 1.05, terwijl de nieuwe grijze 1.75 heeft. Bron: HD Tune Pro 3.50.

De grijze versies zijn in groottes van 250GB t/m 1TB beschikbaar terwijl de grote vanaf 500GB beschikbaar is. Link WD

Doos: De schijf zit in een relatief kleine doos met daarbij een usb-kabel en een stroomadapter.
Aansluitmogelijkheden: USB 2.0, handleiding en een poweradapter (welke zoals in andere reviews ook al wordt verteld, twee plaatsen inneemt. Dat is niet even handig met vier WD schijven in gebruik)
De schijf wordt vanaf fabriek met een FAT32 indeling geleverd. Dit is ivm het opslaan van HD films niet handig. Daarom is de schijf meteen na ingebruik name geformatteerd in het NTFS formaat.
Opmerkerlijk is dat in Windows 7 de schijf alleen in NTFS of exFAT geformatteerd kan worden. Fat32 ontbreekt.

Design
Tja, niks bijzonders. Een kastje net iets groter dan de harddrive zelf. Met aan de buitenzijde twee rubbers, zodat het kastje zelf niet zo snel beschadigd. Plaatje WD

Helaas ontbreek er een aan/uit knop.

Prestaties
Ik heb alle vier mijn externe schijven met Hd Tune Pro 3.5 gebenched. Zie plaatjes onderaan.
WD 1TB schijf nieuw: tussen de 28.3 en 31.8 met een gemiddelde van 30.6 MB/sec.
WD 1 TB schijf oud: tussen de 29.4 en 32.3 met een gemiddelde van 30.9 MB/sec.
WD 320GB MyBook: tussen de 25.6 en 30.1 met een gemiddelde van 28.1 MB/sec.
WD 750GB MyBook Home (FW400): tussen de 33.7 en 36.8 met een gemiddelde van 36.0 MB/sec.
Review
Zoals je waarschijnlijk ziet, zit de beperking in de snelheid van de USB 2.0 standaard. Max 60 MB (praktijk 30MB). Via firewire kom je gemiddeld aan de 36MB/sec.

In de praktijk hangt de snelheid af van de grootte van je bestanden die je kopieert. Bij veel kleine bestanden (foto's) zal de snelheid meestal tussen de 12MB en 15MB per seconde zijn. In het geval van grote files (zoals HD films van tussen de 5 en 25 GB, zit de snelheid meestal tussen de 22MB en 25MB per seconde, afhankelijk van je bron natuurlijk)

Overig
Als je je PC afsluit / in stand-by laat gaan, gaat de hardedrive uit of in stand-by. Als je de schijf een tijdje niet gebruikt, gaat de schijf in standby.

Geluidsproductie
Tijdens het opstarten hoor je 'm even opspinnen, daarna redelijk stil. Schijf staat op 30 cm van me vandaan.

Warmteproductie
Everest geeft voor beide schijven een temperatuur aan van rond de 40 graden. Dat is idd vrij hoog. Heb echter alle vier de schijven relatief dicht bij elkaar staan, zodat de airflow niet goed zal zijn.

Betrouwbaarheid: heb nu vier externe schijven van WD, de oudste is van 2006 en doet nog steeds zijn werk. Controleer om de paar maanden alle schijven mbv HD Tune op slechte sectoren.

Een prima schijf met prima prestaties voor een (voor mij) prima prijs. (98 en 80 euro).

• WD My Book Home 750GB Zwart
  • WD My Book 320GB
  • Fujitsu Siemens Amilo Xi1546
  • Windows 7

Heb jij ook een WD Elements Desktop 1TB Zwart?

Wat is opmerkelijk in Windows 7? De zin loopt niet verder door en ik ben wel benieuwd...
Sorry, ik heb de zin afgemaakt. Is niet heel erg boeiend ;-).
Ik weet niet wat jij onder 'redelijk stil' verstaat maar wanneer je bezig bent met bestandsoverdracht hoor je wel degelijk een paar 'tikjes' of klakjes. ik weet niet of dat normaal is of dat hij gewoon kapot is XD zou graag reactie willen dan weet ik of ik hem terug moet brengen of niet