Specificaties 55" Ultra HD 3D OLED TV met HDR en 1 tuner - Bekijk alle specificaties

LG 55EF950V Zwart Review

Nonkel pleuris 3 juni 2016, 3.422 views

LG 55EF950V Zwart

Superieur beeld, zeer degelijk geluid. WEB os is goed

Pluspunten

• beeld is fantastisch
  • UHD

Minpunten

• geen uhd via smartshare
  • hdmi aan de zijkant maakt wegwerken kabels moeilijk

Motivatie

Al een hele tijd keek ik uit naar OLED als techniek voor mijn TV, eenmaal die betaalbaar was (onder ¤3000 voor mij de drempel) besloot ik tot de koop van deze TV over te gaan. De review van tweakers waarop hij een 9 kreeg maakte de keuze voor dit toestel makkelijk. Nu maar wachten tot de prijs goed was.

Anderhalve maand geleden begon LG met een actie waardoor de TV onder de drempel viel en ik dus naar een winkel om hem te bestellen. Door onbekwame verkopers en de vele feestdagen in mei was de bestelprocedure er een om rap te vergeten. Vanaf het moment dat de TV hier stond was ik zo blij als een kind bij wie de Sint en de Kerstman hem tegelijk bezochten, ook al is het bijna zomer :)

Aansluiten en ophangen

Aangezien de TV bij mij aan de muur moest komen had ik een muurbeugel nodig. De verkoper van de VDB winkel (ga geen namen noemen, maar in Vlaanderen weet men wel over welke winkel ik het heb) smeerde mij een beugel van Vogels aan waarvan ik had gezien dat hij volgens de producent niet compatibel was was. Echter bij aankomst bleek dat de TV niet pastte. Dus de OTW150 van LG zelf besteld en na wat extra wachten en vloeken hangt de TV nu zoals het moet. Met deze beugel kan de TV ook naar voor getrokken en gedraaid worden. Dat kan handig zijn, maar het nadeel is wel dat het moeilijk is om de TV strak en evenwijdig met de muur te laten lopen. Dat komt omdat de HDMI kabels aan de zijkant zitten. Als je deze wil wegwerken moeten ze in plaats van gewoon naar onder te gaan eerst 180°draaien om achter de TV te komen om dan nog is 90° om naar tezamen met een netwerkkabel en optische kabel (die wel direct naar onder gericht zijn) zo onopvallend weg te werken met daarbij de witte stroomkabel die vast hangt

Gebruik
Toen de tv de eerste keer opstond was het al een plezier. Alles ziet er veel scherper uit en zowel de kleuren als wat zwart is springen van het scherm. Het is natuurlijk marketing-taal, maar zwart is echt zwart. Ook al zit er een glas voor de beeldplaat reflecteert die amper.

Ook al laat deze foto iets anders zien, in vergelijking met de vorige TV is het veel minder.

Toch vond ik de eerste paar dagen dat dat zoals in een andere review stond het soms storend dat wat "bijna zwart" is verkeerd werd weergegeven. Bij sommige donkere beelden zoals in Game of Thrones en Penny Dreadfull was het soms storend de eerste paar dagen. Maar na wat veranderen bij de beeldinstellingen is het amper nog op te merken.

Netflix en youtube zijn bij mij de enige 2 manieren om op de TV in UHD te kunnen kijken. Via SmartShare kan ik niks van UHD materiaal afspelen. Via de nuc die aan de TV hangt gaat het wel. Beetje jammer, maar niet onmogelijk.

Geluid

Het geluid dat uit de TV komt is goed te noemen, voor zo een platte TV zelfs zeer goed. Verwacht niks super, maar voor normaal kijken geen probleem. Aangezien er een optische uitgang op zit gebruik ik die voor mijn samsung homecinema. Dat werkt goed en zo heb ik 5.1 :+

Bediening

De magic remote is even wennen. De eerste momenten dat je er mee werkt is het moeilijk. Gelukkig kan je met de knoppen rond het scrolwieltje ook de pijtjes gebruiken. Vooral bij de invoer van tekst is dat de eerst paar dagen sneller, maar als je een beetje vaste hand hebt werkt het vlotter met de pointer. Wat ik wel jammer vind is dat er geen directe pause knop op zit. Als je iets wil pauzeren moet je in feite 2 keer klikken. Geen ramp natuurlijk, maar toch

De LG TV plus op de smartphone werkt ook goed. Handig is je daar wel een play/pause knop hebt. Die werkt sneller dan de magic remote. Maar dan met de app wel een koppeling gemaakt hebben.

WEBos werkt makkelijk, qua snelheid valt alles mee.

Het is een feit dat er altijd ergens een zwakste schakel is bij eender welke ervaring. Heb je slechte speakers heeft het geen zin om een dure versterker te kopen.

Investeer je in degelijke apparatuur dan zal er steeds ergens een zwakste schakel zijn. Nu is kijken naar een oude DVD bijna aan straf geworden. Zelf kijk ik maar amper naar TV, een journaal en de formule 1 is het ongeveer. Dan valt het soms op dat mijn belgacom box in 1080i uitzend. Vooral bij horizontale beelden (wat in een F1 race wel is voorkomt) zie je soms de lijnen door het interlaced signaal.

Je ziet op deze tv wel als er "fouten" in de bron zitten. Of als het niet goed gecodeerd is. Maar als je je ergert aan fouten in het beeldmateriaal dan is het natuurlijk niet boeiend genoeg }>

Zelf heb ik nog geen seconde spijt van de aankoop. Het is natuurlijk wel veel geld en de vraag is hoe betrouwbaar OLED zal zijn. Het is een beetje een gok, maar voorlopig wel een goede.

Heb je verder vragen stel ze maar, opmerkingen zijn ook welkom.

Heb jij ook een LG 55EF950V Zwart?

Yup, LG stelt de TV's standaard zo af, dat "bijna" zwart, ook gewoon zwart wordt. Met zelf prutsen kun je dat wegwerken.

Bij de nieuwste serie zit daar verbetering in.

Ironically, LG OLED televisions have traditionally struggled in the area just above black – transitioning smoothly from zero black to various gradations of dark grey hasn’t proved to be the easiest thing to achieve.

nu vloek ik misschien in de kerk........ mijn 7 jaar oude pioneer lx5090 "kijkt" beter dan die LG (zeker met jouw ervaring wat betreft zwartwaarden, in sommige gevallen lijkt er wel een kunstmatig gat in het LG tv-beeld te zitten wat ik heb opgemerkt), mn pa heeft nu namelijk dezelfde LG als die van jou. Ik heb die pioneer van hem overgenomen omdat die teveel stroom trekt (hij zal dan ook in de winter als elektrische kachel bij mij dienen), dat was ook de reden dat mn pa die LG heeft gekocht voor aanstaande EK:) De LG zal die maand dag en nacht aanstaan

[Reactie gewijzigd door danda op 3 juni 2016 13:01]

Dan heb je de televisie waarschijnlijk niet gekalibreerd.
Kijk hier maar eens:

Hier wordt de B6V vergeleken met een Samsung, de LG ziet er hier ook veel slechter uit.

Vervolgens passen ze een aantal instellingen aan (maar nog geen volledige kalibratie) en dan ziet het er zo uit:

Edit: als reactie op onderstaande, die foto's geven wel degelijk een aardig beeld. Ik bedoel dit juist positief. Dat danda zijn LG slechter vind heeft dan met zijn instellingen te maken en ligt niet aan de tv. Zelf ben ik ook overtuigd van OLED en wacht tot de B6 er is.

[Reactie gewijzigd door Gait op 3 juni 2016 14:14]

Als jij blij bent met een 7 jaar oude full hd tv en ik ben blij met mijn spiksplinternieuwe uhd dan is er geen probleem.

Ik merk echt een verschil qua beeldscherpte. Omdat ik de techniek van LG beter vind dan die van Samsung was voor mij de keuze snel gemaakt. Foto's maken van een TV beeld om dan op een ander toestel te bekijken vind ik niet handig. Het kan zijn dat bepaalde kleuren er nog anders uitzien.
Welke firmware versie draai je nu? Zit er inmiddels webos 3.0 op. En hdmi 2.0a en hdr functionaliteit?
Geen idee welke firmware. Voorlopig nog webos 2.0. Van HDR weer ik niet veel. Hoe kan ik dat nakijken?
HDR is losse functionaliteit die volgens mij helemaal niet op deze tv zit. Wel op de nieuwe serie.
Leuk, maar niet wereldschokkend. Een gedeelte van de tv kan dan korte tijd een stuk feller worden. Bijvoorbeeld wanneer er zonlicht door een kier heen komt, is dat inneens een stuk feller. Nogmaals: leuk, maar wat mij betreft niet wereldschokkend.
De nieuwe reeks met HDR is voor mij niet geschikt. Niet door het HDR gebeuren, maar die TV is wat dikker door de speakers. Hier hangt ook een projector en de TV moet achter het doek kunnen. Er 8CM ruimte tussen dat doek en de muur. Die TV is al bijna 6cm dik, dus met een muurbeugel zou dat al niet meer passen.

Hoop dat er met een update naar webos 3 wel compatibiliteit met UHD media is.
HDR zit wel degelijk op deze TV. Via HDMI 2.0a en via Netflix
Leuke review. Deze tv staat al een tijd op het verlanglijstje van de vrouw en mijzelf:) Als de prijs binnenkort nog een keertje goed zakt door bv zo'n btw actie van de mm oid dan hak ik de knoop door.

Ik ben eigenlijk wel erg benieuwd naar dat kalibreren van dat ding. Ik dacht dat dit vanuit de fabriek al gedaan was maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Beetje balen voor een tv van deze prijs. war zijn nu de beste instellingen? Ik lees overal dat er dure apparatuur is gebruikt om waarden te meten etc. maar dat lijkt me een beetje te gek worden.
Bedankt voor de feedback.

Kalibreren vind ik overbodig. Er zijn genoeg instellingen en je moet gewoon wat uitzoeken wat je het mooiste er vind uitzien. Ik heb de eco en bioscoop stand zo ingesteld dat de eco (wat mij betreft) een goed beeld geeft overdag en bioscoop s' avonds. Het kan hier volledig worden verduisterd (heb ook een projector hangen en dan is dat nodig) als ik dan het doek oprol en naar TV kijk deed het soms pijn aan de ogen. De helderheid van de TV kan echt wel fel zijn.
Goede review, maar kun je ook iets zeggen over het gebruik icm een pc? Is er waarneembare input lag? Ik overweeg deze tv, maar kijk vrijwel alles via mijn htpc, dus als dit niet vloeiend werkt word ik hier helemaal gek van. Alvast bedankt.
Ik gebruik het vaak met mijn nuc. Maar omdat die moeite heeft om in 4k te werken kijk ik wel in HD. Heb op die manier geen last van een input lag. Als ik die aansluit in UHD dan merk er op zich ook niets van, maar als ik een video bekijk schiet het CPU gebruik (zowel youtube, kodi als netflix) de hoogte in dat het de moeite niet waard is.