Specificaties Socket 939 met NVIDIA nForce4 SLI chipset - Bekijk alle specificaties

Asus A8N-SLI Deluxe Review

Huig 7 oktober 2005, 3.391 views

Asus A8N-SLI Deluxe

Pluspunten

• kwalitatief goed
  • prijs
  • extra features
  • mooi design

Minpunten

• lawaaierige nb fan
  • slechte plaatsing front audio
  • ruimte tussen nb en grafische kaart

Layout Score: 3
Bij deze, nog een survey van de Asus A8n-SLI-Deluxe

De Doos:
Het moederbord is verpakt in een mooie zwart-witte doos, met een lego achtige flap. Eenmaal open vind je hetvolgende:
- Gebruikshandleiding, (quickstart en uitgebreide)
- Een SATA bracket
- ATA HDD kabel
- IDE cdrom kabel
- Floppy kabel
- COM kabel
- Een heleboel cd's met drivers en programma's
- het Moederbord
- Instant music functie

Het Moederbord:
Asus heeft het moederbord mooi ontworpen, het heeft een zwart pcb, witte pci en pci-e 1x sloten, en de 16x sloten hebben ook een apart kleurtje. Er is plaats voor 4 geheugen modules ddr-400 , en het maximum geheugen is 4 gig. Het is jammer dat het geheugen verticaal is geplaatst, voor een betere airflow had dit wel horizontaal gemogen. Er zijn 8 SATA sloten aanwezig, met een nvidia raid controller een een silicon image raid controller. Je kunt raid config's maken van raid 0, 0+1, 1, 5, 10 en JBOD is ook mogelijk. Rondom de socket is voldoende ruimte om een mega koeler te plaatsen (in mijn geval een 7700 cu van zalman).
De aansluitingen van front USB en Firewire zitten netjes onderaan het moederbord, maar de front audio zit vlak boven het pci-e 16x slot. als je dus bijv. een microfoon aansluit voorin heb je dus een kabel dwars door je kast lopen. Deze is lastig weg te werken, en over de positie hiervan had wel wat langer nagedacht mogen worden. Ook bevat dit moederbord Instant music, je kunt dan een cd in een van je lades proppen en die speelt hij dan af, zonder in windows te komen, maar de pc staat wel aan. het is jammer dat dit alleen cd's zijn, want alle muziek staat op mijn harde schijf.
wil je dus mp3tjes beluisteren dan moet je windows opstarten.
tevens zijn er 2 netwerk poorten, maar de tweede is voor mij nutteloos.

Prestaties:
Ik heb geen benchmarks gedraaid ofzo, maar de prestatie vind ik goed, je kunt verschillende overklok instellingen hanteren, standaard, manual en nos. dit houdt in dat het systeem automatisch wordt overgeklokt naarmate daar vraag naar is. je kunt kiezen uit 3%, 5% en 10%. Wil je hoger dan zul je het zelf moeten doen.

Stabiliteit en betrouwbaarheid:
Dit is over het algemeen goed te noemen. Af en toe start hij niet gelijk op, (de bios-piep laat zich dan niet horen) en een paar uur geleden wilde hij het inlogscherm van windows niet laden.
Dit was na installatie van de zalman northbridge, om de geluidsproductie wat terug te brengen. (blijkt nu de videokaart reteveel lawaai te maken :( ). Ik denk dat dit kwam omdat de heatsinks van nb en videokaart met elkaar in contact kwamen waneer de kast overeind stond (hij ligt nu op de grond). Het was beter geweest om meteen al een stille fan/passieve oplossing erop te monteren, of wat meer ruimte te maken tussen nb en videokaart.

Overklokbaarheid:
Ik overklok nog niets, dit is mijn eerste zelfgebouwde pc en ik weet nog niet zoveel over overklokken e.d.

Compabiliteit:
Ik gebruik verder geen hardware van andere fabrikanten (raid controllers e.d.). Hij herkent de processor, harde schijf, videokaart en geheugen, dus dat vind ik prima.

Ondersteuning:
Er komen regelmatig bios updates uit dacht ik, maar ik heb nog niets geupdate, dus geen mening hierover.

Prijs:
Nu komt de reden dat ik dit bord kocht: de prijs.
Ik heb hem voor 125 euro gekocht bij de mycom, tijdens een of andere actie week. de garantie ging alleen van 1 jaar naar 3 maanden, maar dat vond ik de prijs wel waard. Je krijgt zowiezo veel waar voor je geld, als je ziet wat je erbij krijgt.

ik hoop dat ik jullie heb kunnen informeren over dit moederbord, het is mijn allereerste survey, dus, vandaar :)

Heb jij ook een Asus A8N-SLI Deluxe?

Reviews door de redactie

Heb jij dan nog de oude NB fan erop zitten?
Ik had dat namelijk ook, even asus bellen en/of zaak waar je het moederbord vandaan hebt, en ze sturen zo een nieuwe.

De oude fan draaide @ 8000-9000 Rpm
De nieuwe fan draait @ 3300-4000 Rpm

Voorderest heb ik weinig aan te merken op mobo fijn dingetje.
nee, ik heb nu een passieve zalman heatsink erop zitten.
dat stabiliteitsprobleem is ook opgelost: mn hdd moest helemaal onderin de kast, dan heeft de intake fan net genoeg kracht om bij de heatsink te komen...
En die nieuwe, koelt die even goed dan?
Ik heb even de survey ge-edit, ik had het verkeerde moederbord aangevinkt |:(
Ik wil je hierom toch feliciteren. De meeste mensen wijzigen hun survey niet, of kijken er helemaal niet meer naar om. Dat maakt het tot een onduidelijk zooitje (wat een deel van de user reviews al is), maar op deze manier oplossen is natuurlijk geweldig!

Hulde ! :Y)
Ik had ook gebeld, en kreeg in email adres door waar ik me gegevens naar toe moest mailen, maar heb nooit meer wat van ze gehoord (vande week gebeld).

Iemand die Richard Drenth ofzo van asus aan de lijn heeft gehad en die ze goeie email weet, misschien schrijf ik ze naam verkeerd.

Nice survey, audio ben ik het eens, nb ook.

P.s het word afgeraden om alleen een passive cooling op je nb te zetten, ik heb er een zalman blok plus fannentje op draaien en die zalman blok word ruim 40/50 graden dus pas er mee op.
ik heb ook een zalman ZM-NB47J op mijn nb chip geplaatst de temp valt goed mee vind ik vroeger had ik ongv 30 graden nu haal ik dat ook alleen heb ik nu wel soms korte pieken van rond de 40 graden.

Heb wel mijn HD volledig beneden geplaatst in mijn kast zodat men front cooler alles op het zalman blokje blaast.

Heb tergelijk ook de cooler op men GeForce 6600 vervangen door een Zalman VF-700 Cu maar toen ik mijn kaart terug op men moederbord klikte moest ik vaststellen dat die in botsing kwam met het zalman blokje :?

Ik heb dit kunnen oplossen door het uiteinde van een paar kloelvinnen van de VF-700 Cu een beetje te plooien.

Vind het nu juist jammer dat ik de temp van die kaart niet kan aflezen

als ik speedfan draai krijg ik 3 temp van mijn moederbord de proc de nort chip en dan heb ik nog een temp die altijd ronde de 28 30 graden hangt maar weet niet wat dit is denk de algemene temp van mijn moederbord ofzo iets?
Ik heb t zelfde mobo. En had ook via Asus een nieuwe NB fan gehad. Eerst had ik de passieve Zalman erop zitten. Hier is opzich niets mis mee, maar je moet wel zorgen dat er een casefan opblaast, anders wordt ie echt te heet.

Ik heb nu die nieuwe van Asus erop zitten en die doet zn ding.Maakt aanzienlijk minder geluid. Temperatuur heb ik nooit gemeten, maar Asus Probe geeft geen meldingen.