Hanns.G HG281DJ Zwart Review

nzweers 12 augustus 2009, laatste update op 13 augustus 2009, 709 views

Hanns.G HG281DJ Zwart

Pluspunten

• goedkoop
  • erg weinig bleeding
  • goede zwartwaarde

Minpunten

• kleuren fabrieksinstelling slecht, goed te verhelpen met mijn ICM profiel: http://www.filefactory.co.../n/kleurencalibratie_rar
  • licht kleurverloop vanwege groot schermoppervlak
  • knoppen rechts, onhandig voor 2de scherm

Goedkoop
Toen ik het scherm kocht was deze 28" even duur als een 26". Van Hanns G had ik echter nog nooit gehoord, dus ik heb veel research van te voren gedaan en met nog enige argwaan het scherm aangeschaft. Echter, ik zal alvast verklappen dat dit scherm is beter dan de Samsung 226BW waarvan ik upgrade! Betere zwart-waarde, minder bleeding en minder ghosting.

Kleuren
Vrij waardeloos in eerste instantie. Maar, na een calibratie met een apparaatje genaamd spyder 3 pro geeft hij nu alle kleuren perfect weer. Onder de review staat de ICM grafiek en je kunt het ICM profiel hier downloaden: http://www.filefactory.co...h/n/kleurencalibratie_rar
ICM profielen onder Vista willen wel eens moeilijk doen, ik heb ze met LUT Manager geladen.

Ik heb nu drie monitoren naast elkaar staan die nu elk exact dezelfde kleuren weergeven. Heb je maar één monitor dan is exacte afstelling minder van belang, want je hebt geen vergelijkingsmateriaal. Ter vergelijking, onderaan staan ook de profielen van een Samsung 226BW (22") en een Samsung 913N (19").

Een negatief punt. Doordat het scherm wat groter is krijg je te maken met de kijkhoek als je dicht voor zit. Hierdoor verkleurt het scherm licht bij bepaalde egale tinten.

Bleeding en zwart waarde
Ik heb 's avonds de lichten uitgedaan en de bleeding vergeleken met mijn Samsung 226BW. De Samsung had een bleeding randje bovenaan. De HANNS G had niks vergelijkbaars. Er is een heel klein beetje bleeding langs elke rand, maar niet zo 'sterk' als bij de samsung, welk randje ook al niet storend was.
Ik heb de zwart waarde van beide schermen met elkaar vergeleken terwijl ze beide een zwart beeld hadden in het donker. De brightness en contrast stond zo dat ze met normaal beeld even fel waren. De zwart waarde is lager dan van de samsung.

Ghosting
De ghosting is iets minder dan op de samsung 226bw. In games is het zo goed als niet detecteerbaar.

Besturing
De vijf knoppen zitten rechts van het scherm. Niet handig als je een 2de monitor ernaast wil zetten. Hij heeft ook geen knop om snel naar brightness/contrast presets te switchen. Je krijgt wel met 1 knop toegang tot de brightness.

Uiterlijk
Het scherm ziet er netjes uit met een zwarte glossy rand eromheen. Je zou kunnen zeggen dat de extra binnenrand wat simpel overkomt zoals een lijst van een schilderij. Het scherm is in hoogte te verstellen en kantelbaar naar voren en achter.
Het scherm komt met verschillende kabels waaronder een hdmi->dvi kabel waarmee het scherm digitaal is aan te sluiten op de videokaart.

28 inch ervaring
Is 28 inch te groot? Nee hoor, groter is beter. Ik upgrade van een 22 inch en games zijn een stuk spectaculairder. Het is makkelijker richten in Left 4 Dead, je ziet verder en het valt op dat de main gun toch wel eenvoudig is gemodelleerd. Anno 1404 krijgt meer detail vanwege de standaard zoom afstand en alles wordt alleen maar mooier. Hoe nieuwer het spel, hoe meer de pracht van de game naar voren komt. Oudere games worden wellicht wat lelijker vanwege lage textures of polygon counts.
De desktop is lekker groot. De pixels zijn relatief wat groter dan bij mijn 226bw 1680x1050, waardoor webpagina's beter te lezen zijn.

Een groot scherm voor weinig geld met perfecte beeldkwaliteit na calibratie.

Heb jij ook een Hanns.G HG281DJ Zwart?