Nokia 5800 XpressMusic Rood Review

dranconius 12 augustus 2009, laatste update op 12 augustus 2009, 445 views

Nokia 5800 XpressMusic Rood

Pluspunten

• Heel veel waar voor je geld
  • Beeldscherm
  • Geluidskwaliteit en dekking telefoon
  • Geluidskwaliteit en volume (over de koptelefoon uitgang) muziekspeler
  • Hele mooie highres display voor fotos, films en internet. Ik wil nooit meer een kleine display.
  • tov feature phones, mogelijkheid om software toe te voegen.
  • GPS werkt snel, nauwkeurig en goed
  • Voor een smartphone goede standby time. Bij zwaar gebruik haal ik het einde van de dag. Bij normaal gebruik, en niet continu laten aantstaan van vooral GPS, maar ook UMTS en UMTS verbindingen makkelijk 2 dagen vol te houden. Als alleen muziek speler en telefoon worden gebruikt, met gemak 4 dagen.
  • Sinds firmware 30.x snelle response
  • qwerty soft keyboard werkt heel handig voor internet, email en sms.
  • Formfactor/gewicht heel goed voor het type apparaat, in vergelijking met E71 of andere apparaten met vast qwery kb is en voelt het toestel een stuk lichter. Heel makkelijk in gebruik.
  • Werkt heel goed met Nokia CK-7W
  • Robuust, kan tegen een stoot.

Minpunten

• Meegeleverde headset is net als alle in ear kopetelefoons bagger, gelukkig kan ik ook mijn open air pmx-100 sennheiser er op aansluiten (tip).
  • Touchinterface is voor belfuncties en voor bediening muziekspeler niet altijd even handig. Drukknoppen zijn dan sneller/fijner omdat je blind kunt werken. Maar goed alles heeft ze voors en tegens.
  • Geen playlist te zien tijdens afspelen
  • Scherm in fel daglicht nauwelijks leesbaar\
  • 3.5G (KPN) te langzaam voor goede internet ervaring. Via wifi gaat heerlijk snel
  • Veel te veel bevestigingen voor acties. Vooral voor applicaties die internet toegang willen hebben is dit storend.
  • Iedere applicatie heeft een aparte instelling hoe met internet verbinding te maken. Het zou veel handiger te zijn om in 1 keer dit voor alle applicaties te kunnen instellen (en dan zonder verdere vragen).
  • IMAP kan niet standaard alleen de headers automatisch ophalen (op te lossen door een ander mailprogramma te gebruiken)
  • Oudere symbian software vaak lastig of niet te gebruiken, omdat sommige toetsen ontbreken.
  • Matige camera, maar die gebruik ik toch nauwelijks
  • Accuverbruik GPS.

Fijn toestel voor het geld. Het is geen iphone, maar wel een heel goed toestel.

Nokia toont door regelmatige nieuwe firmware te verstrekken dat ze de moeite doen om het toestel helemaal goed te krijgen. Nadat mijn eerste is gejat, heb ik wederom dezelfde gekocht. Voor het geld kon ik nog steeds geen betere telefoon vinden. Ik heb nu zo'n 5 maanden een 5800 en ben er nog steeds heel positief over.

Het toestel heeft een fijne maat, en de bouwkwaliteit is dik in orde. De anti-slip acherkant en de rubberachtige rand langs het scherm helpen om het apparaat makkelijk te kunnen vasthouden. Wel zit de rand langs het scherm iets in de weg, maar goed het beschermt wel tegen krassen en rampzalige afloop van valpartijen. Het toestel heeft al een aantal vallen, zonder noemenswaardige schade doorstaan, als de display van glas was geweest had hij het niet overleeft.

Ik kan het toestel beslist aanbevelen, voor het geld krijg je enorm veel waar voor je geld. Als je aan echte toetsen verslaaft bent moet je misschien verder kijken naar een N serie, of E63 of E71. Persoonlijk vind ik de laatste 2 te zwaar, de display te klein voor internet en de toetsen te klein, ik kan beter op de 5800 typen.

Heb jij ook een Nokia 5800 XpressMusic Rood?

Al je nou je al die positieve en negatieve punten in je review zou verwerken met meer info + foto's dan zou dat al heel wat zijn :)